Häftigaste speleventet du upplevt?

Skägg.
10 Chambers
Häftigaste speleventet du upplevt?

Det råder ingen tvekan om att Travis Scott-konserten i Fortnite, och Marshmellows innan, är en intressant studie hur musikbranschen har börjat inse att spelditot kan hjälpa dem att nå en helt ny publik. Och eventet i sig var väldigt spektakulärt, upphypat under flera veckor med scenbyggen och liknande. Jag började fundera på vilka särskilda event man själv varit med om i spel, och vilket som varit häftigast. Då tänker jag stort som smått, allt från säsongsbetonade firanden i onlinerollspel och liknande till stora saker som när portalen till första expansionen i World of Warcraft öppnades.


signatur
Medlem

Kommer alltid minnas scourge-invasionen före releasen av Wrath of the Lich King. Började inte lira förrän i mitten av TBC så jag missade originalinvasionen i vanilla, men det var ändå en stor upplevelse och början på den bästa tiden jag har haft i WoW.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

För länge sedan när jag spelade Tibia, ett gammalt mmorpg där spelare hänsynslöst kunde döda andra spelare och loota deras hårt förvärvade gear.
Jag vet inte vilket år det var men en Påve hade gått bort vilket gjorde att serverns katoliker klädde ut sina karaktärer i svart och samlades för att hedra minnet av den forne Påven. Svenskarna på servern häcklade deras cermoni och innan någon visste om vad som skedde så utbröt ett veckolångt krig mellan polackerna (katoliker) och svenskarna (häcklare) spelare bekände färg genom att anta sin nations färger på sin gubbe.
Det var spännande. Avancerade infiltrationsoperationer utfördes av respektive sida genom att klä sig som polack eller svensk för att på så vis antingen kunna följa efter respektive nations krigsband och rapportera till sin sida var de befann sig eller för att helt enkelt undvika bråd död när en krigshär drog förbi.
Personligen agerade jag likplundrare och fick tag i mycket fin loot under denna period och dog bara en gång.

En svensk guild gick segrande ur kriget och skulle senare komma att dominera helt och hållet. Till den nivån att de bestämde marknadspriser på värdefulla runor. De som inte gick med på deras riktlinjer blev "rookade", jagade och dödade tills de blev en sådan låg level att enbart den fredade nybörjarzonen skulle kunan bli spelbar.
(Varje gång man dog förlorade man utöver gear även experience.)

Medlem
Skrivet av triggers:

För länge sedan när jag spelade Tibia, ett gammalt mmorpg där spelare hänsynslöst kunde döda andra spelare och loota deras hårt förvärvade gear.
Jag vet inte vilket år det var men en Påve hade gått bort vilket gjorde att serverns katoliker klädde ut sina karaktärer i svart och samlades för att hedra minnet av den forne Påven. Svenskarna på servern häcklade deras cermoni och innan någon visste om vad som skedde så utbröt ett veckolångt krig mellan polackerna (katoliker) och svenskarna (häcklare) spelare bekände färg genom att anta sin nations färger på sin gubbe.
Det var spännande. Avancerade infiltrationsoperationer utfördes av respektive sida genom att klä sig som polack eller svensk för att på så vis antingen kunna följa efter respektive nations krigsband och rapportera till sin sida var de befann sig eller för att helt enkelt undvika bråd död när en krigshär drog förbi.
Personligen agerade jag likplundrare och fick tag i mycket fin loot under denna period och dog bara en gång.

En svensk guild gick segrande ur kriget och skulle senare komma att dominera helt och hållet. Till den nivån att de bestämde marknadspriser på värdefulla runor. De som inte gick med på deras riktlinjer blev "rookade", jagade och dödade tills de blev en sådan låg level att enbart den fredade nybörjarzonen skulle kunan bli spelbar.
(Varje gång man dog förlorade man utöver gear även experience.)

My god!
Det är helt galet att vi tar med oss religösa krig in i spelvärlden. Men jäkligt spännande experiment. Men också frukansvärt intressant/läskigt? att den vinnande sidan tar till diktatur och tyranni för att proklamera sina regler. Särskilt om det var svenskar som är uppväxta i ett av dom friaste länder som finns i världen. Sjukt intressant att studera i masspsykologiskt perspektiv. Och fördelen är att inga riktiga människor går åt.

