Ubi-historiker om hur forskning påverkat innehållet i Valhalla

Robot
Ubi-historiker om hur forskning påverkat innehållet i Valhalla

Bilden av vikingarna skrevs till stor del av de som drabbats av dem - men det är bara en sida av myntet.

#assassins-creed-valhalla


Medlem

Med tanke på att många tar spel och serier som fakta, så är det ju bra nyheter, haha!

Vem fan är Thierry Noël?

(Utifrån en stunds googlande efter någon form av akademiskt fotavtryck)


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Shit vad bra dom måste varit på att dualwielda...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

MEG
Medlem

De är ena riktigt bra forskare, jag hade ingen aning om att det fanns manliga vikingar som heter Eivor


signatur

Death is only the beginning

Skrivet av MEG:

De är ena riktigt bra forskare, jag hade ingen aning om att det fanns manliga vikingar som heter Eivor

Du kommer inte hitta något som tyder på att det inte fanns manliga vikingar som hette Eivor heller.

Namnet är tidigast belagt i Sverige år 1860. Ganska långt efter vikingatiden om jag räknar lite lätt på fingrarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av hannes.theorell:

Vem fan är Thierry Noël?

(Utifrån en stunds googlande efter någon form av akademiskt fotavtryck)

Fransk mästare med Albatros de Brest säsongen 95/96, det är inte kattskit!

https://www.eliteprospects.com/player/28970/thierry-noel

Edit: Skämt åsido, han verkar ha skrivit en bok om Chacokriget 1932 till 1935.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vem fan är Thierry Noël?

(Utifrån en stunds googlande efter någon form av akademiskt fotavtryck)

Finns många Thierry NOËL med akademiska avtryck. Men hittar bara sådana som är expert på typ sydamerika eller sysslar med projektering av avfallsanläggningar i warszawa. Ingen som är utryckt publicerad runt nordisk historia.

Skrivet av Aletheides:

Finns många Thierry NOËL med akademiska avtryck. Men hittar bara sådana som är expert på typ sydamerika eller sysslar med projektering av avfallsanläggningar i warszawa. Ingen som är utryckt publicerad runt nordisk historia.

Den här artikeln kommer reta mig resten av dagen...
Det finns extremt välmeriterade historiker/arkeologer där ute i världen och som bara väntar på att få göra något sådant här. Men så tar de någon lokal förmåga och sätter honom på att rättfärdiga deras designval istället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Dom valde dock ett namn till huvudkaraktären som inte kom förrens medeltiden i Skandinavien.

Frilansare
Skrivet av hannes.theorell:

Den här artikeln kommer reta mig resten av dagen...
Det finns extremt välmeriterade historiker/arkeologer där ute i världen och som bara väntar på att få göra något sådant här. Men så tar de någon lokal förmåga och sätter honom på att rättfärdiga deras designval istället.

Vilken tur då att vi kan använda den här tråden till att tipsa om mer och bättre läsning, och tittning! Som jag skrev i nyheten.

Klart att de lyfter fram kopplingen till deras designval i en blogtext på den egna sajten, avsedd att ytterligare marknadsföra spelet. Jag retade faktiskt inte upp mig nämnvärt. Istället hamnade jag djupt i wikipediaträsket när jag grävde ner mig i korslänkar om 1300 år gamla anglosaxisk-latinska ordlistor , där ordet viking tydligen användes första gången (vad man vet).

MEG
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du kommer inte hitta något som tyder på att det inte fanns manliga vikingar som hette Eivor heller.

Namnet är tidigast belagt i Sverige år 1860. Ganska långt efter vikingatiden om jag räknar lite lätt på fingrarna.

Ja det där var ett argument som heter duga, min son körde ibland med det, men då var han 6år

Det gör saken mycket bättre, det är inte ens ett "vikinganamn". Dessutom om nu namnet tidigast dök upp ca 1860 så kan vi nog vara ganska säker på att det inte är ett vikinganamn (det är dessutom ett kvinnonamn).


