Veckans snabba fråga - styrdon

Robot
Veckans snabba fråga - styrdon

Kör du främst med mus och tangentbord eller gamepad?

#gamepad, #mus, #tangentbord


Medlem

För tillfället spelar jag mest med ratt+pedaler, HOTAS eller Oculus touch 😬 Har knappt rört något annat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av brunnlake:

För tillfället spelar jag mest med ratt+pedaler, HOTAS eller Oculus touch 😬 Har knappt rört något annat.

Hehe, det är också en variant!


signatur
Medlem

50/50

Tangentbord och mus i spel som kräver någon form av precision, eller simulatorer som då ofta kräver fler knappar än vad som finns på en kontroll.

Handkontroll i spel som inte kräver samma form av precision, typ rollspel, eller dialogtunga spel. Även racingsspel är att föredra med handkontroll eftersom man får bättre kontroll över styrning och hastighet.
Ibland är det också skönt att bara kunna luta sig tillbaka, slänga upp fötterna på bordet, och spela något som inte kräver hög psykisk närvaro.

Då jag spelar nästan allt i spelväg blir det ofta att jag växlar mellan kontroll och tangentbord & mus allt eftersom jag växlar spel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Svårt att säga, beror på vad jag spelar. Använder kontroll, mus och tangentbord och fighting stick.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Beror ju helt på spel, strategi och fps spelar jag helst med tgb + mus även om jag inte har några som helst problem att köra med handkontroll där med.

Så gott som resten av spelen kör jag med handkontroll.

Medlem

Röstade på T&M men beror faktiskt helt på vad man spelar

Medlem

Som andra säger, beror ju helt på vilket spel det gäller men röstade också på M&T.

Medlem

Är nog 50/50. Går i vågor. Just nu är det mest mus/tangentbord då jag lirar mycket world war z på pc. Men då och då har jag långa perioder där jag spelar på konsoll.

Testpilot

Jag är en gammal surgubbe som gett handkontroller massor med chanser men alltid hatat det.
Är spelet utvecklat endast för handkontroll så är det inget spel för mig.

Joysticks och Flightsticks(Saitek X52) däremot det är grejer de!!
Älskar Oculus VR handkontrollerna till min Oculus Rift-S
Track IR är coolt.
Tobii Eye tracking funkar kanon!
Har en Microsoft ratt för bilspelen.
Nostromo N52 är också en variant jag har hemma och provat.

Jag har många typer av kontrollenheter utom handkontroll hemma

Medlem
Medlem

Mest Oculus touch på senaste. Sen mus + tangentbord.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Allt handlar om vad jag spelar för spel, växlar mellan ratt och pedaler, kontroll, mus och tangentbord.


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem

För några år sedan så hade jag svarat mus och tangentbord utan att tveka, då det är vad jag spelat med sedan 1987 när min far köpte en Amiga 1000, fram tills jag köpte en PS4, typ. Men sedan dess så har jag i stort sett bara spelat liggande i soffan med gamepad och knappt spelat på datorn överhuvudtaget, och enda gången jag saknade mus och tangentbord var när jag spelade DOOM för några år sedan, vilket också är det enda renodlade FPS jag spelat denna generation (Dishonored och Prey fungerade bra med gamepad).

Medlem

Handkontroll måste det nog ändå bli. Dagens spel känns inte designade efter mus och tangentbord. Endast strategispel är mus och tangentbord ett måste, och till viss del FPS, beroende på hur fartfyllt spelet är, men resten är bäst med handkontroll. Sen är ju nischkontroller som rattar, joysticks, VR-kontroller osv fantastiska, men i en helt annan klass.

Medlem

Jag föredrar mus och tangentbord men då jag börjat få RSI problem så har jag börjat med handkontroll till PCn. Tycker även det är mer bekvämt att ligga på soffan än att sitta på kontorsstolen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Handkontroll måste det nog ändå bli. Dagens spel känns inte designade efter mus och tangentbord. Endast strategispel är mus och tangentbord ett måste, och till viss del FPS, beroende på hur fartfyllt spelet är, men resten är bäst med handkontroll. Sen är ju nischkontroller som rattar, joysticks, VR-kontroller osv fantastiska, men i en helt annan klass.

Vilket FPS skulle tb/mus inte vara bättre i? ^^
Även om det är slött som synden så har man bättre precision. För att inte tala om att växla mellan vapen vilket är ett elände ifall man kan bära mer än 2 st på konsol.

Personligen så föredrar jag tb/mus i allt där analog styrning inte är ett krav vilket i stort sett endast är spel där man behöver reglera fart.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Beror helt på spelet.
Vill ju inte spela quake med handkontroll eller fifa med tangentbordet t ex.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Barak:

Vilket FPS skulle tb/mus inte vara bättre i? ^^
Även om det är slött som synden så har man bättre precision. För att inte tala om att växla mellan vapen vilket är ett elände ifall man kan bära mer än 2 st på konsol.

Personligen så föredrar jag tb/mus i allt där analog styrning inte är ett krav vilket i stort sett endast är spel där man behöver reglera fart.

Det är väl mer first person över lag jag syftar på, och inte specifikt first person shooters. Snabba spel som Quake, Doom, Unreal Tournament och liknande är bäst med mus och tangentbord, men spel som Skyrim och lite långsammare shooters lirar jag hellre med handkontroll. Är väl kanske jag som börjar bli gammal också, men att spela med mus och tangentbord känns inte bekvämt längre. Sätter mig hellre i fåtöljen framför TV:n i stället.

Medlem

Det beror helt på spel. Men med det sagt, det finns många spel jag skulle vägra att spela med handkontroll, men ytterst få spel jag inte skulle kunna tänka mig att spela med tangentbord och mus om jag inte hade något alternativ.

Medlem

Vågar inte rösta för röstapparaten kommer säkert säga något elakt som
"(Idiot,) du har (faktiskt) redan deltagit i den här omröstningen"
Kan den inte vara lite snällare och bara säga "Tack för att du har röstat".

Annars så spelar jag helst på gamepad för jag hatar WASD och är oftast för lat att programmera om till piltangents-centrerad layout.

1
Skriv svar