Diskutera – Vilket är tidernas bästa WW2-spel?

Robot
Diskutera – Vilket är tidernas bästa WW2-spel?

Med anledning av freden i Europa för 75 år sen.

#diskutera, #ww2


Medlem

Company of heroes är det bästa!

Men Red aleart, close combat, battlefield, call of duty och Hearts of iron är också bra

Medlem

Har spelat väldigt många men CoD 1 har jag allra bäst minnen från.

Medlem

Call of Duty utan tvekan.

Dock tätt följt av MoH samt Battlefield.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Battlefield 1942. Så många grymma minnen av att spela det på lan i grupp av fyra pers. Hade också väldigt kul med Day of Defeat och Call of Duty när det begav sig men inget kommer nog slå BF 1942 i min bok.

Medlem

Det beror på vilken genre, FPS ligger WW2 Online, Post Scriptum, och RTS Close Combat spelen i första hand, sedan Flygvis så är ju IL-2 Sturmovik i top fortfarande.

Medlem

Company of Heroes 2

Commandos 2 definitivt

Gnällkuk

Call Of Duty - World At War är det spelet jag haft klart roligast i i MP.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör

Battlefield 1942. Första spelomgångarna i Wake Island-demon var monumentala. Jag spawnade i byn, såg en jeep - tog den. Såg ett plan - körde som besatt dit, slängde mig ur bilen, hoppade in i planet. Chatten: "STÄLL INTE JEEPEN PÅ STARTBANAN!!!" Magi.

Första vändan i IL-2 Sturmovik var också magisk, den flygkänslan var åratals utveckling förpackat i ett enda spel.

Jag körde Into the Eagle's Nest hos min bror för ett år sen (C64, originalet på floppydisk!), det är fortfarande ett ruskigt bra spel.

Men BF1942 vinner. Vilket jävla spel!


signatur
Medlem

Jag skulle nog säga att det är svårt att välja ett bästa spel, finns många bra.
De favoriter jag kan komma på just nu (utan inbördes ordning):

  • Medal of Honor: Allied Assault

  • Brothers in Arms: Road to Hill 30

  • Close Combat 1

  • Silent Hunter III

Jag föredrar personligen den lite mer taktiskt inriktade BIA konta det mer kuta-skjutainriktade COD.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Commandos 2 (inte remaster!!!!), gillar jag starkt. RUSE gillade jag väldigt mycket med, vi spelade det som fan på förra jobbet, synd att dom la ner det... fan vad kul det var online. Mohaa också... aja, listan kan bli lång.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Pratar man ren WWfantasy så är Battlefield 5 ett helt ok spel, fast slås med hästlängder av Return to Castle Wolfenstein.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

RTS: Company of heroes
FPS: Battlefield 1942
lite mer djup rts: Hearts of iron.

Medlem

Battlefield 1942, Medal of honer: allied assault och return to castle wolfenstein MP demo

Medlem

Silent huter 3 eller IL2 Sturmovik. Inte så jätte mycket för shooters i ww2 miljö. Bubblare, close combat 3.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Jag skulle nog säga att det är svårt att välja ett bästa spel, finns många bra.
De favoriter jag kan komma på just nu (utan inbördes ordning):

  • Medal of Honor: Allied Assault

  • Brothers in Arms: Road to Hill 30

  • Close Combat 1

  • Silent Hunter III

Jag föredrar personligen den lite mer taktiskt inriktade BIA konta det mer kuta-skjutainriktade COD.

Samma topp 2 som T-Bolt. På 3e plats finns CoD:WaW vilket också nöttes i mp en hel del.

Medlem

Sudden Strike, gamla goda ettan,det var grejer det.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Geeks Gaming

RTS: company of heroes 1
Single player FPS: CoD 1, uo och 2.
Multiplayer FPS: post Scriptum, cod up och CoD 2

Medlem

Red Orchestra 2. Ett riktigt bra spel som ger en tung och mörk känsla av den kalla och bittra östfronten även att det bara är multiplayer. Mer inlevelse där i en vanlig match än i de flesta påkostade singleplayerkampanjer.

Call of Duty och Company of Heroes måste också nämnas i dessa sammanhang.
Spelar fortfarande coh online.

Medlem

Battlefield 1942.

Helt otroligt för sin tid, än har moderna spel inte överträffat många av dess aspekter. Så som att kunna sitta 30 man i ett flygplan för att sen hoppa ut över fienden... ubåtar, fregatter, you name it.

Medlem

BF1942 med Forgotten Hope modden, sedan BF 2 med samma WW2 mod.
Nog några tusen timmar organiserat spel i de två med med turneringar/kampanjer spelade på 8-12 helt otroliga "custom kartor" för varje kampanj, något som pågick under många år.

Synd att modd dagarna och "entusiast kollektivens" tid är förbi med Dice, då kvick rotation av spelen gäller numera, kanske något lite undantaget för BF5 då.

Forgotten Hope,
http://forgottenhope.warumdarum.de/news.php?id_news=215


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Men of war
Cod 2
RUSE
Darkest Hour
IL2 Sturmovik
Red Orchestra

Medlem

Svårt att välja ett enda, men Company of Heroes är det bästa WW2-RTSet, Red Orchestra är nog min favorit bland multiplayer-FPS och IL-2 Sturmovik med alla jäkla expansioner etc. är det bästa flygspelet. Sen ska Brothers in Arms, Medal of Honor och första CoD få pris för bästa SP, många fina minnen från de spelen.
Just nu har jag dock de trevligaste WW2-upplevelserna på länge i ArmA 3 med moddar och annat, men det räknas nog inte riktigt.

Medlem

Andra generationens Combat Mission ww2-spel gillar jag mycket även om de ser ut att vara äldre än de är. Tredje generationen lär tyvärr dröja.

Medlem

Day of Defeat modden till HL1

Sudden strike 1 o 2

Close Combat 1-5

Steel panthers world at war

Medlem
Skrivet av Glöttis:

Company of heroes är det bästa!

Men Red aleart, close combat, battlefield, call of duty och Hearts of iron är också bra

Company of Heroes håller jag definitivt med om, men Red Alert kan väl ändå inte riktigt kallas WW2 med gott samvete? En ganska god skopa scifi/rejält alternativ historia och en rad enheter som historiskt inte kom förrän på '50-'60-talet.
Fortsätter lite på RTS/RTT-spåret, då jag tycker det finns många som gör ett intressant nog jobb (av olika anledningar) för att få en liten lista:

  • Codename Panzers (Phase One & Two)

  • Soldiers: Heroes of World War II

  • Faces of War

  • Men of War-serien (medveten om att dessa tre alternativ har lite koppling till varandra, men det är ändå separata spel/spelserier)

  • Order of War

  • Rush for Berlin

  • 1944: Battle of the Bulge

  • Sudden Strike-serien

  • Blitzkrieg-serien

Utöver det satte sig en del turbaserade spel som utspelar sig under WW2 i huvudet på mig när jag var yngre - Panzer General ett och två, samt Achtung Spitfire! var några som spelades rejält.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent

Det jag haft mest roligt med under årens lopp är nog Battlefield 1942. Jag tror inte jag hade kört något liknande FPS-spel när jag drog igång det för första gången. Massiva banor med massor av fordon man bara kunde hoppa in i och ratta runt! Ett sånt där magisk spelögonblick man för alltid kommer bära med sig.

And don't even get me started på ledmotivet som spelas i introfilmen. Herrejävlar vad episkt (det fattas bara att Sabaton tar på sig att göra en fullfjädrat metal-version av det).

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Red Orchestra 2. Ett riktigt bra spel som ger en tung och mörk känsla av den kalla och bittra östfronten även att det bara är multiplayer. Mer inlevelse där i en vanlig match än i de flesta påkostade singleplayerkampanjer.

Call of Duty och Company of Heroes måste också nämnas i dessa sammanhang.
Spelar fortfarande coh online.

Absolut, tänkte bara flika in med Rising Storm också. Fristående expansion som utspelar sig på stillahavsfronten, riktigt bra.

Medlem

Jag skulle lägga till Hearts of Iron 4, Steel DIvision 2, Supreme ruler ww2, deifnitivt de tidiga call of duty, gillade de, och sen battlefield 5. Min åsikt bara.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skriv svar