Skribent

Final Fantasy XI Online hade jäkligt fina högtider, såsom körsbärsblomningen i Japan och liknande händelser som reflekterades i spelet.

Medlem

Blodpesten minns jag med nöje. Körde Hunter på den tiden.... 😉


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Öppning av Ahn'Qiraj i WoW.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Finns så många. Jag var även Volunteer Guide i Everquest i några år så jag var med och stagade events med GMs och Devs. RIFT när det var nytt tex hade intressanta global events.

Medlem

Strax innan dom stängde beta inför release till WoW var hyffsat coolt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Ett annat event som är värt att nämna är End of the world eventet i Final Fantasy XIV när de lät världen gå under för att senare lansera spelet på nytt som det mycket lyckade A Realm Reborn.

När eventet i spelet tog slut så släcktes servrarna och denna video "the end of an era" postades online för att visa på slutet för världen, men också att det skulle leda till en ny början:

Senare släpptes denna uppdaterade längre version som visar mer från a Realm reborn och fungerar som den officiella trailern:

Medlem

Tomatdagsfestivalen i Harvest Moon till Playstation1. Nuff said.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Backloggens befriare

Helt klart egenskapade event i Stronghold Kingdoms som jag la alldeles för mycket tid på under 2012-2013. Olika krig, och planeringsfaser, och iscensättandet av dessa. Som när vi lyckades kuppa tronen i några veckor, med tanke på vårt numerära underläge gjorde vi storverk.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Minns sista banan i transformers war for cybertron tror jag.
Alla transformers-nördar kan storyn från G1, När Autoboterna ska fly cybertron och Decepticons följer efter i sitt egna rymndskepp. I spelet hinner de dock ikapp Autobots och en vansinnig strid bryter ut mellan skeppen och spelaren kastas mellan välkända karaktärer hos båda sidorna i en helt otroligt nördig och nostalgisk strid med explosioner, laser som flyger högt och lågt och stora plåt-gubbar som pucklar på varandra i ett varierad nonstop action-upplevelse som man aldrig vill ska ta slut!
Definitivt en av de häftigaste upplevelserna i ett ganska otippat spel annars
De är ju annars rätt shysta de Cybertron spelen vill jag minnas

Medlem

WoW har ju en delroliga event, men den bästa var ju såklart den helt oplanerade pesten. jag var i Orgrimmar och fattade inte alls vad som hände, men det var kaotiskt och riktigt roligt.

Skrivet av Aletheides:

Finns så många. Jag var även Volunteer Guide i Everquest i några år så jag var med och stagade events med GMs och Devs. RIFT när det var nytt tex hade intressanta global events.

Detta är annars en av mina äldsta och coolaste upplevelser, även om den egentligen var lite antiklimatisk. I Everquest så, av någon anledning som jag glömt, men jag tror det var i och med att man började leka med GM events, vilket i sig ledde till dyrare GM servrar som skulle ha mer sådana events, hur som hur, så var det en gud som plötsligt dök upp och började vandra runt i ett område, med en ascool (på den tiden) avatar som var gigantisk. Tyvärr strulade det väl lite, för han gjorde inte så mycket mer än vrålade lite, men fan det var cool i alla fall. EQ var fantastiskt på den tiden.


signatur

K9
:.:

Medlem

De stora händelserna för mig har hänt i WoW. Slutet av betan var väldigt speciell då allting fortfarande var väldigt nytt men där man ändå hade en känsla för "det här är spelet" så kommer sista dagen och helvetet bryter ut med enorma invasioner överallt, Onyxia utanför Orgrimmar etc.. Det var riktigt stort och galet.

Öppningen av Ahn'Qirajs portar efter ett flera veckor långt serverprojekt med insamling av material och liknande gjorde situationen episk när 1 person fick gå fram och till slut få sin mount och öppna portarna med allt vad det innebär.

Jag hade kunnat nämna den kända pesten från ZG, första gången vi som en av de första gillena tog ned Ragnaros på servern eller kanske de enorma böljande krigen mellan SS-TM men för mig som warrior, att ta och plantera Quel'Serrar framför Onyxia och sedan döda henne för att avsluta en lång personlig quest och få ett svärd som jag spenderat åtskilliga dagar med att farma efter i Dire Maul, ja den känslan, den var orgasmisk. Härliga minnen från WoW!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Kommer alltid minnas scourge-invasionen före releasen av Wrath of the Lich King. Började inte lira förrän i mitten av TBC så jag missade originalinvasionen i vanilla, men det var ändå en stor upplevelse och början på den bästa tiden jag har haft i WoW.

Minns att det fanns folk som stack till Exodar för att vara säkra. Synd för dem att jag var där och infekterade halva Exodar. Det var ett rejält kul event.

Medlem

Silithus eventet i vanilla wow 💪
Spelade 2 dygn nonstop.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Så här rejält spontant säger jag tredje världen i Kingdom Hearts 3 som heter...

Toy Box, dvs Toy Story-tema. Makalös grafik (identisk som i filmerna) och det var superhäftigt att uppleva sin barndomsfavorit i ett av ens barndomsspel.

Spelade faktiskt ut den världen idag!

EDIT: Äh vad pinsamt, missförstod tråden. Jag måste säga dessa gånger jag varit och lanat på Dreamhack (2011, 2015, 2018 och 2019).


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Satt på restaurang med familjen och firade något. Satt och knackade på Peter Molyneux's kub, vilket jag hade gjort dagligen i en tid.

Det var nära, väldigt nära. Och vips, så fanns det inga pixlar kvar och spelet tog slut. Hackandet var över, vi tillsammans hade fixat det. En vinnare skulle nu koras och den stora hemligheten i mitten av kuben skulle äntligen avslöjas.

Jag var så hypad att jag reste mig och hytte med fingret mot telefonen, det kändes så stort på något sätt.

Tyvärr vann jag ej, samt att allt därefter blev flopp.

Men resan var lätt värt det, riktigt kul och kreativt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Beror på vilken sorts event, spelar-skapade events är typ plats 1-100 på min lista. Men är det något en dev gjort, så har jag bra minnen av ghoul plague i pre-wotlk WoW. Minns att den fick många förbannade men jag tyckte det var riktigt kul att försöka undvika den, och det var riktigt roligt att spela på RP-server och rollspela kvartersresistans i SW.

Medlem

Helt utan tvekan då jag stiftade bekantskap med Pietro, fain och exile i klanen flamingo fist i quakeworld. Jag hade under en längre tid spelat på några finska servrar och man började känna igen folket. På den tiden kommunicerade man inte speciellt mycket. Till slut började vi iaf prata om vart vi alla kom ifrån. Swe/fin, liksom. Visade sig att vi var alla från sverige! Ytterligare frågor och det visade sig att vi alla bodde i Norrland. Sedan visade det sig att vi bodde i samma stad (Umeå)... Och i samma kvarter. Vad är oddsen liksom? Man vart helt till sig och vi fortsatte att gräva. Då bor vi inte bara på samma gata. Det var samma gatnummer! Vi började beskriva vad vi såg ut genom fönstret och till slut säger Pietro "hör du det här?" och knackade på värmerören. Det lät väldigt nära! Då sitter dom alltså i lägenheten precis under mig! Hädan efter tog jag min dator ned till dem då det var klanmatch och resten är liksom historia. Det gick ganska bra för oss Helt sanslös historia. Får lite rysningar då jag tänker tillbaka. 1997. Det var goda tider.

Inaktiv

När ett pirate corp stoppade en väg in i Jita i eve-online, tradinghubben, och ravens nyss kom.
Ravens var op jämfört med devs skepp, och en spelare dödade en dev, och tog hans döda kropp som loot.

Dom hotade han ett tag (devs och gms), men insåg att han sparade den som en trophy...

Det finns ett ställe i eve-online du inte kan ta dig till...dom portade han dit....han var ensam där, inga npc's, ingen station att docka i, osv...

Ingen chat, ingenting....dom fick tillbaka kroppen, då tilläts han återvända.

Jag spelade på den tiden, måste varit sent 2003 eller tidigt 2004.

Sen i första unrealtournament, när "Mr_Sweden" blev etta på listan för DM i hela världen, han spelade för mycket då, sen slutade han ett långt tag. (Han var en god vän till mig i UT)

Lotro, på Gilrainservern på den tiden den fanns, så finns det ett grottsystem, i pvp området, där du mördar minibossar och alla npcer för saker, men....det fanns en drake där...båda sidor går ihop, alldeles för många hp, och ingen visste om han droppade nåt...vakter från alla ingångar, olika för olika sidor, och vi kör igång....tanken lämnar raiden när han taggat bossen....sen droppade den bara grå saker, och han blev kickad från sitt kinship (guild).

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Öppning av Ahn'Qiraj i WoW.

Samma här. Fan vad man farmade inför öppningen. Vill minnas att det nästan var ospelbart vid själva öppningen. Sen flashade Kungen i Nihilum sin mount resten av vanilla men det tyckte man bara var häftigt:) Är på en helt annan nivå idag men på den tiden var vi riktigt nöjda när vi han döda Hakkar före Nihilum som nog kunde anses som det bästa gillet just då.

Medlem

Nog för jag inte slogs i själva slaget, tillhörde inte allianserna, ungefär 2 timmar in i striden började ryktet sprida sig om jävligt dyra skepp som dog som flugor i systemet och närliggande så jag tog mig till området via ett wormhole som en kille i min corp hade scoutat ut, för det var fullkomligt omöjligt att ta sig in via den normala vägen från Highsecurity -> Lowsecurity -> Nullsec, varje jumpgate var precis fullsmockad med fiende skepp som mördade allt som hoppade in i systemen.

Pengakåt som man är så flög jag runt med ett salvage skepp och "ninja lootade" vrak i ungefär 8 timmar i sträck, blev jagad av fientliga interceptors hela tiden men lyckades warpa iväg gång på gång med livet i behåll och cargohold fylld med loot, jävligt koolt var det satans mycket spelare och skodde mig med tillräckligt med ISK varav bufferten höll i nästan ett år utan att behöva grinda, köpte mig många fina skepp med dom pengarna, när jag väl loggade ut så pågick striden fortfarande men jag var tvungen att sova.

Om man flyger till systemet B-R5RB idag, så finner man en gigantisk kyrkogård med stora vrak från alla titaner och supercapitals som dog i striden för 6 år sedan.

Medlem

Loot-cave i Destiny

Medlem
Quake 1, skjuta rocketlauncher i taket på nyårsafton innan 2000-talet.

Firade nyårsafton i Quake 1 under ISDN tiden tror 1998-1999. Vi sköt Rocketlauncher i taket på kartan DM4 vid 12-slaget.
Det var mitt första event i ett spel någonsin, kändes väldigt häftigt då... Hahaha

Medlem

@Ishnak: Japp, var på samma event. Fast på alliance sidan, hade ingen aning vem Kungen var innan dess. Man hörde väl dom andra officerna i guilden nämna det ibland.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Måste ju vara eventsen i WoW. Har nog inte spelat så mycket spel som haft events i sig annars, Killing floor 1 & 2 har ju också haft lite roliga grejer för sig.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Satt på restaurang med familjen och firade något. Satt och knackade på Peter Molyneux's kub, vilket jag hade gjort dagligen i en tid.

Det var nära, väldigt nära. Och vips, så fanns det inga pixlar kvar och spelet tog slut. Hackandet var över, vi tillsammans hade fixat det. En vinnare skulle nu koras och den stora hemligheten i mitten av kuben skulle äntligen avslöjas.

Jag var så hypad att jag reste mig och hytte med fingret mot telefonen, det kändes så stort på något sätt.

Tyvärr vann jag ej, samt att allt därefter blev flopp.

Men resan var lätt värt det, riktigt kul och kreativt.

https://youtu.be/kE4URo7srPg

Vad fanns de i lådan?


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av Tronic:

Vad fanns de i lådan?

Vinnaren skulle få lov att agera Gud i deras nästa spel. Det blev inte riktigt så.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar