Är skräckspel verkligen läskiga?

Medlem

Tycker att för många skräckspel fokuserar för mycket på gore eller jump scares, inget intressant alls. Samt att det behövs passande musik.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Värsta som finns är en mörk korridor i ett spel sen hör man nånting jagar en bakifrån usch fyfan

Medlem

Spelar nästan bara skräck på nätterna och helst ska det vara kolsvart i rummet.
Då blir det som mest obehagligt och ironiskt nog också bäst.

Man är väl sjuk i huvudet på det sättet antar jag.

Medlem

Re:7

Klarade aldrig spela själv, fan vad obehagligt det är


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av phi:

Sitter själv med Aliens Isolation just nu och håller med. Jag blir mest bara irriterad på fanskapet och att jag tvingas springa och gömma mig överallt.

Det har mest varit en massa utdragna ”trial and error”-konfrontationer med xenomorphen där jag stått i ett skåp, smyger ut och hux flux där är den jäveln. Jahapp, då får jag väl springa tillbaka till skåpet igen och vänta för att sen titta ut och slänga iväg en noise maker åt motsatt håll och smyga vidare.

I övrigt så har inget skräckspel skrämt mig men jag gillar ofta atmosfären i skräckspel. Det påtvingande smygandet och gömma sig gör mig dock mest frustrerad efter ett tag.

Många, inklusive jag, tycker samma. Gav upp spelet pga det. Så du är inte ensam eller snackar skit, spelet har misslyckats på den biten helt enkelt.

I spel som Amnesia och SOMA var monstren hyperläskiga och inte ett dugg irriterande.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Skräckspel är extremt skrämmande. Skräckfilmer däremot, inte många alls.

Medlem

Asymetriska multiplayer spel som låter en spelare vara monster och övriga då är "survivors" kan vara ruskigt spännande och skrämmande.. Speciellt om den som är monster har lite kännsla och anstränger sig för att skrämma övriga spelare istället för att bara fokusera på att vinna.
Spelade spelet "damned" för några år sedan på steam, och det var riktigt fint, dock lite buggigt.. var ju inget AAA spel, men hade riktigt skön atmosfär med rätt monster. Finns det kvar, och ni är upp till 5 spelare så rekommenderar jag det (sitter ni på discord så kan ju monstret sitta kvar och lyssna på er 😆)

Medlem

De flesta skräckspel skrämmer mig, i olika utsträckning så klart. SOMA och alla tidigare Frictional-titlar är särledes effektiva på detta. Men som flera nämnt så hänger otroligt mycket på atmosfären, omgivningen och förutsättningarna man själv skapar. Skräckspel spelas givetvis enbart efter mörkrets intåg, helt ensam, instängd och med fördel bärandes hörlurar. Jag känner folk som säger 'äh det var ju inte läskigt' för att sen inse att de suttit 4 polare på ljusa dagen, pimplat malt och snackat skit medan en av dem spelar. Det är liksom rätt menlöst.

Jag kan avnjuta en skräckfilm ensam i mörkret utan att bli det minsta skrämd (har alltid haft ett stort intresse för skräckgenren). Men när det kommer till spel har jag extremt svårt att spela igenom dem, då jag blir stressad och lite smått ångestfylld x). Dead Space är ett av få inom genren som jag verkligen älskat, har spelat igenom det säkert 5-6ggr nu. Resident Evil 7 lyckades jag också ta mig igenom, mycket för att jag blev så imponerad över hur välgjord atmosfären var. Dock var jag titt som tätt tvungen att ta pauser från spelet för att hämta andan. Outlast 2 knäckte mig och jag har knappt rört det efter första timmen jag spelat.

Håller med om att det är högst individuellt!

Medlem

Ja, jag blir nog skrämd av skräckspel beroende på vad det är för något. Oftast saker man kanske inte har kontroll över, då menar jag alltså inte "cutscenes" utan snarare när det är väldigt slumpmässigt och man inte listat ut hur fienderna fungerar eller jobbar.

Alien vs Predator eller vad det nu hette, släpptes runt år 1998 kanske? Möjligtvis om det var till Ps2, det skrämde mig en del, just radarn och pipande ljudet med något okänt som närmade sig. Spelade aldrig klart det.

Penumbra, måste ha varit över 12 år sen åtminstone, la ner det redan efter en timme. Minns fortfarande nån källare/gruvliknande gångar som var i början av spelet, gömde mig bakom någon träpelare eller liknande medans alla ljud/skuggor spelade med psyket.

Dying Light spelade jag klart, riktigt bra spel. Men däremot natten, hatade det. Känslan att vara jagad eller bli jagad klarade mitt hjärta inte av riktigt haha.

Däremot spel som Doom, Quake och klassikern Duke nukem berör inte det minsta även om jag var liten när jag spelade dom. Kanske inte räknas som rena skräckspel egentligen, men den typen av spel, när man har en viss överblick och kontroll och man bara kan köra på tonar ner det rejält.

Medlem

Man måste låta sig bli skrämd. Alla kan gå in med en det-är-bara-ett-spel-attityd och inte bli rädd om de vill. Finn din innre räddhare!

Medlem

Inte det minsta. Jag blir bara uttråkad av skräckspel med billiga jumpscares eller taffliga försök att vara edgy.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har blivit en riktig fegis med åren. Hade svårt för Resident Evil 7 och vet inte ens om jag skulle palla Silent Hill 2 om det kom i dag (men eftersom jag älskade det kommer jag förstås köpa det igen om det kommer en remake).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tyckte avp classic var läskigt när jag spelade det första gången. Alien trilogy till ps1 var läskigt också fast det var mest musiken som gjorde det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag har testat dom flesta skräckspel och lider av GAD och ångestayndrom så visst kan skräckspel trigga en panikattack.

Ett exempel är när man sitter på en gen på dead by daylight så kommer en ghostface bakifrån och drar en iväg från generatorn.

Pulsen går upp och man blir lite svitt, vet inte om det alltid är för att man blir rädd eller för att man är tävlingsinriktad då det är ens uppgift att överleva trialen och man kan gå riktigt in i det och gömma sig ganska bra om man vill.

Med det sagt så har det triggat några panikångestattacker genom åren så visst fungerar skräckspel. Kanske inte pga att det är just läskigt, utan mer för så mycket mer intensivt gameplay.

Medlem

Jag tyckte första Dead Space och första Amnesia var sjukt creepy...

Inaktiv

Har provat allt. Har kört igenom RE7 och något Paranormal Activity i VR, utan nån större reaktion än gåshud nångång ibland.
Men är det något spel som varit i närheten att höja min puls en aning så är det faktiskt Isolation. Jag vet inte varför, men kan det ha något med bra ljuddesign att göra?

Medlem

Jag har blivit fegare med åren och klarar inte av att spela skräckspel nu för tiden.

Medlem

Det beror på. Sitter du ensam med hörlurar i ett nedsläckt rum så kan det vara jävligt creepy.
Sitter du och 2 polare i vardagsrummet och dricker öl med discolampa... inte lika läskigt.

Sen handlar det om jump scares, den billigaste och mest utdragna skräckfaktorn ever. Blir aldrig rädd, bara irriterad då man har hög volym i headsetet.
Däremot atmosfär och små detaljer.. sånt kan göra det sjukt läskigt. Som i Alien isolation eller Silent hill.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Det där är nog väldigt individuellt vad man blir skrämd av. Själv så blir jag aldrig skrämd av filmer till exempel utan jag sitter mest och analyserar sönder allting. Inte så att jag sitter och pratar högt utan jag tänker för mig själv hur det är gjort ("det var snyggt ljus, bra ljudeffekt där, välgjord CGI, helt okej effekter, och där gick rökmaskinen igång lite för mycket..."). Det är väl lite tråkigt och jag skulle nog gärna bli lite skrämd ibland för det ser rätt kul ut när andra blir det.

Det är samma sak med spel. Om jag ser något som ska vara creepy så blir jag aldrig skrämd, men jag kan däremot uppskatta hantverket. Som till exempel Dead Space 1 och 2, fantastiskt sköna och snygga spel. Även The Evil Within 2 uppskattade jag väldigt mycket. Ett snyggt monster är ett snyggt monster. Sen ska man ju försöka ta sig förbi monstret och även om det fortfarande inte är skrämmande så kan det ju krävas mycket reflexer och svett vilket kan vara riktigt kul.

Medlem

Första AvP spelet... Rädd som fn när jag spelade som marine. Har för mig att jag inte vågade spela igenom det.

Medlem

Jag har alltid älskat skräckspel men tyvärr inte fått den rejäla skräckkänslan sen Amnesia, förens nu nyligen.
Visage är helt klart blöja på för min del, usch och fy. Mycket nytänk och inte bara jumpscares.
Try it!

Medlem

Ja. Silent Hill är det läskigaste spelet. Minns när tvåan kom, skulle vara mycket läskigare. Nej, det var det inte.
Resident Evil är också läskigt.
Kände mig inte direkt lugn och avslappnad när jag spelade Quake heller.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lord Chinaski:

Jag har blivit fegare med åren och klarar inte av att spela skräckspel nu för tiden.

Det är många om skriver under på att man blir fegare med åren. Men varför är det egentligen så? Någon som har en teori?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är många om skriver under på att man blir fegare med åren. Men varför är det egentligen så? Någon som har en teori?

För att majoriteten som blir skrämda i spel kommer att skriva i en tråd om att bli skrämd i spel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är många om skriver under på att man blir fegare med åren. Men varför är det egentligen så? Någon som har en teori?

När man är ung så tror man att man ska leva för evigt.
När man blir äldre så förstår man att man är dödlig.
Och det känns inte helt orimligt att zombien i det där spelet kommer kliva ur TV:n och sätta tänderna i din hals.

Medlem

@scaryfoot: haha, så måste det vara! Framför allt det där med zombien.

Testpilot
Skrivet av Nemo:

Det där är nog väldigt individuellt vad man blir skrämd av. Själv så blir jag aldrig skrämd av filmer till exempel utan jag sitter mest och analyserar sönder allting. Inte så att jag sitter och pratar högt utan jag tänker för mig själv hur det är gjort ("det var snyggt ljus, bra ljudeffekt där, välgjord CGI, helt okej effekter, och där gick rökmaskinen igång lite för mycket..."). Det är väl lite tråkigt och jag skulle nog gärna bli lite skrämd ibland för det ser rätt kul ut när andra blir det.

Det är samma sak med spel. Om jag ser något som ska vara creepy så blir jag aldrig skrämd, men jag kan däremot uppskatta hantverket. Som till exempel Dead Space 1 och 2, fantastiskt sköna och snygga spel. Även The Evil Within 2 uppskattade jag väldigt mycket. Ett snyggt monster är ett snyggt monster. Sen ska man ju försöka ta sig förbi monstret och även om det fortfarande inte är skrämmande så kan det ju krävas mycket reflexer och svett vilket kan vara riktigt kul.

Såklart att det är individuellt

Jag skulle vilja göra en distinktion mellan något som är skräckinjagande eller läskigt och något som sätter en viss stämning. För intensiva, stämningsfulla spel lyckas ofta för mig. Men det är sällan jag blir rädd, för annat än jumpscares då.

Ironiskt nog är skräckspelsgenren inte min favorit så jag har inte massvis med titlar som jag kört igenom. Det som kommit närmast för mig var Outlast men slutområdet i spelet var lite mer "jaha" för egen del.

Ja monsterdesignen i Alien Isolation är verkligen snyggt, nästan för snyggt för jag vill snarare titta på monstret än att gömma mig för det. Kanske att det hade varit intressant om monstret kunde attackera utan en instant kill, som läget är nu är det mer om han ser mig är jag död och kan inte göra något åt saken.

Medlem

Det beror lite på hur lätt man lever sig in i spel tror jag. Men jag har också märkt att man blir väldigt avtrubbad efter ett gäng skräckspel. När det var nytt, för mig, så hade de bättre impact än vad de har nu många sådana typer av spel senare.
Men ngt spel som faktiskt fick mig o känna lite kårar mellan varven var faktiskt OutLast 2.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar