Hjälp, konstigt ljud när man startar datorn

Medlem
Hjälp, konstigt ljud när man startar datorn

Hej kära medvänner!

Ibland när jag startar datorn, oavsett kallstart eller från viloläge, så kan den börja låta som en köttkvarn nästan.
Detta händer ca. 50/50 av gångerna jag drar igång den, en omstart brukar sedan oftast ta bort ljudet. Ibland två.

Jag rengjorde ur hela datorn och såg till att allt damm var borta ur fläktarna.
Men problemet kvarstår ändå...
Jag börjar misstänka att en av fläktarna har "blivit dålig" och kanske måste bytas ut helt och hållet?
Men jag tänkte att jag checkar i forumet för tips innan jag börjar skruva isär och felsöker.

Så, har någon annan en idé vad det kan vara för fel?

Medlem

Du har säkert kollat det men det är ingen kabel som kommer i kontakt med nån fläkt när du sätter på locket?

jbx
Medlem

Har du vattenkylning på processorn? AIO-pumpen kan låta märkligt om den håller på att ge upp?
Men kolla också så alla fläktar går fritt?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det kan vara nån fläkt som låter.
Ett lager håller på att ge upp, du får nog göra en noggrannare felsökning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Om det är fläktarna borde det vara relativt enkelt att felsöka, antingen använder du mjukvara för att kontrollera fläkthastigheten eller går in i bios och ändrar där. När det låter, dra upp fläktarna en i taget, om möjligt, till max.

Får hoppas det inte är pumpen, men tror mer på att det är fläkt som är skev eller dylikt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av JRico:

Du har säkert kollat det men det är ingen kabel som kommer i kontakt med nån fläkt när du sätter på locket?

Jag kollade lite sånt när jag städade ur den , med tanke på att jag kan "fixa" problemet genom att enbart starta om datorn så känns det inte som det borde vara ett sådant problem.

Skrivet av jbx:

Har du vattenkylning på processorn? AIO-pumpen kan låta märkligt om den håller på att ge upp?
Men kolla också så alla fläktar går fritt?

Jag kör inte vattenkylning. Ursäkta att jag inte skrev det, skulle varit lite mer tydlig.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan vara nån fläkt som låter.
Ett lager håller på att ge upp, du får nog göra en noggrannare felsökning

Jo jag lutar mot något sånt, jag tänkte jag gör en koll här bara innan jag börjar plocka isär datorn.

Skrivet av trickeh2k:

Om det är fläktarna borde det vara relativt enkelt att felsöka, antingen använder du mjukvara för att kontrollera fläkthastigheten eller går in i bios och ändrar där. När det låter, dra upp fläktarna en i taget, om möjligt, till max.

Får hoppas det inte är pumpen, men tror mer på att det är fläkt som är skev eller dylikt.

Ah, bra tips! Kan ju köra igång och ställa fläkthastighet när "kvarnen" är igång.
Då kan jag ju pinpointa ifall det är en fläkt som spökar! Även vilken dessutom. Tack.

Medlem

De flesta fall när det låter som en köttkvarn så brukar det vara fläkten i PSU'n.

"Strömaggregatet"


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Ha igång datorn till ljudet kommer, stoppa en o en fläkt försiktig med fingret en kort stund och då får du reda på vilken fläkt

Medlem

Uppdatering: Tog ett tag innan jag hade tummen ur och fixade problemet. Det var iallafall den främre chassifläkten som lät konstigt när den gick på högre varv. Min dator kör fläktarna väldigt hårt när man bootar upp datorn, sedan går ner efter en minut typ.
Tipset att stoppa fläkten med fingret (genom att vila det på mitten av fläkten) var faktiskt vad som hjälpte mig hitta boven!
Tack för tipsen iallafall, nu är datorn tyst.

1
Skriv svar