Du kan vara lugn, Valhalla-Eivors röstskådisar kommer från Norden

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Jamen va bra med danskar som gör rösterna då vikingaspråket ändå sägs vara halvt oförståeligt i nutida nordiska öron (har jag för mig). Hade dock vart kul med ett försök på "äkta" vikingaspråk med textning, köp direkt då.

Nutida svenskar hade med stor sannolikhet förstått väldigt lite av vad vikingar säger. Nu vet man dock inte exakt hur de lär eftersom inga ljudinspelningar finns at lyssna på. Om jag fattat det rätt så skulle vi t.o.m. ha stora problem med att förstå Gustav II Adolf.

Lite kul kuriosa är att vikingarna och anglosaxarna i England talade så pass likartade språk då att de förstod varandra hyggligt.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Knut eller Wulfric.

Wulfric låter väl mer som en saxare?

Medlem

Vem bryr sig om de har en nordisk dialekt? En modern nordisk dialekt känns lika malplacerad som amerikanska.

Skrivet av loerk:

Vem bryr sig om de har en nordisk dialekt? En modern nordisk dialekt känns lika malplacerad som amerikanska.

Inte för resten av världen...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hörde att älvdalsmål ska kunna vara det närmaste forn-nordiskan vi kan komma idag. Det är ganska obegripligt för de flesta.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av Popski:

Wulfric låter väl mer som en saxare?

Kanske det, Warhammer Norsca inspirerat. Har för mig en legendary lord heter det t.o.m.

Plot twist; Eivor är hälften englishman.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Kanske det, Warhammer Norsca inspirerat. Har för mig en legendary lord heter det t.o.m.

Plot twist; Eivor är hälften englishman.

Testade att googla namnet och jo, det är angosaxiskt. Sanna namn på fornnordiska är Rikiwulf.

Medlem

Eivor kan nog funka för för både man och kvinna då det bara är såvitt vi vet kvinligt kodat i modern tid, samt att det inte finns några samtidakällor på att namnet ens existerade under vikingatid eller vendeltid.
Källor eller fynd är oerhört få. Man vet knappt vad de hade för kläder på sig.
De pösbyxor med benlindor man idag ser på tv eller historiskt reenactment är från ett rusiskt fynd.

Medlem
Skrivet av Popski:

Testade att googla namnet och jo, det är angosaxiskt. Sanna namn på fornnordiska är Rikiwulf.

Alright! Då vet man det. ^^


signatur

Ordo Ab Chao

Avstängd
Skrivet av Jozo:

@Freeman79a: Det är ju snarare folket från Sverige som var lite annorlunda jämfört med vikingarna från Danmark och Norge. De vikingar vi oftast tänker på kom mestadels från Danmark och Norge, de som invaderade de engelska öarna osv. Svenskarna åkte omkring på floder i östra Europa.

Obs, det här är självklart lite förenklat...

Det blir lite svårt att använda nutida nationella termer om man ska vara ärlig. Daner, goter och svear är de stora uppdelningarna av det skandinaviska folkslaget. Danerna har regerat hela Danmark, den svenska syd- och västkusten och Norge, goterna hade också stora områden inland, och svearna var mot Östersjön.

Svearna är egentligen den lilla taniga irriterande nageln i ögat som idag kallas Stockholmare. Riktiga vikingar och skandinaver är daner och goter.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Kanske inte tidstypiskt, men är man från Göteborgsområdet är ju Glenn ett toppval.

Du menar Glenn Close...

Haha, tänker på, om det nu var gamla komedigruppen PippiRull eller Nile City som drog skämtet, om hur det skulle bli om före detta svenska fotbollsspelaren Glenn Hysen gifte sig med amerikanska skådespelerskan Glenn Close. Klassiker. Glenn Hysen på båda. Den blir aldrig tråkig. hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Lugn? Jag blir tvärtom. Är jag den enda som tycker det är skitkonstigt när man vill att de ska prata med regional brytning för "autencitet"?

Kan vara bara du, kan inte säga att jag har hört någon annan störa sig på det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Lugn? Jag blir tvärtom. Är jag den enda som tycker det är skitkonstigt när man vill att de ska prata med regional brytning för "autencitet"? De snackar ju engelska! Givetvis ska de snacka originalspråket. I just detta fall fattar jag att det blir svårt då språket är utdött, men varför har man denna brytning på engelska? Varför inte bara snacka vanlig engelska, där tittaren är underförstådd med att dem "egentligen" snackar fornnordiska?

Det är ju standard i många andra fall och funkar mycket bättre. Hade ju varit skitmärkligt i mina öron om karaktärerna i verk om antika Rom bröt på italienska, exempelvis. Något de heller aldrig gör - de snackar vanlig engelska istället. Oavsett om vi pratar om TV-serier, filmer eller datorspel.

Enda gången det har varit ett problem är i en anime-serie (Som roligt nog handlar om Vikingar) vid namn Vinland Saga.

Från vad vi hör snackar alla Japanska, vilket inte är så konstigt då det är en anime-serie. I seriens narrativ dock så har du folk som pratar Danska, Engelska och Franska - som vi alltid hör som Japanska.

Det blir jäkligt förvirrande då alla för oss pratar samma språk och de ibland nämner att de inte förstår varandra, eller att de kan förstå ena personen som pratar Japanska (Franska) men inte den andre som pratar Japanska (Danska).

Så i viss mån kan jag tycka engelska med olika brytning har chans att fungera bättre. Bästa hade ju varit om alla faktiskt pratade olika språk med någon (sådan här variant) av sub.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fizzie:

Kan vara bara du, kan inte säga att jag har hört någon annan störa sig på det.

FIck fyra tummar, så det finns i alla fall minst fyra andra människor i världen som känner likadant. Värmande.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag gjorde ett snabbt Google sök men lyckades komma till en Feministisk Initiativ sida. Men det är en bra fråga. Annars som Jozo skrev så behöver de inte ha samma namn men det gör mig heller ingenting bara jag har möjligheten att lira som man eller kvinna. Brukar alltid lira som kille i spel när möjligheten finns.

::::: EDiT ::::: (Kopierat från en sida)

Balder
Brage (minns inte om han var en gud...?)
Frej
Freja
Frigg
Frö (Annat namn för Frej)
Härn (Annat namn för Freja)
Höder
Lodur
Loke
Mimer
Nertus (kan vara ett annat namn för Njord)
Njord
Oden
Skade
Sunna (annat namn för Solen)
Sinhtgunt (anses vara ett namn för Månen)
Tor
Tyr
Ull
Vidar
Vrind
Ymer

Jag röstar på det sista namnet 😄

Medlem

Om jag inte var Svensk så skulle jag nog inte ha någon uppfattning om Eivor var ett mansnamn eller ett kvinnonamn. Jag kan dock tycka det är lite väl slappt av dem att inte använda två namn som i tidigare spel. Jag kan visserligen tänka mig att de sparar en hel del tid och pengar på att inte behöva spela in två varianter för varje gång karaktärens namn är med i en konversation, det känns dock som en skitsak att vilja spara in på.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Vill ni lära er att skrika "Jag bränner ditt hus" så autentiskt som möjligt så föreslår jag följande

Medlem
Skrivet av Belfry:

Om jag inte var Svensk så skulle jag nog inte ha någon uppfattning om Eivor var ett mansnamn eller ett kvinnonamn. Jag kan dock tycka det är lite väl slappt av dem att inte använda två namn som i tidigare spel. Jag kan visserligen tänka mig att de sparar en hel del tid och pengar på att inte behöva spela in två varianter för varje gång karaktärens namn är med i en konversation, det känns dock som en skitsak att vilja spara in på.

Jag trodde läääänge att Eivor var ett mansnamn, då min pappas kompis som ofta var hos oss hette Eivor. Visade sig någon gång i tonåren att han hette Eivon..

Medlem
Skrivet av Honung:

Vill ni lära er att skrika "Jag bränner ditt hus" så autentiskt som möjligt så föreslår jag följande

https://www.youtube.com/watch?v=UsjSAFbBSFc

Tack för videon. Intressant. Alltid kul att höra en jänkare uttala svenska och nordiska ord också. hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag har inte sett tv-serien The Last Kingdom men nu när jag kollade upp den är det exakt samma tid och bakgrund i spelet. Fast med annan story förstås. Spelet utspelas 873 och Kung Alfred är narrerar trailern. Dessutom ryktades spelet heta "Assassin's Creed: Kingdoms" tidigare.

https://www.imdb.com/title/tt4179452/

Citat:

The year is 872, and many of the separate kingdoms of what we now know as England have fallen to the invading Danes, leaving the great kingdom of Wessex standing alone and defiant under the command of King Alfred. Against this turbulent backdrop lives our hero, Uhtred. Born the son of a Saxon nobleman, he is captured by the Danes and raised as one of their own. Forced to choose between the country of his birth and the people of his upbringing, his loyalties are ever tested. What is he? Saxon or Dane? On a quest to reclaim his birthright, Uhtred must tread a dangerous path between both sides if he is to play his part in the birth of a new nation and, ultimately, recapture his ancestral lands...

Medlem

Eivor, spelar man någon norsk gula-blend kärring eller ?
Och kommer det vara svengelska i spelet ?

Avstängd
Skrivet av Fr0gg0.:

Även Odyssey.

Nä där hette den kvinnliga Kassandra och den manliga Alexios.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Nä där hette den kvinnliga Kassandra och den manliga Alexios.

Han menade nog att det var två olika namn även i Odyssey. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Han menade nog att det var två olika namn även i Odyssey. ^^

Ah ja okej var ju två olika i Origins med. Man fick ju även spela Aya där lite då och då.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Saken som fick mig att tappa sugen på att se Vikings på HBO var just att dom bröt på Svenska när dom skulle prata dålig engelska. Bättre att bara köra Engelska rakt av när dom lix pratar det. Känns bara ännu mindre autentiskt när dom ska hålla på att bryta på språk.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har inte sett tv-serien The Last Kingdom men nu när jag kollade upp den är det exakt samma tid och bakgrund i spelet. Fast med annan story förstås. Spelet utspelas 873 och Kung Alfred är narrerar trailern. Dessutom ryktades spelet heta "Assassin's Creed: Kingdoms" tidigare.

https://www.imdb.com/title/tt4179452/

Böckerna om Uthred är väldigt mycket bättre än tv-serien, som känns rätt B.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vikingar. Tänker jag på Norge, Sverige. Varför "skådisar" från Danmark? Inget emot Danmark men för mig var det aldrig Vikingar.

De flesta vikingar som åkte i västerled mot england var daner. Svear åkte mer i österled.

Medlem
Skrivet av Honung:

Vill ni lära er att skrika "Jag bränner ditt hus" så autentiskt som möjligt så föreslår jag följande

https://www.youtube.com/watch?v=UsjSAFbBSFc

Je brenn huse ditt! <- den jämska (jämtska) versionen
Tack för klippet det var intressant!

Medlem

Hoppas det kan finnas ett Norskt spår då i spelet och inte att man talar Engelska med Norsk brytning.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av SunShine:

Hoppas det kan finnas ett Norskt spår då i spelet och inte att man talar Engelska med Norsk brytning.

Usch nej. Det hade ju varit lika pinsamt som om det vore lokaliserat på svenska.
Hellre då isländska så det blir lite Korpen flyger-vibbar över det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar