Diskutera – Vilket spel använder politik på bästa sätt?

Skrivet av Seveni:

Tycker om tanken om Deus Ex, en kamp om intoleransen mellan cyborg och människor. De flesta är oskyldiga men de paranoida människorna har legitima anledningar att frukta de som har implantat. När kommer nästa attack från robotorna? Jag skulle vara rädd för cyborgs också om jag levde i sådan värld.

Ideologier och politik kan upphöja ett spel från att bara vara action till något mer djupt och när det är verkligen som bäst så är det som verkligheten när det inte är bara en sida som har rätt.

This! Bra skrivet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Southpark spelet kanske, annars är GTA en standard

Medlem

GTA är extremt on the nose och långt ifrån klyftigt, förstår inte riktigt vad folk får för sig att det skulle vara ett bra grepp på politik. Det är typ South Park for dummies (vilket säger en hel del!)

Medlem

Bioshock serien helt klart. Min favorit: https://www.youtube.com/watch?v=mJcpqkgpdcc

Satir men ändå trovärdigt.

Medlem

Victoria 2.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skribent
Skrivet av Biggles:

GTA är extremt on the nose och långt ifrån klyftigt, förstår inte riktigt vad folk får för sig att det skulle vara ett bra grepp på politik. Det är typ South Park for dummies (vilket säger en hel del!)

Det kanske säger mer om spelmediet som helhet? Men håller med, jag tycker också mycket av satiren känns som Tarantino, dock utan finess.

Angående politik i spel får man nog skilja på politiska budskap och om politik som medel används i spelen.

EVE, som många säger är ju ett egen värld, egen ekonomi och egen politik. Till den milda grad att det nästan går utanför gränsen för vad ett spel är. Samma gällde väl Ulitma Online back in the days.

Paradox spel som Heart of Iron, Victoria, Europa Universalis har också en stor politisk aspekt där du kan manövrera ut andra länder med just politiskt spel.

Politiska budskap är dock svårare, men det som jag direkt tänker på är Papers Please.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Tomas Helenius: Hoppas på en review när det släpps!


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Charmen med just GTA är att man slår rätt hårt åt båda sidor, i detta fall i amerikansk kontext höger/vänster.

Kanske inte objektivt det bästa. Men i egen mening påverkade "politiken" emellan Morrowinds hus och guilder mig mest.
Det är frånvarandet av det som främst gjort mig besviken på följande TES-spel. Man fick göra val, och kunde inte bli "grandmaster" av precis allt i samma genomspelning.

Utöver de rent politiska husen där du bara kunde sida med ett hade även alla guilds egna agendor, och gick man med i mages guild till exempel kunde du inte avancera vidare i fighters guild utan ställdes inför ett val. Samma sak med thieves guild och lönnmördarna morag tong.

Medlem

Tropico 6..
När kommunismen är som den borde va

12
Skriv svar