Anthem - Vad krävs för att spelet ska bli bra?

Medlem
Anthem - Vad krävs för att spelet ska bli bra?

Anthem floppade som vi alla vet i princip direkt. Spelet levde inte upp till förväntningarna, och spelet saknade bra story/RPG-element som BioWare ju varit kända för.

Tidigare i år gick BioWare ut med att de ska göra om spelet för att ge det en ny chans, och att man har satt ihop ett team på ~30 personer som ska knåpa på spelet hemifrån i och med COVID-19.

Vi vet av tidigare erfarenhet att ett spel som anses vara en totalflopp inte behöver vara dödsdömd för det. No Man's Sky lyckades vända om helt, och ligger nu på stabila 90% positiva recensioner på Steam.
Final Fantasy XIV Online släpptes 2010, men blev så svalt mottaget att man gick tillbaka till ritbordet för att tre år senare släppa Final Fantasy XIV: A Realm Reborn som än idag är ett av de mest populära MMORPG-spelen på marknaden.

Vad behöver egentligen Anthem för att få ett positivt bemötande, och för att få chans till hängivna fans och en stabil spelarbas? Jag har hört flera nämna att de skulle kunna släppa "Anthem 2.0" som ett F2P-spel till den kommande generationens konsoler. Destiny 2 har visat att det är fullt möjligt och att man kan få det att gå runt genom mikrotransaktioner för endast kosmetiska ting, samt genom betalexpansioner.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

En sak som jag blev väldigt besviken på när jag började spela (har bara spela en vecka efter spelsläppet) var att det inte var ett "riktigt" open world. Att man skulle välja uppdrag och sen slussas ut till en plats för att sen åka till uppdraget blev jag trött på. Något i stil med det system Destiny har är bättre i så fall.

En annan sak som jag tyckte begränsade var att man skulle välja gear innan man skulle ut på uppdrag och inte hade möjlighet att byta mitt i ett uppdrag.

Nu har jag bara spelat precis i början och mycket kan ha hänt sedan dess. Men jag ger det absolut en chans om de gör om spelet från grunden.

Medlem

Jag skulle kunna tänka mig ett bra story/rpg spel i den världen. Men om de absolut ska ha ett destiny liknande spel måste det finnas bra loot design och bra system. Man ska t.ex. inte göra mer dmg när man tar av sig gear, och gear behöver vara mer komplext än en styrkesiffra.

FM-guru
F.d. Sisyr

Oj. Kan bara tala för mig själv, och i mitt fall hade det krävts att man gjorde om spelet från grunden. Grafiken är mestadels fin och jetpackande är kul, lite befriande och som gjort för vertikal speldesign. Kassera resten och gör om!

Medlem

Alltid öppen för att prova det på nytt nästa gång jag skaffar premier och de släppt 2.0. Finns ju några lyckade exempel nu på spel som lyckats vända från flopp till (nästan) topp. Så varför inte pröva när tillfälle ges? Exakt vad de ska göra för att få det bra igen vet jag dock inte.

Medlem

Tyckte att Anthem var ett intressant koncept, flygandet i sig var riktigt härligt. Tyvärr var spelet bristfälligt på i stort sett alla andra punkter. Om de gör Anthem 2.0 till det som originalet borde ha varit, så är jag mer än villig att ge det en ny chans.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Kommer ge det en chans, men mina förväntningar är låga.

Medlem

Kommer absolut ge det en chans.

Medlem

Anthem är ingens vision.

Det var från början tänk att vara något helt annat, ett survival exploration co-op lir.

Sen gick EA in och sa att det skulle vara en lootshooter.

Spelet har ingen visionär. Det går inte att rädda ett spel som detta. No Man Sky som faktiskt hade en vision går att "rädda". Men detta är typ en lost cause.. Enda är att erkänna misstaget och gå vidare.

Medlem

Absolut, utan tvekan är jag villig. Betalade trots allt 749:- för det vid release och körde ganska snabbt igenom storyn och har inte startat det sedan dess. Inte testat deras dungeons/raids eller vad de nu kallade dem och har inte heller grindat gear på något annat vis.

Jag tillhör ändå de som gillade grafiken, världen, känslan i strid och annat men spelet hade som alla vet ganska rejäla brister. Någonting jag var extremt besviken på, som i övrigt nämns väldigt sällan, är fienderna. De var så otroligt personlighetsbefriade och generiska att det saknar motstycke i modern sci-fi. Jag kan inte nämna någon ras eller klass från fiendefloran i Anthem trots att jag spelat det senare än något av Halo eller Destiny, inte heller hade jag kunnat beskriva eller skissa någon av dem. Samtidigt hade jag säkert kunnat namnge och identifiera 90% av alla medlemmar ifrån Covenant, Flood, Prometheans, Vex, Cabal, Hive och Fallen. Detta även fast jag inte är något större fan av Destiny, men alla kändes distinkta och var roliga att strida mot

Medlem

Tycker en bättre fråga är om det faktiskt kommer ett 2.0. Skulle kunna tänka mig att man använder sig av det man designat i andra spel, typ som man gjorde på ME/Dragon age-eran då spelserierna följdes åt i saker såsom animationer. Mer tveksam till ett 2.0. Folk kommer redan knappt ihåg spelet, så kan tänka mig att man helt enkelt tyst lämnar det därhän.

Medlem

Bara flygmeganiken räcker för mig för att skapa intresse. Kändes riktigt bra och befriande vilket gjorde utforskning kul och spännande.

Tills man efter ett par timmar insåg att det knappt finns något av värde att upptäcka.

In med mer kärlek och lore, en vision som tidigare nämnts. Då tror jag att det går att rädda skutan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag ger det en chans om det inte är en "Destiny expansion". Spelet har jag redan och har haft roligt med mina vänner, stundom, men kostar det så är det nej tack.

Medlem

Spelet lockade inte överhuvudtaget så jag antar att om de ska få mig att ens prova det så får de nog göra ett helt annat spel än 1.0 så kanske det kan bli intressant

Medlem

Kanske, tyckte inte Anthem var så roligt dock.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

För att citera en gammal mer reklam: Nej

Medlem

Om det är gratis, sure

Medlem

Om de gör om spelet fullständigt så kanske.

Flygmekaniken = bra men sorgligt underutnyttjad i gameplay.
Grafiken = bra
Combosystemet med förmågor = bra tanke, utveckla vidare. Kändes trevligt att använda dvs det var rätt "tyngd" i förmågorna.

Allt annat får de skrota och bygga från grunden till nåt helt annat.

Medlem

Jag spelar det fortfarande lite till och från, allt tack vare EA Access till PlayStation 4.

Medlem

Om det får väldigt bra recensioner osv. Hänger helt på det.

Sen förstår jag inte varför dom skulle göra ett nytt Anthem när det nu gick som det gick för det första..

Visst, okej att fortsätta om det är del 3 av en serie som i övrigt varit bra.. Men om spel 1 av 1 blir illa mottaget varför inte göra nått nytt istället.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Absolut, utan tvekan är jag villig. Betalade trots allt 749:- för det vid release

Haha du vart ju grundlurad!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

90 procent av all design måste göras om. Aldrig sett maken på bättre exempel på generisk sci-fi. Allting är sjukt intetsägande.

Medlem

Sätter man etiketten 'Bioware' på ett spel så förväntar sig folk något ganska specifikt så jag tror att det bästa EA kan göra är att ge ut spelet under ett annat varumärke oavsett hur de 'förbättrar' det.

Medlem

nä, lät aldrig intressant


signatur

//monster

Medlem

Jag fick spelet gratis så jag har inget att förlora.

Medlem

Kommer säkert att återaktivera Origin premier igen vad det lider, och om Anthem 2.0 finns i biblioteket kommer jag att testa det. Men jag kommer inte direkt jaga efter titeln.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Inaktiv

Jag gav knappt 1.0 en chans och kommer definitivt inte ge 2.0 en chans men det beror förhoppningsvis mer på mig än spelet.

Inaktiv
Skrivet av Alienshade:

Jag fick spelet gratis så jag har inget att förlora.

Är inte din fritid värt någonting?

Medlem

Om spelet har en free weekend så kommer jag att testa men jag kommer inte att köpa spelet.

Medlem

De behöver göra om allt från grunden, speciellt loot. Hur roligt är det med en lootershooter där all loot är bara lite text som ändrar stats bättre/sämre, tråkigare loot får man leta efter...

12
Skriv svar