Video - Så mycket snyggare är Unreal Engine 5 mot tidigare Unreal Engine-motorer
https://trello.com/b/TTAVI7Ny/ue4-roadmap
Tittar man på deras roadmap och senaste patcherna. Snart 4.25 så har det hänt sjukt mycket och teamet bakom denna motor verkar vara ett grymt community och förtjänar mer än vad dom får.
Sen kan dom ju faktiskt inte påverka hur mycket ps4 och xbox one som har x antal år på nacken klarar av. Spelutvecklarna är begränsade med gamla konsoler och det drar ner pc grafiken med eftersom de flesta spel utvecklas till PC, Xbox och PS samtidigt.
Det blir skönt med nya konsoler även för PC spelare eftersom dessa konsoler inte kommer vara samma flaskhalsar längre och spelutvecklarna kan börja nyttja UE till stor del sin potential. Vilket inte vart möjligt på lång tid.
https://trello.com/b/TTAVI7Ny/ue4-roadmap
Tittar man på deras roadmap och senaste patcherna. Snart 4.25 så har det hänt sjukt mycket och teamet bakom denna motor verkar vara ett grymt community och förtjänar mer än vad dom får.
Sen kan dom ju faktiskt inte påverka hur mycket ps4 och xbox one som har x antal år på nacken klarar av. Spelutvecklarna är begränsade med gamla konsoler och det drar ner pc grafiken med eftersom de flesta spel utvecklas till PC, Xbox och PS samtidigt.
Det blir skönt med nya konsoler även för PC spelare eftersom dessa konsoler inte kommer vara samma flaskhalsar längre och spelutvecklarna kan börja nyttja UE till stor del sin potential. Vilket inte vart möjligt på lång tid.
Frågan är bara hur stor del av PC spelarna som sitter på hårdvara som är bra nog att pusha utveckligen framåt, bara för att man spelar på PC så betyder inte det att man har ett grafikkort för över 2500kr.
Jag tror nog att utvecklare går efter hardware surveys för att se ifall det ens är värt att optimera för högpresterande system.
En fråga bara, kördes UE 3 och 4 motorn också på konsol eller är det bara UE 5 demot som gör det?
Visst är det en häftig jämförelse, men det kan kännas lite ojämt ifall man jämför med en dator för 25-30k typ
Grejen är ju att konsolerna kommer att ligga i framkant iom och nextgen, och standardiseringen av snabb lagring som låter spelutvecklarna streama in assets på ett helt annat sätt tidigare. Så jämförelsen i det här fallet kan snarare vara orättvis mot datorer.
Frågan är bara hur stor del av PC spelarna som sitter på hårdvara som är bra nog att pusha utveckligen framåt, bara för att man spelar på PC så betyder inte det att man har ett grafikkort för över 2500kr.
Jag tror nog att utvecklare går efter hardware surveys för att se ifall det ens är värt att optimera för högpresterande system.
Det finns ofta flera grafikinställningar så att den som sitter med ett äldre grafikkort kan spela på lägre detaljnivå. Poängen var att man pushar high/very high/ultra till nya nivåer där ps4 och xbox one inte är flaskhalsar för PC (med dom som har möjlighet att spela på hög grafik).
Grejen är ju att konsolerna kommer att ligga i framkant iom och nextgen, och standardiseringen av snabb lagring som låter spelutvecklarna streama in assets på ett helt annat sätt tidigare. Så jämförelsen i det här fallet kan snarare vara orättvis mot datorer.
Onekligen grymma och intressanta tekniker som de pushar i nextgen. Särskilt om man kollar Digital foundrys djupdyk ner i SeriesX så får en hårdvarunörd som mig fina dreggelkänslor. Hårdvaru Raytracing och snabb SSD och annat godis är inte kattskit direkt.
Tyvärr siar min spåkula en liknande utveckling som för äldre PS3 och även denna generation av konsoller där de slog på trumman för nya teknologier som exempelvis processorn i PS3 de nya grafikhårdvarustödet i dessa konsoller och den häftiga delade minnes-architekturen i dagens generation.
Sånt tar tid och kraft för utvecklarna att utnyttja och man ser sällan detta utnyttjas förrän åratal efter grejerna börjat säljas.
Det största tycker jag dock är att de verkligen satsat på lite fetare hårdvara denna gång och SSD kommer bli ett lyft utan dess like för nextgen maskinerna.
Grymt spännande tid för oss då dessa nya grejer kommer!
Sånt tar tid och kraft för utvecklarna att utnyttja och man ser sällan detta utnyttjas förrän åratal efter grejerna börjat säljas.
Spelindustrin har lärt sig läxan där, hårdvaran har varit rätt standardiserad och mer likt pc efter 360 och ps3, så inget nytt eller främmande.
Dessutom har vi nu fina spelmotorer som är optimerade för dessa redan från start.
Önskar verkligen att Samaritan blev ett spel....
Känns ganska mycket Deus Ex eller?