Medlem
Oculus Quest

Tjena!

Skaffade en Oculus Quest i lördags och är helt såld. Länge sedan jag hade så kul med spel.

Finns det några här som använder Quest? Går ni att hitta i VR-chat eller Big Screen?

/M

Medlem

Jag använder Quest nästan varje dag.
Mest för spel både Quest och PC (via Link), har faktiskt inte provat VRChat eller big screen. Det enda "sociala" jag kört är Recroom.
Det känns som Quest är det bästa VR man kan ha idag just pga trådlösa upplevelsen är oslagbar.
Tydligen så ska senaste Virtual desktop göra PCVR trådlösa upplevelsen bättre, hade själv problem med att jag tyckte trackingen på händerna laggade nån millisekund


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det enda jag egentligen inte gillar med headsetet är att det inte sitter så bra på mig. Får världens röda märken i ansiktet. Tycker jag justerat som man ska.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Det enda jag egentligen inte gillar med headsetet är att det inte sitter så bra på mig. Får världens röda märken i ansiktet. Tycker jag justerat som man ska.

Det får jag också.
Men det finns olika lösningar på modifiering som fixar det.
Med powerbanks eller motvikt likt VR Balance Counterweight.
Eller så tar man och lyxar till det med ett HTC Deluxe audio strap (som åter finns i lager i EU)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har beställt en deluxe audio strap för att göra en Frankenquest. Även beställt en alternativ faceplate.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag har beställt en deluxe audio strap för att göra en Frankenquest. Även beställt en alternativ faceplate.

Är nyfiken på hur det gick med frankenquest?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Är nyfiken på hur det gick med frankenquest?

Det gick bra men blev en dyr historia då jag åkte in på alla möjliga extra avgifter för både deluxe audio strap och de 3d printade fästena. Det var allt från miljöavgifter, tull å skit. Så jag vet inte vad jag betalade i slutändan. Vill inte veta... Dessutom lyckades jag betala headstrapen utan hörlurar! men över lag blev det bra. Men inte perfekt. Quest är fortfarande alldeles för framtung och obekväm att ha på sig. Men visst blev det bättre. Jag skulle nog inte vilja ha det ogjort.

Medlem

Själv har jag inga problem med vikten på Quest eller rättare sakt viktfördelningen.
Justerar man headsetet rätt så tycker jag det sitter helt ok.
Det bästa man kan göra däremot är att jämna ut viktfördelningen då det inte är vikten i sig som är problemet.
Jag backade Kickstarter projektet VR Balance Counterweight men har ännu inte fått det pga corona.
Idag känner jag inte att jag måste ha det men ska bli intressant att testa och se hur stor skillnaden blir.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Det gick bra men blev en dyr historia då jag åkte in på alla möjliga extra avgifter för både deluxe audio strap och de 3d printade fästena. Det var allt från miljöavgifter, tull å skit. Så jag vet inte vad jag betalade i slutändan. Vill inte veta... Dessutom lyckades jag betala headstrapen utan hörlurar! men över lag blev det bra. Men inte perfekt. Quest är fortfarande alldeles för framtung och obekväm att ha på sig. Men visst blev det bättre. Jag skulle nog inte vilja ha det ogjort.

Haha, ja det kan springa iväg ibland sånt där. Hittade ett huvudband på Aliexpress för 400 kronor, återkommer om det när det dyker upp. 🙂

Medlem

Fick också min Quest häromdagen. Inte provar några sociala grejer utan mest lekt med demos. Väldigt nöjd så här långt. Trådlöst är grymt men jag skulle vilja ha ett ännu större rum att vara i. Har beställt kabel för att köra Alyx men det kanske är bättre trådlöst? Inte riktigt klar över hur det görs dock.

Medlem
Skrivet av boneless:

Fick också min Quest häromdagen. Inte provar några sociala grejer utan mest lekt med demos. Väldigt nöjd så här långt. Trådlöst är grymt men jag skulle vilja ha ett ännu större rum att vara i. Har beställt kabel för att köra Alyx men det kanske är bättre trådlöst? Inte riktigt klar över hur det görs dock.

Du kan köra Alyx trådlöst ja.
Det krävs att du köper programet Virtual Desktop i Quest-butiken, men ladda inte ner det där.
Ladda ner på datorn SideQuest och installera sen Virtual Desktop via SideQuest.
Hur sidequest installeras osv finns är det bara googla eller kolla youtube. Efter första installation är det simpelt.

