Kolla in nya skärmdumpar från Microsoft Flight Simulator

Robot
Kolla in nya skärmdumpar från Microsoft Flight Simulator
Avstängd

Ser bra ut, men varför får man så sällan eller aldrig till ljuset? Man ser direkt att det rör sig om ett datorspel. Jag har gamla moddar till de två senaste GTA-spelen där ljuset är gjort till perfektion verkligen. När man visar skärmdumpar på det är det första folk tänker att det är ett fotografi.

Medlem

Urk, trött på bilder och 5 sekunders trailers.
Nu får dem släppa det i alpha/beta/game preview /early access.


signatur

"High life on low budget"

eld
Medlem
Skrivet av Harmond:

Ser bra ut, men varför får man så sällan eller aldrig till ljuset? Man ser direkt att det rör sig om ett datorspel. Jag har gamla moddar till de två senaste GTA-spelen där ljuset är gjort till perfektion verkligen. När man visar skärmdumpar på det är det första folk tänker att det är ett fotografi.

För att terrängdatan och dess texturer bygger på sattelitfoton med varierande väder och ljusriktningar vilket betyder att det alltid kommer se lite off ut när man ljussätter i många scenarios.

Men det betyder också att vid rätt tillfällen får du på alla sätt och vis helt fotorealistisk terräng, för att det är foton.

Medlem

Givet köp vid release! Måste dock köpa en joystick. Någon som kan rekommendera en bra?

Avstängd
Skrivet av eld:

För att terrängdatan och dess texturer bygger på sattelitfoton med varierande väder och ljusriktningar vilket betyder att det alltid kommer se lite off ut när man ljussätter i många scenarios.

"Bygger på", är du säker på att de verkligen använder dessa foton som texturer i spelet, det låter konstigt, för texturer i dåligt ljus (och låg kvalité) är verkligen amatörnivå. Jag skulle själv aldrig använda mig av en textur som te.x har skugga eller solljus på sig, det blir väldigt fult..

"Bygger på" kan ju snarare betyda att de tittat på satellitfoton och gör texturer i samma stil / färg. Man skulle kunna batch-processa sådant om det handlar om hundratusentals texturer där texturer te.x färgmatchas automatiskt m.m.

Jag mycket svårt att tro att de är "rippade" direkt från sattelitfoton.

Och nej, det är inte texturerna i sig det är fel på i bilderna heller, utan själva ljussättningen i helhet. Ett spel med apdåliga texturer kan ha väldigt verkligt ljus, dessutom. Är det extremt med skuggor / solljus så blir det dock konstigt. Men igen, har svårt att tro att man använder sådana texturer.

Tycker inte någon av dina bilder där ser ut som foton f.ö (vilket inte är det samma som att det inte ser bra eller snyggt ut). Det bästa sättet att beskriva det är att ljuset i datorspel ser för återhållsamt och dämpat ut, det liknar oftare målningar än foton.

Solig dag brukar vara det jag brukar titta på för att se om det ser realistiskt ut eller inte. Lyckas man med det scenariot så brukar andra väder också se realistiska ut.

Skrivet av Walter Bishop:

Givet köp vid release! Måste dock köpa en joystick. Någon som kan rekommendera en bra?

Samma här, must buy, har ingen koll på joysticks och dyl. Någon som kan tipsa?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Samma här, must buy, har ingen koll på joysticks och dyl. Någon som kan tipsa?

HOTAS Warthog. Helt grym. Som en riktig. Dyr, men en helt ok investering om man har intresset och tänkte lägga många hundratals timmar, kanske tusentals.

Redaktör
Skrivet av Walter Bishop:

Givet köp vid release! Måste dock köpa en joystick. Någon som kan rekommendera en bra?

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Samma här, must buy, har ingen koll på joysticks och dyl. Någon som kan tipsa?

Som sagt ovan, Thrustmaster Hotas Warthog är grymt bra. En del säger att byggkvalitén är kass, men jag har inte märkt nåt än. Nackdel för vissa är at den inte har roderfunktion i spaken, man får fixa det på annat sätt eller köpa roderpedaler också. Eller låta spelet sköta rodret åt en.

Thrustmaster T1600M brukar få fina omdömen, och är mycket billigare än Warthog. Jag har ej testat.

Logitech/Saitek har sina X52/X52 Pro/X56. Jag äger den första, den gör jobbet men vissa kontroller har strulat. Skulle nog hellre ge T1600 M en chans.

Ska man bara flyga Flight Sim/civilt kan en yoke (typ, flygratt) istället för joystick vara värd att överväga. Färre reglage, men "trögare" styrning vilket passar civilflyg bra. Sällan/aldrig(?) roder här heller. Honeycomb är grymt bra, lätt värt ca 1 000 kr mer än de billigare konkurrenterna.


signatur
Medlem

Första målet på detta spelet: krascha in i mitt eget hus

Avstängd
Skrivet av Lolflakes:

Första målet på detta spelet: krascha in i mitt eget hus

Mitt första mål är att ta reda på om flygplansbränsle kan smälta stålbalkar.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Samma här, must buy, har ingen koll på joysticks och dyl. Någon som kan tipsa?

Thrustmaster T.16000M + Throttle. Det är det enda svaret du borde lyssna på om du är ny, och inte hållt på med flygsim tidigare. Ignorera allt om Warthogs, yokes, och liknande. För 1500 kr får du allt du behöver för en (relativt) billig penning att sätta igång och flyga. Pinnen har twist, så du behöver heller inga pedaler. Den här kombon fungerar även perfekt med alla rymdsims som inte har lika höga kontrollerkrav som flygsims.

Tanken här är ett du lägger ner en mindre summa pengar så du kan se om detta verkligen är något för dig. Alltför många lägger ner 5000+ med en gång och så blir hårdvaran bara liggandes i en garderob. Blir du verkligen biten och ska satsa seriöst så kan du sälja för 1200-1300 och sen lägga ner riktiga pengar på riktig hårdvara + TrackIR eller liknande system.

Och blir du inte biten så har du lagt ner 1500 kr på en suverän kontrollerkombo som fungerar superbra i många andra spel som inte är hardcore flygsim, t.ex. Elite Dangerous och (kanske mer tveksam investering) Star Citizen. Kanske till och med Arma 3 om du vill vara dedikerad pilot 😁

Medlem

VR eller no go.

eld
Medlem
Skrivet av Harmond:

"Bygger på", är du säker på att de verkligen använder dessa foton som texturer i spelet, det låter konstigt, för texturer i dåligt ljus (och låg kvalité) är verkligen amatörnivå. Jag skulle själv aldrig använda mig av en textur som te.x har skugga eller solljus på sig, det blir väldigt fult..

"Bygger på" kan ju snarare betyda att de tittat på satellitfoton och gör texturer i samma stil / färg. Man skulle kunna batch-processa sådant om det handlar om hundratusentals texturer där texturer te.x färgmatchas automatiskt m.m.

Jag mycket svårt att tro att de är "rippade" direkt från sattelitfoton...

De har realtidsbelysning i spelet, men allt sker på den ljussättning som finns i texturerna som kommer från foton som satelliter tar.

Det är inte på amatörnivå, det finns verkligen inget annat lika bra sätt att ta jordens all terräng på sån nivå i ett spel.

@Kyraal: Tack för tipset. 1500:- är ju helt OK, medan 5000:- + hade varit överkurs.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av eld:

De har realtidsbelysning i spelet, men allt sker på den ljussättning som finns i texturerna som kommer från foton som satelliter tar.

Det är inte på amatörnivå, det finns verkligen inget annat lika bra sätt att ta jordens all terräng på sån nivå i ett spel.

Jo, texturerna blir synligt på amatörnivå eftersom de såklart inte är ämnade för texturer i ett spel, det har aldrig varit syftet. De skulle kunna göras om till högupplösta och professionella texturer bl.a genom avancerad batch-processering/konvertering. Men ja, det skulle göra att spelet skulle ta längre tid att göra..
Däremot är ju spelet i sig inte på amatörnivå rent generellt, men det har jag aldrig påstått heller.

Spelet lär framförallt ha en rent otrolig mängd med texturer eftersom det är fotografier, säkert mer än något annat spel.. bara trädtoppar för te.x gröna granar kommer ju ha tusentals texturer, även om de skiljer sig väldigt lite i utseende. Man skulle kunna komma runt det där med mindre variation men istället professionella texturer.. men det skulle inte vara en process som skulle kunna skötas av en människa helt och hållet.

Medlem

Jag skulle tro att texturerna strömmas in efterhand som de skaa användas från en eller flera webtjänster. Så högupplösta flygscannar över hela jorden måste ju ta upp oändligt med datorminne om allt skulle sparas på datorn vid ibstallation av spelet.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Spelet lär framförallt ha en rent otrolig mängd med texturer eftersom det är fotografier, säkert mer än något annat spel.. bara trädtoppar för te.x gröna granar kommer ju ha tusentals texturer, även om de skiljer sig väldigt lite i utseende. Man skulle kunna komma runt det där med mindre variation men istället professionella texturer.. men det skulle inte vara en process som skulle kunna skötas av en människa helt och hållet.

Nu tror jag du har snurrat till det lite här. Det är inte den sorterns fotogrammetri som de pratar om, utan om att använda Bing map data för att generera världen. Sen, beroende på hur mycket kräm du har tillgängligt på din dator, kommer man att applicera 3d-modeller på den tvådimensionella "wrapen" man har gjort. Så har du ett rejält grafikkort, mycket ram och någorlunda snabb internetuppkoppling kommer du att se vackra gröna skogar sprida ut sig när du flyger över Sverige. Det är alltså INTE så att man använder bings data för att skapa texturerna för 3d-objekten. Det här är inget nytt, så här har flight simulator gjort hur länge som helst, man har bara inte haft det på en streaming server innan, utan har använt förenklad kartdata.

Så, tldr, man kommer inte ha "tusentals texturer" för ett träd, du kommer ha några olika. Däremot kommer man använda Azure AI för att lista ut var det finns byggnader, höjdskillnader osv.

att sen "batch-processera" bilderna skulle kosta mer än det smakade, man lär redan nu köra filter på dem för att likställa dem i färgtoner och skärpa.

eld
Medlem
Skrivet av Harmond:

Jo, texturerna blir synligt på amatörnivå eftersom de såklart inte är ämnade för texturer i ett spel, det har aldrig varit syftet. De skulle kunna göras om till högupplösta och professionella texturer bl.a genom avancerad batch-processering/konvertering. Men ja, det skulle göra att spelet skulle ta längre tid att göra..
Däremot är ju spelet i sig inte på amatörnivå rent generellt, men det har jag aldrig påstått heller.

De är ämnade för att ses från ovanifrån, vilket betyder att de fungerar otroligt bra i en flygsimulator. Se det som bakgrundsgrafiken i ett spel som aldrig är tänkt att ses på nära håll.

Det finns inga tekniker än som kan generera en högupplöst identisk kopia av dessa städer.

Skrivet av Harmond:

Spelet lär framförallt ha en rent otrolig mängd med texturer eftersom det är fotografier, säkert mer än något annat spel.. bara trädtoppar för te.x gröna granar kommer ju ha tusentals texturer, även om de skiljer sig väldigt lite i utseende. Man skulle kunna komma runt det där med mindre variation men istället professionella texturer.. men det skulle inte vara en process som skulle kunna skötas av en människa helt och hållet.

De använder såna processer, de flesta platserna har inte 3d-data som många storstäder har, så de räknar ut vart träd ska vara, vart vatten ska vara så de kan placera ut vågor, träd, bilar och så vidare.

Avstängd
1
Skriv svar