The Last of Us Part 2 är helt färdigt och redo för lansering

Inaktiv

Ska bli intressant att höra vad folk tycker när spelet har släppts.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Är ju sjukt lätt att bara trycka tumme ner. Säkerligen en massa bittra fanboys som hjälp till, precis som det brukar fungera i Youtubes kommentarsfält.

I detta fall är det nog mest alt-högern som i sin propaganda mot "SJWs" (lätt dold rasism, misogyni och homofobi) nu riktat sig mot detta.

På samma sätt som det tummas ner på YouTube så kommer spelet få en massa lägsta-betyg så fort det går att rösta på diverse sajter av barnsliga lättkränkta personer som inte spelat det. Dessa kampanjer sker regelbundet mot spel och film som inte passar perfekt med alt-högerns världsbild.

I detta fall finns det säkert en del "format-krigare" som är bittra över att Naughty Dogs spel inte kommer till deras valda format som stämmer in i kören också.

Medlem
Skrivet av Margy:

I detta fall är det nog mest alt-högern som i sin propaganda mot "SJWs" (lätt dold rasism, misogyni och homofobi) nu riktat sig mot detta.

På samma sätt som det tummas ner på YouTube så kommer spelet få en massa lägsta-betyg så fort det går att rösta på diverse sajter av barnsliga lättkränkta personer som inte spelat det. Dessa kampanjer sker regelbundet mot spel och film som inte passar perfekt med alt-högerns världsbild.

I detta fall finns det säkert en del "format-krigare" som är bittra över att Naughty Dogs spel inte kommer till deras valda format som stämmer in i kören också.

Ash! lägg av.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Fragtjuv
Skrivet av GhostfaceMain:

Jag har undvikit spoilers och inte en enda jävel ska förstöra denna upplevelse för mig. Blir ett direkt köp på release-dagen.

Må en sådan person förlora möjligheten att spela spel för all framtid!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Margy:

I detta fall är det nog mest alt-högern som i sin propaganda mot "SJWs" (lätt dold rasism, misogyni och homofobi) nu riktat sig mot detta.

På samma sätt som det tummas ner på YouTube så kommer spelet få en massa lägsta-betyg så fort det går att rösta på diverse sajter av barnsliga lättkränkta personer som inte spelat det. Dessa kampanjer sker regelbundet mot spel och film som inte passar perfekt med alt-högerns världsbild.

I detta fall finns det säkert en del "format-krigare" som är bittra över att Naughty Dogs spel inte kommer till deras valda format som stämmer in i kören också.

Du, inte för att vara den som är den - men har du några bevis för att alla dessa personer är "alt-right" och rasistiska/misogyna/homofoba? För i den här världen tar jag inte en enda åsikt på allvar om den inte kan backa sitt påstående med bevis. Och nu menar jag seriös oberoende verifierbar data, och inte hypoteser format av en ideologiskt skyddad åsiktsbubbla där källan är ett par twitterinlägg eller youtube-kommentarer.

Vad jag ser just nu är bara att du har byggt upp en massa "strawmen" som du sen ger dig på och klår upp, men de är är egenuppfunna fiktiva motståndare som du tillskrivit intentioner, bakgrund och motiv till. Inte svårt att klå sådana och få dem att verka "onda" i någon slags falsk dikotomi utav "tycker du inte som min ideologi så är du alt-right". Jag godkänner inte det som ett argument.

Har du några bevis för några utav dina påståenden om formatkrigare? Att kampanjerna mot spel och media är för att forma alt-högerns världsbild? Att alt-högern ens är bakom alla dessa massiva reaktioner? Att folk som recenserar spel inte spelat dem utan endast vill hata? För en till synes normal människa så verkar dessa reaktioner vara utav helt normalt, vanligt folk som bara är less på identitetspolitik och ytlig moralism som försöker lära oss något sådant som vi alla redan vet. Jag personligen känner många som har denna åsikt om det mesta i film, spel och media-världen. Och de är inte alt-höger/rasistiska eller något sådant alls. Detta inkluderar min giftaspartner som är biologisk kvinna, marxist, icke-binär, bisexuell, autistisk osv (för att kasta fram lite identitetspolitiska poäng). Till och med hon är helt genomless på identitetspolitiken och hur den gör allt den rör till ytligt tribalistiskt moral-signallerande. Det vill säga, genomtrist.

Medlem
Skrivet av Margy:

I detta fall är det nog mest alt-högern som i sin propaganda mot "SJWs" (lätt dold rasism, misogyni och homofobi) nu riktat sig mot detta.

På samma sätt som det tummas ner på YouTube så kommer spelet få en massa lägsta-betyg så fort det går att rösta på diverse sajter av barnsliga lättkränkta personer som inte spelat det. Dessa kampanjer sker regelbundet mot spel och film som inte passar perfekt med alt-högerns världsbild.

I detta fall finns det säkert en del "format-krigare" som är bittra över att Naughty Dogs spel inte kommer till deras valda format som stämmer in i kören också.

Tyvärr så har spelet varit i skottlinjen för sånt här hat ända sedan trailern när Ellie kysser hennes flickvän. (Något som inte borde förvånat eftersom något liknande hände i expansionen till första spelet.) Bättre att bara låta dem gapa och klaga istället för att ta varje diskussion.

Medlem

Kommer tydligen en ny trailer imorrn.

Medlem
Skrivet av Acatoth:

Du, inte för att vara den som är den - men har du några bevis för att alla dessa personer är "alt-right" och rasistiska/misogyna/homofoba? För i den här världen tar jag inte en enda åsikt på allvar om den inte kan backa sitt påstående med bevis. Och nu menar jag seriös oberoende verifierbar data, och inte hypoteser format av en ideologiskt skyddad åsiktsbubbla där källan är ett par twitterinlägg eller youtube-kommentarer.

Självklart har jag inte bevis för att "alla" är det och jag har inte påstått det.

Skulle man börja titta på diverse spelforum och kommentarsfält på folk som postar om SJWs och PK och gnäller högt över Last of Us 2 så tror jag att man kan hitta ganska många som tidigare gnällt över hudfärg och kön i Battlefield-spel och liknande saker i andra spel. De använder ofta "SJWs" och andra alt-höger-uttryck för att beskriva saker. Samma personer gnäller sannolikt om en del filmer som inte passar. Det kan gälla en huvudperson som i en förlaga varit vit nu är svart eller om en superhjälte som var heterosexuell då hen skapades för 60-70 år sedan i en nytolkning nu är homosexuell.

Det verkar ofta vara okej att det ändras allt möjligt från förlagor men det är just när något avviker från "vit heterosexuell man" som en viss grupp gnäller.

Bland de underligaste inläggen jag sett på FZ var när personer på allvar påstod att det skulle vara respektlöst mot de riktiga soldaterna som stred i världskrigen att ha med färgade/kvinnor i Battlefield. Då finns det sannolikt någon annan agenda bakom inläggen.

Angående betygsröstande på spel och filmer så är det väl bara att titta på en del av de betyg/recensioner som postats samma dag som dessa saker släppts för att det ska vara uppenbart att det finns kampanjer och röstande från personer som inte konsumerat produkten.

Medlem

@Margy: Att personer gnäller över dessa saker behöver inte ha något att göra med att personerna har något emot kvinnor, homosexuella eller färgade personer. Det folk reagerar emot är att karaktärer ändras helt utan anledning och att det inte har ett dugg med storyn att göra. Har det ingenting med storyn att göra så varför behöver det ändras eller tryckas upp i ansiktet på folk?

Ang Battlefield och historiskt korrekta spel så ja, jag kan tycka att det är ett hån mot soldaterna i kriget om man gör som man gjort i BFV och det har ingenting att göra med att folk har något emot kvinnor eller någon annan folkgrupp. Fabrikerna i Norge saboterades av 9 specialtränade norska soldater utan att dem avfyrade ett enda skott, men enligt BFV kan detta göras av en ensam tonårstjej utan någon militär träning? Hur får det soldaterna som offrade sina liv att se ut?
I övrigt i MP bryr jag mig inte, körde själv med kvinnliga karaktärer i medic klasserna.

Ja kvinnor var delaktiga i världskrigen men då tycker jag dem ska representeras rätt också för att verkligen hedra deras uppoffringar i krigen. Det är det diskussionen runt BFV handlade om, inget hat emot kvinnor. Men självklart finns det ett fåtal rötägg i dem diskussionerna också som får utomstående att dra alla över en och samma kam.

Det hade inte varit samma reaktion i BF3 och BF4 om man inkluderat kvinnor då det utspelar sig i modern tid.
Du har ju dessutom kvinnliga karaktärer i SP uppdragen där och det har ingen reagerat på.
BF1 gjorde det på ett smartare och mer historiskt korrekt sätt där man använde enbart scout klassen i Ryssland som representant för dem kvinnliga ryska soldaterna.

Medlem

Det behöver så klart inte vara på det viset, men det är lätt att urskilja en röd tråd när samma personer återkommer i tråd efter tråd med samma typ av jargong, oavsett media, när det handlar om att någon, enligt dem, har "fel" sexualitet, hudfärg eller kön. Återkommande jargong bland dessa personer är oftast att mediet ifråga då är "PK", "Politiskt skräp", "SJW" osv.

Språkbruket i foruminlägg blir som oftast det som identifierar personen ifråga och dennes tillhörighet. I många fall går det att särskilja ett mönster (samma person återkommer i samma typ av situation) och därmed blir de så kallade halmgubbarna relativt verkliga.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Varför håller alla på att jämföra Last of Us med allt SJW-svammel. Ellie är lesbisk. So what? Nog om saken. Jesus Christ.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Är ju sjukt lätt att bara trycka tumme ner. Säkerligen en massa bittra fanboys som hjälp till, precis som det brukar fungera i Youtubes kommentarsfält.
Rapporteras ju att det börjar närma sig toppen på förbokningslistan hos Amazon i USA, England, Franrike, Kanada och Japan och det tycker jag talar sitt tydliga språk.

Jag tryckte tumme ner och är inte en bitter fanboy.

Jag tyckte första spelet var helt okay. Aningen överskattat, men ett bra spel. Jag gillade bland annat inte att Naughty Dog inte tillhandahåller några alternativ, utan att det är deras story - eller the highway. I min smak, än väldigt medioker highway som dock lyfts av utmärkta röstskådespelarinsatser.

Efter att ha sett och läst leaked info kan jag bara konstatera att han sitter och ljuger och skryter om hur bra story dom har skapat i LOS2 i sin egen video. Då får man tummen ner. Inga konstigheter.

Ger det lite nyans på "tumme ner" tänk?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

"Verkar vara" ;). Jag har inte spoilat nåt för mig själv så kommer definitivt spela det, på release. Förmodligen hade jag gjort detsamma även om jag kikat på det som läckts. Känns inte som man ger det en ärlig chans genom att bara kolla in slutet/korta segment när hela faderuttan säkert landar på över 20 timmar. Som att läsa ett par sidor i mitten och sen sista sidan av en bok på 300 sidor :-P.

Håller med helt. Spela hela spelet, tycker man sen att det är dåligt, fine, men tycker det är skumt att döma ut det helt pga bitvis material som läckt ut.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av matt76:

Om jag tolkar dig rätt:
LOS = Ok spel p.g.a gameplay och röstskådespeleri, men relativt kass story
LOS2 = Dåligt spel p.g.a. relativt kass story (ignorerar gameplay och röstskådepeleri)

Ok

Du har uppenbara problem med läsförståelse. Ingenstans skriver jag att det var kass story i LOS. Medioker, ja. Men inte kass.

EDIT: Spoiler raderad. Inget sånt på FZ. /Tomas

Medlem
Skrivet av matt76:

Som sagt, för din del var inte storyn det viktigaste i LOS (medioker är fortfarande inte bra), men den är nu helt plötsligt det mest vitala för din spelupplevelse i LOS2.

Nu får du ändå ge dig. Du killgissar ju mina svar till absurdum.

Om story är medioker i ett spel, kan bra gameplay, fin grafik, solida röstskådisar, intressanta pussel, coola bi-karaktärer osv klart uppväga bristerna i main story. Men om story är en enda stor party-crasher, så spelar det ingen roll om resten är bra.

Medlem

Smaken är som baken, delad. Vad en person tycker är en kass story (i spel, bok, film eller tv) kan en annan tycka är helt fantastisk. Valde för övrigt att radera de två inläggen jag skrev då allt handlar om subjektiva åsikter och tolkningar, där det är lätt hänt att det spårar ut i diverse spoilers (såg ex. att du postade en sådan).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör

Skriv inga TLOU2-spoilers här, inte ens inom spoiler-taggar. Spelet är inte släppt, folk ska inte riskera att utsättas för spoilers då. Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av GhostfaceMain:

Varför håller alla på att jämföra Last of Us med allt SJW-svammel. Ellie är lesbisk. So what? Nog om saken. Jesus Christ.

Det handlar inte om att hon är lesbisk, det visste folk redan från trailern.
Det handlar om andra saker som händer i storyn som egentligen inte har något med någons sexualitet.
Mer än så går det inte att säga utan att spoila spelet för någon utan det blir ju något som kommer bli en ännu hetare diskussion sen när spelet är ute.

Ja, jag har lyssnat på diskussioner ang spoilers då jag inte var särskilt intresserad av spelet iaf.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

I just det här fallet tycks det ju dock ha varit rätt svårt att värja sig förutsatt att man inte slutar att läsa om spel öht och skärmar av sig fullständigt. Det har ju varit som att du inte vet att

Darth Vader är Lukes pappa

eller att

Keyzer Söze är mitt framför ögonen på dig hela tiden

men att någon spammar det i kommentaren när du tittar på en recension av Nyckeln till Frihet eller läser en forumtråd om Ghostbusters-filmerna. Kommer nog aldrig förstå just den viljan att förstöra en upplevelse för någon annan. Fine om någon vill söka upp det själv och att man av någon anledning är sur för att utvecklarna av ett spel har förstört ditt (hur nu ett spel som du inte lagt ner en sekund på att utveckla kan vara ditt) men att sen från det fundera på saken en stund och att då ändå komma fram till att jag vill nu lägga ner min tid på att aktivt förstöra för så många som möjligt. Vad är poängen?

Bra poäng där i början. Det var någon vecka efter läckan som jag läste spoilers i kommentarerna på helt orelaterade spelnyheter på Facebook.
Tur för dig att jag sett filmerna du spoilade där! Ingen ledtråd alls till att det var filmspoilers förrän efter jag läst dem

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Jag tryckte tumme ner och är inte en bitter fanboy.

Jag tyckte första spelet var helt okay. Aningen överskattat, men ett bra spel. Jag gillade bland annat inte att Naughty Dog inte tillhandahåller några alternativ, utan att det är deras story - eller the highway. I min smak, än väldigt medioker highway som dock lyfts av utmärkta röstskådespelarinsatser.

Efter att ha sett och läst leaked info kan jag bara konstatera att han sitter och ljuger och skryter om hur bra story dom har skapat i LOS2 i sin egen video. Då får man tummen ner. Inga konstigheter.

Ger det lite nyans på "tumme ner" tänk?

Självklart får man trycka upp eller ner hur helst man vill men jag tror definitivt att man missar otroligt mycket genom att inte spela spelet. Hade jag som exempel endast kikat lite filmsekvenser och slutet av storyn i Days Gone om jag får dra en paralell till vad jag spelar för tillfället så hade jag, grovt uppskattat, missat kanske 90% av nöjet med spelet då stämningen, känslan och allt det som händer innan filmsekvenserna är spelet. Sen att det bara ges ett alternativ till story är väl bara en fördel och nåt som gör att de kan fokusera till 100 på det de vill berätta på ett helt annat sätt. Allt kan ju inte ha flera olika vägar ala valfritt rollspel. Sen om man gillar det de vill berätta eller inte är ju en annan sak.

Medlem
Skrivet av blackidus:

@Margy: Att personer gnäller över dessa saker behöver inte ha något att göra med att personerna har något emot kvinnor, homosexuella eller färgade personer.
...

Ang Battlefield och historiskt korrekta spel så ja, jag kan tycka att det är ett hån mot soldaterna i kriget om man gör som man gjort i BFV och det har ingenting att göra med att folk har något emot kvinnor eller någon annan folkgrupp.

Saken är ju att det blir lite smått absurt när det finns en grupp människor som tycker att det är helt okej att göra lättsam underhållning av världskrigen men när det dyker upp kvinnor/färgade personer i dessa spel, DÅ är det plötsligt respektlöst.

Om någon har chansen att diskutera dessa spel med en veteran från ett världskrig - tror någon att de tycker att det är okej att man förvandlar krig där de genomgott fruktansvärda saker och kanske sett vänner dö. de själva har tvingats döda andra människor, de kanske har släktingar som dött, de kanske har fysiska och psykiska men för livet, miljoner människor har dött och den materiella förstörelsen är enorm till ett lättsamt nöje där man springer runt och dödar varann på skoj? Tror du att de helt plötsligt skulle tycka det vore respektlöst om det dyker upp färgade/kvinnor?

Det måste väl gå att se det bisarra att det finns en grupp som accepterar allt i dessa spel men drar gränsen vid kvinnor och färgade och tycker - ve och fasa - att det är DET som får det att gå över gränsen och bli respektlöst? Då finns det nog någon bakomliggande agenda för de flesta.

Medlem
Skrivet av Margy:

Självklart har jag inte bevis för att "alla" är det och jag har inte påstått det.

Skulle man börja titta på diverse spelforum och kommentarsfält på folk som postar om SJWs och PK och gnäller högt över Last of Us 2 så tror jag att man kan hitta ganska många som tidigare gnällt över hudfärg och kön i Battlefield-spel och liknande saker i andra spel. De använder ofta "SJWs" och andra alt-höger-uttryck för att beskriva saker. Samma personer gnäller sannolikt om en del filmer som inte passar. Det kan gälla en huvudperson som i en förlaga varit vit nu är svart eller om en superhjälte som var heterosexuell då hen skapades för 60-70 år sedan i en nytolkning nu är homosexuell.

Det verkar ofta vara okej att det ändras allt möjligt från förlagor men det är just när något avviker från "vit heterosexuell man" som en viss grupp gnäller.

Bland de underligaste inläggen jag sett på FZ var när personer på allvar påstod att det skulle vara respektlöst mot de riktiga soldaterna som stred i världskrigen att ha med färgade/kvinnor i Battlefield. Då finns det sannolikt någon annan agenda bakom inläggen.

Angående betygsröstande på spel och filmer så är det väl bara att titta på en del av de betyg/recensioner som postats samma dag som dessa saker släppts för att det ska vara uppenbart att det finns kampanjer och röstande från personer som inte konsumerat produkten.

Inte för att vara den som är den, igen - men har du bevis för vad som enligt all teknisk definition inte är annat än konspirationsteorier? För i detta fall så är det precis vad det är. Jag vill hemskt gärna referera tillbaka till mitt första svar till dig, och att du läser genom den igen och återkommer hit igen för att läsa klart detta inlägg. Du ignorerar en lång rad information och frågeställningar. Jag ser fortfarande bara hypoteser och antaganden i dina posts efter att jag gjorde min. Korrelation är INTE kausalitet. Jag ser också tydligt att du upplever världen genom en identitetspolitisk ideologisk lins.

Så nu till det om Battlefield V (och krigshistoriska spel i allmänhet) - om kvinnor samt etniska gruppers icke-historiska representation i dessa miljöer. Eller den tonåriga flickan som ensam stoppade Tysklands atomvapen-planer istället för de modiga norska motståndsmännen som i verkligheten. Det handlar inte om rasism eller misogynism alls, och detta motbevisas genom två olika modeller:

1. Spel och media satta i moderna miljöer och futuristiska scenarion. INGEN klagar på kvinnor eller färgade i dessa spel eller filmer. Absolut ingen. Försök att bevisa motsatsen. Här har du däremot bevis från min sida att detta inte har att göra med misogynism eller rasism. Titanfall, Halo, Gears of War m.fl. har kvinnor och olika etniciteter överallt, o alla älskar dem. De funkar. Fantasy likadant. Modern Warfare typ utav spel samma sak, alla olika raser funkar där (och kvinnor är representerade till den grad som de faktiskt deltagit i dessa moderna konflikter). I närtida framtida scenarion är det ingen som bryr sig om etnicitet eller kön. Detta bevisar därför tydligt att detta problem inte handlar om misogynism eller rasism. Det handlar om inlevelse, trovärdighet och vad vi anser skapa en slags historiebeskrivningsvariant utav "uncanny valley" effekten (https://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley). Dessa faktorer skapar vad vi som konsumenter upplever som ramarna för trovärdigt och inlevelsefullt. Och detta är en stor del utav varför vi spelar. Eskapism.

Fakta: kvinnor stred inte för t ex Wehrmacht eller USA/Storbritannien under andra världskriget i en aktiv stridsroll. Till och med i Ryssland - som hade stridande kvinnor - så var kvinnor endast 3% utav deras armé - 97% av dem var män (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_women_in_World_War_II ). Då var kvinnor fortfarande till majoriteten i icke-stridande roller. En tonårstjej stoppade inte tysk tungvattenproduktion.

En person med endast basal kunskap om krigshistoria kommer veta att i princip har det alltid varit män stridit och dött på slagfälten. Om en person idag då omges utav kvinnor i sitt historiska krigsspel (eller film) så förlorar många inlevelsen, då de vet att det här kriget inte såg ut såhär. På samma sätt som att en film om suffragette-rörelsens kamp vid sekelskiftet skulle te sig outhärdlig om den bestod utav mestadels gamla män. Eller kvinnorörelsen under 60- och 70-talet om den bestod till 50% utav Han-kinesiska män.

2. Om ditt antagande var sant, så skulle folk med dina åsikter inte ha några problem med att en film görs om Rosa Parks liv t ex (https://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks), men där huvudkaraktären spelas utav en ung vit överklassgrabb? Eller att en film om Black Panthers rörelsen i USA spelas utav Koreaner? Att nästa remake utav Black Panther har 50% vita i Wakanda? Att en film om Zulu-folket och Shaka Zulu spelas utav en braziliansk vit icke-binär och Zulu-stammen är spelad utav alla världens etniciteter?

