Microsoft: 60 fps inte standard för Xbox Series X

Robot
Microsoft: 60 fps inte standard för Xbox Series X

Upp till utvecklarna att välja frameraten.

#xbox-series-x


Medlem

Jag nöjer mig med ett val, vilket finns i en del spel till PS4 Pro där man kan välja mellan högre framrate, eller högre upplösning. Funkar bra i t.ex. God of War och Horizon: Zero Dawn tycker jag.

Det vore trevlig med en nivå till som verkligen sänker detaljnivåerna så att man kan få 120fps. De flesta som kör lite mer seriöst på PC skruvar ju ner inställningarna ned för att få bättre flyt.

Gnällkuk

får hoppas att det verkligen blir en standard med 60fps, det är fan på tiden. om man har en grafikmotor som är är kopplad till fps är det hög tid att skrota den och gå vidare med något modernt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av Schluug:

Jag nöjer mig med ett val, vilket finns i en del spel till PS4 Pro där man kan välja mellan högre framrate, eller högre upplösning. Funkar bra i t.ex. God of War och Horizon: Zero Dawn tycker jag.

Det vore trevlig med en nivå till som verkligen sänker detaljnivåerna så att man kan få 120fps. De flesta som kör lite mer seriöst på PC skruvar ju ner inställningarna ned för att få bättre flyt.

Möjligheten att välja vore verkligen önskvärd. Uppenbarligen vill många ha 30 fps och bättre grafik, annars hade det inte varit så vanligt. Men låt folk välja 30 eller 60 (eller 120) fps, tycker jag. Utvecklarna kanske är rädda att sämre grafik som avskräcka folk.


signatur
Medlem

Ray tracing lär nog bli svettigt på nextgen-konsolerna.

Folk kommer snacka om optimeringar men vad det oftast främst innebär är lägre inställningar och fps. Problemet med ray tracing är att man behöver ha ett visst antal rays och de får inte uppdateras för långsamt heller. Se tex digital foundrys Minecraft video, när de jämnför grafikkort och RTX 2060 inte håller måttet.

Dvs nextgen spel med global ray tracing lär bli segt på Xbox Series X och PS5. Min gissning är att det blir den främsta skillnaden i Pro versionerna.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

får hoppas att det verkligen blir en standard med 60fps, det är fan på tiden. om man har en grafikmotor som är är kopplad till fps är det hög tid att skrota den och gå vidare med något modernt.

Men som vanligt finns det olika argument här.

Gemene man märker det inte, och 90% av spelarna är inte hardcore. Dom flesta tv apparater och trådlösa handkontroller ger ju redan runt 200ms i inputlagg och man märker inte lägre FPS på samma sätt med handkontroll som mus & tangentbord. Dessutom ter sig bättre grafik bättre i trailers, alla dagar i veckan.

Däremot tror jag att några av lanseringstitlarna mycket väl kan vara i 60 fps då dom flesta spelen bara är gjorda för den gamla generationen och nu plötsligt får lite extra hästkrafter. Sanna mina ord, om några år kommer allt vara sirapssegt, precis som vanligt.

Med det sagt så fortsätter jag att gejma i 120Hz, pc master race och allt det där.

Medlem

För utvecklare är systemet en budget som de kan använda för att realisera sin vision. Såklart man kan tänka sig spel där 30 fps är tillräckligt och det är mer meningsfullt att prioritera grafiskt bling. Däremot tvivlar jag på att vi kommer se ett nytt Destiny eller motsvarande som endast rullar i 30 fps på nextgen, utan möjlighet för spelaren att välja.

Medlem

Med så kraftfulla och inte minst att utvecklare kan optimera spel bra mycket bättre på konsol än på PC så hade det vart skrattretande om dom inte orkar med 60fps i 1080p.

Vill minnas att dom eller någon sa att dom skulle klara 60fps i 4K och 120fps i 1080p, med vad jag antar är utan ray tracing.

Känns som han har blivit tillsagt att ändra sitt uttalande satt dom skall ha ryggen fri då det faktiskt är utvecklarna som sätter ribban och inget dom kan ta ansvar för.

Men visst hade det vart underbart om det var ett krav att spel skulle rulla på i minst 60fps vilket för mig känns som en självklarhet med next-gen. Har aldrig vart så taggad som jag är nu på konsoler, och det är för att dom är betydligt kraftfullare än tidigare. 30 fps är verkligen inget för mig.

Medlem

Nu spelar jag förvisso bara spel av soffliggarkaraktär på konsol (storydrivna singleplayerspel), men där har jag aldrig stört mig på frameraten. Så att man ger utvecklare av dylika titlar möjlighet att ligga kvar på lägre framerates med extra ögongodis tycker jag låter rimligt. Knappast något som gemene man kommer att störa sig på (även om en och annan inbiten hårdvarunörd förstås kommer säga att det är ospelbart).

Sedan hoppas jag för multiplayer-spelande spelares skull att utvecklarna av actiontunga multiplayerspel lägger större fokus på hög fps.

(Och som någon sade, bäst av allt vore ju om utvecklarna lade till en switch för 30 fps full lull-lull eller 60 fps full fart. Då blir ju alla glada.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Med 4k och Ray Tracing påslaget är den nog bara att glömma 60 fps, om det nu inte är ett lite lättare typ av spel. Får hoppas på att dom flesta utvecklarna ger ett "performance läge" där upplösningen sänks till 1440p eller 1080p.

Medlem

Med många spel på PC idag så är skillnaden mellan ultra och high väldigt liten visuellt men kan vara stor skillnad i FPS.
Vissa spel ser inte nämnvärt sämre ut ens på normal eller low.
Det finns mycket FPS att tjäna där.
Det borde bli vanligare och lättare på konsolspel att kunna ändra samma inom ramen vad konsolen klarar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey

Det har väl alltid varit upp till utvecklarna? Deras kompetens och prioriteringar avgör ju vilken framerate det ska bli. Sen så styrs ju kravet på kompetens och vilka prioriteringar man behöver göra av maskinen i fråga, men jag har alltid tyckt att det varit lustigt när man säger att konsol X inte klarar av 60FPS. Det är väl klart att den gör det förutsatt att utvecklarna gör ett sådant val och skalar ner det så att det blir 60FPS, och ju bättre de är på att utveckla desto mer kan de kräma in innan den börjar dippa under 60FPS.

Men jag håller med om att det skulle vara fantastiskt trevligt att kunna välja på quality eller performance i alla konsolspel.

Inaktiv

Intressant att i en tråd tidigare om Stadia där samma ämne kom på tal så fick Google skit av vissa för att de inte gjorde alla spel 4K och 60fps när det precis som nu är vad utvecklarna väljer att lägga resurserna på som avgör vad man får ut i slutändan samt hur mycket de kan optimera.

Som med all hårdvara finns det begränsningar i hur mycket den klarar av att prestera och det är sedan inom ramen av de som skapar mjukvaran till den hårdvaran att optimera och göra den körbar och sedan sätta den standard man vill kulla uppleva det i.

eld
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det har väl alltid varit upp till utvecklarna? Deras kompetens och prioriteringar avgör ju vilken framerate det ska bli. Sen så styrs ju kravet på kompetens och vilka prioriteringar man behöver göra av maskinen i fråga, men jag har alltid tyckt att det varit lustigt när man säger att konsol X inte klarar av 60FPS. Det är väl klart att den gör det förutsatt att utvecklarna gör ett sådant val och skalar ner det så att det blir 60FPS, och ju bättre de är på att utveckla desto mer kan de kräma in innan den börjar dippa under 60FPS.

Men jag håller med om att det skulle vara fantastiskt trevligt att kunna välja på quality eller performance i alla konsolspel.

Yep, många glömmer att stabila 60fps innebär att de måste träffa målet en bra bit över 60fps, och det nästan helatiden.

Jag tror nog performance mode blir vanligare denna generation, då det blir otroligt dyra projekt om man ska kräma på med allt och hamna på knappt över 30 fps.

Medlem

Skiter i allt, ge mig noll laddtider i the division 2 till playstation.

Medlem

Hoppas verkligen att framerate'en prioriteras i framtiden, fan på tiden.
Äger Horizon zero dawn, God of war och flera andra fina ps4 titlar som jag inte kunnat spela igenom p.g.a "lagget"

Jag lider av riktig fps-sjuka så de flesta spel på konsol går ej att spela för mig, tråkigt nog när man hör hur bra spel det skall vara men tänker ej tvinga mig själv att spela, väldigt trist :/

Dagens i landsproblem

Medlem

Allt under 60FPS år 2020 är skandal enligt mig.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Intressant att i en tråd tidigare om Stadia där samma ämne kom på tal så fick Google skit av vissa för att de inte gjorde alla spel 4K och 60fps när det precis som nu är vad utvecklarna väljer att lägga resurserna på som avgör vad man får ut i slutändan samt hur mycket de kan optimera.

Som med all hårdvara finns det begränsningar i hur mycket den klarar av att prestera och det är sedan inom ramen av de som skapar mjukvaran till den hårdvaran att optimera och göra den körbar och sedan sätta den standard man vill kulla uppleva det i.

Det är väl för att de(Stadia) lovade 4K i vissa spel där det sedan inte var det?

Skrivet av bickelito:

Skiter i allt, ge mig noll laddtider i the division 2 till playstation.

Och noll gånger två då till Series X kanske. Med lite bättre grafik/flyt.

Skrivet av baxtex:

Men som vanligt finns det olika argument här.

Gemene man märker det inte, och 90% av spelarna är inte hardcore. Dom flesta tv apparater och trådlösa handkontroller ger ju redan runt 200ms i inputlagg och man märker inte lägre FPS på samma sätt med handkontroll som mus & tangentbord. Dessutom ter sig bättre grafik bättre i trailers, alla dagar i veckan.

Däremot tror jag att några av lanseringstitlarna mycket väl kan vara i 60 fps då dom flesta spelen bara är gjorda för den gamla generationen och nu plötsligt får lite extra hästkrafter. Sanna mina ord, om några år kommer allt vara sirapssegt, precis som vanligt.

Med det sagt så fortsätter jag att gejma i 120Hz, pc master race och allt det där.

Bra poäng. Tror inte gemene man bryr sig jättemycket, precis som med 4K, många soffliggar spelare på konsol ligger ändå så långt bort från TVn att sådana detaljer knappt syns. PC spelare sitter mycket närmare och ser mycket mer. Visst skulle 60fps göra skillnad på konsol också men har man valt en konsol framför PC så är grafik uppenbarligen inte prio ett. Dessutom så undrar jag om folk under 15 år med konsoler vet vad FPS eller ray-tracing är.

Medlem

Jag har inte lirat på mitt PS4 på flera månaden, men köpte nyss Days Gone och lirade igenom. I början var det hemskt med 30fps. Men efter ett tag vänjde sig mina ögon och fann det acceptabelt.
Men ja, jag ser gärna 60fps som prio än mer grafikgodis.

Medlem

Man vet ju redan att allt till konsolerna kommer lagga fram i 20 fps medan spelpressen som med RDR2-bildspelet hyllar det som att bilduppdatering inte påverkar spelupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Möjligheten att välja vore verkligen önskvärd. Uppenbarligen vill många ha 30 fps och bättre grafik, annars hade det inte varit så vanligt. Men låt folk välja 30 eller 60 (eller 120) fps, tycker jag. Utvecklarna kanske är rädda att sämre grafik som avskräcka folk.

Man märker ju att folk direkt börjar fråga om next-gen grafik när spelen presenteras. Jag hävdar fortfarande att de kommer bli besvikna. För t.ex på PC tar man ofta bort bling bling för att mindre störande moment i spelen. Så bättre FPS, laddtider m.m. kommer nog att prioriteras. Folk nöjer sig trots allt med Fortnite. Men sedan kommer det nog vissa spel som kör all in grafik.

Dessutom så går denna generation upp till 4K ordentligt. Vilket blir tyngre att driva.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Det är väl för att de(Stadia) lovade 4K i vissa spel där det sedan inte var det?

Jo det känns som att den presentationen var alldeles för tidig i och med att de fick gå tillbaka på det löftet. Men kan tänka mig ändå att samtalen gick mellan dem och att Id Software berättade att de ska göra den till en 4K 60fps titel och det var detta Google/Stadia sedan presenterade, svårt att veta när det är bakom stängda dörrar.

Men med rykten om en generation 2 hårdvara till Stadia så verkar det ändå som att de förbereder sig att bemöta den nya generationen konsoler så ska bli spännande att se vart det leder till.

Medlem

Med strålspårning och 4K-upplösning lär 30 FPS likt förra generationen vara standarden på konsoler och inte 60.

Medlem

Vill inte se ett enda 30fps spel.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag är nog en av den ovanliga sorten xD

Jag tar hellre snygg grafik och 30 fps när det gäller konsoler. Har inga problem med att spela 30 fps med en handkontroll. När det gäller mus&keyboard då måste det vara 60+ dock.

Redaktör

Genren spelar ju jättestor roll. Racing och snooters vill man ha högre framerate i, men spel som Gears Tactics och Xcom spelar det mindre roll i.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Genren spelar ju jättestor roll. Racing och snooters vill man ha högre framerate i, men spel som Gears Tactics och Xcom spelar det mindre roll i.

Snooters?
*Googlar...

O_o jorasåatteh en del intressanta resultat... speciellt Columbian Snooter x'D

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Shooters?
*Googlar...

O_o jorasåatteh en del intressanta resultat... speciellt Columbian Snooter x'D

Se där ja.


signatur
Flakmonkey
Skrivet av Flugsaft:

Jag är nog en av den ovanliga sorten xD

Jag tar hellre snygg grafik och 30 fps när det gäller konsoler. Har inga problem med att spela 30 fps med en handkontroll. När det gäller mus&keyboard då måste det vara 60+ dock.

Tror inte du är ovanlig. Här är du kanske det, men här är vi alla ovanlig jämfört med den stora massan som äger konsoler som inte besöker spelsajter. Så tror nog att det är vi som är ovanliga som håller 60FPS så otroligt högt. Inte för att "de andra" inte skulle uppskatta det, utan snarare för att det inte spelar så stor roll

12
Skriv svar