Alan Wake fyller tio

It's not a lake, it's an ocean
Alan Wake fyller tio

Det har gått tio år sedan Remedy släppte sitt bästa spel hittills, äventyrsskräckisen Alan Wake, den 14 maj 2010. Det var något av det snyggaste jag spelat på Xbox 360 och precis den typ av äventyrsspel i tredje person som jag saknade.

Jag återvänder till spelet då och då och lyssnar fortfarande på dess soundtrack ganska ofta. Det är än i dag ett riktigt snyggt spel med atmosfäriska miljöer och roliga karaktärer (Barry Wheeler!). Någon riktig uppföljare har vi tyvärr inte fått, även om vi vet att Remedy arbetade på en. I stället har studion fortsatt att utforska parallella realiteter i Quantum Break och Control, där det sistnämnda innehåller en hel del referenser till Alan Wake.

Jag sträckspelade Alan Wake när det begav sig och minns hur mina joggingrundor på kvällen blev allt snabbare då jag, påverkad av att ha spelet på näthinnan hela tiden, såg mystiska skuggor i skogen. I spelet är det ett illavarslande tecken som gör att Alan omedelbart bör bege sig till närmsta ljuskälla.

Även om Remedys senare spel är bättre på flera plan, inte minst vad gäller striderna, tycker jag inte att de har nått Alan Wake beträffande miljöer, atmosfär, story och karaktärer. Här är den plågade deckarförfattaren fortfarande det bästa Remedy gjort.

Vilka minnen, om några, har ni från Alan Wake? Och skulle ni vilja se en uppföljare?

Se denna hyllning till Alan Wake


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Ett riktigt, riktigt grymt spel. Jag håller nog Max Payne 2 som Remedys bästa, men Alan Wake är inte långt efter. Rysligt härlig atmosfär, grymma karaktärer och sådär lagom läskigt för oss lättskrämda.

Det håller verkligen än idag, men en riktig uppföljare skulle inte sitta fel.

Medlem

Kan inflika att Alan Wake och Alan Wake Collector's Edition är nedsatt med 90% på Steam, Epic, och GOG. Rean har inte börjat gälla ännu, men kommer förmodligen träda i kraft under dagen så snart USA har fått sitt morgonkaffe.

Källa


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Fantastiskt spel.

jbx
Medlem

Kommer ihåg gåshuden jag fick när man kommer in i den Twin Peaks inspirerade byn i början av spelet.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Backloggens befriare

Ja! In och köp för bövelen om ni inte redan har spelet och har spelat det.

15kr så är det ditt!
https://store.steampowered.com/app/108710/Alan_Wake/


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Satan i gatan vad stämningsfullt spel det här var, en riktig guldklimp.

Frilansare

Minns min recension!
"Välkommen till Bright Falls. Befolkning: 5120 plus en odefinierbar ondska."

https://www.fz.se/recension/35949-alan-wake

Medlem

Kommer ihåg att jag köpte det samtidigt som Red Dead Redemption, sedan hade jag ingen flickvän längre. Fastnade helt och hållet i båda spelen. Det var en bra månad.
Det enda klagomålet är väl att Alan var lite tråkig och stel som person, men det är nog meningen med tanke på hur han klär sig.

Hoppas verkligen på en 2:a i framtiden.

Medlem

Grym bra spel. Håller på spela de nu på PC. Har inte kunnat tidigare då jag har alltid haft PS.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Kommer väl en Remaster vilken dag som helst nu. 🙄

Frilansare

@baxtex:

Haha ja, mycket sånt nu.

Medlem

Grymt spel, striderna kunde dock varit mer varierande. Jag och en kompis satt och spela igenom det tillsammans en sommar, fint minne!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Joakim Bennet:

Minns min recension!
"Välkommen till Bright Falls. Befolkning: 5120 plus en odefinierbar ondska."

https://www.fz.se/recension/35949-alan-wake

Fin recension!

Extra plus för denna: "Av alla sätt att hantera ett plötsligt knivöverfall är förvåning det kanske sämsta."


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ett av mina absolut bästa spel genom tiderna.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Satan i gatan vad stämningsfullt spel det här var, en riktig guldklimp.

Helt klart! Kanske lite underskattat bland gemene man.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Spelar om detta just nu för tredje gången. Helt makalöst stämningsfullt och mästerligt berättat. Har åldrats otroligt väl också.

Medlem

Hemskt tråkiga skuggfiender.

Medlem

Riktigt bra spel som var väldigt snyggt för sin tid och även lyckades skapa mycket känslor. Vissa delar av spelet skrämde skiten ur mig! Det enda spelet som fångat mig på samma sätt sedan dess är faktiskt deras nya spel, Control

Medlem

Spelade Alan Wake och alla dlc:er, plus expansionen, en väldans massa. Otroligt atmosfäriskt och bra! Som stort fan av Twin Peaks så var ju det här perfekt. Önskar bara de kunde göra Alan Wake 2 nu!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Härlig atmosfär i det spelet men fattar för guds skull inte VARFÖR man ska samla på KAFFETERMOSAR???

Remedy måste ha minst 30 programmerare i teamet vilka måsta vara högintelligenta, hur i herrans namn kan inte en enda programmerare säga: "Vänta lite, samla kaffetermosar är det mest IDIOTISKA och MENINGSLÖSA innslaget någonsin!"

HUR, inte en enda!!?

Rant over 🤪

Medlem
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av A1200G:

Härlig atmosfär i det spelet men fattar för guds skull inte VARFÖR man ska samla på KAFFETERMOSAR???

Remedy måste ha minst 30 programmerare i teamet vilka måsta vara högintelligenta, hur i herrans namn kan inte en enda programmerare säga: "Vänta lite, samla kaffetermosar är det mest IDIOTISKA och MENINGSLÖSA innslaget någonsin!"

HUR, inte en enda!!?

Rant over 🤪

Det är väl en blinkning till Twin Peaks?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Väldigt trist spel, förutom stämningen som var helt ok. Repetitiva strider med ficklampan mot likadana fiender hela tiden. Sen gick hela spelet ut på att starta 5239 generatorer. Det har vi skämtat om här hemma i 10 år, varje gång man stöter på en generator i ett spel. Va! Är det Alan Wake vi spelar eller?!

Älskar Max Payne.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är väl en blinkning till Twin Peaks?

Ok, väldigt lång blinkning i så fall. Deadly Premonition gjorde det mycket bättre i så fall med sina kaffe inslag. 🙂

Medlem
Skrivet av bulletproof:

Musiken ...

Trodde faktiskt att det var Theory of a deadman som gjorde musiken till AW. Icke sa Nicke utan det var till Fahrenheit/Indigo Prophecy. Lyssnar fortfarande på den i bilen!:

https://youtu.be/WlDNEUqo8II

https://youtu.be/tedhWMzTeUU

https://youtu.be/NM6gTE7TNe8

Mästerverk! 🙂👌

Medlem

Helt klart topp-10 spel för mig, då det gäller spel som blandar bra story och häftig gameplay, plus atmosfären! Twin Peaks :). Jag gillade skugg-fienderna, det fanns ju rätt många varianter av dem. Jag testade det igen nyligen, och tyvärr har det inte åldrats väl. Kom inte ihåg att kontrollen var så klumpig Hoppas på en full remaster/remake, eller självklart helst en riktig uppföljare!

Ang Remedys senare spel, så har de inte lyckats klå Alan Wake. Quantum Break var bättre action-mässigt, lite klen story dock; Control hade en häftig idé, men där kan man verkligen klaga på upprepning; väldigt liten variation i strider, och många rum såg lika grå ut (ja, vissa var jättehäftiga och nästan utomjordsliga ); många strider blev bara långa skjuta-skjuta fester som inte krävde mycket tänkande eller strategi förutom lite sak-kastande.

Remedy, snälla, gör Alan Wake 2 nu. Det är dags. Ni kommer att bli prisade upp över öronen om ni kan ta det bästa från Quantum Break och Control och lägga över storyn och atmosfären från AW. Pliiiis

Medlem

Klassiker.
En uppföljare hade inte suttit fel.

It's not a lake, it's an ocean

En rolig detalj är vad Taken häver ur sig när de anfaller. Brandmän som skriker "Did you call 911?" och så denna lilla favorit:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag älskade den Twin Peaks osande miljön de hade byggt upp och jag föredrog de lugnare partierna faktiskt där man gick omkring där. Själva core elementen med att lysa med ficklampan på fienderna hade jag gärna sett mindre av och mer av det andra. Men jag älskar oavsett spelet.

12
Skriv svar