Sen när Virtual Desktop är installerad på Questen så är det bara att ladda ner streamer appen från https://www.vrdesktop.net/

Så varje gång du ska spela ett spel på PC så startar du först streamer appen på datorn och sen startar Virtual desktop i Questen.
Och sen är det bara starta dina SteamVR / Oculus store spel via Virtual desktops "Game meny" och voiala spela trådlöst
det är därför man måste ladda ner Sidequest versionen, själva "Game menyn" Saknas i Quest-store versionen.

Andra krav är att PC'n som ska streama PCVR-spelen ska vara ansluten med nätverkskabel till en Router (minst AC1200) som Questen ansluter till via 5GHz bandet.
Inga andra enheter, tex mobiler eller surfplattor ska vara anslutna till den routern på 5GHz bandet.

Jag kör så här, jag har tom en gammal N-router och det fungerar för mig.
Sen jag skaffade Virtual Desktop så har jag inte spelat en enda gång med kabel efter det.
att köra trådlöst är sån befrielse och jag tycker Half life alyx ser bättre ut med Virtual Desktop än att köra med Link-kabel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kan köra Alyx trådlöst ja.
Det krävs att du köper programet Virtual Desktop i Quest-butiken, men ladda inte ner det där.
Ladda ner på datorn SideQuest och installera sen Virtual Desktop via SideQuest.
Hur sidequest installeras osv finns är det bara googla eller kolla youtube. Efter första installation är det simpelt.

Sen när Virtual Desktop är installerad på Questen så är det bara att ladda ner streamer appen från https://www.vrdesktop.net/

Så varje gång du ska spela ett spel på PC så startar du först streamer appen på datorn och sen startar Virtual desktop i Questen.
Och sen är det bara starta dina SteamVR / Oculus store spel via Virtual desktops "Game meny" och voiala spela trådlöst
det är därför man måste ladda ner Sidequest versionen, själva "Game menyn" Saknas i Quest-store versionen.

Andra krav är att PC'n som ska streama PCVR-spelen ska vara ansluten med nätverkskabel till en Router (minst AC1200) som Questen ansluter till via 5GHz bandet.
Inga andra enheter, tex mobiler eller surfplattor ska vara anslutna till den routern på 5GHz bandet.

Jag kör så här, jag har tom en gammal N-router och det fungerar för mig.
Sen jag skaffade Virtual Desktop så har jag inte spelat en enda gång med kabel efter det.
att köra trådlöst är sån befrielse och jag tycker Half life alyx ser bättre ut med Virtual Desktop än att köra med Link-kabel.

Tack för att du tog dig tid att skriva en så gedigen guide. Provar sen när ungarna somnat.

Medlem

Får inte tag i drivrutinerna som jag ska för sidequest. Blir krångel det här.

Skribent

Har varit sugen på att skaffa ett tag nu, fick låna av en kollega. Flickvännen blev helt på Beatsaber. Har du testat med Link ännu, och vad är dina tankar?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@boneless är det dom här drivrutinerna ?
https://developer.oculus.com/downloads/package/oculus-adb-dri...
här finns en tydlig steg för steg guide
https://github.com/the-expanse/SideQuest/wiki/SideQuest-Setup...

@erikcedervall
Har man Quest ska man helst köra Quest-versionen av Beat saber, det går att köra med PC-version med Link och Virtual Desktop men det är inte optimalt "känns fladdrigt" på nå sätt.
klarar att köra på Expert men det känns endå inte lika tight. (vet inte om det är streamingen till headsetet eller om det är skillnad på PC och Quest-version, minns inte för jag har sålt mitt förra PCVR-headset.
Annars är min rekomendation att inte alls köra med link utan köra med Virtual desktop ist, jobbigt med kabel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lägg inte för mycket krut på att skaffa en kabel för Oculus link. Virtual desktop är mycket bättre om du har hårdvara som räcker till. Dock så är det en del pill för att få skiten att fungera. En sak som missades i guiden ovan är att du måste enabla Developer Mode på Questen. För det så behöver du regga dig som utvecklare med ditt Oculus konto. Inga svårigheter egentligen. Men är man inte så teknisk kan man säkert föredra enkelheten med att koppla in en kabel. Det gör dock att man tappar inlevelse om du frågar mig.

Medlem

Har också en Quest och är grymt nöjd med den!
Spelar mest via PC (kablat). Tanken är väl att jag ska gå över till strömmat men har så många andra enheter här hemma som smutsar ned 5GHz bandet så det funkar inte helt tillfredställande.
Ska köpa en till router som varken barn eller fruar får lösenordet till.

Medlem
Skrivet av Molotov:

@boneless är det dom här drivrutinerna ?
https://developer.oculus.com/downloads/package/oculus-adb-dri...
här finns en tydlig steg för steg guide
https://github.com/the-expanse/SideQuest/wiki/SideQuest-Setup...

@erikcedervall
Har man Quest ska man helst köra Quest-versionen av Beat saber, det går att köra med PC-version med Link och Virtual Desktop men det är inte optimalt "känns fladdrigt" på nå sätt.
klarar att köra på Expert men det känns endå inte lika tight. (vet inte om det är streamingen till headsetet eller om det är skillnad på PC och Quest-version, minns inte för jag har sålt mitt förra PCVR-headset.
Annars är min rekomendation att inte alls köra med link utan köra med Virtual desktop ist, jobbigt med kabel

Nu funkar det! Sjukt coolt spel. Vill tömma rummet möbler, djur och barn 🙂.

Bilden är dock lite ryckig mellan varven och ljudet är inte helt hundra men det får man kanske leva med.

Medlem
Skrivet av boneless:

Nu funkar det! Sjukt coolt spel. Vill tömma rummet möbler, djur och barn 🙂.

Bilden är dock lite ryckig mellan varven och ljudet är inte helt hundra men det får man kanske leva med.

Kolla den här videon om du har problem med stuttering, kan kanske hjälpa

https://youtu.be/Bm4kbHeXGrg

tillagger att jag sjalv streamar inte ljudet, utan kor med ett tradlost headset fran datorn.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hmm.. Behöver nog en bättre router för optimal prestanda streamat. Den har väl aldrig varit så bra så det ät väl hög tid och Alyx gör mig väldigt motiverad. Kan ni tipsa om någon trevlig router? Runt 1500 kan jag tänka mig spendera.

Medlem
Skrivet av boneless:

Hmm.. Behöver nog en bättre router för optimal prestanda streamat. Den har väl aldrig varit så bra så det ät väl hög tid och Alyx gör mig väldigt motiverad. Kan ni tipsa om någon trevlig router? Runt 1500 kan jag tänka mig spendera.

En på swec var nöjd med d-link dir-2660
Verkar hålla sig inom din budget.
"Minimum" kravet är en AC1200 router.
Jag har en äldre N-Router som det fungerar med.
Fungerade inte tidigare men det kom en uppdatering till virtual desktop som gjorde trackingen mycket böttre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

En på swec var nöjd med d-link dir-2660
Verkar hålla sig inom din budget.
"Minimum" kravet är en AC1200 router.
Jag har en äldre N-Router som det fungerar med.
Fungerade inte tidigare men det kom en uppdatering till virtual desktop som gjorde trackingen mycket böttre

Köpt d-linken och provkörde med den igår (det är jag som håller Kinas ekonomi rullande). Körde Alyx i ett annat rum än routern och trotts vägg fungerade det riktigt bra. Jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Medlem
Skrivet av boneless:

Köpt d-linken och provkörde med den igår (det är jag som håller Kinas ekonomi rullande). Körde Alyx i ett annat rum än routern och trotts vägg fungerade det riktigt bra. Jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Kul att höra.
Fint att kunna köra i ett annat rum tom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så nöjd med Quest. Skulle aldrig byta bort den mot trådbundet nu när det funkar så bra att streama från pc. Känner mig helt ointresserad av att spela något utanför vr. Just nu varvar jag Alyx med enklare spel som Pistol Whip och Eleven table tennis.

Enda nackdelen är att jag blir akut illamående av vissa grejer. Provade t.ex bilspelet Distance och fick slita av mig hjälmen direkt. Är alla bilspel så? Samma med vissa typer av youtubeklipp. Typ jaktflyg eller berg och dalbanor. I Alyx kör jag i ett större rum och varvar teleportering med att gå med fötterna vilket funkar bra.

Vilka är era favoritupplevelser i VR?

Medlem
Skrivet av boneless:

Så nöjd med Quest. Skulle aldrig byta bort den mot trådbundet nu när det funkar så bra att streama från pc. Känner mig helt ointresserad av att spela något utanför vr. Just nu varvar jag Alyx med enklare spel som Pistol Whip och Eleven table tennis.

Enda nackdelen är att jag blir akut illamående av vissa grejer. Provade t.ex bilspelet Distance och fick slita av mig hjälmen direkt. Är alla bilspel så? Samma med vissa typer av youtubeklipp. Typ jaktflyg eller berg och dalbanor. I Alyx kör jag i ett större rum och varvar teleportering med att gå med fötterna vilket funkar bra.

Vilka är era favoritupplevelser i VR?

Hur är eleven table tennis? Många säger det är bra men inte själv provat.
Annars är Boneworks ett spel till PC jag rekomenderar alla med VR headset.
Roligt gun play och väldigt fysikbaserat, mer än half life.
Har även lite half life feeling i spelet då dom samarbetade med Valve under utvecklingen, det var bla första spelet som stödde Valve index kontrollerna.
Kan ge lite "åksjuka" om "VR-Benen" inte vuxit ut ännu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur är eleven table tennis? Många säger det är bra men inte själv provat.
Annars är Boneworks ett spel till PC jag rekomenderar alla med VR headset.
Roligt gun play och väldigt fysikbaserat, mer än half life.
Har även lite half life feeling i spelet då dom samarbetade med Valve under utvecklingen, det var bla första spelet som stödde Valve index kontrollerna.
Kan ge lite "åksjuka" om "VR-Benen" inte vuxit ut ännu

Tycker bordtennis är ett riktigt trevligt minispel. Det är avskalat och enkelt fast med riktigt bra pingiskänsla. Det känns som jag spelar ungefär som på riktigt, gör ungefär samma misstag. Rekommenderas absolut!

Kul! Har lurat lite på det här med Boneworks. Ser riktigt skoj ut men jag blir lite orolig över illamående. Då är det bortkastade pengar.

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Har också en Quest och är grymt nöjd med den!
Spelar mest via PC (kablat). Tanken är väl att jag ska gå över till strömmat men har så många andra enheter här hemma som smutsar ned 5GHz bandet så det funkar inte helt tillfredställande.
Ska köpa en till router som varken barn eller fruar får lösenordet till.

Jag slängde ut resten av familjen från 5g helt enkelt. Mohaha

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Lägg inte för mycket krut på att skaffa en kabel för Oculus link. Virtual desktop är mycket bättre om du har hårdvara som räcker till. Dock så är det en del pill för att få skiten att fungera. En sak som missades i guiden ovan är att du måste enabla Developer Mode på Questen. För det så behöver du regga dig som utvecklare med ditt Oculus konto. Inga svårigheter egentligen. Men är man inte så teknisk kan man säkert föredra enkelheten med att koppla in en kabel. Det gör dock att man tappar inlevelse om du frågar mig.

Word! Virtual desktop funkar kanon. Ser inget skäl att ens prova kabel.

Medlem

Måste passa på att rekommendera spelet Moss. Hade fått det rekommenderat tusen gånger men undvikit det då det inte kändes så intressant. Ett platformspel med en gullig mus liksom. Men jäklar va charmigt. Helt klart värt pengarna.

Medlem
Skrivet av boneless:

Tycker bordtennis är ett riktigt trevligt minispel. Det är avskalat och enkelt fast med riktigt bra pingiskänsla. Det känns som jag spelar ungefär som på riktigt, gör ungefär samma misstag. Rekommenderas absolut!

Kul! Har lurat lite på det här med Boneworks. Ser riktigt skoj ut men jag blir lite orolig över illamående. Då är det bortkastade pengar.

Ok, blir kanske att testa eleven table tennis då
Boneworks kan som sagt orsaka illamående om man inte är van, det är inte samma långsamma mjuka gameplay som half life.
Man både går fortare, kan springa, hoppa och klättrar och faller en del. Dessutom har man "hela kroppen" att hålla reda på så man kan ibland känna sig som nån gummifigur som trasslar in sig. Dock har det blivigt bättre i senaste uppdateringen.
Jag kan bara rekommendera att spela i mindre doser om man börjar känna sig dålig så till slut har man vant sig.

@perihelion74 jag håller med, Moss är ett spel som bevisade att även plattform/3e person funkar i VR.
Blue Giant finns till Quest och ska också vara bra om man gillar den här typen av spel. Det har tidigare varit PSVR exlusivt men kom till Quest för ett tag sen. Vet inte om det kommit till PC också?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar