Phil Spencer: Känslan förändras lika mycket som vid steget från 2D till 3D

Robot
Phil Spencer: Känslan förändras lika mycket som vid steget från 2D till 3D

Hårdvaran i Xbox Series X blir ett jättekliv framåt, menar han.

#microsoft, #playstation-5, #xbox-series-x


Flakmonkey

Det är till att ta i från tårna... kan ju hoppas att det här banbrytande steget ser bättre ut i backspegeln än 3D-grafiken på Playstation, Saturn och N64. Känslan må ha blivit annorlunda den gången, men det var inte bara positivt skulle nog jag säga

Medlem

Spel är mer än bara grafik. Övergången till 3d gjorde ju inte allt bättre automatiskt.... castlevania till 64 är ett bra exempel.
Monkey island 3d också... samt Simon the sorcerer 3d.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Sjukt taggad inför next-gen! Är sj mest PC spelare, men det är ju väldigt goda nyheter för oss med, när ribban för konsolspel höjs.

Hmm, hoppas verkligen inte att känslan blir lika hemsk som övergången från 2D till 3D

Medlem

Är osäker på om man kommer få samma "Wow"-känsla som när man för första gången spelade t.ex. Super Mario 64. Fick lite sådana vibbar när jag såg Minecraft med RT, så jag hoppas att konsolen levererar.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av magma:

ASpel är mer än bara grafik. Övergången till 3d gjorde ju inte allt bättre automatiskt.... castlevania till 64 är ett bra exempel.
Monkey island 3d också... samt Simon the sorcerer 3d.

Enligt dig ja

Medlem

Låter rätt krystat att det skulle vara samma som att hoppa från 2D till 3D för att grafiken blir bättre. Med Virtual Reality kan man göra det påstående men tveksamt påstående bara för att det är mycket bättre hårdvara.

Medlem

Övergången till 3D kändes ju i ett par års tid bara som på sin höjd ett nödvändigt ont för att förbereda inför att det kunde se snyggt ut lite senare.

Medlem

Mycket snack. Från 2d till 3d är det största. T ex VR är inte ens nära.
Sedan kommer titlarna in som rullar i stadiga 42 som de kallar 60 FPS.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Låter rätt krystat att det skulle vara samma som att hoppa från 2D till 3D för att grafiken blir bättre. Med Virtual Reality kan man göra det påstående men tveksamt påstående bara för att det är mycket bättre hårdvara.

Med tanke på att datorer presterar bättre än den konsolen kommer göra så har jag extremt svårt att tro att den kommer vara någonting annat än en paketerad PC med deras egna OS. Det var lite skillnad med steget mellan Snes och PS1 då datorer inte direkt var duktiga på hantera grafik under den tiden, men det var lääääääänge sen.

Medlem

Raytracing är snyggt, om du vill spela i 30 fps :).

Medlem

fast det var ju inte det han skrev?
"In my view the feel of games this upcoming generation will change as dramatically as any since 2D to 3D"

lika stort som något efter övergången 2D-3D
vilket jag iofs också är skeptisk mot, men vi får se

Medlem
Skrivet av nils45:

Raytracing är snyggt, om du vill spela i 30 fps :).

Har mellan 90-110 i minecraft med ray tracing, dlss 2.0 har gjort mästerverk för ens fps.


signatur

God is dead

Medlem

dlss m.m. =skynet.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

It's not a lake, it's an ocean

Jag tar dessa uttalanden med en nypa salt. Även en genuin person som Spencer måste köra sitt "Corporate BS" (som han själv kallat det i intervjuer) ibland. Men visst, Series X kommer bli ett stort kliv framåt, ingen tvekan om det. Men knappast som att gå från 2D till 3D. Kommer något generationsskifte ens nära? HD var stort, ska medges.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inget fel på bra grafik men ge mig framförallt intressanta karaktärer, gripande story, spännande gameplay, tighta kontroller, grymt onlineläge och kreativa nya tag på spelande generellt.

Medlem

Jag ser fram mot de nya konsollerna men att uttala sig så klumpigt som spencer gjort nu är bara löjligt BS.

Medlem
Medlem
Skrivet av nils45:

Raytracing är snyggt, om du vill spela i 30 fps :).

Inte lika snyggt att komma med falska påståenden :).

Avstängd

Trams. Spel har alltid blivit snyggare med tiden och hoppet nu är inte så stort.

Jag kan nästan lova att vi fortfarande kommer vara fast vid 25-30 FPS (för de snyggaste spelen), som alltid på konsol då grafiken måste pushas till max för att det ska se "next-gen" ut.

Avstängd
Skrivet av Angust:

Har mellan 90-110 i minecraft

Med tanke på hur simpel grafiken är så är det ju mest patetiskt att det inte är mer än så.. det är inte ens imponerande att den kan rendera hyffsade avstånd, för du har fortfarande massa fula pop-ups hela tiden där stora block av världen kommer upp ur ingenstans, ser väldigt fult ut.

Kom igen när du har 120FPS i spel med högupplösta karaktärer/omgivning, då är raytracing med i leken.

Medlem

Rolig han är 🤣🤣🤣
Den kommer va lika bra som en pc va för 3år sen hahaha.

Medlem

Att Phil Spencer tar i från tårna, lär väl inte förvåna någon.
Kommer väl till en början bli knappt märkbar grafisk skillnad, mot hur de snyggaste spelen ser ut nu, gissar jag. Sen blir det sakta snyggare o snyggare, när utvecklarna haft några år på sig att lära sig utnyttja hårdvaran och sen haft 4-5 år på sig att utveckla mer genomarbetade spel också. De första åren kommer väl de allra flesta spelen även till förra generationen, vilket kommer att hämma de grafiska framstegen.

Gissar på ett myrsteg i grafisk utveckling, lite bättre flyt i spelen, mycket snabbare laddtider och ett mycket rappare system överlag. Det är vad jag förväntar mig, och vad jag skulle känna mig nöjd med också. D.v.s. SSD lagring och att hela systemet är utvecklat från början för SSD lagring, kommer göra störst skillnad.

Medlem

Leverera först, snacka sen!
Lite tråkigt med allt hårdvaru-snack, att man på båda sidor snackat in sig i det hörnet.

Mycket av att PS4 "vann" i början handlade ju om för sin tid (för min del) god integration med streaming-tjänster, kunna köra PLEX och tjänster överlag. Allt är inte hårdvara. Användarupplevelsen i allmänhet, "mjukvaran" måste också leverera. Nintendo har alltid varit mer innovativa. Själv är jag väldigt intresserad av next gen PSVR även om jag sitter på ett Index/knuckles. Men frågan är hur många som ligger och skvalpar emellan de två idag. Ska mycket till för mig som PC/PS4-ägare att investera i next gen xbox och tror det är få xbox-ägare som känner sig manade att byta också.

Så det är familjer och casuals man slåss om? (Rätta mig gärna!) Där har iofs Sony "misslyckats" med "familjespelarna" den här generationen. Några få "stora" som Little Big Planet med svensk översättning. Känns spontant som om förra generation (PS3) var betydligt bättre med det.

Medlem
Om folk bara kunde läsa ordentligt
Skrivet av internecio:

fast det var ju inte det han skrev?
"In my view the feel of games this upcoming generation will change as dramatically as any since 2D to 3D"

lika stort som något efter övergången 2D-3D
vilket jag iofs också är skeptisk mot, men vi får se

Ja nej så skrev han ju inte. Bra att du förtydligade detta för fz läsarna.

Det hoppet som 2d till 3d händer inte på släppet. Men under den kommande generationen. Också lite tveksamt.

Skribent
Skrivet av ulrik.borg:

Leverera först, snacka sen!
Lite tråkigt med allt hårdvaru-snack, att man på båda sidor snackat in sig i det hörnet.

Mycket av att PS4 "vann" i början handlade ju om för sin tid (för min del) god integration med streaming-tjänster, kunna köra PLEX och tjänster överlag. Allt är inte hårdvara. Användarupplevelsen i allmänhet, "mjukvaran" måste också leverera. Nintendo har alltid varit mer innovativa. Själv är jag väldigt intresserad av next gen PSVR även om jag sitter på ett Index/knuckles. Men frågan är hur många som ligger och skvalpar emellan de två idag. Ska mycket till för mig som PC/PS4-ägare att investera i next gen xbox och tror det är få xbox-ägare som känner sig manade att byta också.

Det här var intressant. Nu äger jag både PS4 och Xbox One, men jag säger tvärtom, dvs att Xboxen är den jag tycker vann när det just gäller integreringen med streaming, Plex, tv-passthru, youtube, netflix. Den användes mest i början just som mediacenter också här hemma och gör fortfarande.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tyckte att övergången till denna generationen var sjuk när de visade nba 2k14 första gången: https://youtu.be/ADfjrh12L38

Jämförelse med 2k13: https://youtu.be/WSpXYcCmHuY

Sen att det bara blev sämre därifrån var ju lite tråkigt.

1
Skriv svar