Mer eller mindre bekräftat: 30 fps för Assassin's Creed Valhalla på Xbox Series X

Robot
Mer eller mindre bekräftat: 30 fps för Assassin's Creed Valhalla på Xbox Series X
Medlem
Medlem

Vem bryr sig om det är 4k när det laggar.

45fps är minimum för ett singel-player spel i 3d miljö
Är det ett multi-player spel, tävlings inriktat, så försöker jag håla mig runt 120fps+.

Avstängd

vad-var-det-jag-sa... konsoler kommer aldrig komma ur 30 FPS... ett fåtal spel där grafiken inte är fokus kommer vara 60, resten kommer pusha grafiken till den grad att man kommer få nöja sig med 30.

Blir mindre och mindre taggad att köpa en next-gen konsol faktiskt, min PS4 och Pro fick kanske 400h total användning ihop, om ens det.

Medlem
Medlem

På Series X kommer det minst vara 4k60fps. Detta kallas Cop Out.

Medlem

30 FPS på en "ny generations"-konsol för 6-8k-ish? Känns ju inte sådär jättekul kanske, ingen bra början på generationen iallafall.

Men det kanske kommer(eller finns vid release) alternativ för 60FPS+1080P.

Man får ju tänka på att det är utvecklarna som optimerar och väljer vad som ska prioriteras.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Herregud. Då är det alltså 6 år till med 30 fps till tvn.
Hemskt att det inte värdesätts mer.

Stannar kvar vid min pc.

Medlem

30 fps på den nya konsolen? What?

Medlem

Inte förvånande. Precis som på tidigare generationer är det ögongodis som säljer bäst. Var ju likadant i föregående generationshopp. Folk satt och hoppades att 60fps skulle bli nya standarden även på konsol till slut, men så blev inte fallet. Nuförtiden är ju folk helt upplösningskåta också. Allt ska vara 4K (vissa stollar pratar om 8K!?). Inte konstigt det blir tungdrivet.

Medlem

Var aldrig inställd på mer så är inte besviken. Gäller att ha rimliga förväntningar

Medlem
Skrivet av Harmond:

vad-var-det-jag-sa... konsoler kommer aldrig komma ur 30 FPS... ett fåtal spel där grafiken inte är fokus kommer vara 60, resten kommer pusha grafiken till den grad att man kommer få nöja sig med 30.

Blir mindre och mindre taggad att köpa en next-gen konsol faktiskt, min PS4 och Pro fick kanske 400h total användning ihop, om ens det.

Köpte du en PS4 för att du trodde det skulle vara 60 fps i alla spel, sedan blev du besviken att det inte var så?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ambassadör
Xbox

Det är ju som sagt upp till utvecklarna att göra vad de vill med kraften och hur mycket resurser de vill lägga på olika saker. Då Assassin's Creed är ett stort open world-spel så kan man ju hoppas på att de lagt krutet på mycket mer välfyllda kartor, AI, fler NPC's och mer intrikata system kanske. Hellre det än samma spel som tidigare med bara högre fps om man måste välja.

Bäst är väl om det erbjuds olika spellägen såsom ett performance-mode med lägre upplösning och högre fps och ett resolution-mode för de som föredrar det. Precis som en del spel redan gör idag.

Överlag känns det väl lite tidigt att orka bry sig kanske, vi får väl se vart det landar när det släpps känner jag.


signatur

Jump in.

Inte helt oväntat, det sitter inga raketkort i dessa konsoller. Det vore ju också rätt trist om vi endast får en liten grafisk skillnad med dubbla bildfrekvensen på en ny generations konsoller.

Jag vill ha minst 1080p @ 60 och går det högre i vissa spel så fine. 4K i rimlig bildfrekvens är inte möjligt på hårdvaran så nått mellansteg (1440p?) med uppskalning verkar ju rimligare, och då inte checkerboardskalningen eller liknande pixelelände.

Tänk er när raytracingen kommer, vad blir det då? 1080p @ 30?

Medlem

Föga förvånande. Så länge man har möjligheten att själv justera om man vill ha 30 eller 60 så bryr jag mig inte.

Medlem

Det var väl ändå ganska väntat att det skulle vara ett val mellan 1080p60fps eller 2160p30fps. Med tanke på att ett 2080 knappt kunde driva AC: Origins i 4k60fps, så måste man leva i någon form av fantasivärld om man trodde att varken Series X eller PS5 skulle kunna göra det med en uppföljare i serien såhär tre år senare.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Förhoppningsvis kommer det bli mer standard att man får välja upplösning eller fps. Ska bli intressant att se hur Halo blir optimerat för Forza lär ju bli minst 60fps vilket är helt rätt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Belfry:

Det var väl ändå ganska väntat att det skulle vara ett val mellan 1080p60fps eller 2160p30fps. Med tanke på att ett 2080 inte ens kunde driva AC: Origins i 4k60fps, så måste man leva i någon form av fantasivärld om man trodde att varken Series X eller PS5 skulle kunna göra det.

Kom inte här med fakta o grejer nu, du förstör circlejerken.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Kom inte här med fakta o grejer nu, du förstör circkejerken.

Oj.. öh... Jag menar, fan ta er Sony och Microsoft! *hytter med näven*


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Väljer upplösning framför 60 FPS i de flesta spelen. 1080p ser inte bra ut på en stor TV, och 30 FPS vänjer man sig med ganska snabbt. One X och PS4 Pro gav oss två, ibland tre, val, och jag förväntar mig ännu fler val av Series X och PS5 nu när 120 FPS och raytracing är med i bilden.

Medlem

Sheisse vilken mega fail boat det hade varit :S

Skrivet av Bojkott:

Väljer upplösning framför 60 FPS i de flesta spelen. 1080p ser inte bra ut på en stor TV, och 30 FPS vänjer man sig med ganska snabbt. One X och PS4 Pro gav oss två, ibland tre, val, och jag förväntar mig ännu fler val av Series X och PS5 nu när 120 FPS och raytracing är med i bilden.

De borde väll ha ett par val tycker man, det finns ju ändå folk som inte sitter på en 4K@60 TV av senare årsmodell och då är det ju rätt onödigt. Jag har dock inte förmågan att vänja mig vid 30 FPS, varken flytmässigt eller reaktionsmässigt, har därav valt bort diverse spel som inte kommit i 60 till PC.

Tänk på att Super Mario Bros till Nintendo Entertainment System runt 1983 gick i betydligt högre bildfrekvens...

Hellre 1080p @ 60 med MSAA på min 135" duk än 4K @ 30. Objekt på skärmen kan redan förflytta sig en decimeter i taget på 60 FPS, två decimeter så ser man inte rörelser i bilden längre.

Att folk orkar leva med 30 FPS är förmodligen pga motionblur, dock offrar du skärpa och detaljer när du rör på dej och i 4K så kommer du inte att se några individuella pixlar, utan 4 blendade bilder utsmedade över varandra. Effektivt så ger nog 1080p utan motionblur mer detaljer och bättre bildfrekvens samtidigt.

Medlem

Det här är ju inte bekräftat än. Det är bara rykten, så snälla lugna er med erat jag ska aldrig, jag kommer aldrig osv.

Avstängd
Skrivet av Ducci:

Vem bryr sig om det är 4k när det laggar.

45fps är minimum för ett singel-player spel i 3d miljö
Är det ett multi-player spel, tävlings inriktat, så försöker jag håla mig runt 120fps+.

Jag har verkligen svårt med att förstå detta med framerate.
Det ända jag förstår är att det handlar om är att ju högre framerate Desto bättre bild på tv:n.

Skrivet av Konstig Inombords:

Jag har verkligen svårt med att förstå detta med framerate.
Det ända jag förstår är att det handlar om är att ju högre framerate Desto bättre bild på tv:n.

Ju högre bildfrekvens desto bättre flyt i spelet, mindre hack i bilden och snabbare input från handkontrollen. Högre upplösning ger ofta bättre skärpa på TV:n men sämre flyt. Vill man ha båda samtidigt så minskar man detaljerna i spelet (vilket inte går hand i hand med bättre skärpa), eller så sätter man i bättre grafikkort i konsollen (dyrare för slutkund).

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Det här är ju inte bekräftat än. Det är bara rykten, så snälla lugna er med erat jag ska aldrig, jag kommer aldrig osv.

What, det är väl Ubisoft själva som sagt det?

"To be clear, we decided to contact Ubisoft directly, asking about Assassin's Creed Valhalla's frame-per-second ratio on Xbox Series X. This was the answer we got from a Ubisoft representative:"


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Harmond:

vad-var-det-jag-sa... konsoler kommer aldrig komma ur 30 FPS... ett fåtal spel där grafiken inte är fokus kommer vara 60, resten kommer pusha grafiken till den grad att man kommer få nöja sig med 30.

Blir mindre och mindre taggad att köpa en next-gen konsol faktiskt, min PS4 och Pro fick kanske 400h total användning ihop, om ens det.

400h är ändå en del.

Avstängd

Utvecklingen på konsoler

PS3 spel: 30 FPS
remake på PS4: 60 FPS med snäppet bättre grafik / högre upplösning
"alla" (de flesta) andra nya icke-remakes på PS4: 25-30 FPS

PS5 spel: 30 FPS
remake av PS4-spel på PS5: 60 FPS...
osv.

Rätt tröttsamt.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Det här är ju inte bekräftat än. Det är bara rykten, så snälla lugna er med erat jag ska aldrig, jag kommer aldrig osv.

Det behöver inte bli bekräftat, vi vet ju redan vilka komponenter som sitter i maskinerna och det är inte komponenter som kan driva ett spel som dessa i 4k60fps, svårare än så är det inte.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Avstängd
Skrivet av Konstig Inombords:

400h är ändå en del.

400h är väldigt lite. Det är vad jag spenderat på te.x Rimworld på PC, ett spel.

12
Skriv svar