Du anser att injektionen utav identitetspolitiska idéer, modeller, moralism och världsuppfattningar i spel och media är rätt. Jag anser det vara helt fel, och idag är jag inte ensam om det. Speciellt på den grunden att det grundar sig på kraftigt bristande vetenskap, bristande hypoteser och bristande filosofi (till exempel Foucault, Derrida, som är väldigt enkla att ur modernt vetenskapligt tänkande fälla men används flitigt som ramverk inom moderna akademiska humanioran). Om du inte tror mig, kolla som bara ett litet exempel upp Peter Boghosians lyckade försök att visa hur pass korrumperade dessa interdisciplinära ämnen är ( https://www.nytimes.com/2018/10/04/arts/academic-journals-hoa... - och detta från NY Times som har en väldigt positiv identitetspolitisk läggning).

Antagandet du gör i dina konspiratoriska tankar om att alla är "alt-right" idag är också grundlösa. För det första rör detta sig om en mikroskopisk demografisk grupp i USA, och bara i Sverige så kan jag säga att nazister och auktoritära extrem-nationalister är näst intill icke-existerande: Nordiska Motståndsrörelsen t ex fick 2106 röster i 2018 års val och Alternativ För Sverige fick ungefär 20,000 röster (källa: https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.htm... ). Det är skrattretande låga siffror. Om auktoritära extrem-nationalister existerade till den grad du tror, och att de har något agenda, så saknas den fysiska bevisningen. För om folk var så "bruna" som det påstås, så skulle rösterna för nordiska motståndsrörelsen och AFS ha EXPLODERAT. Det finns inget stöd för den hypotesen. För de partierna är de enda riktiga "alt-right" partier som vi har. SD är ett missnöjesparti som till och med min syriska pizzabagare rekryterar röster till (jag bor i en av Sveriges "no go zoner"), och många invandrare jag känner härute är SD. Om deras röstare var riktiga rasister skulle det funnits en stor och klar "trickle down" utav missnöjda SD-röstare som hamnade hos NMR eller AFS - vilket det inte gör.

Att klargöra här: jag är klassisk hegeliansk marxist själv, dock ej modern identitetsvänster - så beblanda inte mig med några utav dina högerkonspiratoriska tankar här. Vad jag vill påstå däremot är att "alt-right" är bara ett nytt ord för att med intellektuell lathet polisa åsiktsmotståndare genom att avhumanisera dem, ogiltigförklara deras åsikter utan att ens någon gång behöva begrunda dem. Detta då de är ett klart hot mot ens egna ideologiska identitet. Och där är faran - att bygga en identitet kring vad man tror på. Och det leder endast till tribalism, där skyddandet utav den egna ideologiska stammen betyder mer än fakta och sanning.

Apropå krigsveteraner och deras åsikter angående krigsspel som utspelar sig i deras krig: jag har aldrig hört en enda krigsveteran klaga på spel gjorda på de krig som de deltagit i under mina 40 år på denna jord. Det finns säkerligen de som klagat, det säger jag inte. Men jag är väldigt säker på att den absoluta majoriteten verkligen inte har brytt sig (då jag aldrig läst eller hört ett enda klagomål). Jag har däremot umgåtts med många krigsveteraner som spelat krigsspel i krig där de själva deltagit, eller i väldigt liknande miljöer (modern warfare typen av shooters) utan några direkta klagomål (jag har många vänner i militären i USA och Sverige som sett strid). Jag har här en artikel om hur spel av sådan här typ faktiskt hjälper soldater med trauman efter krig:

https://www.cnbc.com/2016/02/10/how-video-games-are-helping-a...

Som en sista liten poäng: folk är trötta på hur identitetspolitiken är den enda rörelse som inte försöker att skapa något nytt och eget material, utan måste injicera sig själv in i existerande media och förändra alla existerande historier och karaktärer i reboots där de tycker att "tokenism" (https://en.wikipedia.org/wiki/Tokenism) är lösningen på allvarliga problem som rasism och misogynism/misandrism, trots att bevisning för att detta skulle ha någon verkan helt saknas. Detta gör att det endast fungerar i praktiken som en slags identitetspolitisk ytlig moral-signalering som är helt verkningslös, och genererar frustration över att allt måste konstant skrivas om i form utav ytliga förändringar utav hudfärg, kön, språk och sexualitet.

Frågorna man bör ställa sig är:
1. Varför vill identitetspolitiska ideologer alltid förändra redan existerande berättelser, historia och filmer?
2. Varför skapar de inte nya produkter/plattformar/IP's där de kan berätta sina egna historier?

Svaret är att ingen skulle titta då dessa historier centreras kring väldigt sömniga och ytligt fixerade moralkakor, och i stort sett alla historiska försök till identitetspolitisk kommersiell framgång på egna ben har misslyckats. Ingen bryr sig. Därför behövs revisionism. Därför måste identitetspolitiska idéer pumpas in i all existerande media för att kunna sprida den ideologiska formen. Den är ett självrekryterande virus, och precis som vilken annan religion eller ideologi som helst så kämpar den för att få makt och kontroll över massan. Detta är en stor orsak att folk nu börjar att säga ifrån. Det är ingen "alt-right" sak. Det är bara att den tysta majoriteten (https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_majority) har börjat säga ifrån.

För hur skulle du känna dig om Trump skulle ta sig samma rätt som identitetspolitiskt övertygade gör i media eller spel? Eller genusvetenskap skulle vara ur KKP:s perspektiv (Kinas Kommunistiska Parti)? Jane Austen och Virginia Woolf omskrivna med injicerad konservativ islam?

Medlem

Men när blev battlefield historiskt korrekt? De battlefield spel jag lirat är lika korrekta som halo. Behöver hitta något bättre. Det finns ju det klassiska att vissa har svårt identifiera sig med fel kön. Var en massa sjå om cate Archer som agent back in the day innan den här trenden började med ej manliga hjältar som ej har silikonpolygoner.

Förstår inte varför har aldrig brytt mig om det.

Skulle de gjort om frodo till froda i sagan om ringen så hade de vart svårt att svälja efter att ha läst boken dock.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Men när blev battlefield historiskt korrekt? De battlefield spel jag lirat är lika korrekta som halo. Behöver hitta något bättre. Det finns ju det klassiska att vissa har svårt identifiera sig med fel kön. Var en massa sjå om cate Archer som agent back in the day innan den här trenden började med ej manliga hjältar som ej har silikonpolygoner.

Förstår inte varför har aldrig brytt mig om det.

Skulle de gjort om frodo till froda i sagan om ringen så hade de vart svårt att svälja efter att ha läst boken dock.

Battlefield 5 är betydligt mer förankrat i verkligheten än Halo. Det utspelar sig för det första i något som kallades andra världskriget. Det använder vapen, utrustning, fordon, uniformer, länder, språk, kultur, miljöer, platser och mycket mycket mycket mer från denna verklighet. Det gör inte Halo (förutom att alla pratar engelska). Detta är en rak felrepresentation utav vad som sägs.

Ett spel är förstås alltid en kompromiss och kan endast göra en artistisk omtolkning utav historia till exempel, eftersom mediumet inte är i verkligheten och vars primära uppgift är underhållning. Och där får vi som konsumenter rösta med plånboken om vad vi anser vara gränsen för vår eskapism och inlevelse.

I ett WW2 spel så godkänner jag gärna "gamey elements", för annars blir det ospelbart. Jag får gärna vara lite hjälte o tåla lite mer osv. Men för att jag ska kunna leva mig in i miljöerna så behöver vissa kriterier följas, såsom att inte införa saker som jag omedelbart kan se inte hör hemma som "soldat på låtsas" i andra världskriget. Saker som kan förstöra det vore t ex att alla soldater har stooora flätade helskägg som vikingar. Eller att alla tyska soldater är svenskar med svensk brytning och småsvär på svenska. Eller Vietnamesiska soldater sida vid sida med Kongoleser som stormar Narviks hamn under den Brittiska fanan. Eller att jag strider med en etniskt blandad trupp full av män och kvinnor i slutstriden om Berlin. Det är bara inte samma sak som att jag har en slags proto red dot sight på min Stg44 eller att en Tiger Tank inte spränger mig på ett skott pga game balance och att jag spelar spelet på 'easy'.

Medlem
Skrivet av Margy:

Saken är ju att det blir lite smått absurt när det finns en grupp människor som tycker att det är helt okej att göra lättsam underhållning av världskrigen men när det dyker upp kvinnor/färgade personer i dessa spel, DÅ är det plötsligt respektlöst.

Om någon har chansen att diskutera dessa spel med en veteran från ett världskrig - tror någon att de tycker att det är okej att man förvandlar krig där de genomgott fruktansvärda saker och kanske sett vänner dö. de själva har tvingats döda andra människor, de kanske har släktingar som dött, de kanske har fysiska och psykiska men för livet, miljoner människor har dött och den materiella förstörelsen är enorm till ett lättsamt nöje där man springer runt och dödar varann på skoj? Tror du att de helt plötsligt skulle tycka det vore respektlöst om det dyker upp färgade/kvinnor?

Det måste väl gå att se det bisarra att det finns en grupp som accepterar allt i dessa spel men drar gränsen vid kvinnor och färgade och tycker - ve och fasa - att det är DET som får det att gå över gränsen och bli respektlöst? Då finns det nog någon bakomliggande agenda för de flesta.

Så länge det representeras korrekt tror jag folk är okej med det. Andra lättsamma nöjen som filmer och musik har producerats baserat på krig långt innan spel började göra det. Och jag tror ingen gnällt över det?
Spel är ju ännu ett sätt att ge folk en sorts utbildning om hur krigen var och då ska det självklart representeras rätt.

Sen har vi ju fiktiva handlingar och alternativa tidslinjer i spel och filmer men i dessa fall är det ju väldigt uppenbart och man tydliggör oftast att det är fiktiva versioner av händelserna. Men åter till exemplet Battlefield så säger man klart och tydligt att spelet är inspirerade av verkliga platser, personer och händelser, klart folk förväntar sig en historisk korrekt version av kriget.

Och NEJ det finns inte en bakomvarande agenda varje gång någon säger emot när man vrider och vänder på historiska händelser. Det finns faktiskt folk som helt enkelt vill återuppleva historiska händelser så som dem faktiskt utspelade sig, det handlar inte om hat mot hudfärger eller kön.

Tycker själv att det är väldigt fördomsfullt av dig att dra alla över en och samma kam och tro att folk är kvinnohatare och rasister för att dem vill ha ett historiskt korrekt spel eller för att en filmskapare eller spelutvecklare helt plötsligt ändrar på dina favoritkaraktärer som du följt i flera år.

Medlem

Nu har jag inte sett några spoilerläckor, men om jag har förstått allt rätt: Folk kommer bojkotta spelet på grund av att det är för PK och att Ellie hånglar med karaktärer utan penis. De har inga problem med scener där folk får sina inälvor utskurna eller när Ellie hackar sönder ansiktet på en fiende med machete, utan hbtq-inriktningen är där skon klämmer?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Nu har jag inte sett några spoilerläckor, men om jag har förstått allt rätt: Folk kommer bojkotta spelet på grund av att det är för PK och att Ellie hånglar med karaktärer utan penis. De har inga problem med scener där folk får sina inälvor utskurna eller när Ellie hackar sönder ansiktet på en fiende med machete, utan hbtq-inriktningen är där skon klämmer?

Nej. Inte för min del. Jag kommer inte skaffa eller ens spela spelet på grund av vad jag sett läckt.

Medlem

@Ruskendrul: Jag antar då att du tycker att själva spelmomenten ser tråkiga ut? För min del ser gameplayet fullkomligt magiskt ut, och jag hade njutit av det i stora drag även om spelet var fylld av djurplågeripropaganda, innehöll incestscener och om Ellie var koprofag.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Nu har jag inte sett några spoilerläckor, men om jag har förstått allt rätt: Folk kommer bojkotta spelet på grund av att det är för PK och att Ellie hånglar med karaktärer utan penis. De har inga problem med scener där folk får sina inälvor utskurna eller när Ellie hackar sönder ansiktet på en fiende med machete, utan hbtq-inriktningen är där skon klämmer?

Eeehhh.. nej! Jag känner svinmånga som direkt avbeställt pga hur dåligt allt det här är och hur besviken man är på Naughty Dog för beslut som de gjort i historieberättandet. Jag är själv bisexuell, o min giftaspartner är ickebinär o bisexuell. Vi, och våra vänner inom hela spektrumet, är inte direkt imponerade av vad de gjort. Det är bara skitdåligt skrivet. Sedan har de faktiskt kört rent av ytliga identitetspolitiska tokenistiska checkmarks. Jag tänker inte spoila, men det är så mycket som gjort oss besvikna i deras beslutsfattande. För övrigt kan jag bara informera att identitetspolitiska idéer är inte representativa för de gay, lesbiska, trans eller många andra jag personligen känner. Vi är bara vanligt folk som alla andra, och kan tala för oss själva utan identetspolitisk aktivism.

Medlem

@Acatoth: Men då stirrar du dig blind på själva storyn. Jag tror att spelbarheten, bandesignen, upplägget, det audiovisuella och utmaningen är tillräckligt för att köpet ska kännas befogat. Jag kan njuta av filmer som innehåller stereotypa karaktärer, politiska budskap som går stick i stäv mot min politiska övertygelse o.s.v. Sen har läckorna, så vitt jag har förstått det, bestått av en ytterst liten del av själva spelet. Jag gissar att spelet är minst lika långt som ettan, och då kan man omöjligt ha kunnat visa speciellt mycket förutom fragment av storyn. Om dessa glimtar inte lirar med det man själv anser vara bra eller rätt så tror jag att det finns betydligt mer som kommer vara värt en genomspelning.


signatur

Kunskapsförmedlare.

123
Skriv svar