55,7 miljoner Nintendo Switch sålda, på god väg att slå NES

Robot
55,7 miljoner Nintendo Switch sålda, på god väg att slå NES

Nästan 25 miljoner har köpt Mario Kart 8 Deluxe.

#nintendo, #switch


eld
Medlem

"stationära", den är bevisligen med switch lite en portabel konsol som ibland har hdmi ut.
Nintendo switch har enbart sålt bättre än virtual boy, än så länge det vill säga.

Portabla konsoler brukar sälja mer ex. då det är mer av ett personköp än ett hushållsköp.

Medlem

De verkar ha lyckats. Trots det tycker jag ändå att det släpps för lite spel till konsolen om man jämför med xbox och ps. Det dyra priset på spel verkar inte heller hindra folk från att köpa spelen.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Imponerande!

Kul att den säljer bra! Gillar verkligen min Switch.
Spelar just nu Yoshi's Crafted World med sambon! Väldigt mysigt!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Helt klart välförtjänt! Spelar mest i sängen på kvällarna, men ibland lyxar jag till det i vardagsrummet.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Redaktör
Skrivet av eld:

"stationära", den är bevisligen med switch lite en portabel konsol som ibland har hdmi ut.
Nintendo switch har enbart sålt bättre än virtual boy, än så länge det vill säga.

Portabla konsoler brukar sälja mer ex. då det är mer av ett personköp än ett hushållsköp.

Ja, jo. Jag missade Lite, och Switch i sig är ju en hybrid. Jag tänkte att den prismässigt ligger i stationära fältet. Men kass jämförelse, texten ändrad. Bra feedback, tack!


signatur
Medlem

Switch är den enda konsolen som erbjuder något annat än de andra plattformarna och att den dessutom är portabel och har ett stort utbud av familjevänliga spel gör det inte sämre.

Medlem

Jag vill verkligen ha en men den blir ju bara dyrare hela tiden... får väl snart bita det sura äpplet och köpa den för 4000kr.

Medlem

Switch har blivit min favorit konsol från Nintendo. Gillar att man kan spela både bärbart och stationärt. Konsolen har fantastiska spel. Kul att konsolen blev en succé.

It's not a lake, it's an ocean

Jag är fortfarande inte med på tåget. Dels för att jag inte hinner med mer än spelen till PlayStation och Xbox, dels för att jag inte har behovet av bärbart spelande, och som stationär konsol känns Switch gammal. Men jag lär väl nappa när Nintendo har lanserat nästa konsol. Jag köpte Wii U 2019...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Stripe:

De verkar ha lyckats. Trots det tycker jag ändå att det släpps för lite spel till konsolen om man jämför med xbox och ps. Det dyra priset på spel verkar inte heller hindra folk från att köpa spelen.

Svårt att jämföra med PC då det inte krävs varken skills att göra spelet eller att man måste förhålla sig till någon sorts definition eller standard för att släppa och sälja ett spel


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem

Blir mer och mer sugen som en stationär maskin men ja, den är allt annat än billig (detta inkluderar de överprisade handkontrollerna).

Medlem

Ingen statistik på hur många som var vanliga och hur många som var lite-versionen?

Hittade detta: "Sales for the entire Nintendo Switch family rose 24.0% year-on-year to 21.03
million units. That breaks down to sales of 14.83 million units of Nintendo Switch
and 6.19 million units of Nintendo Switch Lite."


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Jag har ett dedikerat spelrum så jag använder mest min switch som en stationär konsol. Finns liten orsak att köra på mindre skärm när man har möjligheten till att köra via TV. Jag har även en dockstation för den i vardagsrummet så att den kan flyttas dit när det finns folk på besök, sambon vill köra något retrospel eller det är dags för Ring Fit adventure

Medlem

Bästa konsolen jag har haft. Perfekt komplement till PC. Spelar nästan bara dockat, men den hängde med på flyget, när det var en grej.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Borde man dock inte ta med i beräkningen att det såldes färre konsoler när NES kom ut och att folk hade lägre disponibel inkomst? De gör ju så med filmer, Avengers: End game är den mest inkomstbringande filmen någonsin, men tar man med inflation i det hela så vinner Gone with the wind enkelt.

Medlem

För mig uppstod ingen kärlek med Switch pga jag hade Wii U innan.

Switch känns tyvärr bara som en "uppdaterad Wii U" med massa repriser från Wii U (det har blivit bättre senaste tiden men ändå!). Hade väntat mig ett nytt Mario Kart 9 och massa annat, men jag får vänta på nästa Nintendo konsol och hoppas på nya titlar då istället.

Medlem
Skrivet av Stripe:

De verkar ha lyckats. Trots det tycker jag ändå att det släpps för lite spel till konsolen om man jämför med xbox och ps. Det dyra priset på spel verkar inte heller hindra folk från att köpa spelen.

Kanske bara jag men tycker Nintendo är bättre på att hålla en viss kvalitet, jämnfört med resten där kvantitet blivit allt vanligare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av xverminator:

För mig uppstod ingen kärlek med Switch pga jag hade Wii U innan.

Switch känns tyvärr bara som en "uppdaterad Wii U" med massa repriser från Wii U (det har blivit bättre senaste tiden men ändå!). Hade väntat mig ett nytt Mario Kart 9 och massa annat, men jag får vänta på nästa Nintendo konsol och hoppas på nya titlar då istället.

Jo, lite så känner jag också. Mario Kart 8, Donkey Kong Country: TF, Splatoon 2 (som väl är väldigt likt Wii U-spelet), New Super Mario Bros. U, Zelda: Breath of the Wild var en cross-release... Och så remastras The Wonderful 101 nu också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Kanske bara jag men tycker Nintendo är bättre på att hålla en viss kvalitet, jämnfört med resten där kvantitet blivit allt vanligare.

De släpper inte trasiga spel, det får man ge dem.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Jo, lite så känner jag också. Mario Kart 8, Donkey Kong Country: TF, Splatoon 2 (som väl är väldigt likt Wii U-spelet), New Super Mario Bros. U, Zelda: Breath of the Wild var en cross-release... Och så remastras The Wonderful 101 nu också.

Jag hade en Wii och spelade just de spelen du nämner, Mario Kart, Donkey Kong, Mario och Zelda. Men sen dog de stora intressanta titlarna ut lite. Nintendo har det ju svårare eftersom de inte har lika många tredjepartstillverkare som Sony och MS tror jag. Switch är också mer nischad än PS och Xbox, förmodligen är det nog en smart strategi för de mainstream konsoler hade nog inte fått plats på marknaden. Men jag saknar tiden då Nintendo va att räkna med ordentligt.

Medlem

Nintendo är ju de bästa spelutvecklarna(enligt mig såklart, och ganska många andra)så jag tycker de är väl värda framgångarna.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag hade en Wii och spelade just de spelen du nämner, Mario Kart, Donkey Kong, Mario och Zelda. Men sen dog de stora intressanta titlarna ut lite. Nintendo har det ju svårare eftersom de inte har lika många tredjepartstillverkare som Sony och MS tror jag. Switch är också mer nischad än PS och Xbox, förmodligen är det nog en smart strategi för de mainstream konsoler hade nog inte fått plats på marknaden. Men jag saknar tiden då Nintendo va att räkna med ordentligt.

Jag gillade Gamecube, tyckte att den hade ett brett och varierat spelutbud (bara att Capcom satsade på den med flera Resident Evil var lika coolt som det var oväntat). Sedan dess har Nintendos konsoler inte intresserat mig. Jag har köpt både Wii och Wii U, den förstnämnda för att ha i samlingen medan det faktiskt blev över 30 spel till Wii U när jag dök ned i dess utbud under fjolåret.

Jag har inte tyckt att Nintendos konsoler riktigt varit värda pengarna den senaste tiden. Switch kostar 4000 kr just nu. Det känns uteslutet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag gillade Gamecube, tyckte att den hade ett brett och varierat spelutbud (bara att Capcom satsade på den med flera Resident Evil var lika coolt som det var oväntat). Sedan dess har Nintendos konsoler inte intresserat mig. Jag har köpt både Wii och Wii U, den förstnämnda för att ha i samlingen medan det faktiskt blev över 30 spel till Wii U när jag dök ned i dess utbud under fjolåret.

Jag har inte tyckt att Nintendos konsoler riktigt varit värda pengarna den senaste tiden. Switch kostar 4000 kr just nu. Det känns uteslutet.

Gamecuben var en trevlig konsol. Den hade även den skönaste handkontrollen jag någonsin har använt.

Jag är lite intresserad av sista stycket.
Är det pris/prestanda som det fallerar på för din del?
Har man lika roligt med en Switch för 4k som en PS4 Pro för samma peng så kan det ju vara värt det.

Det som retar mig mest är deras fortsatt eftersatta online-funktionalitet.
Sedan har Nintendo alltid haft bra kvalité på hårdvaran men jag tycker det har tarabbat på senare år vilket är lite oroväckande.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Sjukt att den sålt så bra, för det är den verkligen inte värd.

Medlem

observera att Mario Maker 2 inte är med på listan över de mest sålda spelen. Det är väl därför de lägger ner utvecklingen. New Super Mario Bros. U Deluxe verkar sälja bättre.

Tyckte att jag läste någonstans att Astral Chain hade sålt 1.08 miljoner (Fiscal Year 2020).

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag vill verkligen ha en men den blir ju bara dyrare hela tiden... får väl snart bita det sura äpplet och köpa den för 4000kr.

Jag köpte häromdagen Switch Lite för drygt 2100 (har redan den vanliga också). I princip halva priset om man bara vill spela portabelt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Barak:

Jag är lite intresserad av sista stycket.
Är det pris/prestanda som det fallerar på för din del?
Har man lika roligt med en Switch för 4k som en PS4 Pro för samma peng så kan det ju vara värt det.

Det som retar mig mest är deras fortsatt eftersatta online-funktionalitet.
Sedan har Nintendo alltid haft bra kvalité på hårdvaran men jag tycker det har tarabbat på senare år vilket är lite oroväckande.

Lite så är det nog. Jag är ingen grafiknörd, men både Wii U och Switch är klena och inte riktigt värda sitt fullpris. Eftersom jag inte är intresserad av bärbart spelande i nuläget (vore en annan sak om jag hade långt att pendla till jobbet, exempelvis, så det handlar inte om att jag inte fattar grejen) skulle en Switch här hemma alltid vara i dockat läge. Switch känns som en mer genomtänkt och bättre byggd konsol än Wii U på alla sätt. Om det nu inte vore för den välkända driftingproblematiken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Skrivet av Matthias:

Jag köpte häromdagen Switch Lite för drygt 2100 (har redan den vanliga också). I princip halva priset om man bara vill spela portabelt.

Bra pris. Tror jag gav ca 3 200 för min vanliga första hösten den var ute. 4000 kr nu är smått vansinnigt. Men kass kronkurs, kemskatt och tomma lager gör väl sitt.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Ruffles:

Lite så är det nog. Jag är ingen grafiknörd, men både Wii U och Switch är klena och inte riktigt värda sitt fullpris. Eftersom jag inte är intresserad av bärbart spelande i nuläget (vore en annan sak om jag hade långt att pendla till jobbet, exempelvis, så det handlar inte om att jag inte fattar grejen) skulle en Switch här hemma alltid vara i dockat läge. Switch känns som en mer genomtänkt och bättre byggd konsol än Wii U på alla sätt. Om det nu inte vore för den välkända driftingproblematiken.

Wii U var en konstig konsol hårdvarumässigt. Förhållandevis stark GPU, starkare än Xbox 360 och PS3, men CPUn var mer eller mindre återanvänd från GameCube och Wii (upphottad såklart). Den var för svag för GPUn, vilket gjorde att alls tredjepartspel blev sämre på Wii U då det inte gick att använda kraften i GPUn...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

12
Skriv svar