Vi listar de bästa och sämsta spelbutikerna!

Robot
Vi listar de bästa och sämsta spelbutikerna!

Sätt ditt betyg på Steam, Epic, Windows Store och de andra.

#epic-games-store, #gog, #microsoft-store, #steam


Medlem

Som VR fanboy så finns förutom Steam även Oculus store som jag ger en 3a.
Den är ganska clean men saknar en del som Steam har men känns som det är mer Reor nu än förr där.
Vill man hitta spel måste man veta vad det heter eller leta med sökord.
Kategorier är annars bara typ "nyheter, Mest sålda, Rea och Utvalt"

Ger det en 3a mest pga jag inte använt så jätte mycket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Bethesda.net Launcher"
Hahahahaha

Medlem

Vad jag vet är det fortfarande bara gog som erbjuder backup av sina köpta spel, en grundnivå man tycker borde vara standard i alla spelbutiker.

Skribent

3 Bra Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem.

https://www.fz.se/info/spelbetyg

Vilka är de åtta vilsna själarna som tycker Microsoft Store är värd betyget 3?
Jag har varit in där en gång och det var en gång för mycket

Medlem

Jag vill egentligen inte ge någon launcher något betyg, för jag önskar att det inte fanns alls. Jag skulle bara vilja ladda ner mina spel och sedan spela dem som de är från datorn utan extern inblandning. Jag minns fortfarande nostalgiskt tillbaka på den eran där utforskaren i datorn blev precis vad man gjorde den till, där det inte fanns en massa förvalda default-mappar osv. Jag strävar i alla lägen efter total användarfrihet och egenstyre.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

"Bethesda.net Launcher"
Hahahahaha

Hade aldrig hört talats om det innan denna artikeln.

Inaktiv

Borde inte Stadia vara med i denna lista?

Medlem

Påtvingad tvåstegsverifiering? Nejtack, betyg 1

Medlem

Jag saknar även Xbox (Beta), som man ju inte bara hanterar sitt Xbox Game Pass for PC igenom, utan även kan köpa spellicenser på vanligt vis. Fungerar ju bra mycket bättre än Microsoft Store iallafall, om än inte fullt lika bra som vissa konkurrenter.

Medlem

Ni kunde fått gå igenom konsolernas spelbutiker också. Även om man är begränsad till respektive butik så finns det en hel del man skulle kunna diskutera hur bra och dåliga de är


signatur

Ultrazine

Medlem

Steam och uPlay är mina favoriter. uPoints är ett fantastiskt bra initiativ som uppmuntrar en att spela de spel som man har köpt. Steam behöver verkligen denna funktion.

Medlem

Tur att man kör win 10 LTSC, inget windows store eller annat av deras pissiga bloatware påtvingat.

Medlem

Windows store är hemskt svårnavigerad!

Medlem
Skrivet av kayl:

Tur att man kör win 10 LTSC, inget windows store eller annat av deras pissiga bloatware påtvingat.

Är ju ingen som tvingar dig att öppna Windows Store dock. Gamepass är jättebra! 😉

Medlem
Skrivet av ohGr:

Påtvingad tvåstegsverifiering? Nejtack, betyg 1

Om du pratar om epic så är det bara för gratisspel.

Medlem

Med barn måste jag säga att jag prioriterar Steam oavsett. Family Sharing gör riktigt stor skillnad. Jag får allt i ett bibliotek för individuella användare.

Medlem

Tycker för Steam som ett plus borde nämnas möjligheten att *enkelt* returnera spel inom en viss tid.
Epic har visserligen också möjlighet att returnera och få pengar tillbaka, men mycket krångligare och tar mera tid.

Sen om man vill tar hänsyn till market av Steam-cards och annat så kan man föra en hel egen diskussion.

Medlem

Klockrent gällande MS Store.

Betyg: 1
+ Inget
- Allt annat

Ofattbart som sagt, eller snarare så att de inte brytt sig om den delen för fem öre.
Med ökad integration mellan PC och nya Xboxen kanske vi kan se förbättringar, men jag är inte hoppfull.

Medlem

Steam och GoG Är Bästa


signatur

Hail to the king, Baby!

Medlem

Gav Steam en solklar 5a i betyg. Den har allt jag vill ha och önskar i en bra launcher. Gav EPiC Launcher en 1a då den är rutten och saknar de flesta funktioner som Steam har. Gav Uplay en 3a i betyg. Det jag saknar med den mest är statistik på spelad tid som Steam har något jag gillar att ha koll på. Sedan skulle det kunna vara kul att ha en egen profilsida likt Steam som man kan redigera o pula med.

EA Origin gav jag en 3a. Bra att den för statistik med spelade timmar på varje spel. Gillar dock inte achievment systemet som liknas med Xbox poäng variant. Föredrar Steam eller PlayStations variant på prestationer. Battle:Net har jag installerad men minns knappt hur den fungerar då jag aldrig lirar deras spel. Windows Store är rent skräp o gav en 1a och har ingen ting i funktioner och saknar ett riktigt User Interface. Svårt att navigera i. Bethesda:Net Launcher har jag inget konto hos.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Använder främst steam men nästan alla spel köps via greenmangaming för min del


signatur

Ducati Streetfighter 848

It's not a lake, it's an ocean

Detta får mig att längta tillbaka till när det fanns "riktiga", fysiska spelbutiker...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Skrivet av Ruffles:

Detta får mig att längta tillbaka till när det fanns "riktiga", fysiska spelbutiker...

Bristen på digitala butiker var i alla fall skäl nog att skita i föreläsningen, och istället cykla ner på stan och köpa Black & White när butiken öppnade. Har jag hört.


signatur
Redaktör
Skrivet av anon_646:

Borde inte Stadia vara med i denna lista?

Skrivet av Quenya_92:

Jag saknar även Xbox (Beta), som man ju inte bara hanterar sitt Xbox Game Pass for PC igenom, utan även kan köpa spellicenser på vanligt vis. Fungerar ju bra mycket bättre än Microsoft Store iallafall, om än inte fullt lika bra som vissa konkurrenter.

Skrivet av normalniklas:

Ni kunde fått gå igenom konsolernas spelbutiker också. Även om man är begränsad till respektive butik så finns det en hel del man skulle kunna diskutera hur bra och dåliga de är

Det fick bli bara nedladdningsbara pc-spel denna gång. Med Stadia, pc-Game Pass och konsoler blir det rätt mycket olika saker att ta med, osäker om det går att göra en enda överskådlig, vettig artikel av det. Men det kanske blir flera.

Det hela började hursomhelst med att jag blev heligt förbannad (igen) på hur osannolikt kasst MS Store är. Började jämföra med de andra och... Ja, nu har det ju i alla fall kommit något ur MS Store.


signatur
Medlem

Allt som står om Microsoft Store är sant och mer därtill. Det är utan tvivel det sämsta av de listade alternativen. Hade jag kunnat ge minuspoäng hade de fått det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Jag vill egentligen inte ge någon launcher något betyg, för jag önskar att det inte fanns alls. Jag skulle bara vilja ladda ner mina spel och sedan spela dem som de är från datorn utan extern inblandning. Jag minns fortfarande nostalgiskt tillbaka på den eran där utforskaren i datorn blev precis vad man gjorde den till, där det inte fanns en massa förvalda default-mappar osv. Jag strävar i alla lägen efter total användarfrihet och egenstyre.

som GoG då (om jag kommer ihåg rätt). Om de nu inte gjort Galaxy obligatorsikt.
Fast där saknas ju "alla" nya spel.

Skribent

Använder Xbox-appen på Windows. Den är helt okej faktiskt, betydligt bättre än WIndows store. Fortfarande i beta visserligen.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Som föregående talare sade om achievements, jag bryr mig bara om dem på Steam och Playstation. Har något med design, lätthet att hitta, eller något annat. Vet faktiskt inte vad.

Bra artikel, @fz!


signatur

I drank what?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tomas Helenius:

Bristen på digitala butiker var i alla fall skäl nog att skita i föreläsningen, och istället cykla ner på stan och köpa Black & White när butiken öppnade. Har jag hört.

Och göra massor av spontanköp av spel man knappt ens var intresserad av...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar