Den senaste TV-serien du såg klart?

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Visst, det finns väl en tanke att slutet följer serien och Carrie i stort - hon går sin egen väg, går på instinkt. Men jag vill nog mena att det är rätt jäkla ologiskt att ryssarna ger en avhoppad mångårig CIA-agent tillgång till ytterst farliga uppgifter om väsentliga svagheter i deras vapensystem. Övervägde de inte risken att hon hade sympatierna för USA kvar?

Sen har säsongen som sagt andra tunga brister, t.ex. presidenten (är han fem år?) och hans rådgivare. De ska väl reflektera Bush och Trump antar jag, men de har ju noll nyanser. Samma med den omvända talibanledaren: det bara sker, plötsligt är han god.

Om man tolkar det ännu längre så har de haft Carrie som fånge en längre tid tidigare, brutit ner henne och kanske trott att hon bytt sida på riktigt, alternativt så ger de henne felaktiga uppgifter för att föra USA på fel spår i det "kalla kriget". Nu är jag dock ute på tunn is och udda tolkningar.

Presidenten störde jag mig också på som fan. Nog sämsta karaktären alla åtta säsonger inräknat. Däremot att Haissam Haqqani hade lessnat på kriget och ville ha fred har jag inget problem med. Det var trots allt i säsong 4 han var med senast. Mycket har hänt sedan dess och det han vill ha finns ju på förhandlingsbordet.

Ett ok avslut tycker jag, även om det kändes något stressat. Jag tycker nog serien var som bäst i de första säsongerna med Dar Adal och Peter Quinn (d.v.s. 2-4 och kanske 5)

För den nyfikne så kan jag nämna att det är diskussion om slutet på Homelands åttonde och sista säsong innanför spoilertaggarna, så klicka inte om du inte sett klart hela serien

Skribent

Stranger Things S02 var den senaste jag såg klart. Betydligt sämre än den första och är inte taggad på att gå in på 3an. Den får nog vila ett tag. 2/5

Homeland S08 såg jag klart för inte så länge sedan och det var sista säsongen för serien. Ett ok avslut för serien men den har inte varit riktigt bra sedan säsong 4 ungefär. Skönt att de valde att ge oss tittare ett avslut medan det fortfarande fanns lite kvalité kvar och inte mjölkade tills den inte blev förnyad något mer. 3/5 för säsong 8 och 4/5 för serien som helhet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Får medge att jag slutade titta på Homeland efter säsongen i Berlin (5? ingen koll). Tyckte att den redan då hade tappat lite för mycket. Den var som bäst när Damian Lewis fortfarande var kvar i serien, en av TV-världens bästa skådespelare.

Redaktör
Skrivet av Shadee:

Om man tolkar det ännu längre så har de haft Carrie som fånge en längre tid tidigare, brutit ner henne och kanske trott att hon bytt sida på riktigt, alternativt så ger de henne felaktiga uppgifter för att föra USA på fel spår i det "kalla kriget". Nu är jag dock ute på tunn is och udda tolkningar.

Presidenten störde jag mig också på som fan. Nog sämsta karaktären alla åtta säsonger inräknat. Däremot att Haissam Haqqani hade lessnat på kriget och ville ha fred har jag inget problem med. Det var trots allt i säsong 4 han var med senast. Mycket har hänt sedan dess och det han vill ha finns ju på förhandlingsbordet.

Ett ok avslut tycker jag, även om det kändes något stressat. Jag tycker nog serien var som bäst i de första säsongerna med Dar Adal och Peter Quinn (d.v.s. 2-4 och kanske 5)

För den nyfikne så kan jag nämna att det är diskussion om slutet på Homelands åttonde och sista säsong innanför spoilertaggarna, så klicka inte om du inte sett klart hela serien

Onekligen en intressant tanke att hon hjärntvättades och bytte sida. Men då gäller samma förbehåll från USA:s sida - hur kan CIA blint lita på en person med den bakgrunden? Vilket väl egentligen genomsyrar hela serien: det är ju rätt långsökt att en person med hennes diagnos och svårigheter med impulskontroll kan få en så ansvarsfull tjänst. Men jag tycker de motiverade det bättre tidigare, och har slarvat mer och mer med både det och annat ju längre serien gått. Och i sista säsongen verkar de har gett upp helt. Presidenten och den skäggiga karikatyren till hök/rådgivare som främsta exempel.

Håller med dig om framförallt Quinn, han var suverän.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Onekligen en intressant tanke att hon hjärntvättades och bytte sida. Men då gäller samma förbehåll från USA:s sida - hur kan CIA blint lita på en person med den bakgrunden? Vilket väl egentligen genomsyrar hela serien: det är ju rätt långsökt att en person med hennes diagnos och svårigheter med impulskontroll kan få en så ansvarsfull tjänst. Men jag tycker de motiverade det bättre tidigare, och har slarvat mer och mer med både det och annat ju längre serien gått. Och i sista säsongen verkar de har gett upp helt. Presidenten och den skäggiga karikatyren till hök/rådgivare som främsta exempel.

Håller med dig om framförallt Quinn, han var suverän.

Precis. Hur man än vänder så finns det många hål att täppa till med olika antaganden. Håller med om att de slappat till det rejält under sista säsongen så det var bra att det inte blir någon mer.

Medlem

Black Lagoon (Tre säsonger, Netflix)

En riktigt våldsam serie om en liten grupp frilansare (Känns inte riktigt rätt att kalla dem "legosoldater") som utspelar sig i och runt en fiktiv stad i Thailand.

En serie fylld av diverse brottssyndikat, lönnmördare och färgstarka karaktärer.

Tre av fem

Trailer som faktiskt inte spoilar särskilt mycket kommer här.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers

Normal People
Sjukt bra spelad och välskriven serie om just normala människor, eller snarare två personer som hittar varandra redan under gymnasietiden för att sedan följa varandra genom livet. Hur deras relation går i en berg- och dalbana. Vill inte säga mer än så då den behöver upplevas.

Väldigt sevärd! 4 av 5 tårar. Finns på SVT Play.


signatur

Har haft riktigt svårt för andra serier sen Breaking Bad, det var alldeles för bra så allt annat känns väldigt mediokert i jämförelse tyvärr.

Såg dock nyss klart säsong 5 av Better Call Saul, riktigt bra!

Inaktiv

Lucifer, på netflix, om det kommit en fortsättning, pls tell me so!
Och Grimm.

Sett igenom två säsonger av After Life, en lågmäld deppkomedi av Ricky Gervais.
I mitt tycke något av det bästa han skapat.

Går på Netflix.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk
Skrivet av hannes.theorell:

Sett igenom två säsonger av After Life, en lågmäld deppkomedi av Ricky Gervais.
I mitt tycke något av det bästa han skapat.

Går på Netflix.

Hört mycket gott om den serien, får ta och spana in vid tillfälle


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hört mycket gott om den serien, får ta och spana in vid tillfälle

Riktigt bra serie!

Såg klart alla säsonger Frasier nyss.
Lika mysigt som jag minns den!

Medlem

Upload (Amazon prime)
Komedi/drama om en lätt dyster framtid där man kan ladda upp sig till virtuella världar när man dör. Det går väl sisådär för huvudrollsinnehavaren
Den var klart bättre än trailern som nästan fick mig att skippa serien.
Som gamer småler man igenkännande åt en hel del detaljer.
Bra skådisar, handling och produktion.

Medlem

Better Call Saul. Varje säsong är riktigt välgjord och fylld med intressanta händelser och utvecklingar. Rekommenderas varmt. Man behöver inte ha sett Breaking Bad men det är kul att få se många av karaktärerna därifrån dyka upp här med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Normal People
Sjukt bra spelad och välskriven serie om just normala människor, eller snarare två personer som hittar varandra redan under gymnasietiden för att sedan följa varandra genom livet. Hur deras relation går i en berg- och dalbana. Vill inte säga mer än så då den behöver upplevas.

Väldigt sevärd! 4 av 5 tårar. Finns på SVT Play.

Appendix: visst är det fantastiskt när man kan dröja kvar i en serie genom dess soundtrack? Garden State-klass på detta!


signatur
Medlem

The last dance om Chicago Bulls och Michael Jordan är tveklöst årets hittills bästa serie.

Medlem

Kingdom - 2 säsonger hittills - Netflix

Riktigt välproducerad koreansk drama/action/skräck/äventyr. Fantastiskt kinematografi med väldigt vackra miljöer, bra skådespeleri(dock lite överspelat/överdramatiskt ibland) samt bra musik. Jag skulle inte säga att det är riktig "skräck" på det läskiga viset, mer spännande och väldigt atmosfäriskt. Dock ganska brutalt ibland och stundtals mycket blod/gore(Det tillhör dock när det kommer till zombies).
Storyn är tillräckligt intressant men ibland händer det lite för "otroliga" saker och en del karaktärer gör dumma saker, men överlag bra.

Skulle ge dom två säsongerna som finns ute 8/10 - jag tycker det kunde ha avslutats efter sista avsnittet men allt pekar på en fortsättning.

Vill ni se en "zombie-serie"(zombie-delen är bara en del av det stora hela) av hög kvalité så rekommenderar jag denna.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Testpilot

Kollade klart på Hunters (Amazon Prime) som handlar om Judar som jagar nazister som infiltrerat USA och då har onda planer.

Kan inte rekommendera serien. Den var väldigt ojämn och jag satt hela tiden och hoppades på att de skulle utveckla serien till det bättre men karaktärerna var inte så roliga som de ville få dem att se ut. Det kändes det bara meh trots att de peppade upp på slutet för att kunna få till en säsong 2.

Medlem

Trailer och datum inför den tredje och avslutande säsongen av Dark har släppts, 27 juni smäller det. Jag kan inte rekommendera denna serie nog! Dom två första säsongerna är, enligt mig, mästerverk.

Har du inte sett serien innan bör du ju självfallet inte se på trailern.

Jag velade om jag skulle kolla på trailern eller inte, men kunde inte hålla mig. Jag hoppas innerligt att dom lyckas avsluta serien på ett värdigt sätt.

Tick tock.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

That 70's Show, nostalgi från tonåren, och fortfarande riktigt roligt stundtals

Medlem

Star Trek: Picard (En säsong, Amazon Prime)

Den här serien var en av de främsta anledningarna till att jag skaffade Prime.

Jag har läst många negativa kommentarer om denna, men jag gillade den verkligen. Antar att det är en av de där serierna som man antingen älskar eller hatar.

Om du gillade Borg avsnitten i TNG och kanske framför allt de i Voyager, så kommer du dock förmodligen att gilla den här serien.

Jag ger den fyra androider av fem.

Med drygt 34000 röster, så har den i skrivande stund ett Imdb betyg på 7.6

En inte helt spoilerfri trailer nedanför.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Star Trek: Picard (En säsong, Amazon Prime)

Den här serien var en av de främsta anledningarna till att jag skaffade Prime.

Jag har läst många negativa kommentarer om denna, men jag gillade den verkligen. Antar att det är en av de där serierna som man antingen älskar eller hatar.

Om du gillade Borg avsnitten i TNG och kanske framför allt de i Voyager, så kommer du dock förmodligen att gilla den här serien.

Jag ger den fyra androider av fem.

Med drygt 34000 röster, så har den i skrivande stund ett Imdb betyg på 7.6

En inte helt spoilerfri trailer nedanför.

https://www.youtube.com/watch?v=gGVwjpguRqc

Jag rekommenderar Red Letter Medias recensioner(re:View) av Picard-avsnitten. Även om man inte är ett fan eller bryr sig om Star Trek är dom otroligt underhållande. Utan att säga för mycket kan man väl säga att dom inte är jätteförtjusta i serien. ^^

https://www.youtube.com/user/RedLetterMedia/videos


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Dark - Netflix - 3 säsonger(avslutad) - Mystik,drama - Kort sammanfattning: Komplex sammanflätad story med en makalös känsla för detaljer. - Betyg: 9.5/10

https://www.imdb.com/title/tt5753856/?ref_=tt_urv


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Dark - Netflix - 3 säsonger(avslutad) - Mystik,drama - Kort sammanfattning: Komplex sammanflätad story med en makalös känsla för detaljer. - Betyg: 9.5/10

https://assets1.ignimgs.com/2017/11/09/dark-us-poster-1510251...

https://www.youtube.com/watch?v=rrwycJ08PSA&t=0s

https://www.imdb.com/title/tt5753856/?ref_=tt_urv

Verkligen, serien är ett mästerverk!

Jag ska erkänna att jag inte tycker sista säsongen, eller främst slutet, håller lika bra som övriga serien. Hade lixom hoppats på mer, även om jag inte kan föreställa mig hur man skulle kunnat knyta ihop denna säck på ett bättre sätt! Men vissa "storyarcs" fick som aldrig ett riktigt avslut.

Hursomhelst en av de bästa serier jag sett och håller oerhört hög klass från start till slut! Såg om säsong 1 och 2 inför 3 och är nu sugen på att se om hela rasket igen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Verkligen, serien är ett mästerverk!

Jag ska erkänna att jag inte tycker sista säsongen, eller främst slutet, håller lika bra som övriga serien. Hade lixom hoppats på mer, även om jag inte kan föreställa mig hur man skulle kunnat knyta ihop denna säck på ett bättre sätt! Men vissa "storyarcs" fick som aldrig ett riktigt avslut.

Hursomhelst en av de bästa serier jag sett och håller oerhört hög klass från start till slut! Såg om säsong 1 och 2 inför 3 och är nu sugen på att se om hela rasket igen!

Håller med gällande säsong 3, som är den svagaste. Den saknade det lilla extra säsong 1-2 hade, som enligt mig är mästerverk, medans säsong 3 fortfarande är riktigt bra.

Hade hoppats på något "mer", ett mörkare avslut samt lite mer karaktärsdjup på dom nya karaktärerna som dök upp.

Överlag tycker jag dom avslutar serien värdigt, som många andra serier ofta misslyckas med.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Håller med gällande säsong 3, som är den svagaste. Den saknade det lilla extra säsong 1-2 hade, som enligt mig är mästerverk, medans säsong 3 fortfarande är riktigt bra.

Hade hoppats på något "mer", ett mörkare avslut samt lite mer karaktärsdjup på dom nya karaktärerna som dök upp.

Överlag tycker jag dom avslutar serien värdigt, som många andra serier ofta misslyckas med.

Såg klart säsong 1 förra veckan och blev lite avtänd på att fortsätta pga hur säsongen slutade. Bestämde mig ändå för att ge den en fortsatt chans.

Helt okej serie men inte någon 9/10 iaf baserat på s1. Får se om s2 är nåt att ha!

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Såg klart säsong 1 förra veckan och blev lite avtänd på att fortsätta pga hur säsongen slutade. Bestämde mig ändå för att ge den en fortsatt chans.

Helt okej serie men inte någon 9/10 iaf baserat på s1. Får se om s2 är nåt att ha!

Ja smaken är ju delad som tur är.

Och kan hålla med gällande avslutningen i säsong 1, var inte överförtjust med det heller. Och inte för att säga för mycket så var jag inte så förtjust i avslutningen(det som händer absolut sist då) i säsong 2 heller hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

De borde gjort Dark med ungefär hälften så många avsnitt. Den drogs ner av att den drog ut på allt för länge. En bra välskriven serie i ungefär 16 avsnitt.

Till slut blev det för allt för många scener som bestod av 1) Gubbe/gumma ploppar fram bakom träd/dörr och säger saker i stil med "du får veta det du ska veta när du behöver veta det". Fick Fader Foura-känsla av dessa repliker, usch. 2) Upprepningar av samma sak, viss repetition är ok sen blir det bara utfyllnad. 3) Adam/Eva som agerar helt absurt utan motivering till varför eller hur de hamnat i dessa tankebanor. Vansinne kanske? Men dåligt förklarat oavsett.

Avsnittet nära slutet med årtals-snurran fick mig nästan att stänga av, riktigt skitavsnitt.

Medlem

Inspirerad av backlogg utmaningen så har jag sett klart Banshee.

https://youtu.be/VI7haj7HTCA

Nu står Justified på tur.

https://youtu.be/gI7u4apgS-I

Medlem

Watchmen tv serien.
Intressant serie vars händelser är någorlunda aktuella med dagens klimat i USA.

Skriv svar