Epic gör om avtalen för Unreal Engine - Kräver bara licenspengar efter 10 miljoner kr

Robot
Epic gör om avtalen för Unreal Engine - Kräver bara licenspengar efter 10 miljoner kr

Bjuder dessutom på teknologin bakom Fortnites crossplay-matchmaking och kontohantering.

#unreal-engine


Medlem

Detta är stort för indie utvecklare

NuZ
Testpilot

Riktigt stort för småskapare!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Wow! Applåder till Epic Games. Vilken härlig tid att vara en gamer!

Medlem

Tencent redovisa ca 26% (150 miljarder SEK) högre intäkter under Q1 i år. Så det måste vara skönt för Epic att ha en sån ägare bakom sig. Då kan man nog satsa lite annorlunda.

Medlem

Jävlar! Epic kommer ta över hela utvecklingssidan, svårt att se varför man skulle välja en annan motor.

Medlem

Hoppas verkligen att cross save och cross platform matchmaking tar ett rejält steg framåt med detta. Och trevligt för alla indie utvecklare

Medlem
Skrivet av Maysay:

Tencent redovisa ca 26% (150 miljarder SEK) högre intäkter under Q1 i år. Så det måste vara skönt för Epic att ha en sån ägare bakom sig. Då kan man nog satsa lite annorlunda.

Tencent äger inte epic games. Tencent har ett aktieinnehav på 40%. Tim Sweeney har ett aktieinnehav på 55%.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av aegd:

Tencent äger inte epic games. Tencent har ett aktieinnehav på 40%. Tim Sweeney har ett aktieinnehav på 55%.

Ännu värre

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Ännu värre

Hur kan det vara värre, han är grundare och CEO. Är väl riktigt bra att personen som startat bolaget har möjligheten att styra det i den riktning han vill, snarare än att någon aktieägare som inte har någon koll på branschen gör det. med samma logik så borde det vara illa att Gabe Newell äger mer än 50% av Valve.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av aegd:

Tencent äger inte epic games. Tencent har ett aktieinnehav på 40%. Tim Sweeney har ett aktieinnehav på 55%.

Vad var fel i mitt påstående? Bara för att en ägare äger lite mer betyder det inte att de andra inte äger något? Så du tror inte att Tencent har något att säga till om?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Vad var fel i mitt påstående? Bara för att en ägare äger lite mer betyder det inte att de andra inte äger något? Så du tror inte att Tencent har något att säga till om?

syftningsfel. Du skriver ägare men menar aktieägare. Blir en viss skillnad.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av aegd:

Tencent äger inte epic games. Tencent har ett aktieinnehav på 40%. Tim Sweeney har ett aktieinnehav på 55%.

När ett kinesiskt företag äger en andel så äger de minst det dubbla i inflytande, och detta märks väl på just Epic. Kineserna har som mål att skapa egna ekosystem, och Tim Sweeney har alltid varit en stark motståndare till slutna standarder och plattformar, fram tills Tencent köpte in sig i Epic. Så han är utan tvekan en av spelbranschens största hycklare. Epic Store går emot allt som han har stått för under de senaste 20 åren.

Medlem
Skrivet av aegd:

Hur kan det vara värre, han är grundare och CEO. Är väl riktigt bra att personen som startat bolaget har möjligheten att styra det i den riktning han vill, snarare än att någon aktieägare som inte har någon koll på branschen gör det. med samma logik så borde det vara illa att Gabe Newell äger mer än 50% av Valve.

Haha så himla snabb på försvara Timmy Tencent att jag nästan tror du är seriös. Men jämförelsen med Gabe Newell fick mig inse att du bara skojar.

Medlem
Skrivet av aegd:

syftningsfel. Du skriver ägare men menar aktieägare. Blir en viss skillnad.

Ok. Vem äger Epic då?

Frilansare

Alla indieutvecklare:
"Thank you Fortnite kids and your parents credit cards!"

Medlem
Skrivet av aegd:

syftningsfel. Du skriver ägare men menar aktieägare. Blir en viss skillnad.

Vad är skillnaden menar du? Om vi tar Sverige som exempel så klassas du som verklig huvudman och de facto ägare om du kontrollerar mer än 25% av aktierna.

Testpilot

Grymt för små spelskapare som nu har en tung motor att jobba mot och kan satsa på sitt innehåll istället för annat strul!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Grymt för små spelskapare som nu har en tung motor att jobba mot och kan satsa på sitt innehåll istället för annat strul!

Precis som att indieutvecklarna kommer att ha möjlighet att utnyttja spelmotorn ordentligt? 10 miljoner är inte så mycket pengar i sammanhanget. Vi kommer förmodligen få se att bolag gör mindre spel som tjänar upp till 10 miljoner. Sedan skapar man ett nytt bolag och börjar om igen (för att slippa betala).

Medlem
Skrivet av Bojkott:

När ett kinesiskt företag äger en andel så äger de minst det dubbla i inflytande, och detta märks väl på just Epic. Kineserna har som mål att skapa egna ekosystem, och Tim Sweeney har alltid varit en stark motståndare till slutna standarder och plattformar, fram tills Tencent köpte in sig i Epic. Så han är utan tvekan en av spelbranschens största hycklare. Epic Store går emot allt som han har stått för under de senaste 20 åren.

Jag tycker att stackars Sweeney får oförtjänt mycket kritik. Nog för att han gjort- och sagt en del som kan kritiseras, men tycker fortfarande att han gör avsevärt mycket mer gott än ont vad gäller öppenhet i branschen.

Bara på senare år, med Tencent som delägare, har han och Epic...
...pressat både Sony och Nintendo till crossplay.
...högljutt kritiserat Google/Google Play för hur de motverkar konkurrent och sätter käppar i hjulen för andra butiker på Android.
...köpt Quixel (ink. Megascans) och gjort gratis för alla som använder Unreal Engine (fort. öppet för alla andra också).
...fått Steam* att svettas tillräckligt för att ge vissa (storsäljande) utgivare större del av pengakakan.

Men ändå hör man nästan p.g.a....
...vissa spel blir exklusiva på Epic Games Store**.
...en luddigt formulerad privacy policy***.

*Det kan förstås aldrig bevisas, men om EGS inte seglat upp som en utmanare med större cut till utgivarna tror jag inte att det skulle ha skett (https://www.theverge.com/2018/11/30/18120577/valve-steam-game...).
**EGS skulle sannolikt aldrig ha kunnat segla upp som en utmanare utan exklusiva titlar. (Notera att jag också ogillar dem, men jag förstår att de kan vara ett nödvändigt ont för att ge konstgjort andning till dess att EGS är namnkunnigt nog att konkurrera ändå).
***Vilket snabbt korrigerades och förtydligades av Sweeney (https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/a9lntx/ubisoft_nee...)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Nomman:

Jag tycker att stackars Sweeney får oförtjänt mycket kritik. Nog för att han gjort- och sagt en del som kan kritiseras, men tycker fortfarande att han gör avsevärt mycket mer gott än ont vad gäller öppenhet i branschen.

Bara på senare år, med Tencent som delägare, har han och Epic...
...pressat både Sony och Nintendo till crossplay.
...högljutt kritiserat Google/Google Play för hur de motverkar konkurrent och sätter käppar i hjulen för andra butiker på Android.
...köpt Quixel (ink. Megascans) och gjort gratis för alla som använder Unreal Engine (fort. öppet för alla andra också).
...fått Steam* att svettas tillräckligt för att ge vissa (storsäljande) utgivare större del av pengakakan.

Men ändå hör man nästan p.g.a....
...vissa spel blir exklusiva på Epic Games Store**.
...en luddigt formulerad privacy policy***.

*Det kan förstås aldrig bevisas, men om EGS inte seglat upp som en utmanare med större cut till utgivarna tror jag inte att det skulle ha skett (https://www.theverge.com/2018/11/30/18120577/valve-steam-game...).
**EGS skulle sannolikt aldrig ha kunnat segla upp som en utmanare utan exklusiva titlar. (Notera att jag också ogillar dem, men jag förstår att de kan vara ett nödvändigt ont för att ge konstgjort andning till dess att EGS är namnkunnigt nog att konkurrera ändå).
***Vilket snabbt korrigerades och förtydligades av Sweeney (https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/a9lntx/ubisoft_nee...)

Men den sänkningen Steam gjorde kom i november, Epic Store utannonserades och släpptes i December det året, så att dom jämnt sej pressade innan det blev sagt att dom ska öppna sin store e rätt svårt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Precis som att indieutvecklarna kommer att ha möjlighet att utnyttja spelmotorn ordentligt? 10 miljoner är inte så mycket pengar i sammanhanget. Vi kommer förmodligen få se att bolag gör mindre spel som tjänar upp till 10 miljoner. Sedan skapar man ett nytt bolag och börjar om igen (för att slippa betala).

Kommer man upp i 10 miljoner så har man lyckats sjukt bra med spelet och då har man nog inte problem att betala 5% till epic.

Många indieutvecklare skulle hoppat omkring och skrikit om de kommit upp i den siffran i försäljning

https://www.pcgamesinsider.biz/interviews-and-opinion/66655/t...

Medlem
Skrivet av Karmak:

Kommer man upp i 10 miljoner så har man lyckats sjukt bra med spelet och då har man nog inte problem att betala 5% till epic.

Många indieutvecklare skulle hoppat omkring och skrikit om de kommit upp i den siffran i försäljning

https://www.pcgamesinsider.biz/interviews-and-opinion/66655/t...

Ja. Då har man lyckats. Men det bekräftar väl mina tankar? Spelen kommer inte utnyttja tekniken. För att om de ska gå runt så måste satsa under 10 miljoner? Hur mycket måste de lägga på utveckling om de vill sälja över 10 miljoner? Förmodligen över. Så då är det enklare att bara göra små spel.

Medlem

Man kan byta bolag så mycket man vill, och försöka slippa betala. Det är knutet till produkten.

Men oavsett, så enligt min åsikt så hae Epic gjort mer nytta för utvecklare än det motsatta, vilket är supertrevligt!

Medlem

@Snake Plissken: Sant, där hade jag fel i kronologin. Måste ha läst Steamnyheten långt senare och sett ett samband som inte fanns. Cred till Steam för det. Och till dig för rättelsen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar