Se Sonys prototyp för fingerspårning

Robot
Se Sonys prototyp för fingerspårning

Ge oss detta till nästa Playstation VR.

#playstation-vr


Gnällkuk

Det ser ju onkeligen ballt ut, men det är ju fortfarande en väldans massa kameror som ska spåra detta. De använder sig av ett pyttelitet utrymme med svart duk runt omkring, tills de finslipat tekniken och det går att använda i ett hem med max fyra kameror/sensorer/fyrar så lär det nog dröja många år. Ballt dock!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

någon form av handskar hade väl ändå varit extremt mkt mer optimalt än krångliga kontroller? kanske missar jag nåt


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det ser ju onkeligen ballt ut, men det är ju fortfarande en väldans massa kameror som ska spåra detta. De använder sig av ett pyttelitet utrymme med svart duk runt omkring, tills de finslipat tekniken och det går att använda i ett hem med max fyra kameror/sensorer/fyrar så lär det nog dröja många år. Ballt dock!

Tror du missuppfattat det hela. Det här är exakt samma teknik som Valve Index använder men med skillnaden att de använd maskininlärning för kalibreringen. Du behöver inte någon kamera alls för att spåra fingrarna utan de kameror man ser i videon används bara under inlärningen. Sedan använder de vanliga trackers för positionering av handen men det är en annan teknik vilket inte är syftet med videon.

Det finns andra intressanta tekniker där kameror används istället för sensorer men det är inte vad de visar upp här.

Gnällkuk
Skrivet av Lasrod:

Tror du missuppfattat det hela. Det här är exakt samma teknik som Valve Index använder men med skillnaden att de använd maskininlärning för kalibreringen. Du behöver inte någon kamera alls för att spåra fingrarna utan de kameror man ser i videon används bara under inlärningen. Sedan använder de vanliga trackers för positionering av handen men det är en annan teknik vilket inte är syftet med videon.

Det finns andra intressanta tekniker där kameror används istället för sensorer men det är inte vad de visar upp här.

Aha, så hur fungerar trackingen sedan då? Via de vanliga fyrarna och de ska kunna spåra lika exakt som i videon sedan? Förstod inte riktigt vad du menade med "vanliga trackers"?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aha, så hur fungerar trackingen sedan då? Via de vanliga fyrarna och de ska kunna spåra lika exakt som i videon sedan? Förstod inte riktigt vad du menade med "vanliga trackers"?

Med tanke på att de skriver

Citat:

proximity sensor/capacitance change

Så antar jag att de har någon avståndssensor eller liknande innuti pinnen användaren håller för att i VR visa var alla fingrar är och vad de gör. Och som någon skrev ovan så använder de bara den svarta duken och massa kameror för att lära systemet var fingrarna är positionerade vid vissa värden osv.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aha, så hur fungerar trackingen sedan då? Via de vanliga fyrarna och de ska kunna spåra lika exakt som i videon sedan? Förstod inte riktigt vad du menade med "vanliga trackers"?

De spårar position med Vive Trackers som man kan se i videon. Så ja man ska kunna spåra lika exakt som i videon med vanliga fyrar och själva finger-trackingen sker via proximity sensorer som sitter i kontrollera de har i händerna.

Medlem

Lär ju garanterat bli till nån ny VR-kontroll, förhoppningsvis i samband med PSVR2.
@monsterbenke det finns handskar faktiskt, det finns tom i Oculus quest handtracking.
Dvs att du ser dina egna händer osv.
Problemet är, hur ska du styra med bara handen tex? hur ska du skjuta i ett spel?
hålla en pistolatrapp eller ska du forma handen som en pistol?
många spel skulle behöva ha unika styrscheman om man bara ska använda sina händer så det skulle bli svår att lära sig och hålla reda på alla. Men ja i många spel skulle det funka att bara styra med sina egna händer utan kontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lite trist att den inte klarar av "Live long and prosper!".
Antar att vi från Vulcan får vänta på en ny prototyp.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lär ju garanterat bli till nån ny VR-kontroll, förhoppningsvis i samband med PSVR2.
@monsterbenke det finns handskar faktiskt, det finns tom i Oculus quest handtracking.
Dvs att du ser dina egna händer osv.
Problemet är, hur ska du styra med bara handen tex? hur ska du skjuta i ett spel?
hålla en pistolatrapp eller ska du forma handen som en pistol?
många spel skulle behöva ha unika styrscheman om man bara ska använda sina händer så det skulle bli svår att lära sig och hålla reda på alla. Men ja i många spel skulle det funka att bara styra med sina egna händer utan kontroll.

Alla gamepads sen n64 och playstation har ju varit formade som ett vapen med trigger av en god anledning, jag tror även denna kommer följa den standarden

Medlem

Kan vi inte bara hoppa förbi allt det här och gå direkt till mind uploading istället ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av eld:

Alla gamepads sen n64 och playstation har ju varit formade som ett vapen med trigger av en god anledning, jag tror även denna kommer följa den standarden

Ja det tror jag också.
jag skrev bara ett svar på varför man inte "bara kan använda sina händer"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det tror jag också.
jag skrev bara ett svar på varför man inte "bara kan använda sina händer"

ah, missade det!

Näe det är en komplicerad grej, man behöver ju det fysiska greppet för mycket i spel!

Medlem

Nästa generation är väl matrix som gäller

Medlem
Skrivet av Keima:

Nästa generation är väl matrix som gäller

ja, bortskämda ungjävlar


signatur

//monster

1
Skriv svar