Shenmue III gjordes "för fansen", men ett Shenmue IV skulle göras "för alla"

Robot
Shenmue III gjordes "för fansen", men ett Shenmue IV skulle göras "för alla"
Medlem

"För fansen"
Jaså, varför blev det att jag fick tillbaka pengarna från kickstarter?
Var säkert inte för att dom gjorde något som upprörde fansen.
Nej nej, inte alls.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

"För fansen"
Jaså, varför blev det att jag fick tillbaka pengarna från kickstarter?
Var säkert inte för att dom gjorde något som upprörde fansen.
Nej nej, inte alls.

Vad är det som gick fel? Blir en aning nyfiken här

Medlem

@Seveni: Om jag kommer ihåg rätt så skulle spelet komma till steam, men i sista sekunden blev spelet epic store exclusive.

Medlem

Storyn och karaktärerna i Shenmue 3 var dåligt. Allt annat var ok. Min favorit är Shenmue 2.

It's not a lake, it's an ocean

Det märks att spelet är gjort för fansen. Alldeles för mycket, dessutom. När jag följer diskussioner på Shenmuedojo blir det dock uppenbart att de flesta fans hade föredragit att Yu Suzuki prioriterat att ta historien fler steg framåt i stället för att fylla spelet med ett Save Shenmue-tempel och proppa det fullt med en massa minispel.

Att Shenmue III inte skulle hålla modern standard när det kom till grafik, animationer, röstskådespeleri etc visste vi i förväg. Men förvånande nog var det berättelsen som brast mest. Yu Suzuki verkar helt enkelt inte hålla alla bitar i huvudet längre - alternativt är han inte längre en bra historieberättare, för Shenmue III är storymässigt en ren katastrof. Tyvärr.

Att tro att Shenmue IV skulle kunna locka fler än fansen är dessutom väldigt naivt. Shenmue har aldrig varit mainstream. Det första spelet sålde i och för sig OK till Dreamcast, men sedan dess har Shenmue varit en riktig nischprodukt för ett fåtal fans. Efter Shenmue III kommer det vara hopplöst att locka in fler än oss redan inbitna fans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men visst är Yakuza spelen mer eller mindre än spirituell uppföljare till shenmue?

Skribent

Spelade aldrig 1an och 2an när det begav sig. Men blev sugen då spelen släpptes remastrade på diverse format, mest för att få ta del av denna klassiker. Tyvärr kändes spelen hopplöst gamla idag, verk som är barn av sin egen tid. Jag la ned projektet och väljer istället att lyssna på när fansen berättar om de fina upplevelserna som de haft med serien. En fyra kommer heller aldrig intressera mig, inte det minsta faktiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Släpper 3:an till två plattformar, men lovar att 4:an, som man inte kommer fatta om man inte spelat 3:an, ska vara till för alla? Det är uppförsbacke för den gubben.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Släpper 3:an till två plattformar, men lovar att 4:an, som man inte kommer fatta om man inte spelat 3:an, ska vara till för alla? Det är uppförsbacke för den gubben.

Misstänker att när han nu snackar om att 4:an kommer vara för alla så inkluderar det storyn. Kommer säkert vara en slags "clean slate" så man inte behöver släpa sig genom 1-3 för fatta vad som händer.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Rätta mig om jag har fel, men visst är Yakuza spelen mer eller mindre än spirituell uppföljare till shenmue?

Å andra sidan Shenmue 1-2 gjordes av Sega så varför inte tänker jag mig? Och det kom då till Dreamcast back in days om jag inte heller minns fel? så why not tänker jag eller ?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

It's not a lake, it's an ocean

Yu Suzuki verkar tyvärr inte ha förstått vilka grundproblemen i Shenmue III var. Det var inte bristen på quest markers, ett ålderdomligt menysystem eller ens fightingen. Det var de gigantiska bristerna i storyn, noll karaktärsutveckling, en evig och enformig grinding och faktumet att de två områdena - Bailu och Niaowu - hade exakt samma upplägg. Det skedde ingen utveckling, ingen progression, över huvud taget. Det var lika oväntat som det var en besvikelse, Shenmue men framför allt Shenmue II hade tempoväxlingar (steget från Hongkong till Guilin var verkligen som att komma från hetluften och bokstavligen ut i den rofyllda skogen) och berättelsen tog stora steg framåt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Shenmue III var mer eller mindre det spelet jag väntade mig. Köpte Shenmue 1 & 2 till PS4 inför del 3, men jag kunde knappt ta mig igenom ett par timmar. Spelmekaniken har åldrats väldigt dåligt. När det kom ut var det bland det bästa jag någonsin spelat, men det gjorde sig tyvärr bättre i minnet.

I see!

1
Skriv svar