Unreal Engine 5 avtäckt - med läckert realtidsdemo på Playstation 5!

eld
Medlem
Skrivet av saigon:

..."När du rendrerar spelet görs det i grafikminnet som har en hastighet på 448GB/sek enligt PS5 specen. SSD på PS5 har en max läshastighet på 5,5GB/sek. Det innebär att om delar som ska rendreras inte finns i grafikminnet får du en prestandaförsämring från 448GB/sek till 5GB/sek.

Grafikminnet är alltså 80 gånger snabbare än läsning från SSD. Ska du bibehålla framerate måste allt som rendreras i bilden finnas i grafikminnet redan och inte behöva läsas från SSD, vilket skulle innebära kraftigt försämrad prestanda.

Självklart är det bra med snabb lagring för streaming till buffer för framtida rendrering. Men det är bara rent PR säljsnack från Sony. Det har inte alls så stor betydelse för spelprestandan som de försöker sälja in...

Grafikkortet läser inte från sdd'n, det stämmer. Men spelmotorn fyller på grafikminnet från hårddisken då hela spelets grafikdata inte får plats där, det är något som händer redan nu, streaming är välanvänt redan nu men begränsat på hur snabbt du kan läsa in saker från hårddisken.

Med en snabbare disk i nya konsolerna kan man nu byta ut saker i grafikminnet mycket snabbare, så man kan lagra gigantiska saker på disken och streama in det man behöver på en mer dynamisk nivå.

Streaming är varför vi kan ha gigantiska världar utan laddningsskärmar, och varför vi kan ha mer texturer och modeller än vad vi kan få plats i grafikminnet.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det här är något som utvecklare själva har pratat om, alltså de som använder hårdvaran. De har nog bra koll på hur sakerna funkar, och om de lyfter fram Sonys ursnabba SSD som en enorm fördel så tror jag på det.

Skrivet av eld:

Grafikkortet läser inte från sdd'n, det stämmer. Men spelmotorn fyller på grafikminnet från hårddisken då hela spelets grafikdata inte får plats där, det är något som händer redan nu, streaming är välanvänt redan nu men begränsat på hur snabbt du kan läsa in saker från hårddisken.

Med en snabbare disk i nya konsolerna kan man nu byta ut saker i grafikminnet mycket snabbare, så man kan lagra gigantiska saker på disken och streama in det man behöver på en mer dynamisk nivå.

Streaming är varför vi kan ha gigantiska världar utan laddningsskärmar, och varför vi kan ha mer texturer och modeller än vad vi kan få plats i grafikminnet.

Åter igen, intressant om det är så!

Skriv svar