Top 5 skräckfilmer

KoP
Medlem

1. Halloween (1978)
2. Hellraiser (1987)
3. Event Horizon (1997)
4. Day of the dead (1985)
5. Suspiria (1977)

Ook
Bibliotekarie (UU)

Många bra filmer har redan nämnts och beskrivits. Minns som yngre tonåring att The Amityville Horror / Huset som gud glömde och Aliens skrämde mig ordentligt samt att Hellraiserfilmerna was the shit. Nu på senare dar är det nog lite svårt att ranka absoluta toppen, finns så många olika typer av skräck. Kan ge ytterligare filmer och regissörer, utan inbördes rangordning som tillhör toppen av skräckfilmer på ett eller annat sätt. Edit: Märker nu att förslagen rör sig mer kring slasher/gore, om det kan räknas som skräck?

Franskproducerade skräkfilmer som Frontier(s) och Martyrs . Finns en del tips inom genren New French Extremity. Men alla filmer räknas nog inte som skräck (Enter the Void). Kanske tur det?

Asiatiska skräckfilmer brukar ha en del att erbjuda. The Ring, The Grudge och Dark Water känner nog många till. Regissören Takashi Miike har en hel del skruvade filmer, exempelvis på Ichi the killer.

David Cronenberg är nog favoritregissören inom skräckfilmer, typen body horror. Hans tidigare verk rekommenderas starkt (Rabid, The Brood, Scanners, Videodrome, The Fly och Existenz). Hans filmer har på senare tid har rört sig mer mot att vara psykologiskt utforskande (inre psyket), jämfört med ett yttre/fysiskt perspektiv i tidiga filmer. Jämför exempelvis The Fly och Existenz.

A Serbian film / Srpski film
Varning! En skräckfilm/thriller som får många andra skräckfilmer att blekna i jämförelse. Ta valfri Hollywood blockbuster skräckfilm och den framstår som en Disneyfilm. Rent ut sagt vidrig i vissa scener, på gränsen till snuff. Samhällskritisk tortyrfilm? Om man har svårt för råa filmer då är det bättre att undvika. Läs på om filmen innan du vill se den .

Medlem

Green room, dog soldiers, Texas chainsaw massacre, Saw, get out.

Inaktiv
Skrivet av Ook:

Många bra filmer har redan nämnts och beskrivits. Minns som yngre tonåring att The Amityville Horror / Huset som gud glömde och Aliens skrämde mig ordentligt samt att Hellraiserfilmerna was the shit. Nu på senare dar är det nog lite svårt att ranka absoluta toppen, finns så många olika typer av skräck. Kan ge ytterligare filmer och regissörer, utan inbördes rangordning som tillhör toppen av skräckfilmer på ett eller annat sätt. Edit: Märker nu att förslagen rör sig mer kring slasher/gore, om det kan räknas som skräck?

Franskproducerade skräkfilmer som Frontier(s) och Martyrs . Finns en del tips inom genren New French Extremity. Men alla filmer räknas nog inte som skräck (Enter the Void). Kanske tur det?

Asiatiska skräckfilmer brukar ha en del att erbjuda. The Ring, The Grudge och Dark Water känner nog många till. Regissören Takashi Miike har en hel del skruvade filmer, exempelvis på Ichi the killer.

David Cronenberg är nog favoritregissören inom skräckfilmer, typen body horror. Hans tidigare verk rekommenderas starkt (Rabid, The Brood, Scanners, Videodrome, The Fly och Existenz). Hans filmer har på senare tid har rört sig mer mot att vara psykologiskt utforskande (inre psyket), jämfört med ett yttre/fysiskt perspektiv i tidiga filmer. Jämför exempelvis The Fly och Existenz.

A Serbian film / Srpski film
Varning! En skräckfilm/thriller som får många andra skräckfilmer att blekna i jämförelse. Ta valfri Hollywood blockbuster skräckfilm och den framstår som en Disneyfilm. Rent ut sagt vidrig i vissa scener, på gränsen till snuff. Samhällskritisk tortyrfilm? Om man har svårt för råa filmer då är det bättre att undvika. Läs på om filmen innan du vill se den .

Läste lite om "A serbian film" och den lät riktigt äcklig rent ut sagt, jag klarade inte av "human centipede" så bara att fetglömma denna!

Bara för att vara övertydlig så dömer jag inte dig/folk som gillar sådana filmer men själv klarar jag inte av det.

Medlem

En snabbis utan direkt omtanke och utan någon ordning.

Carpenter's The Thing
Event Horizon
Scream
The Exorcist
Freddy vs Jason mest pga memes och ett fantastiskt soundtrack

Farornas Konung

#1 The Shining
#2 The Brood
#3 Rosmarys Baby
#4 Slugs
#5 Det Sjunde Inseglet. (Lätt bästa filmen i min lista, men kanske inte SKRÄCK i sann anda).

Medlem

Martyrs
Green Room
REC
Midsommar
Mandy

Osäker om dessa är de "bästa" men några av de mest minnesvärda skräckfilmer jag sett

Medlem

Tips till alla som inte redan sett den är THE VOID från 2016, en indie-skräckis som jag gillade på riktigt med inspiration från lovecraft.
I övrigt håller jag med många är om att det ör för mycket jumpscares idag, horror var bättre förr!

I ingen speciell ordning, top 5:

The Thing (ORGINALET INTE NYA)
JAWS
The Exorcist
Event Horizon
Slither

Sen är remaken på Evil Dead från 2013 riktigt bra också 👍

Ook
Bibliotekarie (UU)

@anon_326114: Tar absolut inte illa vid. Om man njuter av filmen måste man nog vara sadistiskt lagd. Kan inte säga att jag direkt njöt av filmen men minnesvärd är den vilket gör att den kvalar in på topplistan. Vissa scener har etsat sig fast. En skräckfilm är på ett eller annat sätt tänkt att väcka visst obehag vilket filmen gör, samtidigt som den filmmässigt är välgjord, storymässigt, tekniskt och skådespelarmässigt.

Medlem

The Eye -lite som en asiatisk sjätte sinnet, fast annan twist. Fortfarande en otrolig favorit av alla rysare idag!

Ring 1 & 2 (japanska) - amerikanska var bara skitdålig överförtydligande berättarröst som idiotförklar tittater s intellekt och dödar all stämning. MEN RÄDS EJ! Originalet levererar i en lugnare ton, men ack vad det betalar sig bättre än amerikanska remaken.

The Beyond - schysst Lucio Fulci film från 81 som är lite haunted house koncept, men den lyckas ge en annan mer Lovecraft obehaglig känsla som får denna att stå ut som en egen av alla hemsökta hus filmer

Medlem
Skrivet av Ook:

@Daugeleven: Tar absolut inte illa vid. Om man njuter av filmen måste man nog vara sadistiskt lagd. Kan inte säga att jag direkt njöt av filmen men minnesvärd är den vilket gör att den kvalar in på topplistan. Vissa scener har etsat sig fast. En skräckfilm är på ett eller annat sätt tänkt att väcka visst obehag vilket filmen gör, samtidigt som den filmmässigt är välgjord, storymässigt, tekniskt och skådespelarmässigt.

Jag håller med dig. A Serbian Film är verkligen en sjuk film och jag skulle nog aldrig rekommendera den förutom kanske till någon skräckentusiast som verkligen vet vad dem ger sig in i. Det är dock en väldig fascinerande film från ett produktions perspektiv.

Anledningen till att jag såg den var för att jag hörde så jäkla mycket snack om den förut så jag kunde inte hålla inne min nyfikenhet. Det är definitivt en film man aldrig glömmer haha.

12
Skriv svar