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Ja det där var ett argument som heter duga, min son körde ibland med det, men då var han 6år

Det gör saken mycket bättre, det är inte ens ett "vikinganamn". Dessutom om nu namnet tidigast dök upp ca 1860 så kan vi nog vara ganska säker på att det inte är ett vikinganamn (det är dessutom ett kvinnonamn).

Eivor kanske är en frikönsflytande viking. /s


signatur

I drank what?

Jag antar också att denna kunniga historiker berättade för Ubisoft att vikingar, precis som greker och folk i forna Egypten sprang runt och gjorde menlösa uppdrag för hövdingen skall tillslut säga "nu min son, nu är du lvl 43, du är redo för ett storymission". Eller hur ärkevikingen Olaf berättade att det finns mikrotransaktioner i Birgers skog om man vill få mer XP och slippa döda fler stackars bönder för att leva upp.

Skrivet av Joakim Bennet:

Vilken tur då att vi kan använda den här tråden till att tipsa om mer och bättre läsning, och tittning! Som jag skrev i nyheten.

Kör i vind

www.heimskringla.no
- Där kan en sitta en hel dag om en har tid över.

@MrToad: Edda-sagorna finns här. Slipper du köpa.

Jag skulle för övrigt inte läsa Viktor Rydberg för att lära mig om vikingar, utan där skulle jag hålla mig till att det till större delen är skönlitteratur. Den nationalromantiska perioden under 1800-talet gör att du måste ta dess "historiker" med stora nypor salt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Den här artikeln kommer reta mig resten av dagen...
Det finns extremt välmeriterade historiker/arkeologer där ute i världen och som bara väntar på att få göra något sådant här. Men så tar de någon lokal förmåga och sätter honom på att rättfärdiga deras designval istället.

Som du?


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av breahl:

Inte alls. Jag har bara en simpel fil. master i arkeologi och är inte ens verksam längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Frilansare
Skrivet av hannes.theorell:

Inte alls. Jag har bara en simpel fil. master i arkeologi och är inte ens verksam längre.

Mys ändå! När jag var liten/tonåring var det min högsta dröm att bli arkeolog.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du kommer inte hitta något som tyder på att det inte fanns manliga vikingar som hette Eivor heller.

Namnet är tidigast belagt i Sverige år 1860. Ganska långt efter vikingatiden om jag räknar lite lätt på fingrarna.

Det argumentet håller väl inte riktigt

Vi skall kalla vår viking Angela Merkel för inget tyder på att det namnet inte fanns på den tiden?

Dem hade lätt fått svar ang. namnet Eivor genom en snabb sökning eller fråga någon svensk i teamet.

Medlem

Som nämnts ovan. Läs de isländska Sagorna. De är troligen nedförda muntligt och sen nedtecknade på 1000 talet av en munk. Så viss källkritik mnot kristendomen lins kan vara klok.

Men kortfattat så är Island hur ballt som helst. Ära, heder, status och kontakter är livsviktigt. Bokstavligt.
Du kan försöka dra nån inför tinget men om den är högre rankad Då kanske de inte lyfter ditt fall. Och säg att du får den andra dömd för dråp och du nu har juridisk rätt att döda honom så är det just det. DU har rätt att döda honom. Men ingen polis kommer göra det åt dig.

Var länge sen jag läste, men rätt ballt samhälle

Medlem
Skrivet av B-itta:

Det argumentet håller väl inte riktigt

Jag skall kalla vår viking Angela Merkel för inget tyder på att det namnet inte fanns på den tiden?

Dem hade lätt kunnat söka eller fråga någon svensk i teamet om namnet Eivor.

Tror han skämta lite, de flesta akademiker förstår nog att vetenskapliga hypoteser eller teorier måste vara falsifierbara

History channel däremot...

Skrivet av Evilof:

Som nämnts ovan. Läs de isländska Sagorna. De är troligen nedförda muntligt och sen nedtecknade på 1000 talet av en munk. Så viss källkritik mnot kristendomen lins kan vara klok.

Men kortfattat så är Island hur ballt som helst. Ära, heder, status och kontakter är livsviktigt. Bokstavligt.
Du kan försöka dra nån inför tinget men om den är högre rankad Då kanske de inte lyfter ditt fall. Och säg att du får den andra dömd för dråp och du nu har juridisk rätt att döda honom så är det just det. DU har rätt att döda honom. Men ingen polis kommer göra det åt dig.

Var länge sen jag läste, men rätt ballt samhälle

Lägg till ett par hundra år. De flesta nedtecknades på 1200-talet av kristna lärda.
I övrigt har du rätt (med reservation för att släkten kan överta en så kallad blodskuld).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Joakim Bennet:

Mys ändå! När jag var liten/tonåring var det min högsta dröm att bli arkeolog.

Det är jättemysigt de första fem åren när man glider genom den akademiska världen!

Sedan spottas man ut i den bistra verkligheten där man antingen måste böna och be på sina barskrapade knän tills någon välvillig stiftelse tycker att man förtjänar lite forskningsanslag, alternativt slåss för en handfull projektanställningar (som i sin tur kanske kan leda till någon form av fast anställning efter fem-sex år).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag skulle vilja veta vad han har för källor för vikingars "dual wield". Om jag inte är helt fel ute så räknas inte sköld och vapen som dual wield, utan det ska vara två vapen (nu är skölden i och för sig ett skyddsvapen, men ändå). Möjligen att någon viking använde svärd i ena handen och yxa i den andra, men att svinga två yxor (som i en av trailer) låter inte särskilt effektivt. I de böcker om vikingars krigföring så har jag nog aldrig stött på uppgiften om ett vapen i varje hand. Det är snarare spjut/svärd/långsax/yxa + sköld eller en tvåhandsyxa.

Medlem

Det irriterar mig något oerhört när något företag hänvisar till sin produkts historiska korrekthet när det inte ens är i närheten av verkligheten.

Det är ganska välkänt att historiska rådgivare mest brukar få sitta och sippa kaffe och få någon fråga om något då och då. Det är väldigt tydligt med den estetiska stilen spelet har att det är ett riktigt fantasiverk i görningen. Vikingar i bikerläder har, trots den vida förekomsten i populärkulturen, inget som helst med hur verklighetens nordbor (eller andra människor för den delen) klädde sig vid tiden.

En hyfsat snabb googling ger mig bilder på reenactors vars utstyrslar efterliknar de arkeologiska fynden hundra gånger bättre än något jag sett från detta spel.

@Popski: Du kan säkert hitta en fin bildsten där någon ristat in ett vapen i vardera hand. Ungefär som att det finns bilder på moderna soldater som skjuter två kulsprutor från höften.

Martina Sprague kommer i sin Norse Warfare: The Unconventional Battle Strategies of the Ancient Vikings (2007) rätt nära en "dual wield" där sagor vagt kan antyda att vapen kunde användas i vardera hand. Men det verkar mer vara att vissa krigare kunde skifta hand än att nyttja bägge på samma gång.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag förstår att vikingar ligger närt och kärt oss, även om det nu var många år sedan vi kunde kalla oss själva för vikingar, men glöm bara inte i all diskussion att det är ett Assassin's Creed-spel vi snackar om här.

Utvecklarna skapar en cool setting vars primära syfte inte är att vara historiskt korrekt. Vi snackar om en spelvärld där vi genom en maskin och DNA "reser tillbaka" och upplever minnen från en svunnen tid. En värld där den mänskliga rasen skapades som slavar till en annan ras och vi springer omkring och letar efter magiska artefakter från den tiden.

Det är en alternativ värld skapad för underhållning och upplevelse, inte en interaktiv avhandling i Nordisk historia, även om det kryddas med sådant.

Igen, jag förstår att många tar det här med vikingar väldigt personligt, men om ni fortsätter att försöka böja en sked till en gaffel så kommer ni bara få en väldigt jobbig upplevelse när det finns så stor potential till att njuta av ännu ett underhållande spel.

Medlem

Många historiska experter på vikingatiden här på FZ. Trevligt

123
Skriv svar