Ubisoft avtäcker nya Assassin's Creed!

Medlem
Skrivet av Chicobello:

@Rasmous: Tyvärr gör utvecklare samma misstag VARJE gång ett spel utspelar sig i vikingatrakterna. De gör alla berg och klippor extremt spetsiga och det ser inte alls ut som det gör i verkligheten.

Frågan är om bilden till vänster är från Skandinavien eller möjligtvis från någon av dessa världar från mytologin?

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Som sagt. Denna typ av borgar existerande inte vid denna tidpunkt. Vi snackar 1100-talet och framåt medan vikingarna härjade på 800-talet och 900-talet. Så förhoppningarna du har kommer nog tyvärr inte att infrias.

Vinkingarna härjade både före år 800 moch en bra bit in på 1000-talet. Det absolut största område som kontrollerats av en vikingakung var Knut den stores rike (nuvarande Danmark, Norge, England och delar av Sverige) under första halvan av 1000-talet. De sista vikingatågen höll på så sent som slutet av 1000-talet och Norden kan sägas ha blivit en del av det kristna Europa först några år in på 1100-talet.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Det pirrar lite i mig när det börjar kännas lite som att det kanske inte är vikingatid ändå utan tidig medeltid... har velat ha mer medeltid i assassins creed sen första spelet, så något i en riktigt lortig och blåsig medeltid i europa hade varit en jävla dröm. Var Robin Hood en assassin? haha.

Bilden säger ju dock snarare vikingatid men med en (kanske? har faktiskt inte full koll själv) lite otidstypisk borg. Tidshopp hade varit gött dock.

Tidig medeltid (på engelska kallad Dark Ages) är från Västroms fall år 476 till ca 1000. Vikingatiden hände under den tidiga medeltiden. I Norden så började medeltiden först 1050-1100 men då hade man på kontinenten redan gått in i det som idag kallas högmedeltiden.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: det stämmer med vikingarna och jag hade fel! men det är ett litet fel med borgen på bilden. Fanns inte så stora borgar på vikingtiden! Förutom Bysans vid dåtidens Konstantinopel. Därför var det lätt att ta fel med att det var medeltid! men i alla fall förtida medeltid...eller sentida vikingatid!

Medlem

Dark Age of Camelgard?

Skägg.
10 Chambers

För övrigt älskar jag den samlade historiska kunskapen i tråden!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Nu har han ju förstört borgen han byggde upp, hur lång tid tar det inte att få sådan patina på gamla stenar? Är vi fortfarande inne på 1000-1100-tal?


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Blir till viss del slags ruiner från 1100 tal eller 1200 tal men, skall väl föreställa ruiner från nåt i Vikingarnas spår!

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: https://www.oldest.org/wp-content/uploads/2017/11/Hohensalzbu... denna Borg är tydligen från år 1077! så det fanns stora Borgar väldigt tidigt!

Medlem
Skrivet av 91anYello:

@Carl Johansson-Sundelius: https://www.oldest.org/wp-content/uploads/2017/11/Hohensalzbu... denna Borg är tydligen från år 1077! så det fanns stora Borgar väldigt tidigt!

Festug Hohensalzburg började mycket riktigt byggas 1077. Det du ser på bilden är dock saker aom byggdes till flera hundra år senare. På 1000-talet var borgen inte alls lika stor. Detta gäller f.ö. väldigt många borgar (och kyrkor för den delen). Det mesta byggdes om för att anpassa till nya tider.

Medlem

Spjutet ser helt skevt ut'

Medlem

Stenborgar var inte helt sällsynta under vikingatiden. Däremot var de sällan särskilt stora. Framförallt hade tornen inte den där runda formen som på bilden. Detta var något som kom till någon gångpå 1100-talet. Förmodligen med inspiration av antik romersk samt samtida byzantinsk och muslimsk arkitektur.

Medlem

Detta ska tydligen vara en "teaser", inte enbart för spelet, men även för Xbox kommande event nästa vecka, där vi då också kommer få se gameplay.

Inget bekräftat, men en del tyder på det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Gubben med spjutet är klädd i fjällpansar. Detta kan tyda på Byzantiska riket eller länder längre österut. Designen på pansaret i fråga liknar dock inget jag sett tidigare. Jag tror inte vi ska ta spelet för någon slags dokumentär med alla tidstypiska detaljer korrekta. Inte ens Kingdom Come: Deliverence är utan anakronistiska saker. Assassin's Creed-serien är inte i närheten.

Redaktör
Ponny

Ubi Nordic har uppdaterat Instagram med bergen inzoomade, och plötsligt känns det ÄNNU mer Game of Thrones: "A wind from the North is blowing… They’re coming, and they don’t get cold feet"


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

det känns väldigt rått just nu. Men jag tror mycket nytt tillkommer. Om jag ska vara ärlig så vore det klart coolt om de gjorde en AC i framtida Tokyo. Men jag väntar med spänning på mer av detta.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skägg.
10 Chambers

Alltså, han lär ju inte bli klar till 20 heller. Sex timmar!


signatur
Medlem

Passar ju bra med vikingar om man vill kunna spela både en manlig och kvinnlig huvudroll,

Medlem

Så han/hon håller på och målar än? Vet inte om man skall våga in och kolla chatten igen, den var sjukt störande. Fattar mig inte på sådant när man inte ens hinner se det man själv skriver då alla bara pumpar ut med skit hela tiden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag hatar hur incel-mobben har tagit över chatten nu när det är tydligt att en av krigarna är en kvinna. Det fanns kvinnliga krigare under vikingatiden (speciellt i nordisk mytologi!), så hur i hela världen kan folk klaga på detta? Jag blir less. Trodde att alla hört talas om "shield maidens". Jösses.

Ser väldigt mycket fram emot ett AC som utspelar sig under vikingatiden!

Ambassadör
Xbox

Följt det här hela em/kvällen. Fantastiskt mysigt haha.


signatur

Jump in.

Medlem

Bästa avslöjandet någonsin. Är helt trollbunden.
(helvete va kass jag känner mig på PS helt plötsligt). Det här får fan inte chefen se.

Medlem

Slipper med andra ord kallas pellejöns, som jag trodde! Hade hellre sett lite senare medeltid men det var ju rätt självklart ändå att det är vikingar det skulle bli. Kan nog bli jäkligt trevligt ändå, misstänker att de kör samma komprimerade öppna värld som de senaste spelen (och Black Flag) och att man kan segla ganska fritt från norden över till öarna och ställa till med oreda.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag hatar hur incel-mobben har tagit över chatten nu när det är tydligt att en av krigarna är en kvinna. Det fanns kvinnliga krigare under vikingatiden (speciellt i nordisk mytologi!), så hur i hela världen kan folk klaga på detta? Jag blir less. Trodde att alla hört talas om "shield maidens". Jösses.

Ser väldigt mycket fram emot ett AC som utspelar sig under vikingatiden!

Det är inte på något vis klarlagt att sköldmöer fanns i verkligheten. Att de fanns i mytologin är dock riktigt. Forskarna tvistar dock om vikingarna hade kvinnliga krigare.

Det finns en hel del kvinnogravar från yngre järnålder med vapen. Det betyder dock inte automatiskt att den begravde var en krigare. Vapen som svärd och spjut var symboler för makt och då även för kvinnor med makt.

Jag förstår dock inte hur man kan bli så upprörd som vissa män... eller snarare pojkar blir över möjligheten att spela som sköldmö. De kan ju faktiskt ha funnits. Tvivlar på att gnällmånsarna klagar på de saker som verkligen är anakronistiska (borgen t.ex.). De har förmodligen lika lite koll på militärhistoria som de har på socialt umgänge med kvinnor.

Medlem

Jag blir bara mer sugen på att spela om God of War faktiskt...


signatur

Kunskapsförmedlare.

Ion
Medlem

Svettigt att måla i 8 timmar utan paus

Medlem
Skrivet av Ion:

Svettigt att måla i 8 timmar utan paus

Hehe, vet inte om det är ett skämt eller icke, men det är förinspelat. Ett par månaders arbete(inte enbart målandet då), snabbspolat/klippt till detta som visas. ^^

https://twitter.com/Bosslogic/status/1255467263211171840


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

slutgiltiga bilden för er som missat;

Medlem

Assassins Creed: Valhalla alltså
Trailer imorgon klockan 17.

Skriv svar