Diskutera – Största revolutionen för ditt spelande?

Medlem

När päronen köpte ett 56k modem och man kunde vara med och spela CS beta 3 med polarna var rätt stort minns jag

Skribent

För mig var ljudkortet och cdspelaren stort. Helt plötsligt fick man ljud som inte skar i öronen och dessutom slutade spelen (då) ta upp plats på hårddisk då det gick att köra det mesta direkt från skivan, bara med en liten installation. Väldigt revolutionerande för SX-50 med 4 MB ram och 250 MBs hårddisk.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Steget från konsol till PC. Magiskt.

Medlem

Mins att vi började hänga på irc när folk fick modem. Och en dag hittade Klas en bot man typ kunde spela spel med. Och det visade sig vara något som hette mud! Jävlar vad vi öste i olika MUDar efter det. Mest körde vi en Wheel of Time mud med mycket aktiva spelare, en officiell sida i böckerna som Muden kommit till, rp och såklart drama! Jävulen vad unikt det var!

Medlem

Har nog aldrig egentligen upplevt några större hopp i prestanda/kapacitet, det har liksom känts som väntade och naturliga övergångar. Det enda jag kan peka på är olika spel. När jag var liten så spelade jag väldigt mycket NES och Amiga 500, sen lite stiltje, sen som ungdom så återtändes spelintresset med GoldenEye. Sen svalnade det lite igen. Men sen så återtände Fallout: New Vegas spelintresset i vuxen ålder och det har hållit i sig sen dess.

Medlem

Största skillnaden va när CD-ROM kom och sedan nått år efter när jag skaffade voodoo 1 kort.
Ljudkortet också. tänk att gå från pc speakerns blippande till soundblaster 16.

Det internet gjorde för mig va bara att det förenklade piratandet av spel. så det fick mig helt klart att spela mer, men inte så mycket med andra.
Sen får Steam helt klart får en stjärna här också då det fick mig att helt sluta med piratandet (det och ett fast jobb).

Medlem
kontroller

Gammal gaming veteran här. Har spelat spel sedan Pong (endel på elitnivå...ja spel alltså, inte Pong

En sak som jag alltid förundrat mig över. Nästa generation handlar ALLTID om grafik, grafik grafik och lite mer grafik.

Switch försökte förnya kontrollerna, jag tyckte personligen det var ett riktigt bra försök, att spela FPS tex RE4 på Switchen var riktigt gött....OM man jämför med traditionell gamepad...men sen dog det ut, Nintendo går sin egna väg och det gillar jag men vad händer med giganterna?

PS5 och Xbox XYZ eller vafn den nu heter...samma sak igen, nu är VIVA DEL revolution laddningstiderna...och det är väl gött men seriöst...gamepads år 2020 ??? Jag vet inte hur stor fördelning det är på spel år 2020 men får jag gissa på att FPS spel står för 60% av allt spelande på konsoler idag? och stackarna sitter med gamepad...Gamepad till FPS är som att äta soppa med gaffel...inferior in every way possible

Fattar inte, säg att en av "spelarna" i konsol kriget hade tagit fram någon riktigt bra lösning för couch/mouse&keyboard...och haft detta som en alternativt standard, typ mouse&keyboard för FPS, gamepad för arcade:ish games...hade ju vunnit kriget innan det ens började ??

Medlem

När farsan fick möjligheten att köpa ut en PC från sitt kontor (ca 1997) , och vi satt och körde DOOM tillsammans. Där och då blev jag en hängiven PC-spelare.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mesta redan listat, för min del var nog största stegen:
Amiga (från C128)
Internet
3Dfx med Quake, j-vlar i min låda
...sen dess känns det som det mest varit konstanta myrsteg framåt. (även om det givetvis är en j-kla skillnad från quake till dagens spel)

Härliga tider det

Medlem

När jag fick mitt Voodoo 3 i julklapp. Och Halo: Combat Evolved om man ska nämna spel.

Och internet såklart, då främst när man fick bredband. Det finns definitivt en tid före och efter detta.

Medlem

Hösten/vintern 1998, 15år och sommarjobbat. fick ihop till en speldator med 233mhz celeron!(mediokert redan då) samt voodoo2 kort.
glömmer aldrig när jag startade upp quake 2 första gången. chocken!
Senare samma höst kom half life och förändrade allt spelmässigt.

Voodoo 2 var gamechangern.

Medlem

Commodore 64- och Amigatiden lever varmt i nostalgiminnet.

Dock var det internet som revolutionerade spelandet för mig.

Diablo 2, Warcraft 3 och många fler gjorde succé


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Det jag minns bäst är när jag första gången skaffade en ljudsystem med subwoofer till datorn någon gång i mitten 90 talet. Cambridge Soundworks 2.1 om jag minns rätt.
Kommer fortfarande ihåg när jag testade Wing Commander 4 med det för första gången och ett capital ship mullrade förbi och det kändes ända ner i magen.

Medlem

Internet. Alltså fyfan när jag loggade på en hl mp-server första gången. Har fortfarande känslan i kroppen. Ok jag fattade inte så mycket av ping å så och hamnade på en med 450 men det var kul ändå! Blev ju mosad såklart och har fortsatt att bli det även när pingen gått ned.

Medlem

Måste nog vara när jag fick mitt ISDN så man kunde ha 2 linjer samt att det va i 64kbps! napster och CS/Quake har aldrig haft ett sånt flyt

Medlem

Lite svårt och peka ut EN sak så drar ett par då man klonkat på dator sen 80-talet.

C64 till Amiga - Grafiken man dog WOW så snyggt osv osv
Amiga 1200 AGA - fin finare finast
PC 3dfx Orchid 4meg- herregud när man såg skillnaden
1200 modem på Amiga till ISDN 64 lina senare 128 sjukt galet tyckte man. idag 500mb!! galet
Ultima Online - Var sjukt

Kan hålla på i evigheter faktiskt....Tycker iaf personligen att jag är lyckligt lottad då man varit med i många milstenar inom gameing.

Medlem

Internet är det. Kommer ihåg när jag kunde spela online för första gången på Playstation 2. Vilken revolution! Det dryga var att man fick köpa en nätverksadapter för uttag hade konsolen inte, men det var det värt och sen satt man och spelade det enda spelet man kunde spela online på i början till PS2: Socom US Navy Seals.

Inaktiv
Medlem

Hmm, först måste vara Super Nintendot jag fick när jag fyllde 6 år, sällan vart så glad tror jag 🙂
Sen när jag fick Voodoo 2 i julklapp någon gång sent 90-tal

Medlem

1. När vi flyttade till en lägenhet med 10 mbit/s bredband (omkring år 2002). CS, Diablo 2 och Warcraft 3 och senare World of Warcraft. (Och MSN Messenger ) Fantastisk upplevelse!
2. När jag uppgraderade till ett riktigt bra grafikkort för första gången - Radeon 9800 PRO (år 2005) och började spela Battlefield 2.
3. När jag skaffade en stor 144hz-skärm (typ år 2014).
4. SSD-disk för min PC (år 2018 och sedan år 2019 för M2).
5. Ultrawide-skärm (år 2019).
6. Half-Life: Alyx gjorde så att jag upptäckte en helt ny gamingrevolution (år 2020). Blir mycket mer VR-spelande i framtiden!
7. Varje gång jag uppgraderat min PC. Typ var femte till vartannat år.

Medlem

Måste nog vara när jag började spela online på konsol. Det var Playstation 2 som var min första onlinekonsol och även om det egentligen bara var SOCOM-spelen som funkade hyfsat så blev jag en del av en tight community där. Xbox Live Är ju kanske det som verkligen har fördjupat och varit min go to ändå, så jag svarar Xbox live.

Nintendo Switch är en bubblare... jag tror att mitt sätt att spela håller på att förändras av Switch Lite.

Medlem

Utan tvekan handkontroll med extra knappar under.
Som natt och dag.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Fast internet som då kom i form av ADSL 0,5 mbit var revolution. Uppringt internet var som riktigt dög för spelande i realtid även om man försökte ändå. Annars har det väl rullat på genom åren

Medlem

Dedikerade grafikkort: OpenGL, Direct3D, Glide. Det var en spännande tid att vara gamer, och vi kommer nog aldrig få ett lika stort "kliv" i utecklingen, inte ens 8-bit till 16-bit står sig i jämförelse.

Internet: skapade flera nya genrar och mängder av inovation, man hade modem, det sög, när ADSL så man hade en dedikerad uppkoppling, där började internet resan som gamer på allvar för min del.

SSD: klivet från mekaniska diskar även i RAID var enormt, gjorde MMO upplevelsen till något helt nytt, även klivet från SATA SSD till M2 diskar är markant men inte så att man direkt märker av det i spel men i mer eller mindre alla andra tunga aplikationer.

60hz+ gaming: jag höll länge i min CRT, innan jag tillslut fick köpa mig en LCD skärm och lära mig spela på 60hz, när jag sedan kunde byta till en 144hz IPS-panel med G-sync så var det som en helt ny värld igen.

Sen får jag nog säga amfetamin och diverse andra substanser har fått min ADHD:hjärna att hantera spelsessioner på helt nya nivåer.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Gammal gaming veteran här. Har spelat spel sedan Pong (endel på elitnivå...ja spel alltså, inte Pong

En sak som jag alltid förundrat mig över. Nästa generation handlar ALLTID om grafik, grafik grafik och lite mer grafik.

Switch försökte förnya kontrollerna, jag tyckte personligen det var ett riktigt bra försök, att spela FPS tex RE4 på Switchen var riktigt gött....OM man jämför med traditionell gamepad...men sen dog det ut, Nintendo går sin egna väg och det gillar jag men vad händer med giganterna?

PS5 och Xbox XYZ eller vafn den nu heter...samma sak igen, nu är VIVA DEL revolution laddningstiderna...och det är väl gött men seriöst...gamepads år 2020 ??? Jag vet inte hur stor fördelning det är på spel år 2020 men får jag gissa på att FPS spel står för 60% av allt spelande på konsoler idag? och stackarna sitter med gamepad...Gamepad till FPS är som att äta soppa med gaffel...inferior in every way possible

Fattar inte, säg att en av "spelarna" i konsol kriget hade tagit fram någon riktigt bra lösning för couch/mouse&keyboard...och haft detta som en alternativt standard, typ mouse&keyboard för FPS, gamepad för arcade:ish games...hade ju vunnit kriget innan det ens började ??

Det finns förövrigt, har funnits inoficiella adaptrar till Xbox 360 och uppåt, tror fan PS4 och Xbox One har stöd för att koppla in mus och tangentbord men att många utvecklare vill "even the playing field" och tillåter det inte i online-matcher eller så hamnar spelarna i dedikerade lobbys, dvs mus o t-bord mot varandra och kontroller mot varandra.


signatur

P.L.U.R

Backloggens befriare

För mig är den klart största revolutionen för mitt spelande när jag äntligen kunde tillräckligt med engelska för att fatta vad jag faktiskt gjorde i spel.. Hehe..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det som verkligen boostade mig var när jag äntligen hade ett jobb så jag kunde köpa en ordentlig burk att kunna lira med.

Sedan spelar självklart internet, hårdvaru-utvecklingen etc. roll men för mig gjorde de inte så mycket när jag inte hade pengar till det


signatur

^Katten, idle extreme.

KoP
Medlem

Att gå ifrån C64 till Amiga 500 är nog det största jag varit med om.

Medlem

Jag skulle kunna skriva många av ovanstående då jag började spela på Vic 20 och har hängt med som en envis fästing med borrelia under alla år. Men fan vet om inte VR ändå är det som smällt högst för mig. När jag blickar tillbaka på livet på ålderns höst så är jag och övertygad om att det kommer ses som den största revolutionen inom spelandet. Troligen inte bara för min egen del.

Medlem

En data-butik som hette Data-Prince i Stockholm, här kunde man köpa billiga och bra datorer i mitten av
90-talet! Väldigt bra för en medelklassfamilj!

Skriv svar