Uncharted - värt besväret?

Medlem
Uncharted - värt besväret?

Började spela remaken på Uncharted 1-3 på PS4 ett par dagar sen. Älskar stämningen och storyn i UC1, dock gillar jag inte alls att man måste vara en massmördande pistolviftare hela tiden. För gunplay i UC1 är verkligen inget vidare.

Min fråga - är det värt uthärda ettan, och är de andra spelen bättre på denna fronten? Typ smidigare styrning eller mindre skjutande? Jag vill leka Indiana Jones, inte Rambo.

Skrivet av DrDoom:

Började spela remaken på Uncharted 1-3 på PS4 ett par dagar sen. Älskar stämningen och storyn i UC1, dock gillar jag inte alls att man måste vara en massmördande pistolviftare hela tiden. För gunplay i UC1 är verkligen inget vidare.

Min fråga - är det värt uthärda ettan, och är de andra spelen bättre på denna fronten? Typ smidigare styrning eller mindre skjutande? Jag vill leka Indiana Jones, inte Rambo.

Det höga dödsantalet i 1:an är en av spelets negativa delar, men tar man sig genom det, typ varje kvart, så finns det guld som glimmar. Spela ut alla spel och gör det ordentligt. Du kommer aldrig ångra dig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Personligen tycker jag Uncharted är överskattade spel. Har spelat ut alla. 4an är klart bäst men det är ingen bra combat i spelen och det förstör. Spela ut 1an och prova 2an. fastnar du inte för 2an så skulle jag ge upp.

Medlem

I mitt tycke är dom helt klart värda att köra igenom. Har spelat igenom alla en gång på playstation 4. Håller med om att skjutandet inte var särskilt roligt, men storymässigt är dom värda det. Och striderna blir bättre för varje del vill jag minnas. Fyran var lätt det bästa. Det är inga spel jag kommer spela igen,men ångrade aldrig att jag satte igång.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag har spelat de tre första spelen och tycker att problemet som du beskriver löper som en röd tråd genom samtliga. Nog för att det introduceras sneak-mekanik i tvåan, men den är bristfällig - och inte nog med det måste du 9 gånger av 10 ändå döda allt och alla i ett rum för att kunna ta dig vidare. Så du kan fortfarande inte välja en fredligare väg, bara att vara en smygmördare istället för en pangpang-mördare. Lite tröttsamt.

Med det sagt blir spelen absolut bättre från del till del. Mer story och cut scenes. Men riktigt bra blir de aldrig. Känns ungefär som om Steven Segall skulle ha spelat och regisserat Indiana Jones. Grundkonceptet är kul, men bristerna lite för många.

(Med det sagt känner jag vissa med bra spelsmak som håller spelen bland de bästa någonsin, så något finns absolut där. Men jag ser det inte)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

1:an är det sämsta av dem.
Men som sagt, om du inte fastnar för 2:an så kan du ge upp. Själv älskar jag dem tack vare miljöerna och storyn, speciellt 4:an.

Medlem

Körde igenom 1-3 för ett år sen tror jag och jag gillade inte dom nämnvärt, 4an kändes bättre men var lite utkörd på Nathan när jag väl kommit till 4an...

Antar att köra på lättaste så är striderna lättare och du slipper därmed slåss allt för mycket men dom finns fortfarande kvar.

Skribent
Skrivet av DrDoom:

Började spela remaken på Uncharted 1-3 på PS4 ett par dagar sen. Älskar stämningen och storyn i UC1, dock gillar jag inte alls att man måste vara en massmördande pistolviftare hela tiden. För gunplay i UC1 är verkligen inget vidare.

Min fråga - är det värt uthärda ettan, och är de andra spelen bättre på denna fronten? Typ smidigare styrning eller mindre skjutande? Jag vill leka Indiana Jones, inte Rambo.

Jag skulle säga att UC1 inte alls håller idag speciellt bra och är by far sämsta i serien. Det är ett stort steg mellan det och 2an som är tightare i allt. Skulle nästan kolla storyn på nätet och sen gå direkt till 2an.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Började spela remaken på Uncharted 1-3 på PS4 ett par dagar sen. Älskar stämningen och storyn i UC1, dock gillar jag inte alls att man måste vara en massmördande pistolviftare hela tiden. För gunplay i UC1 är verkligen inget vidare.

Min fråga - är det värt uthärda ettan, och är de andra spelen bättre på denna fronten? Typ smidigare styrning eller mindre skjutande? Jag vill leka Indiana Jones, inte Rambo.

Striderna är seriens överlägset svagaste del. Tycker aldrig att dem har varit tillfredsställande tyvärr. Fyrans strider är bäst, men ändå inget vidare.

Tips är att köra på Easy då story, karaktärer och miljöer är värt det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vill påstå att detta är ett problem i alla spel från Naughty Dog, såväl Last of Us som Uncharted. Striderna känns mer som en jobbig transportsträcka mellan det som faktiskt gör spelen bra. Skulle nästan vilja påstå att man lika väl kan skippa de första tre spelen och gå till Youtube för att se en sammansättning av alla cutscenes och dylikt.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Hårda, men rättvisa ord. Jag tycker man ändå ska försöka ta sig genom dom. Det finns många fina stunder i alla dessa spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk

Absolut är det helt klart värt det, men som alla andra påpekat så är striderna helt klart det tråkigaste. Jag gjorde misstaget och spela på hard för UE4, tänkte att det kunde vara kul med utmaning. Det gjorde enbart att spelets tråkigaste delar tog längre tid med fler fiender och mer frustrerande gameplay.

Bästa sättet att uppleva spelet är på normal, eller kanske tom easy. Det blir väl inte så mycket i form av utmaning, men du får uppleva storyn utan större avbrott och "massmördande". Tycker helt klart att serien är värd en genomspelning!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Instämmer med tidigare åsikter. Ettan har inte åldrats väl och var jobbig att ta sig igenom. Två var bättre och trean kändes riktigt bra och fyran är fantastisk. Story mässigt kanske tvåan är bäst dock. Jag försökte göra striderna mer intressanta genom att alltid försöka få headshot 😁 Ge inte upp!

Medlem

Tja, hur folk kan anse dessa spel är mästerverk är för mig helt förbryllande.

Kan man inte förmedla story via gameplay har man enligt mig misslyckas. Play don't show.

Nathan Drake är två helt olika karaktärer i gameplayet och mellansekvenserna. Mördar psycho Rambo vs mellanmjölk Indiana Jones.

Last of us har jag viss förståelse för var hypen kommer ifrån. Uncharted hypen däremot tror jag ärligt talat är mer ett resultat av senaste tidens öken av AAA-lir, där minsta lilla dypöl kan anses vara en förfriskande oas.

It's not a lake, it's an ocean

Det första spelet håller inte riktigt i dag, även om jag fortfarande kan ha rätt roligt med det. Striderna är helt enkelt inte kul. Men jo, spela igenom det och njut sedan av 2:an och 3:an, som båda är riktigt, riktigt bra. Fortfarande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har också alltid tyckt att det här funkar otroligt dåligt. I Last of Us så tas det ju upp att man är ”en man och hans dotter som mördar alla de stöter på” men i Uncharted så får man intrycket av att det inte ens är emotionellt ansträngande (Eller för den delen kul om man så vill) att mörda hundratals människor. Jämför med de två första nya Tomb Raider där det är tydligt att Laura blir en galen mördare och inte skäms för det.

Skägg.
10 Chambers

Lite som med både Uncharted och Last of Us, ibland kommer man till de där områdena som bara är rena slaktarrum. Action är verkligen Naughty Dogs svagaste punkt.


signatur
Medlem

Uncharted är bättre att kolla på än att spela, utöver fyran då som hade lika dålig story som gameplay. Tvåan är värd att ta sig genom men annars är serien ganska skräpig.

Inaktiv

Jag tvingade mig igenom 1an och 2an. Det var bara jobbigt.
Körde sen igenom 3 och 4 dock. De var mycket mycket bättre.

Medlem

@newlaseridea: Var försiktigt att skriva om spel du inte spelat.The Last of Us går att spela utan att döda speciellt många i sammanhanget. Dock så finns det delar där man måste panga.

Medlem

Jag spelade 1-3 långt efter att de släppts och hade inga problem att stå ut med ettan. Men visst är tvåan och trean annorlunda.

Skribent

Jag lånade ettan av en kompis för läääääänge sedan, men spelade aldrig klart. Precis som dig så ville jag åt story och "Indiana Jones" som du skriver, men ledsnade på alla actionsekvenser.

Nu på senare år har jag dock införskaffat "The Nathan Drake collection", fortfarande inplastat dock men möjligheten att gå på't igen finns!

Ambassadör
Xbox

Jag har bara spelat de två första än så länge, men tvåan är en rejäl uppryckning mot ettan som väl också lider mer av ålderskrämpor. Det är fortfarande väldigt mycket skjutande men också mer annat, riktigt bra!

Ser fram emot att dra igenom resten av serien!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

@newlaseridea: Var försiktigt att skriva om spel du inte spelat.The Last of Us går att spela utan att döda speciellt många i sammanhanget. Dock så finns det delar där man måste panga.

Jag pratar om att det är så man beskrivs av Nolan Norths figur. Innan man dödar honom.

Medlem

Hoppa över och kör 4an. Spelar väl ingen egentlig roll storymässigt vilken ordning man kör spelen i. De har samma huvudkaraktär och utspelar sig väl egentligen sekvensiellt, men de är alla olika äventyr med olika antagonister etc. 4an är enligt mig det absolut bästa. Gillar du det kan du ju gå tillbaka och lira de andra sen

1
Skriv svar