Microsoft stäms för påstått defekta Xbox-kontroller

Medlem

Har inträffat på min 360-kontroll ja, men jag kind of gillar det hahaha, iaf i bilspel där felet agerar perfekt autopilot i vissa kurvor!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Inaktiv
Skrivet av Johlor:

Vadå? Är väl deras jobb att inte göra dem så attraktiva för katter? XD

Iofs, de kunde låtit sig inspireras av Nintendos knep att förhindra att barn smaskar på "kasetterna" till Switch.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Min Elite controller (första generationen) driftar nu. Supertråkigt då jag tokälskat den från första minut. Nu gör den en redan bångstyrig Arthur Morgan näst intill okontrollerbar :/ Får se om jag håller ut till Series X kontrollen kommer, eller om jag köper en ny Elite v.2.

Strunta i V2, tyvärr. Den togs isär direkt efter lansering och ser identisk ut när det kommer till de analoga styrspakarna.

Orkar inte dra allt igen, men ja alla mina Elitekontroller har börjat drifta rejält på oftast vänstra och ibland högra. Efter den beskrivningen brukar alla få för sig att jag är vårdslös med kontrollerna, men icke. Extremt försiktig med mina grejer. Det är ett markant designfel tyvärr på en annars underbar kontroll, och Microsoft verkar inte lärt sig läxan till V2.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Inte haft några problem vare sig på Elite 2 kontrollen eller någon annan och då är de extremt välanvända. Dock på Nintendo switchen.....

jbx
Medlem

Min första Elite var felfri. När jag bestämde mig för att köpa den vita Elite fick jag problem, den vänstra spaken var ”drivande”. Totalt testade jag 4! vita, MediaMarkt personalen tyckte jag var lite för kräsen men fick ändå byta varje gång.
Tillslut gav jag upp och tog en svart igen.
Nu har jag elite v2, även den har en slapp spak om jag lutar kontrollen framåt, syns tydligt i ”tillbehör-appen”.
Så jag tycker det bra att han stämmer dem, hur svårt kan det vara att lösa de designgfelet?
Har aldrig haft liknande problem med någon kontroll...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag tror inte att det är ett så stort problem. Inte för Microsoft som spenderat 100$ miljoner i den utvecklingen av handkontroll. Dem vet hur man bygger. Nintendo kan jag tänka mig att dem har ett större problem. Där är det ny teknik involverad. Jag tror att Nintendo i det stora hela har löst gen 1 av Joy-cons för Switch.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Har haft det i samtliga Nintendo64 kontroller men aldrig i någon xbox

N64-spakarna är ju verkligen i en klass i för sig. Köpte en beggad konsoll för några år sen och båda kontrollerna hade spakar som var helt paj. Men dom var lätta att byta ut åtminstone till skillnad från moderna kontroller som behöver lödas.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av phi:

Inga problem för mig med drifting i spakarna men däremot har gummit släppt på alla tre elite-kontrollerna. Skitkvalitet och det är definitivt en designmiss.

Intressant. Samma problem på min Elite-kontroll (du menar gummit på baksidan?).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ännu en nyhet som de flesta spelsajter har belyst, men som Gamereactor väljer att inte skriva om...


signatur

Kunskapsförmedlare.

jbx
Medlem
Skrivet av lampis:

Ännu en nyhet som de flesta spelsajter har belyst, men som Gamereactor väljer att inte skriva om...

Fast de skriver ju om köttknivar och bil-schampo juh!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

@jbx: Haha! Sant. Men det är den tredje eller fjärde "negativa" nyheten som rör Xbox den senaste tiden som Gamereactor har valt att inte skriva om. Tur att vi har FZ så vi får hela bilden.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Gnällkuk

"...I McFaddens fall har det dröjt några månader innan problemet visat sig, vilket innebär att garantin har gått ut."

Ursäkta, va? En kontroll som kostar över två tusen spänn och har en garanti på, vaddå? En månad? Det är ju ett skämt och ett enormt varningstecken.

Själv har jag varit mindre drabbad, har förvisso bara använt mina kontroller halvt sparsamt till PC. Min gamla trådburna 360-kontroll började glappa efter tre år eller något, fick tejpa ned sladden mot kontrollen så fungerade det, till slut ledsnade jag och köpte ett par Xbox One-kontroller. Inga problem so far.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har 4 kontroller. 2 av dom har driftat. Köpte en ny (den 4e) och den jäkeln driftade efter ca 3 månader. Men men, d e ju fortfarande den skönaste kontrollen för mig så jag får leva med d. Till 360 hade jag aldrig någonsin problem..

Medlem

Jag hade en 360-kontroll som började drifta på vänstra spaken (ytterst lite) och endast framåt.
Det märktes dock bara i ett spel och det var Halo anniversary edition eller vad det nu hette. Det hade antagligen mindre "dead zone" än exempelvis COD.
Det var antagligen COD som slet ut kontrollen till att börja med då man ständigt tryckte ner spaken när man sprang framåt.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Baronova:

Om inte Nintendo blir stämda för det känns det tveksamt att Microsoft skulle bli det.

Tror Nintendo åtgärdade det med 2019 versionen av switch. Spakarna ser likadana ut på utsidan men annorlunda på insidan.
Drift fel har nåt med sensorerna att göra, jag tog sensorerna från en 360 kontroll och satte dom i min xbone kontroll och nu funkar den igen.

12
Skriv svar