Ubi-historiker om hur forskning påverkat innehållet i Valhalla

@Kyraal: Ja, men i det här fallet så är det ju Ubisoft som lyfter in en, vad vi vet slumpmässig, fransos för att säga att de minsann tagit till sig historiska och arkeologiska källor och förkunnar att de minsann är historiskt korrekta. Så vi böjer ingen sked till en gaffel utan vi skärskådar Ubisofts försök att beskriva en gaffel likt en sked.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

@Kyraal: Ja, men i det här fallet så är det ju Ubisoft som lyfter in en, vad vi vet slumpmässig, fransos för att säga att de minsann tagit till sig historiska och arkeologiska källor och förkunnar att de minsann är historiskt korrekta. Så vi böjer ingen sked till en gaffel utan vi skärskådar Ubisofts försök att beskriva en gaffel likt en sked.

Hela artikeln och intervjun är dock bara marknadsföring för spelet. Men ni historienördar får väl reta upp er. Jag tänker bara njuta av årets bästa spel vare sig det är rätt historia eller inte.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av breahl:

Hela artikeln och intervjun är dock bara marknadsföring för spelet. Men ni historienördar får väl reta upp er. Jag tänker bara njuta av årets bästa spel vare sig det är rätt historia eller inte.

När SAS påstår i sin marknadsföring att svenskar hämtar sin kultur från utlandet (vilket visserligen var lite på näsan men relativt korrekt) så går svenskar bananas, när Ubisoft förvanskar vårt kulturarv så ska det tas med en klackspark och mena på att "det är bara ett spel" eller "det är bara marknadsföring". Tja, vi väljer våra slagfält.

Spelet hade varit så mycket bättre om de faktiskt lyckats få till en mer komplex bakgrund för spelet än att de ska kräkas upp alla myter och inbillningar som hobbyforskare på 1800-talet kokade ihop utefter tidens ideal. Men det är väl förmodligen inte genomförbart för ett simpelt spel som Assassin's Creed. Så länge Tors hammare är ett ingame-köp kommer spelare att sitta och kuttra av igenkännande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

jbx
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

När SAS påstår i sin marknadsföring att svenskar hämtar sin kultur från utlandet (vilket visserligen var lite på näsan men relativt korrekt) så går svenskar bananas, när Ubisoft förvanskar vårt kulturarv så ska det tas med en klackspark och mena på att "det är bara ett spel" eller "det är bara marknadsföring". Tja, vi väljer våra slagfält.

Spelet hade varit så mycket bättre om de faktiskt lyckats få till en mer komplex bakgrund för spelet än att de ska kräkas upp alla myter och inbillningar som hobbyforskare på 1800-talet kokade ihop utefter tidens ideal. Men det är väl förmodligen inte genomförbart för ett simpelt spel som Assassin's Creed. Så länge Tors hammare är ett ingame-köp kommer spelare att sitta och kuttra av igenkännande.

👆🏻Word!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skrivet av B-itta:

Det argumentet håller väl inte riktigt

Vi skall kalla vår viking Angela Merkel för inget tyder på att det namnet inte fanns på den tiden?

Dem hade lätt fått svar ang. namnet Eivor genom en snabb sökning eller fråga någon svensk i teamet.

Jag larvade mig lite men sant är att bara för att det är ett typiskt kvinnonamn idag inte nödvändigtvis gör det till ett historiskt kvinnonamn. Dessutom görs inte spelet med vår namnprogrammering utan här har utvecklarna valt ett namn som ska låta coolt och vikinga-likt oavsett vilket kön spelaren väljer till sin avatar.

Blir det ett populärt spel lär du snart ha både pojkar och flickor som heter Ejvor i världen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av MrToad:

Litteraturtips var det ja..
Har själv sneglat lite på dessa två böcker, men tyvärr inte läst någon av dom än..
Låter ju dock intressanta, någon som har läst dom?
https://www.bokus.com/bok/9789187593499/edda-snorres-edda-den...

https://www.bokus.com/bok/9789187593338/fadernas-gudasaga/

Nä men har också sneglat på dom.
Jag har dock: https://www.bokus.com/bok/9789132164118/nordiska-gudar/
En annan liten rolig bok: https://www.bokus.com/bok/9789132161438/nordiska-vasen/


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Skrivet av Barak:

Trevliga böcker och Egerkrans illustrationer är fantastiska.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du kommer inte hitta något som tyder på att det inte fanns manliga vikingar som hette Eivor heller.

Namnet är tidigast belagt i Sverige år 1860. Ganska långt efter vikingatiden om jag räknar lite lätt på fingrarna.

I sverige ja. Men på norska sidan så är namnet väldigt gammalt och har flera betydelser. Namnet härstammar från flera exempel. Ett exempel är beskyddare av gården. Rätt intressant namnval måste jag säga. Intressant.

Sen är det här ett spel också. Klart det inte kommer vara 100% historiskt korrekt. Jag som är väldigt historieintresserad har bestämt mig att njuta av spelet ändå. 😄😉

Medlem

Jag kan rekommendera:
https://www.adlibris.com/se/bok/vikingar-i-krig-9789174246759
och
https://www.adlibris.com/se/bok/vikingatidens-harskare-978917...
Den första boken är något seg och proppfull med fakta. Den är dock mumma om man vill veta mer om strategi, taktik, vapen, båtar och slag. Den andra boken ger en bra inblick i den stora skillnaden mellan skandinaviens järnåldershärskare och de som senare styrde när vi fått någorlunda tydliga statsbildningar under vpr medeltid.

Medlem

Skulle någon kunna förklara för mig vad grejen med namnet är? Kan man inte byta namn eller spelar man som någon sorts sliding-scale?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av denza:

I sverige ja. Men på norska sidan så är namnet väldigt gammalt och har flera betydelser. Namnet härstammar från flera exempel. Ett exempel är beskyddare av gården. Rätt intressant namnval måste jag säga. Intressant.

Sen är det här ett spel också. Klart det inte kommer vara 100% historiskt korrekt. Jag som är väldigt historieintresserad har bestämt mig att njuta av spelet ändå. 😄😉

Jag hittar inte namnet i sin helhet i någon norrön källa. Att det är ett namn som tillkommit genom hopslagning av två norröna ord gör inte att namnet automatiskt är lika gammalt.

För övrigt är det ett könsneutralt namn i Finland.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Popski: Du kan säkert hitta en fin bildsten där någon ristat in ett vapen i vardera hand. Ungefär som att det finns bilder på moderna soldater som skjuter två kulsprutor från höften.

Martina Sprague kommer i sin Norse Warfare: The Unconventional Battle Strategies of the Ancient Vikings (2007) rätt nära en "dual wield" där sagor vagt kan antyda att vapen kunde användas i vardera hand. Men det verkar mer vara att vissa krigare kunde skifta hand än att nyttja bägge på samma gång.

Hahaha. Varför inte slå till med två miniguns på eng gång?

Yngre järnålderns skandinaviska pojkar sägs ha tränat på att bruka vapen med fel hand redan i unga år. Dels p.g.a att man kan skifta hand mitt under en strid och förvilla motståndaren och drls p.g.a. att en skadad svärdshand inte var speciellt ovanligt i (och efter) en strid. Jag har stött på detta påstående i flera böcker bl.a. den första jag tipsade om ovan).

Dual-wield känns betydligt mer renässansen (dolk och värja) än tidig medeltid. Vet inte hur många populärhistoriska böcker jag plöjt om antik och medeltida krigföring. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin stött på dual-wield.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag hittar inte namnet i sin helhet i någon norrön källa. Att det är ett namn som tillkommit genom hopslagning av två norröna ord gör inte att namnet automatiskt är lika gammalt.

För övrigt är det ett könsneutralt namn i Finland.

Nu har jag googlat som bara den. Hehe.

namnet ”Eyvǫr”, sammansatt av två element från ”auja” (gåva, lycka, förmögenhet) plus ”vár / vǫr” (vår ”säsong”). I Nordisk mytologi är Eyvǫr en karaktär kopplad till Tor Hennes färdigheter är "vaktare och försvarare" av vad vet jag inte. Tycker det är rätt strongt ändå. Namnet alltså. Rätt roligt. Men även som Tors kompis så var det en kvinna. Intressant.

Hade ingen aning om kopplingen till Tor. Då har man lärt sig något nytt idag då. Kul!

Skrivet av denza:

Nu har jag googlat som bara den. Hehe.

namnet ”Eyvǫr”, sammansatt av två element från ”auja” (gåva, lycka, förmögenhet) plus ”vár / vǫr” (vår ”säsong”). I Nordisk mytologi är Eyvǫr en karaktär kopplad till Tor Hennes färdigheter är "vaktare och försvarare" av vad vet jag inte. Tycker det är rätt strongt ändå. Namnet alltså. Rätt roligt. Men även som Tors kompis så var det en kvinna. Intressant.

Hade ingen aning om kopplingen till Tor. Då har man lärt sig något nytt idag då. Kul!

Grejen är att jag inte hittar namnet varken i den äldre Eddan eller Snorres edda. Då ringer det en hel del varningsklockor. Däremot kan det vara ett aber att söka efter namnet då det kan stavas på en mängd olika sätt.

I värsta fall är det bara ännu ett exempel på 1800-talets förtjusning vid att hitta på vikinga-lika namn genom att sätta ihop fornnordiska ord för att det lät präktigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av breahl:

Hela artikeln och intervjun är dock bara marknadsföring för spelet. Men ni historienördar får väl reta upp er. Jag tänker bara njuta av årets bästa spel vare sig det är rätt historia eller inte.

Årets bästa spel?

Äkta övertygelse och ingen tvekan här inte.

Du kanske skulle kunna bli historiker i Nord Korea =D

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag skulle vilja veta vad han har för källor för vikingars "dual wield". Om jag inte är helt fel ute så räknas inte sköld och vapen som dual wield, utan det ska vara två vapen (nu är skölden i och för sig ett skyddsvapen, men ändå). Möjligen att någon viking använde svärd i ena handen och yxa i den andra, men att svinga två yxor (som i en av trailer) låter inte särskilt effektivt. I de böcker om vikingars krigföring så har jag nog aldrig stött på uppgiften om ett vapen i varje hand. Det är snarare spjut/svärd/långsax/yxa + sköld eller en tvåhandsyxa.

Vissa saker som ”dual wield” får man bara acceptera eftersom det är ett spel. Det var ett designval i Odyssey som blev omtyckt och då får det vara med i nästa spel också.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vissa saker som ”dual wield” får man bara acceptera eftersom det är ett spel. Det var ett designval i Odyssey som blev omtyckt och då får det vara med i nästa spel också.

Det jag vänder mig är att Ubisofts historiska expert påstår att det var vanligt att vikingar använde dual-wield. Jag undrar om han har någon som helst källa på det eller om han bara sitter 8ch fantiserar. Att spelmakare låter gameplay gå före autencitet är inte så uppseendeväckande. Däremot så tror jag personligen inte att spelet hade blivit ett dugg sämre med korrekta kläder, rustningar och vapen.

Medlem

Nordiska myter: från Yggdrasil till Ragnarök av Neil Gaiman är nästa bok i läshögen.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

När SAS påstår i sin marknadsföring att svenskar hämtar sin kultur från utlandet (vilket visserligen var lite på näsan men relativt korrekt) så går svenskar bananas, när Ubisoft förvanskar vårt kulturarv så ska det tas med en klackspark och mena på att "det är bara ett spel" eller "det är bara marknadsföring". Tja, vi väljer våra slagfält.

Spelet hade varit så mycket bättre om de faktiskt lyckats få till en mer komplex bakgrund för spelet än att de ska kräkas upp alla myter och inbillningar som hobbyforskare på 1800-talet kokade ihop utefter tidens ideal. Men det är väl förmodligen inte genomförbart för ett simpelt spel som Assassin's Creed. Så länge Tors hammare är ett ingame-köp kommer spelare att sitta och kuttra av igenkännande.

Man ska kunna få den som vapen ja men tror man får den hammaren genom att döda någon boss. Precis som man dödade mythical creatures i Odyssey och fick vapen + saker till båten. Den lär absolut inte finnas att köpa utan lär vara något man får under spelets gång.

Bästa vapnen och outfits har man alltid fått i spelet, det är inget man kunnat köpa. Förhoppningsvis fortsätter det så.

https://www.ign.com/wikis/assassins-creed-odyssey/Mythical_Cr...

Edit: Det är bara du som går bananas. Själv skiter jag i hur dom framställer vikingar vare sig det är rätt eller fel.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

På tal om marknadsföring. Har ni märkt hur kassa CDPR är på det i jämförelse med Ubisoft?


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av breahl:

Man ska kunna få den som vapen ja men tror man får den hammaren genom att döda någon boss. Precis som man dödade mythical creatures i Odyssey och fick vapen + saker till båten. Den lär absolut inte finnas att köpa utan lär vara något man får under spelets gång.

Bästa vapnen och outfits har man alltid fått i spelet, det är inget man kunnat köpa. Förhoppningsvis fortsätter det så.

https://www.ign.com/wikis/assassins-creed-odyssey/Mythical_Cr...

Edit: Det är bara du som går bananas. Själv skiter jag i hur dom framställer vikingar vare sig det är rätt eller fel.

Då har du inte sett mig gå bananas. Vi diskuterar bara i allmänhet hur tunt detta PR-trick är eftersom det är ett ämne som trots allt intresserar. Det kommer bli ännu mer diskussioner om "autenticiteten" när spelet väl är släppt, så det är bra om du vänjer dig redan nu.

Det är rätt jäkla billigt att ta med Mjölner. Men de måste väl, för annars blir spelare sura på dem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Då har du inte sett mig gå bananas. Vi diskuterar bara i allmänhet hur tunt detta PR-trick är eftersom det är ett ämne som trots allt intresserar. Det kommer bli ännu mer diskussioner om "autenticiteten" när spelet väl är släppt, så det är bra om du vänjer dig redan nu.

Det är rätt jäkla billigt att ta med Mjölner. Men de måste väl, för annars blir spelare sura på dem.

Det har ju alltid varit inslag av fantasy i alla AC, eller ja hela AC är fantasy eftersom du lägger dig i en maskin och kan återuppleva historien. Tänk om man kunde göra det, då hade alla foliehattar sluppit gissa sig till vad som hände under vikingatiden inklusive du.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det jag vänder mig är att Ubisofts historiska expert påstår att det var vanligt att vikingar använde dual-wield. Jag undrar om han har någon som helst källa på det eller om han bara sitter 8ch fantiserar. Att spelmakare låter gameplay gå före autencitet är inte så uppseendeväckande. Däremot så tror jag personligen inte att spelet hade blivit ett dugg sämre med korrekta kläder, rustningar och vapen.

Skulle va intressant att se vad ett nordiskt team hade kokat ihop när det gäller kläder, rustningar och vapen.

Skrivet av sandwich88:

Skulle va intressant att se vad ett nordiskt team hade kokat ihop när det gäller kläder, rustningar och vapen.

Typ E-types spel, om någon minns.

Skrivet av breahl:

Det har ju alltid varit inslag av fantasy i alla AC, eller ja hela AC är fantasy eftersom du lägger dig i en maskin och kan återuppleva historien. Tänk om man kunde göra det, då hade alla foliehattar sluppit gissa sig till vad som hände under vikingatiden inklusive du.

Åh nej, säg inte att du är en vetenskapsförnekare också. :/


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Typ E-types spel, om någon minns.

Åh nej, säg inte att du är en vetenskapsförnekare också. :/

Om vetenskap är att gissa så är jag det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av sandwich88:

Skulle va intressant att se vad ett nordiskt team hade kokat ihop när det gäller kläder, rustningar och vapen.

Jag gissar att det inte blivit ett dugg bättre. De flesta svenskar verkar ha väldigt vag kännedom om vikingar och en hel del är rena fantasier (horn på hjälmar, rödvitrandiga segel, konstant kallt klimat etc.). Det hela beror på vad spelmakarna har för historiska experter som konsulter och om de förra faktiskt lyssnar på de senare.

Medlem
Skrivet av breahl:

Om vetenskap är att gissa så är jag det.

Nu är arkeologi och historia inte vetenskap på samma sätt som fysik, kemi och matematik. Att påstå att de förra enbart handlar om gissningar är dock trams i kubik. Ingen kan veta exakt hur det var för 1000 år sedan, men med hjälp av arkeologiska lämningar och skrivna källor så kan experterna göra sig en ungefärlig bild av hur folk levde och hur de klädde sig.

Medlem
Skrivet av breahl:

På tal om marknadsföring. Har ni märkt hur kassa CDPR är på det i jämförelse med Ubisoft?

Hur menar du? Inför The Witcher 3 släpptes en massa trailers under rätt lång tid. I princip allihop fick snålvattnet att rinna på mig i rikliga mängder.

Medlem
Skrivet av breahl:

Det har ju alltid varit inslag av fantasy i alla AC, eller ja hela AC är fantasy eftersom du lägger dig i en maskin och kan återuppleva historien. Tänk om man kunde göra det, då hade alla foliehattar sluppit gissa sig till vad som hände under vikingatiden inklusive du.

Att lägga sej i en maskin så man får uppleva sina genetiska minnen är inte Fantasy, det är inom science fiktion

Avstängd
Skrivet av Popski:

Jag gissar att det inte blivit ett dugg bättre. De flesta svenskar verkar ha väldigt vag kännedom om vikingar och en hel del är rena fantasier (horn på hjälmar, rödvitrandiga segel, konstant kallt klimat etc.). Det hela beror på vad spelmakarna har för historiska experter som konsulter och om de förra faktiskt lyssnar på de senare.

Dom såg ut så här, det är fakta.


signatur

PS5 och inget annat.

123
Skriv svar