Analys: Playstation 5 kan bli dyr att tillverka

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Minst 5k.
Och det är inte en konsol värd!

Men du går gärna och köper en mobiltelefon för 12000 eller?

Avstängd
Skrivet av SWEBarb:

jag köpte ps4 först efter några år.. jag gör nog samma med ps5... köpte en launch ps3 back then o den höll inte länge... så det misstaget gör jag inte om. alla konsoller har som vi vet barnsjukdomar osv.. bättre vänta tills lite sköna spel o nyare batch av ps5 finns då...

Ja jag köper nog inte direkt heller även om jag skulle vilja. Men spelar nog på min PS4 ett tag till för jag antar att alla nya spel kommer till den med ett tag efter släppet.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Razuco:

Men du går gärna och köper en mobiltelefon för 12000 eller?

Och vart vill du komma med denna frågan?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Och vart vill du komma med denna frågan?

Jag vill veta varför du/någon tycker att en spelkonsol inte är värd mer än 5k.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Den kommer kosta minst 499$ då vi vet att den kostar 450-470$ att tillverka. Ett pris på mellan 499-549$. Fast 549$ ringar inte bra hos konsumenter tror jag. Priset kan då hamna på 599$. I svenska kronor tror jag att den hamnar på 5995:-.

Lägg på momsen på det så hamnar du rätt i svenska kronor. Usch, vill inte betala 7tkr. Tror min smärtgräns går vid 6tkr i dagsläget.

Avstängd
Skrivet av Razuco:

Jag vill veta varför du/någon tycker att en spelkonsol inte är värd mer än 5k.

Hade det varit som mobilabonnemang.
Då har du rätt.
Köp den.

Men. Lägga så mkt på en konsol (betala hela summan på en gång) tycker jag inte är nödvändigt.

Medlem

@Freeman79a: då får det vara grymma spel isåfall


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Arzei:

Samma här. Ett amerikanskt MSRP på $549 skulle resultera i strax under 7 kSEK efter svensk moms osv. vilket känns troligt.

Jag brukar jämföra detta med att det är typ vad man får ge för ett 2070 Super, men då sitter du med bara ett grafikkort som på egen hand är helt värdelöst. Jag ser snarare 7000 för en konsol som en riktigt bra affär eftersom du då får ett helt system till priset av en GPU.

Detta kanske säger mer om hur galet höga GPU-priserna har blivit, men ändå.

Köp från utlandet i stället, så slipper du kemikalieskatter och Copyswede. Sen ska du jämföra med nästa generationens grafikkort och inte dagens grafikkort, eftersom konsolerna släpps senare i år. RTX 3060 kommer mest troligt prestera snäppet bättre än ett 2080, vilket är i klass med Series X.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Med tanke på hur hög b.la. Dollarn är så gissar jag på ett lanseringspris på 7995kr för ps5, och 6995 för xboxen.

8 lakan som lanseringspris. Det känns overkill as fuQ. Då skjuter SONY sig i fossingen.

Skrivet av Maysay:

Nintendo tar ju ut 4000 spänn för Switchen. Så det är väl inte omöjligt att Sony & Microsoft har högre priser.

Haha, ja det priset är sinnessjukt för den "ICA Basic" hårdvaran.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag är i valet och kvalet. Antingen köper jag en Xbox Series X ungefär vid lansering, eller så betalar jag hälften så mycket för en Xbox One X nu och väntar sedan in att Series X blir billigare eller får sin första hårdvarupatch framåt början av 2022.

En faktor i sammanhanget är ju tlllförlitligheten och barnsjukdomar i nya konsoler... En annan faktor är att så många MS-titlar verkar bli bakåtkompatibla i början.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag är i valet och kvalet. Antingen köper jag en Xbox Series X ungefär vid lansering, eller så betalar jag hälften så mycket för en Xbox One X nu och väntar sedan in att Series X blir billigare eller får sin första hårdvarupatch framåt början av 2022.

En faktor i sammanhanget är ju tlllförlitligheten och barnsjukdomar i nya konsoler... En annan faktor är att så många MS-titlar verkar bli bakåtkompatibla i början.

Är lite inne på samma, skulle tro att man får tag i Xbox One X för under 3000 vid nästa kampanj.
Då MS gått ut med att alla titlar den första tiden skall fungera på One i tillägg till Series.
Så köper jag PS5 och Series X efter något år när det kommit några vettiga exlusiva spel samt stabilare hårdvara.

Jäkligt nice med Game Pass till ungarna (och mig själv), dom bryr sig inte så mycket om att ha det allra senaste heller

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Hade det varit som mobilabonnemang.
Då har du rätt.
Köp den.

Men. Lägga så mkt på en konsol (betala hela summan på en gång) tycker jag inte är nödvändigt.

Man kan ju köpa spelkonsoler på avbetalning om man vill. Sen måste man se vad man får för pengarna förutom en spelkonsol får man en grym blue-ray spelare värt mellan 1000-2000 kr. Man också tillgång till många stream appar (för mig är det ett stort plus).

Avstängd
Skrivet av Razuco:

Man kan ju köpa spelkonsoler på avbetalning om man vill. Sen måste man se vad man får för pengarna förutom en spelkonsol får man en grym blue-ray spelare värt mellan 1000-2000 kr. Man också tillgång till många stream appar (för mig är det ett stort plus).

För dig.
Men för mig är det annat.

Medlem

Kommer bli tvungen att uppgradera datorn inför Cyberpunk så ps5'an får glatt vänta tills nästa år, förhoppningsvis har det släppts en pro variant + en hög med spel som man kan gotta sig med då.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Minst 5k.
Och det är inte en konsol värd!

Vad är värt 5k enligt dig? Nyfiken

Ett modernt 1080p gaming kort ligger i denna prisklass idag. Nu får man resten av hårdvaran också. 5k för hårdvara som kommer leva i 7 år är ett jävligt bra pris enligt mig.

Förstår verkligen inte allas tjaffs ang pris.

Medlem
Pris

Med bra spel som jag kan köpa till kan jag tänka mig att betala uppåt 10k för konsolen. Det är ju mycket mindre än vad datorn jag sitter och skriver detta med kostar och just nu är den sämre i ren prestanda. Men jag kan tänka mig 7999:- för sony och 6999:- för MS.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Man kan ju köpa spelkonsoler på avbetalning om man vill. Sen måste man se vad man får för pengarna förutom en spelkonsol får man en grym blue-ray spelare värt mellan 1000-2000 kr. Man också tillgång till många stream appar (för mig är det ett stort plus).

En grym blue-ray spelare för 1000-2000kr? Vad är värdet i en sådan för gemene gamer / familj?
Själv så skiter jag fullständigt om det är skiva, usb eller kasett, så länge den kan dra igång ett spel, men var finns mervärdet i en blue-ray spelare när man idag har tillgång till streaming tjänster?

12
Skriv svar