Testpilot – Seagate Firecuda Gaming Dock

Robot
Testpilot – Seagate Firecuda Gaming Dock

En docka med extra utrymme för din gaming-laptop.

#firecuda, #firecuda-gaming, #gaming, #seagate, #testpilot


Medlem

Tack för en trevlig läsning. Personligen har bara erfarenhet av Microsofts dockor och deras MS Surface Pro 3 (privat) samt MS Surface Book (arbetet). På arbetet har jag två skärmar 27", MS ergonomiska samt trådlösa tangentbord och mus. Denna setup avslutas med ett äldre ex Logitech 2.1 högtalare och ethernet-anslutning. Allt detta går till en och samma docka som i sin tur går till min Surface Book som även laddas. Tar mig knappt 2 sekunder att dra ur kontakten, fälla ihop laptopen och knalla vidare på mötet och vise versa. Detta fungerat som en klocka!

Alienware har samma typ av lösning för spelande. Där kan man även koppla in ett extern grafikkort i dockan som i sin tur trycker ut mer kräm i laptopen.

Nog finns lösningarna, frågan är bara hur mycket slantar man är redo att lägga ut.

Hur kan de inte ha lyckats få med batteriladdning? Känns som ett feltänk...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

I'll take eight!

Medlem

Gör om gör rätt Ingen laddning gör den helt meningslös ! men sen kan man inte förvänta sig mer av något med "gaming" i namnet.

Såhär skall en ordentlig laptop docka se ut

Jag använder denna dagligen till min hobby laptop. Slänger den i dockan när jag är hemma, där den är kopplad till 2 skärmar M/T och stereo på min byggbänk. Och flyttar laptopen till ryggsäcken när jag skall ut och flyga/justera inställningar. I god medvetande att jag alltid har fulladdat batteri.

Moderator | Testpilot
Skrivet av elPresidente:

Tack för en trevlig läsning. Personligen har bara erfarenhet av Microsofts dockor och deras MS Surface Pro 3 (privat) samt MS Surface Book (arbetet). På arbetet har jag två skärmar 27", MS ergonomiska samt trådlösa tangentbord och mus. Denna setup avslutas med ett äldre ex Logitech 2.1 högtalare och ethernet-anslutning. Allt detta går till en och samma docka som i sin tur går till min Surface Book som även laddas. Tar mig knappt 2 sekunder att dra ur kontakten, fälla ihop laptopen och knalla vidare på mötet och vise versa. Detta fungerat som en klocka!

Alienware har samma typ av lösning för spelande. Där kan man även koppla in ett extern grafikkort i dockan som i sin tur trycker ut mer kräm i laptopen.

Nog finns lösningarna, frågan är bara hur mycket slantar man är redo att lägga ut.

Tack för att du läste!

Det där låter inte dumt. Mångt och mycket är det ju att dockan inte laddar ens bärbara dator som gör att Segates docka känns undermålig. Att man måste fixa strömtillförsel själv är ett extra steg som kanske inte är jätte stor och tidskrävande - men det känns så jäkla onödigt.

Skrivet av hannes.theorell:

Hur kan de inte ha lyckats få med batteriladdning? Känns som ett feltänk...

Eller hur! Som sagt ovan så känns det otroligt dumt att inte få det att fungera på något sätt.

Skrivet av xermalk:

Gör om gör rätt Ingen laddning gör den helt meningslös ! men sen kan man inte förvänta sig mer av något med "gaming" i namnet.

Såhär skall en ordentlig laptop docka se ut https://s.eet.eu/products/5_0a33932.jpg

Jag använder denna dagligen till min hobby laptop. Slänger den i dockan när jag är hemma, där den är kopplad till 2 skärmar M/T och stereo på min byggbänk. Och flyttar laptopen till ryggsäcken när jag skall ut och flyga/justera inställningar. I god medvetande att jag alltid har fulladdat batteri.

Det låter fantastiskt i jämförelse!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Backloggens befriare

Shit vad förvirrad jag blev av att den här låg först på #1.. "Va, har han redan testat en till? Men, den ser ju likadan ut?"


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Är den inbyggda hårddisken en 2.5" disk som man kan uppgradera?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Arcadia:

Är den inbyggda hårddisken en 2.5" disk som man kan uppgradera?

Det är en 3.5" disk. Osäker på om den går att byta. Mycket möjligt att det fungerar om man vet vad man gör. Som jag förstått det är ju tanken att den ska vara där hela tiden. Dockan har plats för en NVMe-disk som man lätt kan skruva dit, och senare ta bort om man så önskar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har använt den här https://mymantiz.com/products/mz-02-venus som har fungerat väldigt bra om man vill ha ett eGPU-chassi till sin bärbara. Den laddar datorn också. Det är dyrt som satan dock, undrar varför?

Ase
Medlem

Om 256 mb i sek var för den interna hårddisken så e det ju ganska bra hastighet om det var ssd ns hastighet så riktigt dåligt . Funkar den me MAC? i det fallet så tror jag den vore ganska bra komplement till min lilla macmini

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ase:

Om 256 mb i sek var för den interna hårddisken så e det ju ganska bra hastighet om det var ssd ns hastighet så riktigt dåligt . Funkar den me MAC? i det fallet så tror jag den vore ganska bra komplement till min lilla macmini

Allt är ju relativt. Det är ju bra för vad de stoppat i, men överlag skulle jag inte säga att det är något spännande. För min del handlar det väl mer om att ska man överföra filer, helst till och från något som heter "gaming dock", så borde det nog ha suttit en snabb SSD i den. Drygaste av allt är ju att det finns en NVMe-slott, men då måste man köpa till själva disken. Det finns alltså en lösning men du måste punga ut inte bara 4500 kr för dockan, utan en mängd mer pengar för att få en lösning som jag känner skulle suttit där från början.

Gällande Mac så är svaret: "Ja". Den är dock för formaterad för Windows ur lådan, vilket betyder att du själv måste formatera om den så den stödjer ett mac kompatibelt-format.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att den inte laddar datorn är väl lite tråkigt, men TB3 kan väl inte ladda lika mycket ström som behövs för att maxa CPU och grafikkort?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Arcadia:

Att den inte laddar datorn är väl lite tråkigt, men TB3 kan väl inte ladda lika mycket ström som behövs för att maxa CPU och grafikkort?

Känns inte det borde ha varit problem att för Segate att lösa. En av fördelarna med TB3/USB-C är ju att man kan göra många saker samtidigt, och just TB3 ska kunna lädda i upp till 100W, så varför inte här?

Nu är jag givetvis ingen tekniker på något sätt som konstruerar sådana här produkter, men jag hade ju hellre tagit laddning än den extra mängd lagring man fick.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nästan 5k för en docka? Yikes. Priset avskräcker, minst sagt.

1
Skriv svar