Uppgift: Hackare bakom den massiva Last of Us II-läckan

Robot
Uppgift: Hackare bakom den massiva Last of Us II-läckan

Naughty Dog-medarbetare oskyldiga, enligt nya uppgifter.

#the-last-of-us-part-ii


Avstängd

Varför inte ta upp hur ND och Sony missbrukar lagen och tystar alla Youtubers som kritiserar ND genom att ge dom Copyright strikes (även om de inte visat skärmdumpar eller liknande). Vilket (tillfälligt) tar ner deras videos från YT?

Obehagligt dåligt och kriminellt beteende. De använder sig dessutom (såklart) av ett skalbolag, så de vet alltså att det dom gör gränsar mellan vad som kan anses lagligt eller to.m något som mot förmodan kan ge skalbolaget stora problem pg.a vad som kan anses vara en kriminell aktivitet.

Tror vad jag vill på att det är hackare bakom. Låter bara som att man vill försöka flytta fokus, både från vad de håller på med när det gäller att missbruka lagen + kritiken som läckorna får.

Detta kommer bara få en Streisandeffekt där fler blir intresserade av varför de beter sig som de gör, jag tror inte "dEt VaR Haxx0rS" kommer hjälpa dessa skithögar det minsta.

Medlem

Unpopular opinion: överskattat spel. Don't kill me now. Och från vad jag sett av spoilern så blir ju tvåan inte bättre.

Medlem

Jag tycker det var underligt att stora delar av (respekterade) spelmedier körde på med den osannolika historien om en missnöjd anställd helt utan några som helst belägg.

Att vissa mindre nogräknade sajter som enbart satsar på "klick" kör artiklar baserat på de tunnaste av bevis är en sak men nu verkar det ibland som att det går att hitta på vad som helst så kan det bli artiklar här och där.

Quake-konnässsör

En kompis berättade om läckan och spoilade viktiga delar i Last of Us 2, får se om jag spelar igenom det nu. Var några delar som jag inte tyckte var helt okej story, eller så kanske man kollar på genom spelet på en lets play.

CFW
Medlem

Själv hoppas jag på en solig midsommar och möjlighet att spela något helt annat än just detta spel. Vill också tacka för läckan i och med att det nu blev väldigt enkelt att slå ner förbokningsimpulsen och invänta recensioner. Självklart lutar allt just nu att man inte vill röra detta med mer än ett ordentligt självdistansieringsavstånd.

Medlem

Någon som har koll på vad motivet till hacket var, ville dom ha pengar eller handlar det om något annat?
Att bara vilja förstöra för ND och fansen känns ju inte som ett bra motiv, man lär ju inte bli särskilt populär som hackare då.

Sen så skulle jag inte rekommendera att använda termen "hackare" eftersom att det är lite väl brett, crackare eller black hat hacker är lite tydligare.
Det vore som att säga att fiskare istället för tjuvfiskare typ.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Unpopular opinion: överskattat spel. Don't kill me now. Och från vad jag sett av spoilern så blir ju tvåan inte bättre.

Det är rätt svårt att "skatta" något när det inte ens är släppt.

Gnällkuk
Skrivet av Fearnox:

Någon som har koll på vad motivet till hacket var, ville dom ha pengar eller handlar det om något annat?
Att bara vilja förstöra för ND och fansen känns ju inte som ett bra motiv, man lär ju inte bli särskilt populär som hackare då.

Sen så skulle jag inte rekommendera att använda termen "hackare" eftersom att det är lite väl brett, crackare eller black hat hacker är lite tydligare.
Det vore som att säga att fiskare istället för tjuvfiskare typ.

I det här fallet är jag är jag hyfsat säker på att Pixelbutt talar sanning och att det är hackare det rör sig om. Han pratar om en grupp, den här gruppen är med största sannolikhet en scene group. De sätter sin stämpel på releaser genom ändelse på katalognamnet, t ex Last.Of.Us.Part.Two-CODEX där CODEX är gruppen.

Jag skulle tippa på att det från början handlar om tredjepart som jobbat på något tidigare spel för Sony/Nughty Dog och som bekantat sig med hur det fungerar med nycklarna för AWS. Precis som med filmer t ex så är det ju någon som läcker källmaterialet någonstans som gör att de får tillgång till filmen/spelet osv så att de kan börja sätta igång och producera cracks eller rippa filmen.

Annars kan jag väl hålla med om att man använder hackare lite för ofta, men tycker till 99% att det i princip används felaktigt för att beskriva fuskare i spel som "hackers", när de bara är fuskare som använder ett program som en hacker tillverkat.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tycker det var underligt att stora delar av (respekterade) spelmedier körde på med den osannolika historien om en missnöjd anställd helt utan några som helst belägg.

Att vissa mindre nogräknade sajter som enbart satsar på "klick" kör artiklar baserat på de tunnaste av bevis är en sak men nu verkar det ibland som att det går att hitta på vad som helst så kan det bli artiklar här och där.

Tja, jag tycker det är minst lika illa när samma spelmedia hypar upp och prisbelönar dessa spelbolag utan belägg.

Medlem

Den som läckte gjorde mänskligheten en tjänst. Jag hade inte tänkt köpa spelet hur som helst men hur spelet verkar vara är ett skämt jämfört med första last of us som var ett mästerverk. Spelare ville ha något i stil med första spelet, men företaget försöker göra en korkad twist utan anledning, en sån där dryg twist som man ser i extremt dåliga spel och filmer.

Medlem

Jag listade ut vad spoilern och twisten handlar om när jag såg ett par reaktioner på Youtube. Visst tråkigt men jag saknar kontexten och kommer självklart köpa spelet. Det är som att dömma en bok efter 1 sida, finns ju 200-300 andra sidor också. Tror dock inte ett dugg på hackers spåret, ND har svåra arbetsmiljö problem, den saken är det inget snack om. På så sätt kan läckan vara bra, de måste förändra saker och ting - förhoppnigsvis till det bättre.

MEG
Medlem
Skrivet av Harmond:

Varför inte ta upp hur ND och Sony missbrukar lagen och tystar alla Youtubers som kritiserar ND genom att ge dom Copyright strikes (även om de inte visat skärmdumpar eller liknande). Vilket (tillfälligt) tar ner deras videos från YT?

Obehagligt dåligt och kriminellt beteende. De använder sig dessutom (såklart) av ett skalbolag, så de vet alltså att det dom gör gränsar mellan vad som kan anses lagligt eller to.m något som mot förmodan kan ge skalbolaget stora problem pg.a vad som kan anses vara en kriminell aktivitet.

Tror vad jag vill på att det är hackare bakom. Låter bara som att man vill försöka flytta fokus, både från vad de håller på med när det gäller att missbruka lagen + kritiken som läckorna får.

Detta kommer bara få en Streisandeffekt där fler blir intresserade av varför de beter sig som de gör, jag tror inte "dEt VaR Haxx0rS" kommer hjälpa dessa skithögar det minsta.

Håller med, det de håller på med är riktigt lågt och om nu storyn stämmer så bådar det inte heller gott.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Harmond:

Varför inte ta upp hur ND och Sony missbrukar lagen och tystar alla Youtubers som kritiserar ND genom att ge dom Copyright strikes (även om de inte visat skärmdumpar eller liknande). Vilket (tillfälligt) tar ner deras videos från YT?

Obehagligt dåligt och kriminellt beteende. De använder sig dessutom (såklart) av ett skalbolag, så de vet alltså att det dom gör gränsar mellan vad som kan anses lagligt eller to.m något som mot förmodan kan ge skalbolaget stora problem pg.a vad som kan anses vara en kriminell aktivitet.

Tror vad jag vill på att det är hackare bakom. Låter bara som att man vill försöka flytta fokus, både från vad de håller på med när det gäller att missbruka lagen + kritiken som läckorna får.

Detta kommer bara få en Streisandeffekt där fler blir intresserade av varför de beter sig som de gör, jag tror inte "dEt VaR Haxx0rS" kommer hjälpa dessa skithögar det minsta.

Nu är det ju dock upphovsrättsbrott att avslöja innehåll i ett spel som ännu inte släppts (även om det enbart är diskussion kring story-element och inte inkluderar skärmdumpar), på samma sätt som det är upphovsrättsbrott att avslöja innehållet i en bok som inte släppts. Sony har alltså lagen på sin sida.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Väl en frustrerad arbetare och hackare, båda är rykten och det kan finnas fler alternativ, till exempel både och?

Gnällkuk
Skrivet av matt76:

Nu är det ju dock upphovsrättsbrott att avslöja innehåll i ett spel som ännu inte släppts (även om det enbart är diskussion kring story-element och inte inkluderar skärmdumpar), på samma sätt som det är upphovsrättsbrott att avslöja innehållet i en bok som inte släppts. Sony har alltså lagen på sin sida.

Problem är ju att folk fått copyright strikes som inte har visat något material eller avslöjat innehåll, enbart pratat runt ämnet. Visar du upp upphovsrättskyddat material så är det en annan femma. Däremot så ska inte diskussioner kring ämnet ha någon inverkan, i så fall skulle ju samtliga sajter som skrev en artikel kring eventuella läckor vara drabbade.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av matt76:

Nu är det ju dock upphovsrättsbrott att avslöja innehåll i ett spel som ännu inte släppts (även om det enbart är diskussion kring story-element och inte inkluderar skärmdumpar), på samma sätt som det är upphovsrättsbrott att avslöja innehållet i en bok som inte släppts. Sony har alltså lagen på sin sida.

Jag kan inte hitta information om någon lag som skulle skydda specifikt osläppta berättelser. Samma skydd som vanligt tycks gälla själva handlingen, vilket skulle innebära att den mesta diskussion och all kritik obestridligt faller under fair use, såvida de inte i alltför stor utsträckning visar material eller citerar direkt från verket.

Notera att jag varken är amerikansk upphovsrättsadvokat eller någon annan slags jurist, så har du någon specifik information som går emot detta vore jag intresserad.

Avstängd
Skrivet av matt76:

Nu är det ju dock upphovsrättsbrott att avslöja innehåll i ett spel som ännu inte släppts

Fast det är såklart inte det dom gjort, och jag har to.m själv sett avsnitt de gjort som blivit copyright-strikade i efterhand som inte innehöll några upphovsrättsbrott alls, inga avslöjanden, inga screens, endast åsikter om ND och Sony. Ett avsnitt handlade endast om hur de utnyttjar lagen, så om mitt förra inlägg varit en video hade de med all säkerhet gjort en claim på den, trots att materialet är mitt eget. Och tro mig, dessa youtubers är härdade, de kan detta innan och utantill och förstår såklart att det direkt skulle användas mot dom på detta sätt ifall de bröt något av detta, så de är oerhört försiktiga.

Medlem

@FelixenS - Nu gäller detta Youtube dock och punkt fyra under avsnittet "De fyra punkterna för tillåten användning" under https://www.youtube.com/about/copyright/fair-use/#yt-copyrigh... lär nog vara en stark orsak till att videos som för diskussioner kring slut på osläppta verk faller under otillåten användning.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Operation Damage Control inledd.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@matt76: Youtube följer amerikansk upphovsrättslag, och punkterna du länkar till är kriterierna för fair use under denna. Det sista kriteriet är inte till för att skydda verket från spoilers eller kritik(annars skulle det ju täcka all negativ kritik med tillräckligt genomslag), det ska se till att ingenting täcks av fair use om det konkurrerar direkt på marknaden med den ursprungliga produkten eller på annat sätt fungerar som substitut för denna, vilket diskussionsvideos på Youtube uppenbart inte gör.

Medlem

Deras säkerhet måste suga riktiga hårt för att bli hackat.ND har varit helt inkompetent över det här.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Fundersam...

Jag hörde rykten om att 75% av de anställda har stuckit och ersatts av annat folk. Är detta sant?
Läste lite på reddit att folk är ursinniga över storyn också vilket jag dock tvivlar på.
Är det något som ND är duktiga på så är det narrativ och story. Jag skulle bli så ledsen i ögat om detta blir en flopp.
Förmodligen kommer jag ge mig själv en bosnisk örfil så luggen blåser iväg.
Spelet har ju varit under utvecklig väldigt länge nu så själva storyn borde ju inte ha förändrats om kodare har stuckit och blivit ersatta.

Någon som har en aning?

Medlem

@dareaper: Brukar väldigt sällan läsa spoilers på spel jag tänkt köpa men efter en hel del kommentarer och bland annat denna: "I feel bad for the people who are avoiding spoilers."

Så kände jag att jag behövde kolla för att se hur illa det kunde vara, och efteråt kan jag bara hålla med. Så kritiken dom fått från användare på reddit känns tyvärr befogad.

Grafiken ser ut att bli underbar (som vanligt med deras spel), men storyn...

Medlem
Skrivet av employed:

Det är rätt svårt att "skatta" något när det inte ens är släppt.

Menar ju första spelet. Överskattat och tvåan ser inte ut att bli bättre.

Medlem

Amerikansk advokat om Sonys copyright strike: https://youtu.be/xMIOZEMKXVU

Måste säga att jag omvärderar mitt dagen 1 köp. Det här kommer från en som har alla NDs spel både på PS3 och PS4. Nåväl ND och Sony den som flyger högt...faller lågt och hårt.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Operation Damage Control inledd.

Damage Control?
Vad menar du?
Det var ju en hackare som orsakade alla problem. Nu är detta löst. Vi vänder blad och ignorera alla rapporter om horribla arbetsförhållanden...

♪ lalalalalalala ♫

1
Skriv svar