Tim Sweeney: "Lagringen i Playstation 5 ligger långt före något du kan köpa på pc"

Robot
Tim Sweeney: "Lagringen i Playstation 5 ligger långt före något du kan köpa på pc"

Epic Games-chefen menar att nextgen-konsolerna kommer att driva på utvecklingen för datorer.

#epic-games, #unreal-engine-5


Medlem

Säger han nu ja...

Medlem

Brukar låta så när man får ett brunt kuvert fullt med pr-dollar

Medlem

Mark Cerny sa samma sak när han snackade om PS5ans hårdvara för två månader sedan, så inte speciellt förvånande.

Medlem

Spännande? Finns något svart på vitt om PS5:ans lagring? Har för mig att jag har sett bandbredden som var rejält tilltagen, men ändå inte omöjlig i PC-sammanhang. Men kanske något mer man pulat på, latsensen mot minnet?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

"The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on anything on PC for any amount of money right now."

V får väl se vad som finns när konsolerna släpps. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fast den ligger ju fortfarande långt efter PS6 🤭

Testpilot

Finns en del intressant sagt om SerieX hantering av latenser av laddning just från SSD disken och hur de vill optimera detta. Men seeing is belieiving och än finns ju de inte ute än

Snabba SSD-hastigheter finns ju på nya AMD moderkorten och SSD diskar går ju att köpa redan nu. Som det är nu så ser jag inte behovet av snabbare än "vanliga" SSD hastigheter.

Medlem

Pc masterrace..:P. Skämt åsido jag tror det kommer bli kanon nästa generation.

Medlem

Varsågod, go nuts.
https://www.inet.se/produkt/4301412/corsair-force-mp600-1tb

Och snabbare blir dem när PCIe 5.0 släpps.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Varsågod, go nuts.
https://www.inet.se/produkt/4301412/corsair-force-mp600-1tb

Och snabbare blir dem när PCIe 5.0 släpps.

Den där är ju inte ens 5 GB/s. PS5ans ligger på 9 GB/s
Dvs Inget på konsumentmarknaden idag kommer i närheten.

Sen finns där ju inget spel på pc marknaden idag som är optimerat för att utnyttja en NVME ssd.
skall bli skönt nu när konsolerna tänder brasan under pc utvecklarnas stolar.

Medlem

Nu är det ju så att det Tim Säger inte riktigt stämmer. Så han röker på PR pipan igen.

PS5s SSD klarar av att skyffla data i 9GB/sec. Det har funnits SSDs med teknik från Micron sedan förra året till PC som klarar dessa hastigheter på PCIe 4.0. X100 heter den.

Källa: https://www.forbes.com/sites/marcochiappetta/2019/10/24/micro...

https://www.micron.com/products/advanced-solutions/3d-xpoint-...

Nackdelen där är att den är riktad till datacenter eller företag så den kostar över 10k kronor. Företag mjölkas alltid på prislappen på produkter riktat mot dem. Men det Tim säger, att man inte kan få tag på en sådan oavsett hur mycket pengar man har stämmer alltså inte redan idag.

Det som kan hända om behovet uppstår är att SSD tillverkare börjar använda NAND med denna prestanda i konsumentprodukter till en vettig prislapp. Sedan skulle jag inte vara förvånad om de NAND som sitter i Sonys SSD lösning är 3dXpoint från just MICRON, men det kommer säkerligen Anandtech eller Digital Foundry gräva i när PS5an är tillgänglig.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Den där är ju inte ens 5 GB/s. PS5ans ligger på 9 GB/s

PS5 ligger på 5,5GB. Tror du inte speldata är komprimerat på PC?

Medlem
Skrivet av xermalk:

Den där är ju inte ens 5 GB/s. PS5ans ligger på 9 GB/s
Dvs Inget på konsumentmarknaden idag kommer i närheten.

Sen finns där ju inget spel på pc marknaden idag som är optimerat för att utnyttja en NVME ssd.
skall bli skönt nu när konsolerna tänder brasan under pc utvecklarnas stolar.

PS5 ligger på 5.5 GB/s rådata. 9 GB/s är fulspecs för komprimerad data.

Plockar fram popcornen

Medlem

hört den där förut varje gång det kommer nya maskiner som dom vill hypa upp till dom okunniga.

Medlem

Spännande teknik. Om jag förstår rätt är det väl hur PS5an använder lagringen som ger fördelar jämfört med en SSD till en PC från Cerny streamen . Jag vet ärligt talat ingenting om hårdvaru teknik. Men jag antar att Tim S vet vad han talar om.

Medlem
Medlem

lte kul, för 10 år sen hade folk skrattat om man sa då att en dag tar konsoller klivet över pc med grafik o prestanda o allt.. o nu är vi här

Medlem

Så var det väl även med PS4 och dess ”spela medan spelet laddas ned” som vi aldrig såg igen efter presentationen. Tror det när jag ser det.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lte kul, för 10 år sen hade folk skrattat om man sa då att en dag tar konsoller klivet över pc med grafik o prestanda o allt.. o nu är vi här

Är vi? Jag är högst tveksam till det.

Medlem
Skrivet av Fulci:

PS5 ligger på 5,5GB. Tror du inte speldata är komprimerat på PC?

Intressant, har du något exempel eller länk till hur detta används på PC?
Skulle vara intressant att se hur det påverkar prestandan eller filstorlek i PC-miljö.
Påverkar moderna moderkort prestandan PGA skräddsydda chip för komprimering?

En fördel som PS5 SSD har jämfört med PC är tydligen att den har 6 prioriteringsnivåer, medans vanliga SSD har 2. Så det kommer tydligen inte räcka med 5,5GB/s SSD ifall man vill installera en ny SSD i PS5.

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=1325

Medlem
Skrivet av Fulci:

PS5 ligger på 5,5GB. Tror du inte speldata är komprimerat på PC?

Har SSD till PC hårdvara som packar upp i realtid? På PS5 är 5,5 GB/s hastigheten för okomprimerad data och 22 GB/s är den teoretiska maxhastigheten. Normalt sett kommer den ligga runt 8-9 GB/s.

Skrivet av kebbe:

Så var det väl även med PS4 och dess ”spela medan spelet laddas ned” som vi aldrig såg igen efter presentationen. Tror det när jag ser det.

Jag har spelat ganska många spel medan de laddas ner.

Inaktiv

Nu hann @Mustard87 före mig men jag låter inte det stoppa mig;

Medlem

Positiva nyheter, hoppas det stämmer.
Det är ju ofta ett krav att "konsol marknaden" pushar framåt innan men ser större skillnader oavsett plattform.
En eloge till Sony att satsa framåt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Oavsett vilket står dom alltid still. PC kommer snabbt ikapp.

Avstängd

Jag ser en massa avundsjuka PC-nördar i denna tråd. Tror nog Tim har mer koll än alla er i denna tråd. Han vinner dessutom inget på att skryta på nya konsolerna vad jag vet för han jobbar väl inte på Sony?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag ser en massa avundsjuka PC-nördar i denna tråd. Tror nog Tim har mer koll än alla er i denna tråd. Han vinner dessutom inget på att skryta på nya konsolerna vad jag vet för han jobbar väl inte på Sony?

Jag tror att grundproblemet är att många konsolägare blir lite för för hypade och sväljer allt PR-snack. Så är det varje gång en ny generation konsoler lanseras.

Sony har hypat sin lagringslösning flera gånger, och det är för att den är snabbare än Xbox Series X lösning. Det finns en anledning att de inte pratar så mycket om GPU-prestandan istället.

Avstängd

Det blir nog bra till slut.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lte kul, för 10 år sen hade folk skrattat om man sa då att en dag tar konsoller klivet över pc med grafik o prestanda o allt.. o nu är vi här

Det är inte första gången. När PS2 lanserades var den också mer avancerad än dåvarande teknik på pc... i några veckor. Det är hela grejen med konsoler. De är ofta imponerande kraftfulla vid release. Men sen tar det stopp. Pc marknaden rör sig alltid framåt och det finns inga stopp. Det finns alltid en snabbare processor. Mer eller nya minnen, bättre kylning, nya drivrutiner, ny grafikarkitektur.

Om konsoler och pc var löpare i en tävling blir pc omsprunget en gång per mil, men ökar då takten och tuffar vidare utan problem, fullt övertygad om att konsolerna aldrig är ett hot även om de sträcker fram nästippen ibland.

Skriv svar