Diskutera – Vilket är tidernas bästa WW2-spel?

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det stora problemet är att de lyssnar i stort sett uteslutande på testarna och inte sin fanbase.
Jag har sett rejält många riktigt otrevliga svar av både speltestarna och battlefront själv.

Senaste året är det BFCelvis som sköter det mesta av kontakterna, på forumet. Han är väldigt mycket mjukare, än Steve.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Senaste året är det BFCelvis som sköter det mesta av kontakterna, på forumet. Han är väldigt mycket mjukare, än Steve.

Alright, jag får ta mig en titt senare.
Men oavsett vilket tycker jag att CM:BtB är det bästa spelet i serien


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Alright, jag får ta mig en titt senare.
Men oavsett vilket tycker jag att CM:BtB är det bästa spelet i serien

Ja det var cmbb som gjorde att jag började lira cm. Afrika corps, gillade jag ännu mer. Men de är dom moderna titlarna. Black sea, och shock force 2. Jag är såld på just nu


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja det var cmbb som gjorde att jag började lira cm. Afrika corps, gillade jag ännu mer. Men de är dom moderna titlarna. Black sea, och shock force 2. Jag är såld på just nu

Man skulle vilja ta det bästa med CMBB och CMRT i ett spel
Dom tidiga titlarna har en viss charm som dom nya inte riktigt kan fånga.
Dom nya titlarna har en detaljrikedom som dom gamla titlarna saknar något.

Misstänker ni vet om att CMBO, CMBB & CMAK finns på GOG om man vill ha DRM fria versioner.

CMSF2 och CMBS är trevliga när man blir lite mätt på WW2.

Man har dammat av MicroProse och under det namnet släpps något som heter Second Front (inte att förväxlas med Gary Grigsby's Second Front) som påminner mest om en datorversion av Advanced Squad Leader. Grafiken är kanske inte för alla, men tycker den har lite CM1 charm med en blandning av 3D version av ASL (Deluxe ASL).

https://www.secondfront.games/


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Battlefield 1942 i multiplayer, Call of Duty i single player.

Medlem

Hearts of Iron. Men jag är lite partiskt också

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Man skulle vilja ta det bästa med CMBB och CMRT i ett spel
Dom tidiga titlarna har en viss charm som dom nya inte riktigt kan fånga.
Dom nya titlarna har en detaljrikedom som dom gamla titlarna saknar något.

Misstänker ni vet om att CMBO, CMBB & CMAK finns på GOG om man vill ha DRM fria versioner.

CMSF2 och CMBS är trevliga när man blir lite mätt på WW2.

Man har dammat av MicroProse och under det namnet släpps något som heter Second Front (inte att förväxlas med Gary Grigsby's Second Front) som påminner mest om en datorversion av Advanced Squad Leader. Grafiken är kanske inte för alla, men tycker den har lite CM1 charm med en blandning av 3D version av ASL (Deluxe ASL).

https://www.secondfront.games/

https://www.youtube.com/watch?v=3XQJXVKiJYw

Ja Micro Prose, gjorde nästan bara bra spel när det begav sig. Silent service, Gunship, Projekt Stealthfighter, Airborne Ranger, X-Com, Pirates, Solo Flight, M1 Tank platoon. Hade jag till Commodore 128, och/eller Amiga 500. Säkert missat några.

Stratgispel, tycker jag inte grafiken är avgörande för.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja Micro Prose, gjorde nästan bara bra spel när det begav sig. Silent service, Gunship, Projekt Stealthfighter, Airborne Ranger, X-Com, Pirates, Solo Flight, M1 Tank platoon. Hade jag till Commodore 128, och/eller Amiga 500. Säkert missat några.

Stratgispel, tycker jag inte grafiken är avgörande för.

Samma här.
Spelade Airborne Ranger, Gunship, Red Storm Rising, Pirates! & Project Stealth Fighter på C64.
M1 Tank Platoon på Amiga.

Deras manualer tillsammans med spelen skapade magi på 80-talet medans det kalla kriget pågick

Köpte Cold Waters men tycker forfarande Red Storm Rising är roligen, nyligen spelat det på C64 Emu.
Så grafiken är inte allt.

Grafiken (stil, art, representation av enhter, data, etc.) i kombination med användargränssnittet underlättar dock att spela strategispel. Där jag tycker Second Front verkar vara på rätt spår. Sedan får vi se om helheten lever upp till de ASL vibbar man får ifrån det.


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Samma här.
Spelade Airborne Ranger, Gunship, Red Storm Rising, Pirates! & Project Stealth Fighter på C64.
M1 Tank Platoon på Amiga.

Deras manualer tillsammans med spelen skapade magi på 80-talet medans det kalla kriget pågick

Köpte Cold Waters men tycker forfarande Red Storm Rising är roligen, nyligen spelat det på C64 Emu.
Så grafiken är inte allt.

Grafiken (stil, art, representation av enhter, data, etc.) i kombination med användargränssnittet underlättar dock att spela strategispel. Där jag tycker Second Front verkar vara på rätt spår. Sedan får vi se om helheten lever upp till de ASL vibbar man får ifrån det.

Red storm rising hur kunde jag glömma det. Det var nog det jag gillade mest på c128an. Har också cold waters, men har tyvärr inte satt mig in i det ännu.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Combat Mission?!

Not by a longshot

Medlem

Oj svårt val. Jag har en faiblesse för VK2-spel. Första Call of Duty-spelen (1,2 och World at War) även Call of Duty WW2 hade en underhållande kampanj, Medal of Honor-serien, Red Orchestra (1&2). Vi får heller inte glömma det fantastiska Battlefield 1942..oj oj! När det gäller strategi så är väl Company of Heroes 1&2 bäst inom den grenen enligt mig. Jag gillar även Hearts of Iron-spelen även om de är rätt knepiga att bemästra men underhållande ändå. Kul att ta över nordamerika som Nazityskland och vice versa.

En parantes är väl den "nya" Wolfenstein-liren även om de utspelar sig post-VK2 så har de ändå lite VK2-feeling tycker jag. Galna nazister med mechs..hallå?!

Commandos ligger mig också varmt om hjärtat. Minns hur j*kla svårt det var som yngre gamer när de kom någon gång där i slutet av 90-talet- Commandos 3(?) var dock ett rejält snedsteg med omvandlingen till en shooter.

Medlem
Skrivet av Komured:

Not by a longshot

Har du verkligen prövat något Combat Mission? Och vilket, i så fall? De som testar, brukar fastna för realismen!
Nya Zelands, och Stor Britaniens försvarsdepartement tex. Som köpt in, Egna versioner.

Lätt att komma in i, svårt att bemästra.
Men att kunna köra både wego, och rts. Är dom nog egna om. Även realismen, som är oslagbar i den typen av spel.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Har du verkligen prövat något Combat Mission? Och vilket, i så fall? De som testar, brukar fastna för realismen!
Nya Zelands, och Stor Britaniens försvarsdepartement tex. Som köpt in, Egna versioner.

Lätt att komma in i, svårt att bemästra.
Men att kunna köra både wego, och rts. Är dom nog egna om. Även realismen, som är oslagbar i den typen av spel.

Har testat dem allihopa, flera gånger, han som jag citerade brukar tjata på mig om att spela dem.

Att Burindis försvarsministers son gillar spelen betyder inte att de är roligare för det, betyder bara att burindis försvarsministers son gillar dem. Jag har full koll på CM spelen, har många timmar i dem, nej, jag tycker inte att de är särskilt roliga.

Detta kommer från en person som alltså tycker att ASL är ett väldigt roligt brädspel.

Medlem
Skrivet av Komured:

Har testat dem allihopa, flera gånger, han som jag citerade brukar tjata på mig om att spela dem.

Att Burindis försvarsministers son gillar spelen betyder inte att de är roligare för det, betyder bara att burindis försvarsministers son gillar dem. Jag har full koll på CM spelen, har många timmar i dem, nej, jag tycker inte att de är särskilt roliga.

Detta kommer från en person som alltså tycker att ASL är ett väldigt roligt brädspel.

Jag är INTE Burindis försvarsminsters son


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

@ratdeath: Prove it or it didn't happen!

Skriv svar