Vilket spel överraskade dig senast?

Medlem

Hmm, senaste året är det Darkest Dungeon, inte spelat något liknande varken innan eller efter. Visst, det är mycket grind i det men härlig atmosfär. Var en liten chansning som betalade sig. Ghoulish horrors, Brought low and driven into the mud!"

Prey (2017) är ett spel där man såg promotional videos och tänkte vad fan har de gjort med varumärket?! När jag väl spelade det så förstod jag varför många ändå hyllade det, riktigt bra mix av olika genrer. Atmosfären även här står ut.

Sist men inte minst, Divinity OS. Hade givetvis följt lite grann att det var kickstartat osv, men Larian skröt inte precis med sina tidigare meriter. Var ganska ny i turordningsträsket förutom XCOM (nästan en kandidat även det!) som jag spelade året innan, men jädrar vad överraskad jag blev över Divinity som helhet, i synnerhet första akten då. Och nu ska Larian göra Baldur's Gate 3 helt plötsligt, galet!

EDIT: Måste nästan nämna Total Warhammer också, hade spelat de tidiga 3D Total War spelen mitten av 00-talet väldigt mycket.
Var oerhört skeptiskt till detta koncept, vad fan hade fantasy att göra i mitt historiska Total War?
Ja tydligen passade det som handen i handsken. Det är ju mer variation i detta än exempelvis Shogun där alla har i princip samma enheter, bleh.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

FM-guru
F.d. Sisyr

EDIT: Nvm, jag kan inte läsa.

Medlem

Hatar att ja skriver det men i tidernas begynnelse vann (kom 7:a) jag en beta key till mitt första MMO ja någonsin testade i en Diablo 2 duell turnering. Ett litet spel som hette World of Warcraft. Kommer fortfarande ihåg känslan av att utforska de gigantiska städerna och fantastiska vyerna första gångerna. Första raiden och känslan av att alla karaktärerna här är människor precis som mig! För en ensam lite nörd var de obeskrivligt. Hade de inte varit för beta nyckeln tror jag inte att jag skulle testat de för av flera år senare.

Inaktiv

Två timmar innan en fest:
"Fan, jag behöver nåt att spela medans jag väntar på att polarna kommer."
Hmm.. Doorkickers ser ut som ett mobilspel men det verkar ju lite som SWAT.
Köpte det i ren tristess för 150kr.
Tror jag är uppe i 70h nu och har 100%'at det. Så jävla roligt, kan inte vänta på uppföljaren.

Medlem

Firewatch. Hade spelat liknande spel innan och läst att det skulle vara bra, men trodde mest jag skulle spela det med en gäspning.
Nu är det min favorit av walking simulators.

Medlem

Fahrenheit utan tvekan. Kommer inte ens ihåg hur det kom sig att jag införskaffade spelet. Fortfarande ett av dom bästa spel jag spelat på PC.

Medlem
Medlem

Forzo horizon , riktigt bra!

Medlem

State of Decay, minns inte ens hur jag hittade det eller varför jag började spela det, men det var ju riktigt kul så jag spelade ut hela spelet

Medlem

De senaste åren måste det vara Bound by flame. Hörde ingenting om det alls. Vet att det den fick ganska ljumen kritik när den kom ut men inget mer. När jag spelade det, blev jag sjukt överraskad över hur bra det var. Riktigt bra strider och crafting. Spider är en utvecklare jag har stor respekt för. De är som bioware innan de började suga.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Forzo horizon , riktigt bra!

Håller med dig här
Jag har alltid varit ett Sony fan och Gran Turismo fan, men blev lite besviken på det senaste GT spelet då det inriktade sig på mp.
Så i förra veckan bestämde jag mig för att testa Game Pass till PC då startavgiften bara var 10 kr! och sen 45 kr i månaden för PC, riktigt bra deal. Bestämde mig för att testa Forza Horizon 4 och det är faktiskt riktigt bra

Faktiskt så bra att jag överväger att köra med Xbox nästa generation istället för PS då jag enbart brukade köra PS för Gran Turismo serien, andra spel jag spelade var multiplatform spel.

Annars så överraskade Cities: Skylines mig ordentligt, har annars tyckt att dessa typer av spel sett lite tråkiga ut.
Men efter att ha snubblat in på Biffa Plays Indie games och hans trafik fixar så bestämde jag mig för att testa och har fastnat totalt och har blivit mitt "main game" just nu

Medlem

@Baines: Ja jäklar, Subnautica för mig också. Ett av de bästa spel jag spelat och dessutom ett av få som höll hela vägen till slutet.

Och då är jag ändå livrädd för djupt vatten!

Avstängd

Jet Kave Adventure överraskade mig rejält till Switchen

Gnällkuk

Hmm, det senaste spelet måste nog vara Slay the spire. Ett spel jag inte hade hört något om tills jag upptäckte det i julas, fantastiskt spel som är väldigt simpelt att lära sig men svårt utan att bli orättvist.

Ett annat spel som jag inte riktigt minns hur jag upptäckte var Oxenfree. En historia om ett gäng tonåringar som besöker en ö en sommar och hamnar i ett spektakulärt sci-fi drama som hade mig på tårna genom hela genomspelningen.

This is the Police var också ett liknande spel som jag inte vet hur jag hittade men som jag blev riktigt överraskad av. Tvåan kom precis med Humble Bundle så det ser jag fram emot att sätta tänderna i när jag spelat igenom Chimera Squad och Gears Tactics.

Andra titlar värda att nämna är Frostpunk och This War of mine (samma utvecklare). Satt hemma hos polarn som lirade This war of mine på playstation och tyckte det såg så intressant ut att jag genast skaffade det till PC när jag kom hem och spelade det rejält mycket.

När sedan Frostpunk var på väg så var det ett givet köp och förbokning och jag blev inte besviken. Samma dystopiska tema men med ett helt annat fokus och suget att som oftast köra en runda till efter att man misslyckats.

Det jag helt klart spelat mest i år är dock det smått fantastiska Octopath Traveler. Squeenix är tillbaka med ett fantasty rpg i samma klass med ff7 och tidigare titlar, musiken är fantastisk och det har det mesta man kan önska sig... förutom en sjukt störig karaktär (Haanit) som jag tror inte en enda person gillar


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hollow knight, hyper light drifter och Zelda Breath of the Wild. Det senare var ju knappast utifrån recensioner och hype utan mer för att jag inte trodde att jag någonsin skulle gilla ett open world spel så mycket. Överlag ska jag också säga att det finns många indiespel som överraskat mig. Vill inte låta pretto, men jag tror det är dit man behöver gå. Spelkulturen börjar bli så stor och etablerad att den liknar film, tv, musik etc. På gott och ont brukar utveckling drivas på andra ställen än i mainstream. Sen finns det ju alltid undantag. Den där stora filmstudion, det stora skivbolaget etc som ändå bidrar till att sätta standard och inriktning utifrån annat än enbart ekonomiska utgångspunkter.

Medlem

Raft - Länge sedan jag hade så roligt i ett spel under så lång tid. Framför allt tillsammans med några vänner. Hade inga som helst förväntningar när jag provade det för att det "såg roligt ut". Att det sedan är en svensk utvecklare är bara extra trevligt.

Medlem

Playdead's Inside. Hade spelat Limbo och tyckte om det, men jag hade ingen aning att de släppt mer. Man fick det gratis med Xbox Live Gold i Juli förra året, och jag tankade ner det utan att veta vad det var. Sen tog det flera månader innan jag faktiskt startade upp det, och herregud vilken upplevelse. Atmosfär och musik går hand i hand för att skapa ett av mina favoritspel någonsin.

Vill även passa på att nämna Gone Home, som jag upptäckte på samma sätt. Xbox Live > Laddade ner > Spelade nåt år senare.

Trodde att det var ett skräckspel först, gick omkring i timmar i väntan på att nåt monster skulle komma fram. Men ändå blev jag inte besviken, utan det var en extremt mysig upplevelse.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

ny armor! Remnant from the Ashes


signatur

//monster

Medlem

A plagues tale var överraskande bra men kingdom var ju inte ett spel som gled under radan precis, det var hypat som bara den. Överallt stod det om kingdom come deliverence.

Medlem

Mafia II. Spelade det några år efter det släpptes och blev helt paff hur fantastiskt det är! Berättelsen, karaktärerna, miljöerna, detaljerna och tidseran. Exakt min typ av spel!

En orsak till varför många anser att det var relativt underskattat när det släpptes 2010 var att världen var otroligt hypade på Open World spel medans Mafia II istället följde en linjär berättelse med open world element.

Medlem
Gled ju inte under radan.
Skrivet av Sapiens:

Kingdom Come: Deliverance

Detta spel var ju hypat som bara den, fz skrev om den, var och varannan spelsida skrev om det spelet. Så det var enligt mig inte ett okänt spel. Det basunerades ut över 1 år innan release att det skulle komma.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, det senaste spelet måste nog vara Slay the spire. Ett spel jag inte hade hört något om tills jag upptäckte det i julas, fantastiskt spel som är väldigt simpelt att lära sig men svårt utan att bli orättvist.

Ett annat spel som jag inte riktigt minns hur jag upptäckte var Oxenfree. En historia om ett gäng tonåringar som besöker en ö en sommar och hamnar i ett spektakulärt sci-fi drama som hade mig på tårna genom hela genomspelningen.

This is the Police var också ett liknande spel som jag inte vet hur jag hittade men som jag blev riktigt överraskad av. Tvåan kom precis med Humble Bundle så det ser jag fram emot att sätta tänderna i när jag spelat igenom Chimera Squad och Gears Tactics.

Andra titlar värda att nämna är Frostpunk och This War of mine (samma utvecklare). Satt hemma hos polarn som lirade This war of mine på playstation och tyckte det såg så intressant ut att jag genast skaffade det till PC när jag kom hem och spelade det rejält mycket.

När sedan Frostpunk var på väg så var det ett givet köp och förbokning och jag blev inte besviken. Samma dystopiska tema men med ett helt annat fokus och suget att som oftast köra en runda till efter att man misslyckats.

Det jag helt klart spelat mest i år är dock det smått fantastiska Octopath Traveler. Squeenix är tillbaka med ett fantasty rpg i samma klass med ff7 och tidigare titlar, musiken är fantastisk och det har det mesta man kan önska sig... förutom en sjukt störig karaktär (Haanit) som jag tror inte en enda person gillar

Kul att läsa någon som förstår artikeln. Ser folk skriva om mafia 2 och grejer. Det är ju storspel. Dessa spel var helt otroliga. Billiga också. Men vilka minnen man har av This is the police.

Medlem
Skrivet av denza:

Detta spel var ju hypat som bara den, fz skrev om den, var och varannan spelsida skrev om det spelet. Så det var enligt mig inte ett okänt spel. Det basunerades ut över 1 år innan release att det skulle komma.

Jo, men jag kanske inte läste varenda artikel och kanske fick en annan förväntan på spelet än många andra.

Medlem

Senaste för mig var Green Hell. Såg en streamer spela det och det såg ut som ett roligt co-op spel så jag och min kompis köpte det och blev totalt fast. Blev sena kvällar i en vecka efter det. Annars så har Xcom 2 överasskat mig bara för att jag verkligen inte trodde turbaserade spel var nåt för mig fram tills dess. Indiepärlan "This war of mine" var också en suprise jag minns med glädje.

Medlem

Jag kom genast att tänka på Hob. Ett litet mystiskt och oerhört charmigt platformsspel som jag inte visste någonting om. Jag började spela och det visade sig vara ett betydligt större spel än jag anade och fullt med fantastiska små detaljer, gåtor som måste lösas för att ta sig vidare och mycket annat.

Jag blev helt hobifierad. 😄

Medlem
Skrivet av denza:

Kul att läsa någon som förstår artikeln. Ser folk skriva om mafia 2 och grejer. Det är ju storspel. Dessa spel var helt otroliga. Billiga också. Men vilka minnen man har av This is the police.

Det är fullt möjligt att spela ett storspel utan att ha några som helst förväntningar och ha en överraskande spelupplevelse. Bara för att ett spel är välkänt enligt dig och majoriteten av folk som lusläser spelnyheter varenda dag, så behöver det inte vara det för andra som är mindre insatta gällande 2010 års spelnyheter när Mafia II var färskt.

Medlem

Potty Pigeon back in the days..

Hade aldrig hört talas om det och vips så var man en flygande duva som samlade kvistar och sket på bilar.

Annars NMS, hade iofs hört hypen och fiaskot vid release så tänkte att det inte var något för mig men så tjatade en polare att vi skulle testa det för 2v sedan.. Han spelade 2h och tröttnade men jag är hooked.. Gillar det lite meningslösa i att bara cruisa runt o tradea lite som typ gamla elite och kanske landa på någon planet man gillar o smälla upp en liten bas..

Gnällkuk
Skrivet av denza:

Kul att läsa någon som förstår artikeln. Ser folk skriva om mafia 2 och grejer. Det är ju storspel. Dessa spel var helt otroliga. Billiga också. Men vilka minnen man har av This is the police.

Jag hade nog utan problem kunnat haft med stortitlar också, men det kändes mer intressant att lyfta fram lite oväntade spel som sagt. Det oväntade med stortitlar hade väl varit om de faktiskt var bra idag, men det är ju tyvärr sällan som de når en sådan status förrän det varit ute i minst ett år och då vet jag inte riktigt om jag tycker att det kvalificerar :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

It's not a lake, it's an ocean

Jag kan faktiskt lägga till två spel här: Condemned och Halo.

Condemned dök jag in i helt blind och var väldigt tagen av hur välgjort och läskigt det var. Uppföljaren kändes inte alls lika fräsch.

Halo hade jag förstås hört om. Jag var skeptisk till FPS på den tiden, gillade inte alls Quake, men förstod att Halo var öppnare och mer storydrivet vilket gjorde mig intresserad. Köpte det tillsammans med Xbox på releasedagen. Var fast direkt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Senaste måste nog vara Call of Duty: Modern Warfare (2019).
Gav upp på CoD runt Black ops 2 vill jag minnas, kändes lite plastigt och kontrollen gav mig ingen större känsla att jobba med. Battlefield vid tillfället gav så oerhört mycket mer.
Testade MW Warzone och blev oerhört positivt överraskad. Väldigt bra känsla i kontrollen, snyggt (som vanligt) och inte alls som jag mindes CoD.

Honorable mentions och de som definitivt överraskat tidigare är Halo, Titanfall 2, Batman: Arkham Asylum, Child of light och Castlevania: Symphony of the night för att nämna några.

Skriv svar