Fobier som triggats av spel?

Medlem

Nej, spel är inte på riktigt. Annars skulle ju t.ex krigs & våldsspel påverka folk? Skämt åsido, jag gillar inte mörker i spel.

Medlem

Det kan kittlas i fötterna när min karaktär ramlar eller hoppar från riktigt höga höjder i vissa spel.

It's not a lake, it's an ocean

Oj, intressant frågeställning. Fobier vet jag inte, men jag började bli mörkrädd under mina löprundor delvis genom den mörka skogen när jag sträckspelade Alan Wake. Det gick allt fortare på de där rundorna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag vet inte hur man bäddar in en Youtube länk, men Outside Xbox är ett rätt mysigt gäng. En av dem är aracnofob, och de har gjort två videos där hon får ranka hur rädd hon blir för spindlar i olika spel... Och hon blir uppenbart rädd bara av att kolla på filmklipp. Väl värt att lägga 9 minuter av ens liv på att se på.

Tl;dr är att ju mer äkta de ser ut desto värre. Så riktiga spindlar är värre än demonspindlar.
Ni kan snabbspola till tombraider eller Skyrim om ni vill se henne riktigt obekväm

Medlem

Är livrädd för hajar och spindlar, även i spel. Fanns en achievement i gta 5 att man skulle bli uppäten av en haj. Simmade långt ut och gick in i ett annat rum medan det skedde. Ångrade att jag inte stängde av ljudet också.

I VR ökar rädslan exponentiellt. Har testat den vr demon på playstation flera gånger där man åker ner i en hajbur. Har aldrig kommit så långt att jag sett hajen för att säga det så.

Medlem

rös i hela kroppen varje gång spindlarna dök upp i half life alyx. xD

Medlem
Skrivet av solidq:

rös i hela kroppen varje gång spindlarna dök upp i half life alyx. xD

Är det spindlar i half life alyx?!

Medlem

Var hyffsat rädd för "hjärnan" med tentaklerna nere i kloakerna i Duke Nukem 64!! 🤣 Så morbid varelse asså! Och ljudet den gjorde när man inte såg den. HUUGA!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi körde den grejen på Dreamhack för något år sedan, väldigt kul!

Haha, väldigt kul! Immersion deluxe. Jag småskrattade när hissdörrarna öppnades, skulle gå ut och då krockade min fot med den riktiga plankan, då flippade jag ur och lyfte på headsetet för att se vad fan som pågicks. Såg plankan, då kunde jag dra på headsetet igen och gå ut på plankan. Behövde hjälp med att balansera kvar. Helt sjukt!

Vill verkligen inte vara gubbe nu men måste kritisera crewkillen där. Sjukt oprofessionellt att fullständigt skita i att passa personen. Det gick ju nästan riktigt illa för den första. Immersionen är så bra att folk kan ramla med huvudet före*.

*true story, iaf enligt nån på reddit


signatur

I'm like you, I have no name.

Inaktiv
Skrivet av Bethåven:

Är det spindlar i half life alyx?!

Nja inte vad jag kan minnas vanliga spindlar men kan tänka mig att det är headcrabs hen menar, kanske främst den svarta varianten.

Medlem

Min enda riktiga fobi är en extrem fobi för fjärilar (speciellt nattfjärilar), vilket lykligtvis inte är så vanliga som skräckmoment i spel..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Undervattens vraken i AssCreed Odyssey

Så sjukt äckligt att de stora valarna och Hajarna kan komma så spurtade ner och snabbt upp tyill ytan igen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Subnautica är nog det enda spelet som framkallat genuint obehag hos mig. Första mötet med en Reaper är oförglömligt.

Medlem

Gillar inte småkryp i spel, som facehuggers eller fästingar. Saker som är så små att det är svårt att få ihjäl dom.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

KoP
Medlem

Nej. Kan skilja på fantasi och verklighet (hjälper säkerligen att man inte har några direkt starka fobier iofs).

Medlem
Skrivet av StenaFoss:

Mörkt vatten. Testade Subnautica i VR och kommer aldrig mer spela det.

Usch och fy.

Kommer ihåg skräcken när man mötte tentakelbossen i Star Wars till N64. Hemskt.

Samma sak i Duke Nukem 3D där den första banan i den sista "världen" hade sådana flygande skallar som jagade en under vatten. Usch, känner pirret i kroppen idag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nej. Kan skilja på fantasi och verklighet (hjälper säkerligen att man inte har några direkt starka fobier iofs).

Jag vill påstå att det är just vad en fobi är.

Edit: alltså att man inte kan rationalisera det man känner


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Djupt vatten för min del, därav kommer jag aldrig spela Subnautica. Vilket är synd då det verkar vara ett roligt spel.

Medlem

Kan ärligt säga att jag hatar hav och sjöar i spel. Oförklarlig rädsla över att det ska finnas hajar och annat otyg där. Vill inget annat hellre än att bara simma upp på en flotte eller liknande. Tänk om det skulle komma en haj och ta tag i min (karaktärs) fot...

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Är livrädd för hajar och spindlar, även i spel. Fanns en achievement i gta 5 att man skulle bli uppäten av en haj. Simmade långt ut och gick in i ett annat rum medan det skedde. Ångrade att jag inte stängde av ljudet också.

I VR ökar rädslan exponentiellt. Har testat den vr demon på playstation flera gånger där man åker ner i en hajbur. Har aldrig kommit så långt att jag sett hajen för att säga det så.

Sket på mig första gången en haj attackerade mig i Crysis. Tror det hände när man tog sig för långt ut i havet.

Kände mig som ett litet barn och halva livet blixtrade till i mitt inre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Höjdskräck.

Spel där det är fritt fall neråt som asscreed spelen och typ dying light i tornet vid träningen ger mig en kittlande känsla i magen, men inget obehagligt.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Min sambo är livrädd för Hajar... spelar ingen roll om det är på TV, film, spel, tecknad film eller rent av en bild på en haj. Hon flyger av stolen och skriker, och kan inte titta... lika roligt varje gång xD (nej jag överdriver inte )

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dohman:

Haha, väldigt kul! Immersion deluxe. Jag småskrattade när hissdörrarna öppnades, skulle gå ut och då krockade min fot med den riktiga plankan, då flippade jag ur och lyfte på headsetet för att se vad fan som pågicks. Såg plankan, då kunde jag dra på headsetet igen och gå ut på plankan. Behövde hjälp med att balansera kvar. Helt sjukt!

Vill verkligen inte vara gubbe nu men måste kritisera crewkillen där. Sjukt oprofessionellt att fullständigt skita i att passa personen. Det gick ju nästan riktigt illa för den första. Immersionen är så bra att folk kan ramla med huvudet före*.

*true story, iaf enligt nån på reddit

Vi turades om och det var svårt att ibland förutse vad folk skulle göra. Som att hoppa ut och typ vika undan benen. Andra höll vi i handen hela vägen. Vi körde säkert ett par hundra demos om dagen


signatur
Medlem

Vatten när det är mörkt samt Alien.

Medlem

Jag äcklas av spindlar o småkryp med femtio-elva olika ben på kroppen. Sånt är riktigt nasty men det drabbar mig inte i spel faktiskt. Annars tycker jag djupa mörka hav är otäckt men endast i verkliga livet. Skulle aldrig dyka ner i de. Inte för att det finns fiskar eller hajar utan de har alltid varit mystiska för mig sedan liten o har alltid tyckt mörkt djupt vatten varit creepy. Så finns väl ingen fobi jag blir drabbad av i ett spel riktigt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Managor:

Låter helt fruktansvärt..! Om du spelar Skyrim på PC så ska tydligen denna modden ta bort krypen; https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/1190/
Inte uppdaterats sen 2016 dock.

Det är det. Det där är en av de tidigaste moddarna som gjordes till Skyrim. Använt den sedan dess. Tror den fungerar än.

Skrivet av Konstig Inombords:

Det finns väl ingen fobi som triggats av spel.
Men däremot vet jag att spel har planterat in rädsla in i min kropp i tidig ålder.

Säg det till min fobi som jag nämnde innan.

Avstängd
Skrivet av Bunisher:

Det är det. Det där är en av de tidigaste moddarna som gjordes till Skyrim. Använt den sedan dess. Tror den fungerar än.

Säg det till min fobi som jag nämnde innan.

Jag är lat i skrift. Så det kan tolkas fel.
Men det jag mena för att vara mer ordagrann så är det så att spel kan ha planterat en fobi i mig.
Men visst förstår jag att spel kan väcka motsvarande känslor som verkligheten gör (fobi).

Medlem

Som någon sa, mörkt vatten är fan läskigt ibland. Thalassophobia kallas det visst.
https://gfycat.com/fr/variableboringearwig-water

Det värsta är dock spindlar.. fy jävelen där är det illa även om det är en liten hus-spindel.

Medlem

odjur i vatten, i spel som halflife/black mesa och sådana spel där man kan mörda fanskapet går det an, men subnautica tex klarar jag inte av att köra.

Medlem

Ingen fobi men verklighetskänsla, hade nog gjort samma om de va på riktigt:
Höga fall i vissa spel får mig spänna kroppen/magen som om man var på väg ned 2000 meter frittfall själv, ironin är att min kropp förväntar sig en impact också irl...
Händer spec i G-Mod (Men inte Half life eller CS?) och i Apex speciellt där man känt av det extremt, polaren nämnde samma sak i Apex, han har dock inte känt det förr framför en dator (han spelar ej lika mycket)

123
Skriv svar