Assassin's Creed: Valhalla kommer lägga mer fokus på lönnmord och smygande än de senaste spelen

Robot
Assassin's Creed: Valhalla kommer lägga mer fokus på lönnmord och smygande än de senaste spelen
Medlem

"Vikingar var ju kända som Nordens ninjor."

Medlem

Jag föredrar att smyga jämfört med att gå berserk, även om det senare skulle passa just detta spelet bättre. Att gå omkring i kostymer a la Hitman för att smälta in har dock aldrig varit min kopp av te. Hoppas dom ger en valet att göra antingen eller.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Smidig som ett kassaskåp - The Game. Slapstick-humor när Eivor försöker sig på lönnmord.

Jag ser dock fram emot Valhalla med eller utan lönnmördande vikingar.

Medlem

Känns rätt skönt att det finns olika spel sätt. Säger bara "Shield wall"

Medlem

Låter ju ändå rätt vettigt:

"Through surveillance of the areas within their reach and strategic alliances and planning for the places that were further away, they gathered intelligence that allowed them to make their move when the time was right. For instance, they knew when the granaries would be ripe and the treasuries full, as well as when resistance would be at a minimum. Also, they often knew when people would gather for trade fairs—and would show up, like clockwork, on that day."

https://www.google.com/amp/s/theculturetrip.com/europe/norway...


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Skrivet av floke:

Låter ju ändå rätt vettigt:

"Through surveillance of the areas within their reach and strategic alliances and planning for the places that were further away, they gathered intelligence that allowed them to make their move when the time was right. For instance, they knew when the granaries would be ripe and the treasuries full, as well as when resistance would be at a minimum. Also, they often knew when people would gather for trade fairs—and would show up, like clockwork, on that day."

https://www.google.com/amp/s/theculturetrip.com/europe/norway...

Jisses, snacka om att dra stora växlar på något så simpelt som enkel spaning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

De kunde ju tittat lite på kastknivarna som används i korpen flyger/korpens skugga-filmerna. De var snabba och tysta.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Blir en härlig mix. Sköna nyheter.

Medlem

Jag som såg fram mot att äta flugsvamp och bära särk...

Medlem
Skrivet av demagog:

De kunde ju tittat lite på kastknivarna som används i korpen flyger/korpens skugga-filmerna. De var snabba och tysta.

De knivarna har dock föga med verkligheten att göra. Jag känner inte till några som helst exempel på vikingatida kastknivar. Både vikingarna och deras ango-saxiska fiender hade dock ett effektivt kastvapen, nämligen kastspjutet. Förhoppningsvis kommer man kunna använda såna i spelet (i trailern sågs ett spjut kastas, men det rörde sig snarare om ett kastat stötspjut och inte ett kastspjut). Kanske inte så smidigt med spjut som lönnmördarvapen dock.

Medlem
Skrivet av deezel:

Jag som såg fram mot att äta flugsvamp och bära särk...

Jag tvivlar på att flugsvamp användes inför strid. Effekterna av röd flugsvampsförgiftning (illamående, kräkningar, yrsel, förvirring, oro ochkramper) kommer ofelbart leda till att den neddrogade omdelbart blir ihjälslagen. Om jag inte minns fel så är myten om flugsvampsätande vikingar ett hittepå från en svensk präst på 1700-talet.

Skribent
Skrivet av Popski:

De knivarna har dock föga med verkligheten att göra. Jag känner inte till några som helst exempel på vikingatida kastknivar. Både vikingarna och deras ango-saxiska fiender hade dock ett effektivt kastvapen, nämligen kastspjutet. Förhoppningsvis kommer man kunna använda såna i spelet (i trailern sågs ett spjut kastas, men det rörde sig snarare om ett kastat stötspjut och inte ett kastspjut). Kanske inte så smidigt med spjut som lönnmördarvapen dock.

Även mindre kastyxor användes har jag läst, dock inte knivar.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Popski:

Jag tvivlar på att flugsvamp användes inför strid. Effekterna av röd flugsvampsförgiftning (illamående, kräkningar, yrsel, förvirring, oro ochkramper) kommer ofelbart leda till att den neddrogade omdelbart blir ihjälslagen. Om jag inte minns fel så är myten om flugsvampsätande vikingar ett hittepå från en svensk präst på 1700-talet.

Gissar då mer på ett krus med mjöd innan för att lugna nerverna. För som du säger, flugsvamp är inte optimalt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hahaha bra text Calle!

Avstängd
Skrivet av conthox:

Jag föredrar att smyga jämfört med att gå berserk, även om det senare skulle passa just detta spelet bättre. Att gå omkring i kostymer a la Hitman för att smälta in har dock aldrig varit min kopp av te. Hoppas dom ger en valet att göra antingen eller.

Jag tror inte du har något val. Om du är en Viking som invaderat England så får du nog vara beredd på att vara jagad.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag tror inte du har något val. Om du är en Viking som invaderat England så får du nog vara beredd på att vara jagad.

Fast om poängen med smygandet är att skaffa info och/eller försvaga fienden innan en invasion/attack så måste det väl funka? Sedan om hela uppdraget blir smyg eller om man kan kombinera som i t ex Odyssey är i så fall en annan fråga. Det hade ju varit nice att smyga in, ta sönder vissa saker av försvarsvärde och kanske lite vakter osv för att sedan braka loss ordentligt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag tvivlar på att flugsvamp användes inför strid. Effekterna av röd flugsvampsförgiftning (illamående, kräkningar, yrsel, förvirring, oro ochkramper) kommer ofelbart leda till att den neddrogade omdelbart blir ihjälslagen. Om jag inte minns fel så är myten om flugsvampsätande vikingar ett hittepå från en svensk präst på 1700-talet.

haha, jag vet, därför jag skrev bära särk annars hade jag skrivit bolma bolmört och gå bärsärk ;P

Medlem

@deezel: Så du menar att bär-särk kommer från invasiva lingonplockare med stora fickor i plaggen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Finns väl alltid något man kan hitta på, som att Eivor åt svamp och träffade på ett troll i skogen som lärde honom ensmygar-teknik från en helt annan värld.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Gissar då mer på ett krus med mjöd innan för att lugna nerverna. För som du säger, flugsvamp är inte optimalt.

Ja, sprit har ju används av nervösa soldater i... jadu, väldigt länge i alla fall.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Även mindre kastyxor användes har jag läst, dock inte knivar.

Frankerna hade ju sin francisca och det är inte omöjligt att vikingarna hade nåt likmande. Tror inte jag stött på uppgiften i någon bok dock.

Kastknivar vet inte om det över huvud taget använts i strid i Europa. Enda exemplet jag kommer på på rak arm är en kastkniv med flera blad från Nordafrika. Kastknivar känns som väldigt ineffektiva vapen och hör snarare hemma i filmens och tv-spelens värld än i verkligheten. En kastad sten är både billigare och lättare att få tag på.

Medlem

Min allra största buyers remorse jag upplevt denna generation var AC: origins.

Jag var taggad på att prova det med lite mer rpg element; tills jag försökte sneaka in och avrätta en commander utan att bli upptäckt. Kom fram och skulle fimpa honom bara för att inse att mitt hidden blade var för svagt. Så gjorde någon fjuttig siffra i skada men han överlevde. Det här pajade all min inlevelse och jag har aldrig mer spelat det sedan dess. Förstår spelupplägget, men kunde inte acceptera hela borderlands-grejen.

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Min allra största buyers remorse jag upplevt denna generation var AC: origins.

Jag var taggad på att prova det med lite mer rpg element; tills jag försökte sneaka in och avrätta en commander utan att bli upptäckt. Kom fram och skulle fimpa honom bara för att inse att mitt hidden blade var för svagt. Så gjorde någon fjuttig siffra i skada men han överlevde. Det här pajade all min inlevelse och jag har aldrig mer spelat det sedan dess. Förstår spelupplägget, men kunde inte acceptera hela borderlands-grejen.

Eller hur.

58 stabs in the gut senare liksom.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag tvivlar på att flugsvamp användes inför strid. Effekterna av röd flugsvampsförgiftning (illamående, kräkningar, yrsel, förvirring, oro ochkramper) kommer ofelbart leda till att den neddrogade omdelbart blir ihjälslagen. Om jag inte minns fel så är myten om flugsvampsätande vikingar ett hittepå från en svensk präst på 1700-talet.

Det var väl snarare psilocybe semilanceata svampen som användes alltså den svenska toppisen än flugsvamp?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Skit också, det var just att dom tonade ner det som jag tyckte att serien började bli bra. Hoppar nog detta nu då. Men jag förstår att dom går tillbaks mer till rötterna men lönnmord och vikingar klingar ju inte riktigt. Jag vill då iaf ha tyngd och mycket råstyrka i striderna.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Det var väl snarare psilocybe semilanceata svampen som användes alltså den svenska toppisen än flugsvamp?

Toppslätskivning ger även den effekter som vore förödande inför en strid. Jag tvivlar på att det finns några som helst bevis för att vikingarna åt denna svamp heller.

Även mjöldryga och vit flugsvamp har föreslagits. Inget av detta nämns varken i de senare isländska sagorna om bärsärkar och ulvhednar eller i samtida källor.

Avstängd
Skrivet av conthox:

Fast om poängen med smygandet är att skaffa info och/eller försvaga fienden innan en invasion/attack så måste det väl funka? Sedan om hela uppdraget blir smyg eller om man kan kombinera som i t ex Odyssey är i så fall en annan fråga. Det hade ju varit nice att smyga in, ta sönder vissa saker av försvarsvärde och kanske lite vakter osv för att sedan braka loss ordentligt.

Jo så kan man säkert göra skulle jag tro. Jag tror faktiskt att detta blir väldigt likt både Origins och Odyssey vilket är bra för det är dom två bästa AC som gjorts. Odyssey tack vare att du kan välja hur du vill spela. Vill du spela som assassin så kan du göra det och avrätta en efter en, vill du röja så kan du köra warrior build. Jag tror detta blir något liknande, att du väljer hur du vill spela.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@conthox: Mjäe, tänkte mer dansande euforiskt i en särk så ^^

Skribent
Skrivet av Popski:

Frankerna hade ju sin francisca och det är inte omöjligt att vikingarna hade nåt likmande. Tror inte jag stött på uppgiften i någon bok dock.

Kastknivar vet inte om det över huvud taget använts i strid i Europa. Enda exemplet jag kommer på på rak arm är en kastkniv med flera blad från Nordafrika. Kastknivar känns som väldigt ineffektiva vapen och hör snarare hemma i filmens och tv-spelens värld än i verkligheten. En kastad sten är både billigare och lättare att få tag på.

Ja, kastyxorna var nog mer att de tog en yxa och kastade...mindre varianten, tror inte det var yxor konstruerade specifikt som kastvapen.

Japanerna hade ju kastspikar, men de är ju ungefär lika billiga att tillverka som stenar. Handlar nog mer också om något bönderna hade hemma som kunde användas till vapen, de var ju rätt kreativa,


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar