Härmed proklamerar jag 2020 som backloggens år!

Medlem

Med 3 vilda barn, en klängig fru, ett stort hus, tre bilar, en husvagn, två motorcyklar, ett heltidsjobb och 50% studier på det är jag glad att jag lyckats klara Read Dead Redemption igår. Bra spel, kanske inte riktigt så fantastiskt som alla andra verkar tycka men helt klart bra.

Det är egentligen bara frugan ovan som är problemet ...;)

Har säkert 200 spel i backloggen - eller 199 nu.

Backloggens befriare

@Dohman: ja jag spelade också ettan när det släpptes men klarade det aldrig, var dock precis i slutet. Men jag gillade det.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Efter att ha köttat igenom XCOM2 som låg i backloggen upptäckte jag att War of the Chosen var rabatterat med 67 %. Var bara att snällt öppna plånboken. Jorden räddar sig ju inte själv från invasionen.

Plus minus noll i backloggen denna månad alltså...

Medlem
84 spel att klara

Jag kanske klarar 2-3 spel om året men köper minst 5. Spelar mest sådana där spel man inte kan klara. Online och sånt.

Jag har 78 spel och det är bara de digitala, sen har jag 6st fysiska kopior. 84 spel. Haha. Ja. Vad ska jag säga.

Dessa siffror är alltså spel jag inte klarat. De som jag klarat är inte medräknade här. Jag brukar få en konstig känsla när jag är nära att klara spelen så jag tröttnar på dom. Ungefär som om jag inte vill att det ska ta slut så då spelar jag något annat. Istället eller köper ett spel

FM-guru
F.d. Sisyr

Skrev senast att jag skulle spela igenom Phantom Doctrine, The Red Strings Club och Saints Row 4. Det sistnämnda kraschar och/eller hakar sig dock titt som tätt för mig, så det strök jag helt. Men de andra två är nu avklarade. Red Strings Club rekommenderas, f.ö. (samt Phantom Doctrine för fans av setting & genre). Även spelat igenom Disco Elysium för tredje gången, men det räknas kanske inte.

Avklarade spel;
Eastshade
Darkest Dungeon
Quantum Break
Age of Decadence
Underrail
State of Decay 2
Pathfinder: Kingmaker
NEO Scavenger
Red Dead Redemption 2
Phantom Doctrine
The Red Strings Club

Inköpta spel;
Planet Zoo
Mount & Blade II: Bannerlord
Death Stranding

11 avklarade och 3 inköpta, +8.

Nu jobbar jag på Death Stranding som jag köpte på impuls häromdagen... Ajabaja. Children of Morta samt Apotheon är de andra spelen jag ämnar klara för närvarande.

Ambassadör
Xbox

Blev klar med Nier: Automata häromdagen! Fantastiskt spel som jag blev väldigt överraskad av, framförallt att jag tyckte om det så mycket. Så kan det gå när man kliver ur sin comfort zone! 5/5.
Spelade från Xbox Game Pass så inga backlogspoäng kanske, men ändå ett äldre avklarat spel!

Avklarade spel 2020: 13
Antal spel från backloggen: 10
Inköpta spel: 1


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: Nej fan, värst vad alla talar gott om spelet. Har den i Steam Wishlist, kanske en kandidat till mitt efter 20 avbockade-spelköp. Dock har jag funderat starkt på Dark Souls 2, har alltid skjutit upp det då jag inte "pallat med svåra spel" efter ettan som var utmärkt. Känns nästan som att det är nu eller aldrig.


signatur

I'm like you, I have no name.

Ambassadör
Xbox

@Dohman: Ja jag kan rekommendera det starkt. Det är klart udda men det drar in en i en fantastisk stämning och jag älskade det. Jag har aldrig spelat något liknande tbh.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: Ja, tycker att det ser superkul ut. Älskar hack'n'slash spel, i synnerhet Ninja Gaiden.

Tycker det är sjukt kul att få behöva fundera mycket och ha beslutsångest över ett spelköp. Tillbaka till barndomen.


signatur

I'm like you, I have no name.

Ambassadör
Xbox

@Dohman: Ja, jag fuskar ju en del med XGP men mina köp är noga övervägda nu. Det här backloggandet är mycket trevligt!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Sådär, då har jag kommit igenom Age of Empires: Definitive Edition, något jag pysslat lite med då och då när jag fått lust, haft ett stort sug de senaste veckorna. Synd att det är över nästan.

Avklarade spel 2020: 15
Antal spel checkade från backloggen: 10
Inköpta spel 2020: 0
Värde: +1


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: Gott! Jag har klarat ut Kingdom Hearts 3, ett långt projekt till ända. Tyvärr ganska besviken på spelet, men ändå en riktigt skön känsla att slutföra mitt mål. Nästa spel ur backloggen blev Thimbleweed Park. Har börjat bra och mysigt.

2020
Avklarade spel: 15
Antal spel checkade från backloggen: 17
Inköpta spel: 1


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

@keffkebab: Gott! Jag har klarat ut Kingdom Hearts 3, ett långt projekt till ända. Tyvärr ganska besviken på spelet, men ändå en riktigt skön känsla att slutföra mitt mål. Nästa spel ur backloggen blev Thimbleweed Park. Har börjat bra och mysigt.

2020
Avklarade spel: 15
Antal spel checkade från backloggen: 17
Inköpta spel: 1

Aaah, härligt spel!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Nästa spel för rakning!
The Deer God!
Ett spel jag verkligen avskydde när jag testade det första gången när det kom med Games with Gold...
Startade det mest för att kunna stryka det, men spelade någon timme, och insåg att jag var ungefär halvvägs genom spelet så tänkte "jaja, jag kör väl klart det då" och när man väl förstått spelet är det bättre, om än ingen fantastisk upplevelse (inte för min del i alla fall) men ja, helt okej att lira igenom. Gillar saker som har vett att var lagom långa (går åt båda hållen..).

Avklarade spel 2020: 16
Antal spel checkade från backloggen: 11
Inköpta spel 2020: 0
Värde: +1


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox

@keffkebab: Här ligger man helt klart i lä!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

@Mortaigne: äsch då, det tar du snart igen.. om 100h eller så när du är klar med nästa JRPG, hehe..


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

@Mortaigne: äsch då, det tar du snart igen.. om 100h eller så när du är klar med nästa JRPG, hehe..

Det är @loevet s fel!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Det är @loevet s fel!

Äh! Jag skyller på @Joakim Bennet och hans JRPG-streams!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@Mortaigne: Det är en av dom grejorna jag gillar med XGP. Prenumerationen håller backloggen nerer. Man kan spela spel utan att det lägg till backloggen och behöver inte ha dåligt samvete när man inte klara dem Tänkte att det ska bli mer prenumerationstjänster framöver istället för köpta spel. Hoppas dessa tjänster bara inte är en alltför dålig deal för spelutvecklarna.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Har blivit lite för mycket tid spenderat på evighetsprojektet Diablo 2... Men får väl räkna det som genomspelat, ännu en gång, eller fem...

Men förutom det har jag ÄNTLIGEN besegrat min kanske största nemesis! Final Fantasy X-2! Woho!
Lättnaden är total, men kommer för alltid irritera mig över att jag inte har 100% i det, då jag klarat allt i alla andra Final Fantasy innan det...

Avklarade spel 2020: 14
Antal spel checkade från backloggen: 10
Inköpta spel 2020: 0
Värde: +1

Bra jobbat, respekt! 👍

Backloggens befriare

@A1200G:

Tackar


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Lauchen:

@Mortaigne: Det är en av dom grejorna jag gillar med XGP. Prenumerationen håller backloggen nerer. Man kan spela spel utan att det lägg till backloggen och behöver inte ha dåligt samvete när man inte klara dem Tänkte att det ska bli mer prenumerationstjänster framöver istället för köpta spel. Hoppas dessa tjänster bara inte är en alltför dålig deal för spelutvecklarna.

Intressant, för mig är det helt tvärtom. Det motiverar mig inte att spela spel jag inte äger. Det är därför som att jag inte ens skaffat mig PS Plus...

Fast jag kan tänka mig att det vore skönt att t.ex. låna hem en Switch och plöja igenom måste-titlarna för att sedan lämna tillbaka och aldrig tänka på att man "borde spela dessa". Är ju samma sak egentligen.

Jag har bara köpt ett (!) spel detta år, det är helt otroligt. Lätt rekord på 15 år eller något.


signatur

I'm like you, I have no name.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: jag tar inte ansvar för något! Har du spelat klart Yakuza 0-6 än då? Du får inte slappa!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Januari:
Köpta(0 st). Klarade (3 st).
Februari:
Köpta(4 st). Klarade (3 st).
Mars:
Köpta(5 st). Klarade (4 st).
April:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).

Maj
Köpta(0 st):

Klarade (3 st):

  • Spyro 2: Riptos Rage (PS4 - 3/5)

  • Ninja Saviors: Return of the Warriors (switch - 3/5)

  • Harry Potter och de vise sten (GBA - 20/5)

Aktuell poäng: +5

Urg! Går fortfarande rätt segt men klara ut ett spel som har legat på hyllan ett tag. Men det var rätt segt det med. Funderar att nöta ett N64-spel under långhelgen. Lutar åt Banjo Kazooie men även Paper Mario är en kandidat.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Nu kunde jag bestämma mig vad för spel jag skulle köpa härnäst, The Last of Us II. Visste inte att det skulle släppas så snart (jag brukar aldrig ha koll på releasedatum, tycker det är kul att bli överraskad), så valet är lätt nu. Grym timing med.

Håller fortfarande på med Thimbleweed Park och det är riktigt fett. Älskar att man kan få subtila tips i spelet ifall man kör fast. Ett exempel var "Var hade du gömt så mycket pengar?" vilket var ganska uppenbart men ändå hjälpte mig att tänka i rätta banor. Folk kanske tycker man ska helt klara sig utan ingame-tips och spamma hela klickytor, men jag tycker inte det är kul.


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare

@Dohman: tipsen är en del av spelet!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Efter att ha köttat igenom XCOM2 som låg i backloggen upptäckte jag att War of the Chosen var rabatterat med 67 %. Var bara att snällt öppna plånboken. Jorden räddar sig ju inte själv från invasionen.

Plus minus noll i backloggen denna månad alltså...

Klarade precis WOTC. Tycker att det var riktigt bra! Ha så kul 😊

Medlem
Skrivet av Dohman:

Nu kunde jag bestämma mig vad för spel jag skulle köpa härnäst, The Last of Us II. Visste inte att det skulle släppas så snart (jag brukar aldrig ha koll på releasedatum, tycker det är kul att bli överraskad), så valet är lätt nu. Grym timing med.

Håller fortfarande på med Thimbleweed Park och det är riktigt fett. Älskar att man kan få subtila tips i spelet ifall man kör fast. Ett exempel var "Var hade du gömt så mycket pengar?" vilket var ganska uppenbart men ändå hjälpte mig att tänka i rätta banor. Folk kanske tycker man ska helt klara sig utan ingame-tips och spamma hela klickytor, men jag tycker inte det är kul.

Körde lite Thimbleweed park eftersom jag fått det gratis på ES. Var bättre än jag hoppades. Tänkte nog köpa till mobilen och köra igenom i sommar. Hoppas det gör sig bra mobilen med.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Körde lite Thimbleweed park eftersom jag fått det gratis på ES. Var bättre än jag hoppades. Tänkte nog köpa till mobilen och köra igenom i sommar. Hoppas det gör sig bra mobilen med.

Yes, jag fick det också gratis på ES. Det är inte bra för backloggen att de ger bort spel varje vecka men... jag hade kanske inte spelat TP annars, så det är på både gott och ont. Dock är det bara spel jag klickat hem år 2019 på backloggen. Alla spel jag klickar hem detta år hamnar på en separerad backlog (för 2021).

Btw, jag anstränger mig verkligen för att inte köpa fyra spel i min Steam wishlist som är på rea:

  • Deus Ex - 0,97€

  • Monster Boy - 14,99€

  • The Turing Test - 2,99€

  • Life is Strange 2 - 1,99€

Helt galna priser, men jag kommer ihåg varför jag gör detta. Hamstra inte fler spel än det du har tid till. Kanske borde unsubscriba Steam-mailen...


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Yes, jag fick det också gratis på ES. Det är inte bra för backloggen att de ger bort spel varje vecka men... jag hade kanske inte spelat TP annars, så det är på både gott och ont. Dock är det bara spel jag klickat hem år 2019 på backloggen. Alla spel jag klickar hem detta år hamnar på en separerad backlog (för 2021).

Btw, jag anstränger mig verkligen för att inte köpa fyra spel i min Steam wishlist som är på rea:

  • Deus Ex - 0,97€

  • Monster Boy - 14,99€

  • The Turing Test - 2,99€

  • Life is Strange 2 - 1,99€

Helt galna priser, men jag kommer ihåg varför jag gör detta. Hamstra inte fler spel än det du har tid till. Kanske borde unsubscriba Steam-mailen...

Monster boy är riktigt bra, kan starkt rekommendera. Speciellt om du gillar Wonder boy serien. Det enda spelet jag köpte till både Xbox och PC.

Skriv svar