Dirt 5 kan vara första Xbox Series X-spelet med 120 fps-läge

Robot
Dirt 5 kan vara första Xbox Series X-spelet med 120 fps-läge

Åtminstone det första bekräftade.

#codemasters, #dirt-5, #xbox-series-x


jbx
Medlem

Trevligt!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Ambassadör
Xbox

Next-gen kommer att bli mumma!


signatur

Jump in.

Medlem

Det är nice men hur många tv apparater har stöd för 120hz i dagsläget?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är nice men hur många tv apparater har stöd för 120hz i dagsläget?

Finns ändå en del som stöder det i 1080-läge nu.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Finns ändå en del som stöder det i 1080-läge nu.

Enda jag har hört är att LG's OLED som har stöd för HFR men vet inte om det betyder att dom kan visa 120fps.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Enda jag har hört är att LG's OLED som har stöd för HFR men vet inte om det betyder att dom kan visa 120fps.

LG's 2020 årsmodeller av OLED kommer stödja 4K 120Hz input. Deras OLEDs har alltid haft en refresh rate på 120, men inputen var högst 1440p 120Hz förra året, och 2018 var det bara 1080p 120Hz.


signatur

Övning ger träning.

Skribent

En liten heads up kring årets LG. Tydligen har de en downgrade gällande sin HDMI 2.1. Forbes rapporterade kring detta i förrgår. Jag vet inte vad det betyder i det långa loppet eller för next gen. Men kan vara värt att läsa kring.

Och sedan förklara det för mig.

Skrivet av Seybsnilksz:

LG's 2020 årsmodeller av OLED kommer stödja 4K 120Hz input. Deras OLEDs har alltid haft en refresh rate på 120, men inputen var högst 1440p 120Hz förra året, och 2018 var det bara 1080p 120Hz.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

En liten heads up kring årets LG. Tydligen har de en downgrade gällande sin HDMI 2.1. Forbes rapporterade kring detta i förrgår. Jag vet inte vad det betyder i det långa loppet eller för next gen. Men kan vara värt att läsa kring.

Och sedan förklara det för mig.

Inget att hänga upp sig på. Dom klarar 120Hz över 10bit med 4:4:4 chroma.
VRR, eArc, DV, DA stöd vilket är najs.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av jehuty:

Enda jag har hört är att LG's OLED som har stöd för HFR men vet inte om det betyder att dom kan visa 120fps.

Min sony a1 kd-55 gör det och den är från 2017, så bör vara en del andra vid det här laget kan man tycka

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

LG's 2020 årsmodeller av OLED kommer stödja 4K 120Hz input. Deras OLEDs har alltid haft en refresh rate på 120, men inputen var högst 1440p 120Hz förra året, och 2018 var det bara 1080p 120Hz.

Stämmer det verkligen? 🤔
Hade att göra med en av deras OLED-modeller från 2017 för 1,5 år sen och vill minnas att där enbart erbjöds 60 Hz.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Stämmer det verkligen? 🤔
Hade att göra med en av deras OLED-modeller från 2017 för 1,5 år sen och vill minnas att där enbart erbjöds 60 Hz.

Jag nämnde endast 2018

Sant är att de från 2017 endast stödjer 60Hz input. Själva skärmens refresh rate är dock fortfarande 120 och deras "motion interpolation" interpolerade även då upp till 120.


signatur

Övning ger träning.

Skribent

Så i praktiken är det ”problem” om man köttar på med en brutal PC-rigg? Eller. Jag fattar inte riktigt allt här. Jag var sugen på en CX 77”. Men nu är jag helt vilsen.

Skrivet av Snabeltorsk:

Inget att hänga upp sig på. Dom klarar 120Hz över 10bit med 4:4:4 chroma.
VRR, eArc, DV, DA stöd vilket är najs.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Då ska tvn klara av 120hz i 4k också.

Medlem

Trevligt, jag önskar att det är standard på nextgen att man kan välja mellan olika grafiklägen så man kunde påverka fps.
Jag kör hellre 60/120fps i 1080p än 30fps i 4k...

jbx
Medlem
Skrivet av Gaara:

Trevligt, jag önskar att det är standard på nextgen att man kan välja mellan olika grafiklägen så man kunde påverka fps.
Jag kör hellre 60/120fps i 1080p än 30fps i 4k...

Fast så har det ju varit i vissa spel denna generation iaf till Xbox One X. Jag tänker inte önska utan kräva att alla spel ska rulla i 4k 60fps, annars struntar jag i denna generation av konsoler och fortsätter med min PC.
Hoppas 3080Ti kommer i år också!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jehuty:

Enda jag har hört är att LG's OLED som har stöd för HFR men vet inte om det betyder att dom kan visa 120fps.

Samsung började med 1080p och 1440p @120 Hz år 2019 med vrr mellan 48-120hz.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Så i praktiken är det ”problem” om man köttar på med en brutal PC-rigg? Eller. Jag fattar inte riktigt allt här. Jag var sugen på en CX 77”. Men nu är jag helt vilsen.

Kvittar hur brutal den är, finns inget idag till Pc du kan använda.
Du får vänta och se när Nvidia och Amd släpper deras nya grafikkort.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

En liten heads up kring årets LG. Tydligen har de en downgrade gällande sin HDMI 2.1. Forbes rapporterade kring detta i förrgår. Jag vet inte vad det betyder i det långa loppet eller för next gen. Men kan vara värt att läsa kring.

Och sedan förklara det för mig.

Deras HDMI 2.1 kommer vara begränsad till en bandbredd på 40Gbps istället för 48 som många trodde. När det gäller 4K 120Hz innebär detta bara en skillnad på bitdjupet. Bitdjupet när det gäller bild bestämmer hur många steg av ljusstyrka som tillåts mellan noll och maximum. Högre bitdjup = fler nyanser. 40Gbps i 4K 120Hz klarar av upp till 10 bit, medans 48Gbps klarar 12 bit. Grejen är dock att själva skärmarna/panelerna på LG's OLEDs är 10 bit (och vad jag vet finns ingen TV som har 12 bit), så det spelar ingen roll överhuvudtaget om inputen klarar 12 bit eller inte. Kommer man till 8K kan det vara ett problem, men LG's 8K OLEDs kommer alla klara 48Gbps.

Det enda problemet är att LG inte gått ut med detta förrän nu, precis runt launch.


signatur

Övning ger träning.

Skribent

Med andra ord. Jag som bara spelar på konsoler, kan köpa en med gott samvete.

Skrivet av Seybsnilksz:

Deras HDMI 2.1 kommer vara begränsad till en bandbredd på 40Gbps istället för 48 som många trodde. När det gäller 4K 120Hz innebär detta bara en skillnad på bitdjupet. Bitdjupet när det gäller bild bestämmer hur många steg av ljusstyrka som tillåts mellan noll och maximum. Högre bitdjup = fler nyanser. 40Gbps i 4K 120Hz klarar av upp till 10 bit, medans 48Gbps klarar 12 bit. Grejen är dock att själva skärmarna/panelerna på LG's OLEDs är 10 bit (och vad jag vet finns ingen TV som har 12 bit), så det spelar ingen roll överhuvudtaget om inputen klarar 12 bit eller inte. Kommer man till 8K kan det vara ett problem, men LG's 8K OLEDs kommer alla klara 48Gbps.

Det enda problemet är att LG inte gått ut med detta förrän nu, precis runt launch.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

LG's 2020 årsmodeller av OLED kommer stödja 4K 120Hz input. Deras OLEDs har alltid haft en refresh rate på 120, men inputen var högst 1440p 120Hz förra året, och 2018 var det bara 1080p 120Hz.

Nu blir jag lite förvirrad här, klarar inte LG B9 och C9 120hz 4K?

Den ska ju ha HDMI 2.1. LTT påstår också att den ska klara 120HZ 4K.

https://youtu.be/S6M85rboYy0

Jag är väldigt nyfiken på hur VRR blir på konsoler, kommer spel med 45-90fps flyta på bra nu? 30, 60 och 120Hz gränserna borde dö ut om några år.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nu blir jag lite förvirrad här, klarar inte LG B9 och C9 120hz 4K?

Den ska ju ha HDMI 2.1. LTT påstår också att den ska klara 120HZ 4K.

Joo så kan det vara, endast med HDMI 2.1-källor.


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar