Detta är Assassin's Creed: Valhalla

Medlem

Techno-vikingen Eivor... 😆

Medlem
Skrivet av Buster:

Techno-vikingen Eivor... 😆

Rockys fru i Jönssonligan......


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Rockys fru i Jönssonligan......

MIN HÄST!

Medlem

De borde skippa "Assassin's Creed" titeln nu.

Medlem

Jag ser fram emot detta mycket, kommer säkert bli bra

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Hur kommer rösterna låta med Engelsk/Norsk brytning

Jag tänkte med en gång på den norska komediserien "Vikingar" eller vad den nu hette. Finns säkert klipp på YT att se

Skrivet av FZ.se:

En yxa i varje hand, så erövrar man England. Så säkert någon viking. Halshuggningar är ju ett säkert sätt att döda folk, till och med Högländare, och den stora frågan är väl just hur mycket "Assassin" det finns kvar i detta Creed.

Skrivet av snabbfakta:

De borde skippa "Assassin's Creed" titeln nu.

Det står ju i texten "...or stealthily assassinate targets with your hidden blade. " så nog finns det smyga kvar om man vill det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vänta nu, spelet utspelar sig från 800 till 1066... skall vi spela flera generationer av Eyvors?

Den biten vill man ju veta mer om!

Medlem
Skrivet av conthox:

Det står ju i texten "...or stealthily assassinate targets with your hidden blade. " så nog finns det smyga kvar om man vill det.

Tänker på Thorfinn i Vinland Saga. Han är en assassin viking som används för att döda militäriska ledare i England.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, det stod i Eurogamers artikel. Väldigt störande, visar på hur mycket Ubisoft bryr sig om norden. I Odyssey hette de två olika karaktärerna olika namn.

På vilket sätt är det störande och hur visar det vad Ubi bryr sig om? I Odyssey var historien skriven för två syskon. Sen valde du vem du ville spela som. I Valhalla är historien uppenbarligen skriven för en karaktär, sen väljer du om du vill att den ska vara en kvinna eller man.

KoP
Medlem

Så vad är grejen i dom senaste AC spelen? Utspelar dom sig precis som i ettan i en typ av "simulering"? Har inte direkt spelat eller fördjupat mig i vad spelen går ut på, tyvärr. ╮(╯_╰)╭

Medlem

Hoppas man inte bara får se Norge och England, utan att man kan fara i österled också


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Kanske blir det första asscreed man orkar spela igenom! Om det inte blir lika överdrivet onödigt mkt grind


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av KoP:

Så vad är grejen i dom senaste AC spelen? Utspelar dom sig precis som i ettan i en typ av "simulering"? Har inte direkt spelat eller fördjupat mig i vad spelen går ut på, tyvärr. ╮(╯_╰)╭

Undrar detsamma men jag har inte spelat något av dem. De ser på ytan väldigt lockande ut, men det är liksom nånting inom mig som tvekar på att det alls kan vara så fri och interagerbar värld som i t.ex. ett Bethesda-open world-spel. Jag tänker mig att det är mycket som bara är för syns skull, många scriptade grejer osv. Men jag motbevisas väldigt gärna!

Medlem

Kan verkligen inte tänka mig ett välfungerande stealth-system som känns logiskt i denna världen. Riktigt tråkigt, tycker att AC-serien var lite på rätt håll, men detta känns bara som en cashgrab då folk är så kåta på vikingar tack vare en viss tv serie.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Vamp:

På vilket sätt är det störande och hur visar det vad Ubi bryr sig om? I Odyssey var historien skriven för två syskon. Sen valde du vem du ville spela som. I Valhalla är historien uppenbarligen skriven för en karaktär, sen väljer du om du vill att den ska vara en kvinna eller man.

Det är väl inget som hindrar att de har två olika namn beroende på om man är man eller kvinna i spelet? Sen kunde de valt ett namn som inte är ett känt gammalt kvinnonamn i norden också.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

jag kommer äta upp min fiktiva hatt om basbyggandet inte blir mellanmjölk.

Fegt att bara riskera att äta en fiktiv hatt

Medlem

Hoppas hoppas hoppas att jag inte behöver dual-wielda utan får köra med ett tvåhands-svärd. Bryr mig inte om det inte fanns eller något sånt, jag vill ha ett stort svärd!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Blir nog bra det där.

Testpilot
Skrivet av KoP:

Så vad är grejen i dom senaste AC spelen? Utspelar dom sig precis som i ettan i en typ av "simulering"? Har inte direkt spelat eller fördjupat mig i vad spelen går ut på, tyvärr. ╮(╯_╰)╭

Skrivet av Witchfinder:

Undrar detsamma men jag har inte spelat något av dem. De ser på ytan väldigt lockande ut, men det är liksom nånting inom mig som tvekar på att det alls kan vara så fri och interagerbar värld som i t.ex. ett Bethesda-open world-spel. Jag tänker mig att det är mycket som bara är för syns skull, många scriptade grejer osv. Men jag motbevisas väldigt gärna!

Det är ytterst korta segment med "nutid-emulering" så det störde jag mig inte på så mycket. Förhoppningsvis kommer de ta bort det böset så småningom.
Det som Origin och Odyssey lyckats med är den stora världen där man kör sina uppdrag och att man har frihet i hur man angriper dem. De har ju fått till mera rpg bit med skillträd. I Odyssey så har de tagit in många influenser från Witcher 3 där de försökt göra även sidouppdrag mera talande och unika.
Det finns egentligen 4 typer av uppdrag:

* Story uppdrag som är oftast riktigt roliga.
* Sidouppdrag som de jobbat på att förbättra. Inklusive en del miniboss-fighter som är riktigt skoj.
* Random genererade uppdrag.
* Vecko & daily uppdrag för att tjäna poäng till att köpa grejer.

Dessutom är stridsystemet riktigt trevligt i Odyssey. De gjorde om det rejält redan i Origins men har trimmat det till sista spelet.

102h i Origins och 188h i Odyssey (inkluderar alla DLC) pekar på att jag hade kul

För att återknyta till tråden så hoppas jag de behåller mycket av känslan från dessa spel och utvecklar det inför det nya.
Håller dock mina förväntningar låga så man blir positivt överraskad!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av puban:

Fegt att bara riskera att äta en fiktiv hatt

Jag har ingen riktig hatt.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är väl inget som hindrar att de har två olika namn beroende på om man är man eller kvinna i spelet? Sen kunde de valt ett namn som inte är ett känt gammalt kvinnonamn i norden också.

och priset för veckans mest konservativa åsikt går till... Det är väl snarare nytänkande att välja ett namn som passar både till en kvinnlig och manlig karaktär. Sen att du har fördomar gällande namnet tycker jag inte ska påverka kreatörens beslut.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Sen kommer huvudparten av spelet kommer utspelas på England, man bara börjar i Norge. Engelska vikingar alltså...

https://www.eurogamer.net/articles/2020-04-30-assassins-creed...

Det blir lätt lite dygt att utföra plundringsräder på hemmaplan. De stora vikingatågen skedde därför i andra länder. Detta gällde bl.a. England, där daner (och en del norrbaggar) försökte erövra ön under andra halvan av 800-talet. Det misslyckades till slut men 100 år senare var de tillbaka och tog nästan hela skiten.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det blir lätt lite dygt att utföra plundringsräder på hemmaplan. De stora vikingatågen skedde därför i andra länder. Detta gällde bl.a. England, där daner (och en del norrbaggar) försökte erövra ön under andra halvan av 800-talet. Det misslyckades till slut men 100 år senare var de tillbaka och tog nästan hela skiten.

Men i spelet har man alltså basen på England. Jag kan inte tänka mig att de gör räder på andra ställen, utan spelet utspelas i och runt England. Så rent tekniskt gör man raider på hemmaplan, fast mot ett annat kungarike i England.

KoP
Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Undrar detsamma men jag har inte spelat något av dem. De ser på ytan väldigt lockande ut, men det är liksom nånting inom mig som tvekar på att det alls kan vara så fri och interagerbar värld som i t.ex. ett Bethesda-open world-spel. Jag tänker mig att det är mycket som bara är för syns skull, många scriptade grejer osv. Men jag motbevisas väldigt gärna!

Det enda AC spelet jag har testat (för att jag fick det gratis) är AC: Black Flag och jag gillade verkligen inte kontrollerna för 5 öre, därför la jag ner det spelet ganska omgående. :'D Det var även något med känslan i spelet som inte gick hem heller.

Avstängd
Skrivet av Witchfinder:

Undrar detsamma men jag har inte spelat något av dem. De ser på ytan väldigt lockande ut, men det är liksom nånting inom mig som tvekar på att det alls kan vara så fri och interagerbar värld som i t.ex. ett Bethesda-open world-spel. Jag tänker mig att det är mycket som bara är för syns skull, många scriptade grejer osv. Men jag motbevisas väldigt gärna!

Du hinner spela Odyssey innan detta kommer. Jag kan säga att det är det bästa AC hittills och en otroligt öppen värld, du kan springa/klättra/segla överallt och det är otroligt stort. Detta skulle väl bli ännu mer öppet enligt rykten så ska bli intressant att se vad som hittas på.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@Harakiri:
@breahl:

Efter att ha sökt upp ett par mer skeptiska recensioner så är det ett par grejer som oroar mig. Jag tänkte först att de två senaste spelen skulle vara de som skulle passa mig bäst, som gillar RPG (eller rättare sagt, för det här sammanhangets skull, gillar levling). Men det som oroar mig är det att det ska vara väldigt level-bundet, alltså att en fiende som bara är någon enstaka level över dig blir oerhört svår, att överlevlade uppdrag blir extremt svåra. Detta gör mig ingenting, det kan snarare vara bra – om man får belöningar därefter. Men jag läste att man inte får mer xp för den sakens skull. En av de saker jag älskar allra mest med open world-RPG är att prova mina vingar på ställen som det inte riktigt är meningen att man ska vara på, och av det också få chansen till mycket saftiga belöningar för mödan. Jag gillar att power-game:a dynamiskt, utnyttja kryphål, plocka saker från högt och lågt. Vissa spel som t.ex. Borderlands (och även Divinity: Original Sin) så känns det som att man hamnar i en stadigt flytande level-flod som man inte kan bryta sig loss från, där man avancerar i en viss given takt och alltid kasserar sin alldeles nyss fullgoda, men mycket snart utdaterade, utrustning för att som genom ett klockspel uppgradera sina saker till nästa förutsägbara tier. Det är då "den stora tomheten" infinner sig i mitt spelhjärta.

Avstängd

Här har ni en bra video om hur stor världen är.

https://www.youtube.com/watch?v=pjkPtFNFm9k


signatur

PS5 och inget annat.

Testpilot
Skrivet av Witchfinder:

@Harakiri:
@breahl:

Efter att ha sökt upp ett par mer skeptiska recensioner så är det ett par grejer som oroar mig. Jag tänkte först att de två senaste spelen skulle vara de som skulle passa mig bäst, som gillar RPG (eller rättare sagt, för det här sammanhangets skull, gillar levling). Men det som oroar mig är det att det ska vara väldigt level-bundet, alltså att en fiende som bara är någon enstaka level över dig blir oerhört svår, att överlevlade uppdrag blir extremt svåra. Detta gör mig ingenting, det kan snarare vara bra – om man får belöningar därefter. Men jag läste att man inte får mer xp för den sakens skull. En av de saker jag älskar allra mest med open world-RPG är att prova mina vingar på ställen som det inte riktigt är meningen att man ska vara på, och av det också få chansen till mycket saftiga belöningar för mödan. Jag gillar att power-game:a dynamiskt, utnyttja kryphål, plocka saker från högt och lågt. Vissa spel som t.ex. Borderlands (och även Divinity: Original Sin) så känns det som att man hamnar i en stadigt flytande level-flod som man inte kan bryta sig loss från, där man avancerar i en viss given takt och alltid kasserar sin alldeles nyss fullgoda, men mycket snart utdaterade, utrustning för att som genom ett klockspel uppgradera sina saker till nästa förutsägbara tier. Det är då "den stora tomheten" infinner sig i mitt spelhjärta.

Då det gäller fienden så : japp det är ganska bundet till nivå , inte helt galet bundet men regionerna är tydligt klassade i olika level. Men jag kände aldrig det att man var underlevlad då man körde. Sålänge man kör huvudstoryn och de sidouppdrag som verkar roliga så följer nivån med bra till maxlvl. Kör man dessutom lite extra sidouppdrag eller bara lallar runt som jag brukar göra så är man lätt för hög nivå även för story-uppdragen och dessa kan man faktiskt göra med för hög nivå till skillnad mot i världen.
Man kan döda fiender upp till ett par nivåer högre än en själv och få tag i vapen och annat som är ett par nivåer högre men dessa kan man oftast inte använda förrän man är rätt nivå så det är ganska dödfött.

Det jag tyckte var lite trist är att då du levlar upp så kan man inte heller överlevla vilket jag tycker kan vara roligt att återkomma o spöa skiten ur den där dumma fienden som tog kål på dig då du var ung och låg level
De kanske har fixat detta i en patch nu men då jag spelade så var det så.

Både Origins och Odyssey har ett liknande system gällande just utrustningen som är riktigt trevligt.
Du kan uppdatera dem med din level.
Har man hittat ett favvo-vapen eller rustning så kan du ha den genom hela spelet om du vill.
För min del så hade jag en del grejer som hängde med bra länge. Man uppgraderade dem ungefär var 3-4 level och det kostar såklart en slant i material & pengar men inte en totalt galen summa.

Många av de rustningar och vapen som finns uppmuntrar till en viss stil spelande så man experimenterar gärna då kostnaden att respecca sin karaktär också är lågt vilket gör att man kan testa olika spelsätt. Just det är en av de roliga grejerna att hitta ett nytt vapen eller rustning och sedan bygga om hela spelstilen efter detta. En annan aspekt av detta är att vissa unika bonusar kan inte läggas på din rustning eller vapen förrän du har hittat ett vapen/rustning med den unika bonusen först. Det gör att man gärna letar efter vissa saker för att sen min/maxa sin gubbe.

Kan ju berätta om ett tillfälle där jag utnyttjade systemet.
På ett ställe finns ett vapen som gör att man inte behöver upp till ytan för att andas då man dyker. Det är dock i en region med hög lvl och egentligen inte meningen att man skall dit direkt. Men det går att ta sig dit och utnyttja olika trix att döda de fiender som vaktar vapnet. Den typen av skattjakt tror jag kan tilltala dig med tanke på vad du skrivit

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Då det gäller fienden så : japp det är ganska bundet till nivå , inte helt galet bundet men regionerna är tydligt klassade i olika level. Men jag kände aldrig det att man var underlevlad då man körde. Sålänge man kör huvudstoryn och de sidouppdrag som verkar roliga så följer nivån med bra till maxlvl. Kör man dessutom lite extra sidouppdrag eller bara lallar runt som jag brukar göra så är man lätt för hög nivå även för story-uppdragen och dessa kan man faktiskt göra med för hög nivå till skillnad mot i världen.
Man kan döda fiender upp till ett par nivåer högre än en själv och få tag i vapen och annat som är ett par nivåer högre men dessa kan man oftast inte använda förrän man är rätt nivå så det är ganska dödfött.

Det jag tyckte var lite trist är att då du levlar upp så kan man inte heller överlevla vilket jag tycker kan vara roligt att återkomma o spöa skiten ur den där dumma fienden som tog kål på dig då du var ung och låg level
De kanske har fixat detta i en patch nu men då jag spelade så var det så.

Både Origins och Odyssey har ett liknande system gällande just utrustningen som är riktigt trevligt.
Du kan uppdatera dem med din level.
Har man hittat ett favvo-vapen eller rustning så kan du ha den genom hela spelet om du vill.
För min del så hade jag en del grejer som hängde med bra länge. Man uppgraderade dem ungefär var 3-4 level och det kostar såklart en slant i material & pengar men inte en totalt galen summa.

Många av de rustningar och vapen som finns uppmuntrar till en viss stil spelande så man experimenterar gärna då kostnaden att respecca sin karaktär också är lågt vilket gör att man kan testa olika spelsätt. Just det är en av de roliga grejerna att hitta ett nytt vapen eller rustning och sedan bygga om hela spelstilen efter detta. En annan aspekt av detta är att vissa unika bonusar kan inte läggas på din rustning eller vapen förrän du har hittat ett vapen/rustning med den unika bonusen först. Det gör att man gärna letar efter vissa saker för att sen min/maxa sin gubbe.

Kan ju berätta om ett tillfälle där jag utnyttjade systemet.
På ett ställe finns ett vapen som gör att man inte behöver upp till ytan för att andas då man dyker. Det är dock i en region med hög lvl och egentligen inte meningen att man skall dit direkt. Men det går att ta sig dit och utnyttja olika trix att döda de fiender som vaktar vapnet. Den typen av skattjakt tror jag kan tilltala dig med tanke på vad du skrivit

Ah, ja det där med undervattensgrejen lät som en typiskt rolig grej att kunna göra! Vad menar du med att man inte kan överlevla, vad är det som händer med den gamla fienden som du ville spöa i ett sådant fall? Sånt brukar jag tycka är riktigt kul, "vänta du bara tills jag levlat upp", man har misslyckats gång på gång och det blir så härligt att återkomma och krossa fienden till stoft.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Men i spelet har man alltså basen på England. Jag kan inte tänka mig att de gör räder på andra ställen, utan spelet utspelas i och runt England. Så rent tekniskt gör man raider på hemmaplan, fast mot ett annat kungarike i England.

Jag tvivlar starkt på att danerna i Northhumbria, Mercia och Östangeln såg dessa länder som hemmaplan. De var inte födda där utan i det som idag är Danmark (vissa ymgre norrbaggar kan dock ha varit födda på Irland). Det jag menar är att det hade varit skumt att förlägga stora delar av spelet i Norden i och med att inga större krig pågick där på 800-talet (om jag inte minns helt fel så blev det såna först runt år 1000).

Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Då det gäller fienden så : japp det är ganska bundet till nivå , inte helt galet bundet men regionerna är tydligt klassade i olika level. Men jag kände aldrig det att man var underlevlad då man körde. Sålänge man kör huvudstoryn och de sidouppdrag som verkar roliga så följer nivån med bra till maxlvl. Kör man dessutom lite extra sidouppdrag eller bara lallar runt som jag brukar göra så är man lätt för hög nivå även för story-uppdragen och dessa kan man faktiskt göra med för hög nivå till skillnad mot i världen.
Man kan döda fiender upp till ett par nivåer högre än en själv och få tag i vapen och annat som är ett par nivåer högre men dessa kan man oftast inte använda förrän man är rätt nivå så det är ganska dödfött.

Det jag tyckte var lite trist är att då du levlar upp så kan man inte heller överlevla vilket jag tycker kan vara roligt att återkomma o spöa skiten ur den där dumma fienden som tog kål på dig då du var ung och låg level
De kanske har fixat detta i en patch nu men då jag spelade så var det så.

Både Origins och Odyssey har ett liknande system gällande just utrustningen som är riktigt trevligt.
Du kan uppdatera dem med din level.
Har man hittat ett favvo-vapen eller rustning så kan du ha den genom hela spelet om du vill.
För min del så hade jag en del grejer som hängde med bra länge. Man uppgraderade dem ungefär var 3-4 level och det kostar såklart en slant i material & pengar men inte en totalt galen summa.

Många av de rustningar och vapen som finns uppmuntrar till en viss stil spelande så man experimenterar gärna då kostnaden att respecca sin karaktär också är lågt vilket gör att man kan testa olika spelsätt. Just det är en av de roliga grejerna att hitta ett nytt vapen eller rustning och sedan bygga om hela spelstilen efter detta. En annan aspekt av detta är att vissa unika bonusar kan inte läggas på din rustning eller vapen förrän du har hittat ett vapen/rustning med den unika bonusen först. Det gör att man gärna letar efter vissa saker för att sen min/maxa sin gubbe.

Kan ju berätta om ett tillfälle där jag utnyttjade systemet.
På ett ställe finns ett vapen som gör att man inte behöver upp till ytan för att andas då man dyker. Det är dock i en region med hög lvl och egentligen inte meningen att man skall dit direkt. Men det går att ta sig dit och utnyttja olika trix att döda de fiender som vaktar vapnet. Den typen av skattjakt tror jag kan tilltala dig med tanke på vad du skrivit

Man kan överlevla, det har man kunnat länge. Det kom något som hette mastery levels och en massa nya grejer man kan sätta poängen man får på. Det finns en massa. Jag är level 280 nått på Mastery level nu och jag har inte ens fyllt alla ännu. Men då har jag väl kört spelet 5-6 gånger + använt en bugg som fanns som inte finns nu. Men du kan levla till 1000 nu om du vill.

Men har du inte kört expansionerna? Mastery levels fanns då.


signatur

PS5 och inget annat.

123
Skriv svar