Just nu krävs tvåstegsverifiering för att klicka hem Epics gratisspel

Robot
Just nu krävs tvåstegsverifiering för att klicka hem Epics gratisspel

Epic hävdar att de gör det för (vår) säkerhets skull.

#epic-games, #epic-games-store


Medlem

Jag gissar på att mycket är tack vare Nintendo, som nämnts.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag kan tycka det är rimligt att man använder 2F-identifiering på alla ställen som erbjuder det.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag kan tycka det är rimligt att man använder 2F-identifiering på alla ställen som erbjuder det.

Jag tycker tvärtom, orimligt att använda. Jag har aldrig någonsin igång det om det inte är tvång på.

Orka behöva ha sin mobil / liknande varenda gång man ska logga in.

Krånglar hellre med att få tillbaka kontot istället för att krånga lite varje gång man ska logga in.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag tycker tvärtom, orimligt att använda. Jag har aldrig någonsin igång det om det inte är tvång på.

Orka behöva ha sin mobil / liknande varenda gång man ska logga in.

Krånglar hellre med att få tillbaka kontot istället för att krånga lite varje gång man ska logga in.

Jadu då ska du vara jävligt glad och haft jävla tur att du inte förlorat ditt konto än.

2vägs identifikation är det enda som håller dig säker.

Om jag får fråga dig såhär, använder du inte din bank?^
Där är det även tvåvägs identifikation.

och dom moderna behöver du itne ens skriva in koden utan du kan bara trycka på en knapp på appen som verifierar det snabbt åt dig

Medlem

Alla ställe som har ett konto bör ha ett krav att man måste ha TFA för att användas. Det är för din säkerhet in företagets. Det kostar företag att hjälpa person som har blivit hackat konstant.

Medlem

Det tröttsamma är bara att dom flesta fortfarande envisas med 6-siffriga koder där det finns FIDO/FIDO2/U2F som gör att man kan köra t ex https://krypt.co/ som poppar en notis i mobilen istället.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jadu då ska du vara jävligt glad och haft jävla tur att du inte förlorat ditt konto än.

2vägs identifikation är det enda som håller dig säker.

Om jag får fråga dig såhär, använder du inte din bank?^
Där är det även tvåvägs identifikation.

och dom moderna behöver du itne ens skriva in koden utan du kan bara trycka på en knapp på appen som verifierar det snabbt åt dig

Förklara inte för honom vad som händer om någon får tillgång till hans email som är kopplad till ALLA konton

Nej men jag tycker aldrig om tvång, detta gäller 2FA också, man ska inte vara tvingad till det.
Med det sagt så använder jag 2FA samt unika lösenord på alla konton som har ett värde för mig, eller där jag genomför köp.

Andra konton har jag ett standard lösenord, där jag kan få ett mail om att någon tagit sig in, men känns mer meh eftersom det kanske handlade om att skapa ett konto för att få en beta nyckel eller liknande för 4 år sedan...

Geeks Gaming
Skrivet av ceogar:

Jag tycker tvärtom, orimligt att använda. Jag har aldrig någonsin igång det om det inte är tvång på.

Orka behöva ha sin mobil / liknande varenda gång man ska logga in.

Krånglar hellre med att få tillbaka kontot istället för att krånga lite varje gång man ska logga in.

1. Man behöver inte ha mobilen.
2. Man behöver inte göra de varje gång man loggar in, precis som på alla andra ställen.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jadu då ska du vara jävligt glad och haft jävla tur att du inte förlorat ditt konto än.

2vägs identifikation är det enda som håller dig säker.

Om jag får fråga dig såhär, använder du inte din bank?^
Där är det även tvåvägs identifikation.

och dom moderna behöver du itne ens skriva in koden utan du kan bara trycka på en knapp på appen som verifierar det snabbt åt dig

Mitt steam-konto har blivit hackat en gång men tog väl ca.. 2-4 timmar att få tillbaka det? Det var ca 8-9 år sen.

Går ju alltid att få tillbaka konto om du sparar dina uppgifter.

"Bara trycka på en knapp" är en knapp för mycket.

Att jämföra det med bank känns lönlöst då den enas främsta uppgift är att hantera pengar medan den andra hanterar spel... Som måste köpas och då finns kvitton. Inte tillåtet att skriva över konton så då får man självklart alltid tillbaka dem.

Fritt fram för alla. Kanske är jag inte lika mobilberoende som er och konstant har den brevid mig ^^ Orka behöva hämta mobilen för att spela spel. Det känns som ett stort steg tillbaka i smidighets-utvecklingen.

Jag använder inte heller fingeravtryck för att genomföra köp i bankid dock så tillåter jag det för inloggning.

Medlem

Använder 2FA överallt numera och blir sur på de sidor/tjänster som inte tillhandahåller detta för sina kunder sedan jag blev av med ett Origin-konto en gång i tiden.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Flakmonkey

Förstår det bökiga med multifaktor och det finns ju vissa lösningar som är smidigare än andra, men det är nog något som företagen åtminstone måste erbjuda för att inte bli anklagade för att vara på tok för slappa. Sen så är det väl lite som med vaccinering att det val du gör i att inte använda det kan gå ut över andra även om du kanske inte bryr dig själv. De loggar in i ditt mailkonto, steamkonto, etc och kommer på det viset över dina mail där det kanske finns konversationer som andra parter inte vill att andra ska se. Vilket kan vara nog så allvarligt.

Sen så är jag kanske cynisk nu men känslan är att de som värnar om sin valfrihet och uttrycker irritation mot såna här lösningar även är sådana som skulle gnälla som faaaaan om någon kom åt deras konton eller om information pga av att "bökiga" säkerhetslösningar såsom MFA inte användes.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Mitt steam-konto har blivit hackat en gång men tog väl ca.. 2-4 timmar att få tillbaka det? Det var ca 8-9 år sen.

Går ju alltid att få tillbaka konto om du sparar dina uppgifter.

"Bara trycka på en knapp" är en knapp för mycket.

Att jämföra det med bank känns lönlöst då den enas främsta uppgift är att hantera pengar medan den andra hanterar spel... Som måste köpas och då finns kvitton. Inte tillåtet att skriva över konton så då får man självklart alltid tillbaka dem.

Fritt fram för alla. Kanske är jag inte lika mobilberoende som er och konstant har den brevid mig ^^ Orka behöva hämta mobilen för att spela spel. Det känns som ett stort steg tillbaka i smidighets-utvecklingen.

Jag använder inte heller fingeravtryck för att genomföra köp i bankid dock så tillåter jag det för inloggning.

Säker på det?

Nej 2FA är långt mycket smidigare än krånglet vid eventuell kontokapning.

Säg att någon loggat in på STEAM, spelat och ordnat en VAC-ban... Valve lyfter ALDRIG på en VAC-ban.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Säker på det?

Nej 2FA är långt mycket smidigare än krånglet vid eventuell kontokapning.

Säg att någon loggat in på STEAM, spelat och ordnat en VAC-ban... Valve lyfter ALDRIG på en VAC-ban.

Chansen är rätt liten om du har vettiga lösenord och byter ibland. Kör MFA på vissa ställen och andra inte, har aldrig blivit hackad.

Man kommer rätt långt med sunt förnuft.

Ej glömma att dålig hantering av mobilen kan vara en jätterisk i sig.. apropå få access till något centralt..

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Förstår det bökiga med multifaktor och det finns ju vissa lösningar som är smidigare än andra, men det är nog något som företagen åtminstone måste erbjuda för att inte bli anklagade för att vara på tok för slappa. Sen så är det väl lite som med vaccinering att det val du gör i att inte använda det kan gå ut över andra även om du kanske inte bryr dig själv. De loggar in i ditt mailkonto, steamkonto, etc och kommer på det viset över dina mail där det kanske finns konversationer som andra parter inte vill att andra ska se. Vilket kan vara nog så allvarligt.

Sen så är jag kanske cynisk nu men känslan är att de som värnar om sin valfrihet och uttrycker irritation mot såna här lösningar även är sådana som skulle gnälla som faaaaan om någon kom åt deras konton eller om information pga av att "bökiga" säkerhetslösningar såsom MFA inte användes.

Kanske jag som är cynisk och anser att jag ska inte behöva hålla på med massa extrasteg för att företaget inte kan hålla rätt på sin information/data.

Har bra koll på mina konton och lösenord via keepass(Kräver lösenord + krypteringsnyckel ). Har två-vägs där det är nödvändigt ( bank etc även om det är tvång där ).

Är ju bra att det finns men inget jag gillar att använda.

Kanske samma anledning som jag stängt av lösenordskontroll på min dator hemma. Orka att någonsin behöva skriva in lösenord för att komma till sitt skrivbord i hemmamiljö. Control userpasswords2 ftw

Jag tar för givet att alla har gjort så, eller menar ni att ni loggar in på er dator varje gång den startas om?

Och ja, säg att det tar er 5-10 sekunder extra att logga in på era konton? Kanske ibland måste ni tom gå och hämta mobilen som ligger i en annan del av lägenheten? Annars så kan jag tipsa om att lägga bort mobilen ett tag också Hur som helst har jag garanterat sparat ihop den tiden även om jag måste spendera en dag eller två att få tillbaka mina konton. ( Om det nu skulle hända )

Flakmonkey
Skrivet av ceogar:

Kanske jag som är cynisk och anser att jag ska inte behöva hålla på med massa extrasteg för att företaget inte kan hålla rätt på sin information/data.

Har bra koll på mina konton och lösenord via keepass(Kräver lösenord + krypteringsnyckel ). Har två-vägs där det är nödvändigt ( bank etc även om det är tvång där ).

Är ju bra att det finns men inget jag gillar att använda.

Kanske samma anledning som jag stängt av lösenordskontroll på min dator hemma. Orka att någonsin behöva skriva in lösenord för att komma till sitt skrivbord i hemmamiljö. Control userpasswords2 ftw

Jag tar för givet att alla har gjort så, eller menar ni att ni loggar in på er dator varje gång den startas om?

Och ja, säg att det tar er 5-10 sekunder extra att logga in på era konton? Kanske ibland måste ni tom gå och hämta mobilen som ligger i en annan del av lägenheten? Annars så kan jag tipsa om att lägga bort mobilen ett tag också Hur som helst har jag garanterat sparat ihop den tiden även om jag måste spendera en dag eller två att få tillbaka mina konton. ( Om det nu skulle hända )

Självklart ska de hålla koll på din data. Men det är skillnad på dataintrång och att någon använder ditt användarnamn och lösenord för att logga in i ett system. Problemet är ju inte heller en sån som du som har bättre koll på dina lösenord utan problemet är "alla andra" som inte har det för om någon kommer in på deras konto så kan det gå ut över de som har koll. Därför är det i min mening bra med den typen av krav, speciellt efter alla år man spenderat i IT-kundsupport och fått höra alla kassa lösenord som folk använt och sett hur de har det nedskrivet på papper bredvid sig eller hur folk skickar iväg lösenord via mail.

Så tycker ändå det känns vettigt att höja lägstakravet på den här typen av tjänster, även om det såklart kan kännas som overkill och att man personligen har bra koll.

Medlem

Det är företagens skyldighet att skydda sina kunders konton. Så det är inte mycket att orda om.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Mitt steam-konto har blivit hackat en gång men tog väl ca.. 2-4 timmar att få tillbaka det? Det var ca 8-9 år sen.

Går ju alltid att få tillbaka konto om du sparar dina uppgifter.

"Bara trycka på en knapp" är en knapp för mycket.

Att jämföra det med bank känns lönlöst då den enas främsta uppgift är att hantera pengar medan den andra hanterar spel... Som måste köpas och då finns kvitton. Inte tillåtet att skriva över konton så då får man självklart alltid tillbaka dem.

Fritt fram för alla. Kanske är jag inte lika mobilberoende som er och konstant har den brevid mig ^^ Orka behöva hämta mobilen för att spela spel. Det känns som ett stort steg tillbaka i smidighets-utvecklingen.

Jag använder inte heller fingeravtryck för att genomföra köp i bankid dock så tillåter jag det för inloggning.

Det är inte främst onödigt då, dom som tar ditt konto kan ex fuska i cs gör du konto svartlistat.
Dom kan sälja alla items på ditt konto/inventory.
Det finns väldigt många saker och om jag inte är helt ute och cyklar har du inte tvåvägs skydd och detta händer, så skiter dom fullständigt i om det vart du eller inte för du inte gjort vad du kunnat göra för stoppa detta.

Exempelvis är blizzard blir du hackad och saker görs utan 2vägs så kan dom stänga ditt konto.

Som sagt vart och upp till en, tycker bara du har en värdelös och korkad ursäkt till att inte skydda dig och ditt konto

1
Skriv svar