CD Projekt om 18-årsgränsen på Cyberpunk 2077: "Är ni förvånade?"

Robot
CD Projekt om 18-årsgränsen på Cyberpunk 2077: "Är ni förvånade?"

Brasiliens åldersmärkning skvallrar om allt kul vi kommer ha i Cyberpunk 2077.

#cd-projekt, #cyberpunk-2077, #pegi


Medlem

alla under 18 tvingas ladda ner istället för köpa


signatur

//monster

Medlem

Svårt att svara ja på frågan om man är över 18. 🙂

SoL
Medlem

Hur går inspektionen till? Får berörda parter spela en tidig verision?

Medlem
Skrivet av SoL:

Hur går inspektionen till? Får berörda parter spela en tidig verision?

nej, dom får bara se det berörda materialet för att kunna göra en bedömning. spelutvecklaren redovisar noga allt snusk, våld osv enbart för att få korrekt märkning


signatur

//monster

Inaktiv

Jag vill känna mig både förnedrad och proxy-kränkt när jag spelar detta om det ska bli 5/5.

Medlem

Tycker det fungerat bra i Witcher serien så har fullt förtroende för att de hanterar det bra i Cyberpunk. Generellt tycker jag väl att 18+ varken är bra eller dåligt, det handlar helt om hur det utförs. Ogillar starkt när det endast är med i spelet för att (typ väldigt mycket avklädda damer i anime spel osv) men om det hjälper till att sätta tonen på spelvärlden så blir det ett plus i kanten.

Pansarknekt

Får mig osökt att tänka på när jag skrev en uppsats i mellanstadiet om Mortal Kombat II som gjorde min lärare lite orolig. Men det blev ju bra ändån... eller wait..


signatur

Ooooh the drama!

Medlem


Jag som hoppats på ett spel nersolkat med könsidentitetsideologier och moralism.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Hade nog blivit ett riktigt ramaskri om det inte var en åldersgräns på 18.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Tycker det är oerhört synd att man valt gå fps i alla cutscenes, något jag ofta jobbar mig mot i sp-spel är just nästa cutscene, få se vad som händer med lite häftiga scener och dialoger.

Visst, ibland är häftigt att se något ur ett fps-perspektiv men kom igen, oftast inte, och hela spelet är ju fps ändå. Kommer inte bibehålla/öka min innlevese om det är det dem vill yrka på, dock lär dem spara massa tid själva.

I ett spel där man ska kunna anpassa sina karaktärers utseende känns det ännu mer meningslöst att köra på bara fps, man vill ju se lite av vem man är och hur man ser ut.

Medlem
Skrivet av heady89:

Tycker det är oerhört synd att man valt gå fps i alla cutscenes, något jag ofta jobbar mig mot i sp-spel är just nästa cutscene, få se vad som händer med lite häftiga scener och dialoger.

Visst, ibland är häftigt att se något ur ett fps-perspektiv men kom igen, oftast inte, och hela spelet är ju fps ändå. Kommer inte bibehålla/öka min innlevese om det är det dem vill yrka på, dock lär dem spara massa tid själva.

I ett spel där man ska kunna anpassa sina karaktärers utseende känns det ännu mer meningslöst att köra på bara fps, man vill ju se lite av vem man är och hur man ser ut.

Håller inte riktigt med. För mig beror det helt på hur de hanterar det hela. Jag gillar tredje-person absolut men anser att både och kan vara jävligt bra. Får jag alternativet att vara helt i första person så väljer jag oftast det. För mig känns det udda att kastas mellan olika perspektiv (med vissa undantag). Är det tredje-person så föredrar jag allt i tredje-person och vice versa.

Medlem

Haha, jäklar. Den där listen man fick se där, blev ännu mer sugen på att spela nu!

Inaktiv
Skrivet av heady89:

Tycker det är oerhört synd att man valt gå fps i alla cutscenes, något jag ofta jobbar mig mot i sp-spel är just nästa cutscene, få se vad som händer med lite häftiga scener och dialoger.

Visst, ibland är häftigt att se något ur ett fps-perspektiv men kom igen, oftast inte, och hela spelet är ju fps ändå. Kommer inte bibehålla/öka min innlevese om det är det dem vill yrka på, dock lär dem spara massa tid själva.

I ett spel där man ska kunna anpassa sina karaktärers utseende känns det ännu mer meningslöst att köra på bara fps, man vill ju se lite av vem man är och hur man ser ut.

Ett problem med tredjepersons-cutscenes + spelarskapade karaktärer är att det blir svårt att animera spelarkaraktären så att det ser bra ut. Det skulle skära sig rätt mycket mot alla andra karaktärer som förmodligen är väldigt bra animerade.

Medlem

Förstår inte riktigt logiken bakom ålderssättningen för många av sakerna på listan. "Sexual exploitation" är 14+, samma som "sexual relations" och lägre än "cruelty" som är 18+.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

vad jag finner sjukt är hur sex blir högre ålder än våld

Ambassadör
Xbox

Låter bra det.


signatur

Jump in.

jbx
Medlem
Skrivet av FuzioN:

vad jag finner sjukt är hur sex blir högre ålder än våld

Beror ju på hur man ser på saken, jag blir hellre utsatt för våld än våldtäkt.
Skoja bara, eller

Detta kan bli hur bra som helst! Håller alla tre tummarna.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Avstängd

"Exponering till döds-lik" (death corpse)...

Okk. blir nog bra.

Medlem

Hade blivit mer förvånad om de hade försökt att tona ner det om jag skall vara ärlig.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv
Skrivet av jbx:

Beror ju på hur man ser på saken, jag blir hellre utsatt för våld än våldtäkt.
Skoja bara, eller

Detta kan bli hur bra som helst! Håller alla tre tummarna.

Jag tror våldtäkt klassas mer som våld än sex, beroende på hur man väljer att definiera. Men förstår vad du menar även om det inte var helt relevant i frågan sex vs våld

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:


Jag som hoppats på ett spel nersolkat med könsidentitetsideologier och moralism.

De snackar ju om våld och sexualisering, så då är båda täckta!


signatur

I drank what?

Medlem

Härligt att se att det finns studios som inte backar för den garanterade backlashen bara för att få en lägre rating.

Medlem

Porrtidningar in the forest *7 years old.

1
Skriv svar