Mer eller mindre bekräftat: 30 fps för Assassin's Creed Valhalla på Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Harmond:

vad-var-det-jag-sa... konsoler kommer aldrig komma ur 30 FPS... ett fåtal spel där grafiken inte är fokus kommer vara 60, resten kommer pusha grafiken till den grad att man kommer få nöja sig med 30.

Blir mindre och mindre taggad att köpa en next-gen konsol faktiskt, min PS4 och Pro fick kanske 400h total användning ihop, om ens det.

Jag äger en PS4 som jag fick av jobbet för över fem år sedan, den har nog max ett par timmar spel på sig, däremot väldigt många timmar Netflix/Prime/Viaplay. Testade nått bilspel, Gran Turismo tror jag det var med ratt/pedal, DoA samt NHL men då laddningstiderna var näst intill oändliga så agerar den endast mediamaskin, på landet dessutom.

Den nya generationen är faktiskt den första jag funderat över, hyfsat grafik och bildfrekvens som duger för slöspel på landet när man är där, samt inga laddningstider. Hoppas verkligen det finns prestandalägen i AAA-spelen...

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fezk:

What, det är väl Ubisoft själva som sagt det?

"To be clear, we decided to contact Ubisoft directly, asking about Assassin's Creed Valhalla's frame-per-second ratio on Xbox Series X. This was the answer we got from a Ubisoft representative:"

Sa vi inte tidigare i tråden, kom inte med fakta


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har lite svårt att se problemet här. Folk som spelar på konsol (mig inklusive) är så vana vid 30fps så varför skulle det bli en dealbreaker den här generationen?

Har själv aldrig haft problem med 30 fps, även fast jag äger en någorlunda bra speldator som kan nå 60 fps så sker ändå majoriteten av mitt spelande på PS4 för jag föredrar bekvämligheten med det formatet.

Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag äger en PS4 som jag fick av jobbet för över fem år sedan, den har nog max ett par timmar spel på sig, däremot väldigt många timmar Netflix/Prime/Viaplay. Testade nått bilspel, Gran Turismo tror jag det var med ratt/pedal, DoA samt NHL men då laddningstiderna var näst intill oändliga så agerar den endast mediamaskin, på landet dessutom.

Den nya generationen är faktiskt den första jag funderat över, hyfsat grafik och bildfrekvens som duger för slöspel på landet när man är där, samt inga laddningstider. Hoppas verkligen det finns prestandalägen i AAA-spelen...

första jag gjorde på mina var att installera SSD's. ofattbart att det inte var med "per default" och ofattbart att man to.m "hypar" att de nya kommer ha SSD's, vi som har gaming PC's har använt oss av SSD's i över 10 år! Ingen förväntar sig en spelmaskin utan SSD 2020, det är lite som att hypa att spelen kommer ha 3D grafik.

"Inga laddningstider" är lite att ta i dock, det är såklart fortfarande laddningstider.. "hyffsad grafik" är det på PS4 också, kommer inte bli något mindre gap nu, eller jo, ett litet tag, men PC kommer ha övertaget som vanligt, och speciellt när det gäller FPS.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Har lite svårt att se problemet här. Folk som spelar på konsol (mig inklusive) är så vana vid 30fps så varför skulle det bli en dealbreaker den här generationen?

Har själv aldrig haft problem med 30 fps, även fast jag äger en någorlunda bra speldator som kan nå 60 fps så sker ändå majoriteten av mitt spelande på PS4 för jag föredrar bekvämligheten med det formatet.

Sen jag skaffat mig en bra PC med 60+ fps har jag verkligen extremt svårt för att lira på min PS4 i 30fps. Föredrar också konsol egentligen och blev glad när det snackades om 120fps för nya generationens konsoler, det här var en stor letdown imo. Håller tummarna för att PS5an gör det bättre.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag har verkligen svårt med att förstå detta med framerate.
Det ända jag förstår är att det handlar om är att ju högre framerate Desto bättre bild på tv:n.

Så länge FPS:en ligger "stadigt" så flyter spelet på fint och man märker inget speciellt.

Men när den börjar röra sig upp o ner då är det lite otrevligt. Då upplever man spelet gå segt emellanåt.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Kom inte här med fakta o grejer nu, du förstör circlejerken.

Jag håller med er att förväntningarna på dom nya konsolerna är rätt överdrivna, men i just detta fallet gick Microsoft ut i förra veckan och sa att 60fps skulle vara standard, men har nu ändrat sig så i den här frågan kan jag förstå att folk blir besvikna.

Sony har varit väldigt tysta från sin sida, men lär ju bli samma sak där.

Personligen bryr jag mig inte så jätte mycket då jag tycker 30 FPS räcker väl till dom spelen jag spelar på konsol (Single player och story drivna spel mest), men förstår dom som spelar First-Person-Shooters gärna hade haft 60 FPS.

Rätt säker på att PS5:an kommer få inställningar där du själv kan ändra lite vad du föredrar precis som en del spel fick till PS4 Pro. Lär säkerligen bli samma för Xbox också. Iallafall från dom större utvecklarna som har lite mer resurser för att utveckla lite olika funktioner.

Inaktiv

Folk verkar ha väldigt svårt att fatta VARFÖR spel körs i 30 fps och det har inte så mycket att göra med konsolen utan att utvecklarna väljer bättre grafik framför snabbare bilduppdatering för att det säljer bättre. Så har det varit i princip alla generationer så vet inte varför ni tror att det ska ändras nu.

Edit: Folk köper konsol som kostar som bara ett bättre grafikkort och förväntar sig något jävla underverk. 4K 120fps RT HDR och att det torkar en i röven. Kanske inte deras fel att de fick amma tills de var 18 år men jag tycker man iaf kan anstränga sig lite i hur saker och ting funkar.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av dex20:

Jag håller med er att förväntningarna på dom nya konsolerna är rätt överdrivna, men i just detta fallet gick Microsoft ut i förra veckan och sa att 60fps skulle vara standard, men har nu ändrat sig så i den här frågan kan jag förstå att folk blir besvikna.

Sony har varit väldigt tysta från sin sida, men lär ju bli samma sak där.

Personligen bryr jag mig inte så jätte mycket då jag tycker 30 FPS räcker väl till dom spelen jag spelar på konsol (Single player och story drivna spel mest), men förstår dom som spelar First-Person-Shooters gärna hade haft 60 FPS.

Rätt säker på att PS5:an kommer få inställningar där du själv kan ändra lite vad du föredrar precis som en del spel fick till PS4 Pro. Lär säkerligen bli samma för Xbox också. Iallafall från dom större utvecklarna som har lite mer resurser för att utveckla lite olika funktioner.

Nu var det ju en tweet från Aaron Greenberg och han är ju väldigt...entusiastisk och snabb att göra statements som behöver förtydligas i efterhand Typisk PR-snubbe som lätt blir carried away. Inte helt lyckat alltid tbh.

Att 4k/60 är målet som man strävar efter som standard är nog ingen överdrift, samtidigt är det ju inte möjligt för alla typer av spel och framförallt är det upp till utvecklare att göra som de vill. Ingen sitter och dikterar vad de använder maskinen till eller hur mycket resurser de lägger på enskilda delar.

Är också helt säker på att det blir samma som på Xbox One X och PS4 Pro där en hel del spel ger möjlighet att välja mode, både på Series X och PS5. Vi vet ju redan att exempelvis Dirt 5 har ett 120 fps-mode på Series X.


signatur

Jump in.

Medlem

Blir samma visa på ps5 då antar jag. Synd, känns som 30fps borde begravas med den nuvarande generationen men "snyggare" grafik säljer bättre antar jag...

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag hoppas fler utvecklare (och utgivare) "vågar" ge valet att sänka upplösningen för att nå frekvenser över 30/60 den kommande generationen. Inställningsmöjligheterna har sakta blivit fler och bättre på konsol, även om det känns som att ribban ligger en smula lågt när man jublar åt justerbar FOV.

Att man i många fall kommer hålla sig till säljbara (men långt från optimala) 30 FPS för att pusha annat tror jag vi får leva med ett bra tag till. Uppdateringsfrekvens är trots allt något som känns, mer än vad det syns.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Hoppas det är någorlunda optimerat bara så 4k 60fps rullar på PC med bra komponenter.

Medlem

Det första spelen på konsoler som inte är ute än kommer inte att ut nytta allt som finns i det nya konsolerna. Det kommer ta ett tag att kunna optimera spelen och samt updater sin spel motor för ta hand om tekniken som finns i de nya konsolerna.

Jag är inte förvånad att det blir 30 FPS nu för många nya spel - vi får see vad tiden har att säga.

Medlem
Skrivet av Fezk:

What, det är väl Ubisoft själva som sagt det?

"To be clear, we decided to contact Ubisoft directly, asking about Assassin's Creed Valhalla's frame-per-second ratio on Xbox Series X. This was the answer we got from a Ubisoft representative:"

Dom har väl fortfarande bara sagt att det kommer kunna spelas i 4k med MINST 30fps?
Sen är jag inte superkunnig när det gäller hårdvaran i xboxen. Så antagligen klarar inte konsolen att köra spelet i 4k @60fps som många säger. Men jag antar att det fortfarande finns tid för en uppgradering av hårdvaran innan massproduktion.
Det jag menar är att folk har så jävla lätt för att döma ut saker i förtid.

Medlem

Jag behöver inite 60fps+, jag är så van vid 45 fps i snitt. Dock gärna 2k+ om burken orkar.
Däremot 30 fps - det är nog på gränsen. Man pallar ju knappt titta på vanligt film längre med 24-29 fps

Medlem

Jag ser gärna att spelen har 2 lägen. Ett 4k/30fps och ett 1080p/60fps.
1080p ser ju ändå rätt OK ut på en TV om man nu inte sitter 1 meter ifrån den.

jbx
Medlem
Skrivet av MajorZen:

Sen jag skaffat mig en bra PC med 60+ fps har jag verkligen extremt svårt för att lira på min PS4 i 30fps.

Precis samma för mig. Efter att endast ha spelat konsol sen releasen av Xbox 360 fram till i somras när jag byggde mig en dator med 2080Ti. Nu kan jag inte förmå mig att spela på konsol längre. Har startat upp min One X några gånger men det går INTE. Spelen känns hackiga, långsamma och fula. PC har förstört min relation med konsoler med sitt flyt och rappa input.
Var svårt att erkänna först men jag har konverterat till the master race...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Allt ska vara 4K (vissa stollar pratar om 8K!?). Inte konstigt det blir tungdrivet.

Och sen kommer 16K. X)
https://www.tomshardware.com/news/usb-4-usb4-displayport-alt-...


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

De borde väll ha ett par val tycker man, det finns ju ändå folk som inte sitter på en 4K@60 TV av senare årsmodell och då är det ju rätt onödigt. Jag har dock inte förmågan att vänja mig vid 30 FPS, varken flytmässigt eller reaktionsmässigt, har därav valt bort diverse spel som inte kommit i 60 till PC.

Tänk på att Super Mario Bros till Nintendo Entertainment System runt 1983 gick i betydligt högre bildfrekvens...

Hellre 1080p @ 60 med MSAA på min 135" duk än 4K @ 30. Objekt på skärmen kan redan förflytta sig en decimeter i taget på 60 FPS, två decimeter så ser man inte rörelser i bilden längre.

Att folk orkar leva med 30 FPS är förmodligen pga motionblur, dock offrar du skärpa och detaljer när du rör på dej och i 4K så kommer du inte att se några individuella pixlar, utan 4 blendade bilder utsmedade över varandra. Effektivt så ger nog 1080p utan motionblur mer detaljer och bättre bildfrekvens samtidigt.

Att min tolerans till 30 FPS är så pass hög beror nog mest troligt på konsoler som PS1 och N64 där 25 FPS mer eller mindre var standard här i Europa, med vissa extrema fall, ex Goldeneye och Perfect Dark, som kunde ligga på runt 10-15 FPS.

Medlem
Skrivet av Harmond:

400h är väldigt lite. Det är vad jag spenderat på te.x Rimworld på PC, ett spel.

Det är bra mycket mer än jag spenderat i något spel
För mig skulle 400h på en konsol vara helt okay
Tror inte jag är i närheten av det på min ps4


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

*smiles in PC*

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Folk verkar ha väldigt svårt att fatta VARFÖR spel körs i 30 fps och det har inte så mycket att göra med konsolen utan att utvecklarna väljer bättre grafik framför snabbare bilduppdatering för att det säljer bättre. Så har det varit i princip alla generationer så vet inte varför ni tror att det ska ändras nu.

Edit: Folk köper konsol som kostar som bara ett bättre grafikkort och förväntar sig något jävla underverk. 4K 120fps RT HDR och att det torkar en i röven. Kanske inte deras fel att de fick amma tills de var 18 år men jag tycker man iaf kan anstränga sig lite i hur saker och ting funkar.

Underskattad post.
Är det här 4K 30fps med RT så har de verkligen lyckats kräma ur det mesta ur hårdvaran.

Ser dock fram emot 3080ti, även nyfiken på vad AMD krystar fram.

Medlem
Skrivet av crazyrobban:

*smiles in PC*

Skulle inte ta ut något i förskott.
Med tanke på hur dåligt optimerade konsolportar är.
Dessa konsoler sparkar fortfarande röven ur en dator med ett 1080ti t.ex.

Medlem

Pc masterrace tycker jag man kan skippa, en konsol är billig för den 'pc' man får. Jag har en grym pc men blir ledsen att det verkar bli 30 fps standard igen, då jag gärna hade haft en i vardagsrummet.

Spelar mycket singleplayerspel lr chill-spel online. Då kopplar jag ofta pcn till tvn o rullar handkontroll.

Problemet då är att tvn bara har 60 hz/fps 😅 men 60 har alltid varit godkänt för mig så..

Medlem
Skrivet av crazyrobban:

*smiles in PC*

Ingen GPU klarade AC i Ultra på 60fps så vitt jag vet? Det är ett DX11-spel, även Valhalla tyvärr.

12
Skriv svar