Se (bitterljuva) konceptbilder från ett Zelda som aldrig blev av

Robot
Se (bitterljuva) konceptbilder från ett Zelda som aldrig blev av

Var i för-produktion hos Metroid Prime-studion.

#retro-studios, #the-legend-of-zelda


Gnällkuk

Ser ju rätt awesome ut, förutom Dark Gerudo... haha. Ser ut som man av misstag slängt in något random from en catwalk i Paris.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spel som aldrig blev av...

TJa, man kan inte annat än undra vilka unika spel vi aldrig får pga alla uppföljare, prequels, remasters, remakes, kloner, cash-ins och design-by-committee-lir...

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Spel som aldrig blev av...

TJa, man kan inte annat än undra vilka unika spel vi aldrig får pga alla uppföljare, prequels, remasters, remakes, kloner, cash-ins och design-by-committee-lir...

Spel som läggs ner hade mest troligt aldrig blivit bra så du kan sluta gråta.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Spel som läggs ner hade mest troligt aldrig blivit bra så du kan sluta gråta.

Mm, det är som det där starwarsspelet som skulle bli det bästa spel som släppts, om det nu faktiskt släppts då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Spel som läggs ner hade mest troligt aldrig blivit bra så du kan sluta gråta.

Tuff kommentar hähä.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Tuff kommentar hähä.

Väldigt tuff. Men det verkar finnas en godtrogen naivitet hos folk att ett spel automatiskt blir superbra baserat på lite concept art. Finemang, nu har vi konceptet! Dags att fylla ut det med 60 timmars innehåll också så folk inte skriker sig hesa över den korta spellängden.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Väldigt tuff. Men det verkar finnas en godtrogen naivitet hos folk att ett spel automatiskt blir superbra baserat på lite koncept art. Finemang, nu har vi konceptet! Dags att fylla ut det med 60 timmars innehåll också så folk inte skriker sig hesa över den korta spellängden.

Kanske skulle förtydligat vad jag menade.

Tänkte mer på spel likt Battlefield 1942, som var mer en slump att EA plocka upp det, efter samtliga andra förläggare hade förkastat iden. Eller Deus Ex, som troligtvis aldrig funnits utan Ion Storm, med personer som vågat satsa på något utöver det vanliga. Likaså Valve med Half Life, där Gabe själv finansierade stora delar av spelet och gav det ett extra år av utveckling.

Och det var på den tiden AAA-spel var relativt billiga att utveckla. Chansen idag att ett mer riskfullt storprojekt får grönt ljus hos en förläggare, är minimalt till ickeexisterande. Utvecklare som CD Project Red hör till undantagen, resten får söka sig till crowd-funding och hoppas på det bästa.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Kanske skulle förtydligat vad jag menade.

Tänkte mer på spel likt Battlefield 1942, som var mer en slump att EA plocka upp det, efter samtliga andra förläggare hade förkastat iden. Eller Deus Ex, som troligtvis aldrig funnits utan Ion Storm, med personer som vågat satsa på något utöver det vanliga. Likaså Valve med Half Life, där Gabe själv finansierade stora delar av spelet och gav det ett extra år av utveckling.

Och det var på den tiden AAA-spel var relativt billiga att utveckla. Chansen idag att ett mer riskfullt storprojekt får grönt ljus hos en förläggare, är minimalt till ickeexisterande. Utvecklare som CD Project Red hör till undantagen, resten får söka sig till crowd-funding och hoppas på det bästa.

Fast de tre spel du nämner är ju blott utökningar från tidigare, stabila, koncept och inget "helt nytt". Skulle till och med vilja påstå att de var rätt säkra kort när det kom till att nå framgång. Battlefield tog shootern ut på mer bombastiska slagfält, Deus Ex kombinerade Thief med scifi-rollspel och Half-Life var en naturlig vidareutveckling av singleplayer-shooters. Bra spel, allesammans, men knappast något som egentligen krävde nya IP:n. Det hade likväl kunnat vara uppföljare till redan existerande titlar, om man ska hårddra det.

Kontot avslutas

Riktigt snygga konceptbilder. Men skulle det komma ett Zelda spel där ingen Link spelar huvudrollen så vill jag hellre se en kvinnlig huvudroll än en manlig.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Fast de tre spel du nämner är ju blott utökningar från tidigare, stabila, koncept och inget "helt nytt". Skulle till och med vilja påstå att de var rätt säkra kort när det kom till att nå framgång. Battlefield tog shootern ut på mer bombastiska slagfält, Deus Ex kombinerade Thief med scifi-rollspel och Half-Life var en naturlig vidareutveckling av singleplayer-shooters. Bra spel, allesammans, men knappast något som egentligen krävde nya IP:n. Det hade likväl kunnat vara uppföljare till redan existerande titlar, om man ska hårddra det.

Du ser inte din egna motsägelse att försöka minska ner det unika med spel som med nöd och näppe blev finanserade?

BF1942 var tydligen allt annat än ett säkert kort då samtliga andra förläggare förkastat iden. Warren Specter hade skitsvårt att få sina spel finanserade. Gabe fick ur egen plånbok ge HL1 ett extra år av utveckling, som tog spelet från att vara en standardshooter, till ett av de största fps genom tiderna.

Om nu dessa säkra kort för 20år sedan hade svårt att bli finanserade, vad är då chansen idag?

Tror du sen på fullaste allvar att tex ett spel likt Cyberpunk hade blivit desamma som en uppföljare till Deus Ex under Square, eller uppföljare till Watchdogs under Ubisoft???

Senaste Theif-spelet hade inte ens i närheten av de gamla spelens djup. Dvs inte ens en direkt uppföljare är någon garanti att spelet behåller sin magi. Vad är då oddsen för en utvecklare som vill skapa något mer unikt, men måste förhålla sig efter någon annans universum med allt vad det innebär.

Generiskt förläggare: Tja visst du kan göra ett immersive stealthspel i vårt speluniversum, men man måste också kunna slakta alla utan bekymmer, ha x-ray vision och samla hundratala collectibles, men det har väl ingen betydelse, herpily derp...

Tråddemonen
Testpilot

Det var nog lika bra, miljöerna såg väldigt trista ut för att vara ett zelda spel.

Sen ett Zelda utan Link och Zelda som är spelseriens ikoner hade inte tilltalat många zelda fans.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Det var nog lika bra, miljöerna såg väldigt trista ut för att vara ett zelda spel.

Sen ett Zelda utan Link och Zelda som är spelseriens ikoner hade inte tilltalat många zelda fans.

Varför skulle det inte tilltala zelda fans? Det är ju inte direkt så att någon provat. Jag har spelat zelda sedan det första - link och zelda är ju inte direkt huvudanledningen till att jag är ett fan.

Inaktiv

Fan,synd att det inte blev gjort. Konceptbilderna ser ut som ett vuxet Zelda. Dark Gerudo såg däremot ut som en transa.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Du ser inte din egna motsägelse att försöka minska ner det unika med spel som med nöd och näppe blev finanserade?

BF1942 var tydligen allt annat än ett säkert kort då samtliga andra förläggare förkastat iden. Warren Specter hade skitsvårt att få sina spel finanserade. Gabe fick ur egen plånbok ge HL1 ett extra år av utveckling, som tog spelet från att vara en standardshooter, till ett av de största fps genom tiderna.

Om nu dessa säkra kort för 20år sedan hade svårt att bli finanserade, vad är då chansen idag?

Tror du sen på fullaste allvar att tex ett spel likt Cyberpunk hade blivit desamma som en uppföljare till Deus Ex under Square, eller uppföljare till Watchdogs under Ubisoft???

Senaste Theif-spelet hade inte ens i närheten av de gamla spelens djup. Dvs inte ens en direkt uppföljare är någon garanti att spelet behåller sin magi. Vad är då oddsen för en utvecklare som vill skapa något mer unikt, men måste förhålla sig efter någon annans universum med allt vad det innebär.

Generiskt förläggare: Tja visst du kan göra ett immersive stealthspel i vårt speluniversum, men man måste också kunna slakta alla utan bekymmer, ha x-ray vision och samla hundratala collectibles, men det har väl ingen betydelse, herpily derp...

Det är skillnad på att ha så storslagna visioner att ingen vågar satsa pengar på det och att ha ett unikt koncept. När man pratar om unika, riskabla, spelidéer så förs väl tankarna mer åt Shadow of the Colossus och Journey. Även det som Nintendo gjorde med Breath of the Wild, för att återknyta till artikeln, är ju bra mycket mer kontroversiellt än tre first person shooters som antagligen inte nådde finansiering på grund av en redan överfull marknad.

Sen håller jag med dig om att många nya spel idag har alldeles för mycket överflödig smörja som borde skäras bort. Att spela open world-spel idag är mer jobb än nöje.

Kontot avslutas
Skrivet av sitman:

Varför skulle det inte tilltala zelda fans? Det är ju inte direkt så att någon provat. Jag har spelat zelda sedan det första - link och zelda är ju inte direkt huvudanledningen till att jag är ett fan.

Jag håller med dig. Sen är ju inte Zelda med och ska räddas i vartenda spel men i majoriteten. Så att byta ut Link i något spel tror jag faktiskt skulle funka.
Vet att det finns folk som vill se Zelda som den spelbara karaktären men själv skulle jag vilja se ett spel med Linkle. Eller eventuellt ett där man kan välja om man vill spela som Link eller Linkle.


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Skulle gärna se Retro Studios få hugga tänderna i ett Zelda. Tror det skulle varit bra. Konceptbilen säger ju inte så mycket.

Problemet med ett Zelda-spel utan Link och Zelda är ju att det kommer få spin-off-etikett direkt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar