Analys: Playstation 5 kan bli dyr att tillverka

Robot
Analys: Playstation 5 kan bli dyr att tillverka
Avstängd

Minst 5k.
Och det är inte en konsol värd!

Medlem

Chansar på att de kommer kosta någonstans runt 5,999-6,999:- och sen är det nästan en självklarhet att det släpps en uppdaterad och starkare maskin efter 2-3 år.


signatur
Medlem

5.995:- låter rimligt men jag lägger mer om det behövs...

Skribent

Jag stannar nog i denna generation ett bra tag till. Har mycket i "skämshögen" kvar att spela, och om vi börja landa på priser på 7 k för en konsol...då kommer jag vänta oavsett.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Blir konsolerna för dyra spelar dom ut sitt syfte.
Välkommen ombord pc-master race tåget


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Väntar till officiella siffror från Sony


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Räknar kallt med ett pris runt 7000kr, blir det lägre så är det bara en glad överraskning men samtidigt skulle det inte förvåna mig om det blir högre, en hel del dyr hårdvara i dessa konsoler.

Medlem

Med tanke på hur hög b.la. Dollarn är så gissar jag på ett lanseringspris på 7995kr för ps5, och 6995 för xboxen.

Medlem

stör mig på kemikalieskatten, känns som den borde hamna hos tillverkarna och inte konsumenterna och försäljarna som inte direkt får något annat alternativ.

Medlem

Släpps inget intressant spel som är ps5-exklusivt så blir att vänta till det kommer en uppdaterad version utan barnsjukdomar och förhoppningsvis lite intressanta titlar.

Har min 2080Ti-PC under tiden så ingen stress här!

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

stör mig på kemikalieskatten, känns som den borde hamna hos tillverkarna och inte konsumenterna och försäljarna som inte direkt får något annat alternativ.

Jag tror iofs att tillverkarna hade lagt på den avgiften på sina produkter i slutändan ändå.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Räknar kallt med ett pris runt 7000kr, blir det lägre så är det bara en glad överraskning men samtidigt skulle det inte förvåna mig om det blir högre, en hel del dyr hårdvara i dessa konsoler.

Samma här. Ett amerikanskt MSRP på $549 skulle resultera i strax under 7 kSEK efter svensk moms osv. vilket känns troligt.

Jag brukar jämföra detta med att det är typ vad man får ge för ett 2070 Super, men då sitter du med bara ett grafikkort som på egen hand är helt värdelöst. Jag ser snarare 7000 för en konsol som en riktigt bra affär eftersom du då får ett helt system till priset av en GPU.

Detta kanske säger mer om hur galet höga GPU-priserna har blivit, men ändå.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Minst 5k.
Och det är inte en konsol värd!

Det kan den nog vara, det är väl ändå så att en dator för 6000 inte är så jäkla bra och verkligen inte direkt optimerad för spel bara. Sedan kommer det nog drösvis med spel du aldrig kommer få på PC.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag tror iofs att tillverkarna hade lagt på den avgiften på sina produkter i slutändan ändå.

mycket möjligt, men tror många företag hade börjat kolla på andra alternativ för att kunna hålla ner sina priser och kunna konkurrera bättre på marknaden.

Medlem

Allt som gör att PS5an förväntas bli dyr gäller väl likvärdigt för nya Xbox? Den har väl likvärdig lagring och minne?

Så länge konsollerna kostar över 4000 lär jag antagligen aldrig skaffa nån av dom. Jag kommer prioritera att hålla datorn i skick.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Nintendo tar ju ut 4000 spänn för Switchen. Så det är väl inte omöjligt att Sony & Microsoft har högre priser.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Det kan den nog vara, det är väl ändå så att en dator för 6000 inte är så jäkla bra och verkligen inte direkt optimerad för spel bara. Sedan kommer det nog drösvis med spel du aldrig kommer få på PC.

Jag lägger ej ut 5k.
Är du glad nu?
Med Min omformulering.

Medlem

Väntar på BF2021 så får vi se vad för priser det är som kan erbjudas då plus att de mesta barnsjukdomarna är bort och finns lite fler spel då


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

förvånar mig inte om det landar på 7500 med skatter o annat löjligt krimskrams

Medlem

Förstår att en stor klumpsumma kanske avskräcker, men om man jämför speltimmar kontra ps4 priset så lär det nog inte kostat mer än 1 krona per timme jag lagt ner på skiten rätt billigt intresse.

KoP
Medlem

Max 5 lax (Xboxens pris). Om inte så väntat jag tills priset faller ned till 5.

Medlem

Med tanke på komponenterna samt att folk är villiga att betala 13-15 000 kr för en mobil som lever i två år tror jag absolut att priset kan landa mellan 8-10 000 kr. Jag tror det blir omvänt denna generation. Först släpps ”pro-varianten” sen kommer en billgare modell lite senare.

Medlem

Med rådande läge (kronkurs) och den allt mer stigande prisutvecklingen på teknik de senaste åren (ex. mobiler), så känns inte 7000+ inte direkt högt, särskilt med tanke på att nyttjandelängden åtminstone lär bli en 3-4 år.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Tycker 7000:- känns väl saftigt. Tippar på 5990:-. 6499:- som ett möjligt maxpris då men inte en krona mer. Tycker helt klart det är värt det även för de priserna. Så mycket bra underhållning som jag fått ut av tidigare generationer så borde jag egentligen inte ens klaga om prislappen hamnat på 15.000:-.

Känns inte riktigt som priset går att förutspå genom att stirra sig blind på komponentpriser som rör oss vanliga dödliga. Mängdrabatt och andra faktorer lär hålla priserna i schack.

Medlem

Vad det än landar på så är det mindre än jag gav för mitt senaste geforce-kort

Medlem

jag bryr mig inte. Jag tror det man får tillbaka i nöje osv. är värt mer än pengar. Allt beror på vilka spel som kommer och tjänsterna i boxen. Man får inte glömma att man får en 4k spelare på köpet.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Snabba prylar har ett pris.

Man kan även säga att priset springer iväg snabbt.

Medlem

jag köpte ps4 först efter några år.. jag gör nog samma med ps5... köpte en launch ps3 back then o den höll inte länge... så det misstaget gör jag inte om. alla konsoller har som vi vet barnsjukdomar osv.. bättre vänta tills lite sköna spel o nyare batch av ps5 finns då...

Medlem

Den kommer kosta minst 499$ då vi vet att den kostar 450-470$ att tillverka. Ett pris på mellan 499-549$. Fast 549$ ringar inte bra hos konsumenter tror jag. Priset kan då hamna på 599$. I svenska kronor tror jag att den hamnar på 5995:-.

12
Skriv svar