Unreal Engine 5 avtäckt - med läckert realtidsdemo på Playstation 5!

Medlem

Helt galet imponerande, hoppas jag hinner uppleva sådana spel innan det är dags att kasta in handduken också

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, det kommer inte bli någon ändring. Demos ser så här bra ut, Cod kommer inte göra det.

Fast senaste CoD (2019) ser faktiskt riktigt bra ut.

Jag blev ganska impad av demon! Hoppas på några feta spel också som kan utnyttja tekniken.

Gnällkuk

Ser galet vackert ut med bergstexturerna, ljuset var riktigt läckert och ljudet var ju kanon! Men... (det finns ju alltid men), som andra påpekat så var ju vattenanimationen rent av usel. Ser heller inte hur någon påpekat att både hon och fladdermössen ser helt inklistrade ut med grova artefakter i utkanterna.

Ta en titt igen på videon, men i fullskärm. Det känns som Lara-kopian är inklistrad och existerar inte i miljön, samma med fladdermössen. Sen är det ju svårt att säga när vi kan få se spel som är rejält mycket snyggare med UE5, om de släpper motorn då... har utvecklare inte fått sätta tänderna i den innan? I så fall lär det ju dörja till 2024 innan vi har chansen på att se något riktigt läckert.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, det kommer inte bli någon ändring. Demos ser så här bra ut, Cod kommer inte göra det.

Klart det blir en förändring, helt uppenbart. Senaste cod såg jävligt bra ut, vad är din referens att jämföra med ? Ska typ Cod eller Bf från ett till annat hoppa 100x i hur de ser ut helt magiskt för att du som kund ska uppskatta något ? Raytraycing är stort också, men många är så bortskämda idag och uppskattar bara förändringar om det är som dag och natt, vilket vissa av dessa grejer ändå är men gemene lekman saknar väl öga för det oavsett, och förblir aldrig nöjd.

Medlem

Känns inte som en slump att delar Square Enix team som ligger bakom Final Fantasy gjorde en ny unit som heter Luminous Productions där man tokrekryterar. Kopplade direkt sambandet när jag såg denna video om Lumen lightning.

Final Fantasy 7 Remake är ju deras första spel gjord på unreal engine. Part 2 lär komma till PS5 med Unreal Engine 5 och så har dom ju deras secret project. Börjat få vibbarna av att det är ett FF:XVI gjord på UE 5!

Förövrigt galen detaljrikedom på grafik, ljud och fysik och att det flyter på i Gameplay-demot. Spännande tider

SoL
Medlem

Fan va dom flexar! Inte illa, kunde inte låta bli att komma och tänka på hur jäkla snyggt God of war är..

Ett nytt unreal hade varit fett eller en remake av ettan

eld
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det enda som egentligen imponerade (om nu ALLT genereras i samma kvalitet) var mot slutet när hon flög mot portalen.
Stor mängd data som behöver skyfflas för att klara av det.

Vattnet var under all kritik och resten gällande detaljnivån i omgivningarna har vi sett förr.
Skulle det däremot gå att ha sönder den detaljerade miljön de visade likt ett system ungefär som Red Faction, då blir jag imponerad på riktigt.
Statiska miljöer av den här typen är inte mycket hype tyvärr.

Fast nu räknas det här som dynamiskt, modeller kan flyttas runt och det finns inga lightmaps som behöver räknas om.

Finns ju inte jättemånga spel som kör med destruktiva miljöer

Medlem

Fint. Nu visa ett spel som är som demot :P.

FM-guru
F.d. Sisyr

Snyggt, men det är ju också alla tech demos. Får se hur spelen i motorn ser ut istället, då blir det intressant.

Medlem

Hur demot vore på Series X framgår ej.

KoP
Medlem

Snyggt. Men som alltid när det ska demonstreras grafikmotorer så är det tillrättalagt för att se så snyggt ut som möjligt. När man väl börjar bygga spel kring det hela och addera massa annat så ser det aldrig så snyggt ut som i techdemot.

Medlem

“We’ve been working super close with Sony for quite a long time on storage,” he says. “The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on anything on PC for any amount of money right now. It’s going to help drive future PCs. [The PC market is] going to see this thing ship and say, ‘Oh wow, SSDs are going to need to catch up with this.”

https://www.theverge.com/21256299/epic-ceo-tim-sweeney-sony-p...

Medlem

"i fantastiska 20 till 30 fps!"

Too soon?

Medlem
Skrivet av heady89:

Klart det blir en förändring, helt uppenbart. Senaste cod såg jävligt bra ut, vad är din referens att jämföra med ? Ska typ Cod eller Bf från ett till annat hoppa 100x i hur de ser ut helt magiskt för att du som kund ska uppskatta något ? Raytraycing är stort också, men många är så bortskämda idag och uppskattar bara förändringar om det är som dag och natt, vilket vissa av dessa grejer ändå är men gemene lekman saknar väl öga för det oavsett, och förblir aldrig nöjd.

Förlåt, jag menade så klart att det inte blir något skillnad mot hur det brukar bli, demos som dessa har sjukt hög detalj, men sedan får det skalas bort. Det finns helt enkelt ingen anledning att ha så här bra grafik i massa actionspel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

"i fantastiska 20 till 30 fps!"

Too soon?

Tja demot kördes tydligen i 30fps 1440p, så... yeah...

Medlem

@SoL: L-L-L-Ludicrous kill kill killl killll....

Medlem
Skrivet av SoL:

Fan va dom flexar! Inte illa, kunde inte låta bli att komma och tänka på hur jäkla snyggt God of war är..

Ett nytt unreal hade varit fett eller en remake av ettan

Tror Cliff Blizinski sade innan han slutade på Epic var: gör om unreal och gör det som skyrim fast framtiden. Öppen värld med en bra story o massa side quests o skit. (hörde detta i en intervju för många år sen)

Det hade varit ballt som fan.

Medlem

Amagad dat ljud, T2 The Metal Age i UE5 nu på en gång tack!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Längesedan jag blev så imponerad av ett tech demo!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Bättre än de här behöver de inte bli!


signatur

🐖💨💩

Medlem

Jag gissar att ett Uncharted till PS5 kommer vara snäppet snyggare än det där.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Längesedan jag blev så imponerad av ett tech demo!

Samma här. Det ser riktigt coolt ut!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Sjukt snyggt såklart. Men jag skulle vilja ha mer fokus på fysik och förstörelse i unreal engine. Det är de stora anledningarna till varför jag tycker om frostbite så mycket.

eld
Medlem
Skrivet av Whisp:

Sjukt snyggt såklart. Men jag skulle vilja ha mer fokus på fysik och förstörelse i unreal engine. Det är de stora anledningarna till varför jag tycker om frostbite så mycket.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Förlåt, jag menade så klart att det inte blir något skillnad mot hur det brukar bli, demos som dessa har sjukt hög detalj, men sedan får det skalas bort. Det finns helt enkelt ingen anledning att ha så här bra grafik i massa actionspel.

Det fina med techen är väl just det att man kan skala mängden detalj dynamiskt. som visas med de 500 superdetaljerade statyerna.

Räcker med en superdetaljerad stenvägg framför dig för att du ska tro att resten av världen är lika detaljerad.

Medlem
Skrivet av dex20:

Ser riktigt coolt ut! Men man har sett sånt här förr från olika spelmotorer, men i verkligheten så blir aldrig spelen lika bra. Men kanske blir det förändring nu i den nya generationen

Tyvärr sant det du säger. Vad som är möjligt i teorin och vad som görs i verkligheten.

E

Medlem
Skrivet av pjones74:

Tyvärr sant det du säger. Vad som är möjligt i teorin och vad som görs i verkligheten.

E

Det blir ju superkul att spela Assassins creed 17 och far cry 19 dlc remastered med det här! Superkul!

Eller?

eld
Medlem
Skrivet av pjones74:

Tyvärr sant det du säger. Vad som är möjligt i teorin och vad som görs i verkligheten.

E

Fast till skillnad från tidigare techdemos som kör på dubbla rtx-kort och alla världens processorer så kör det här demot på en ps5'a.

Frågan folk bör ställa är mest "skulle COD:warzone se lika bra ut eller är detta begränsat till spel som uncharted och god of war?"

Medlem

Äntligen något som såg next-gen ut!
Damn, helt golvad. Det ljuset, herre jävlar!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av eld:

Det fina med techen är väl just det att man kan skala mängden detalj dynamiskt. som visas med de 500 superdetaljerade statyerna.

Räcker med en superdetaljerad stenvägg framför dig för att du ska tro att resten av världen är lika detaljerad.

Så fungerar dock redan alla moderna spelmotorer värda namnet så det är ju inte riktigt en nyhet.

Det är snarare som @hipshot skriver här i tråden. Ett begränsat techdemo visar sällan på den kvalitet eller detaljrikedom som framtida spel i samma motor kommer ha. Det finns allt för många faktorer som gör att detaljrikedom måste sänkas i de spel som produceras. Både produktionsmässiga och ekonomiska.

Skriv svar