Xbox Phil Spencer: Snart ska vi visa upp spel

Robot
Xbox Phil Spencer: Snart ska vi visa upp spel

Mer Halo Infinite, eller får vi se något nytt?

#xbox-series-x


Gnällkuk

Vi lär ju märka, kan tänka mig att hälften läcker ut dagarna innan ;P


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Xbox hint om något från Fable?

https://twitter.com/Xbox/status/1253081361650339840


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Xbox har ju aldrig haft några exklusiva titlar som lockar, men det kan kanske ändras, vem vet.

Men fortfarande ps5 blir det i mitt hushåll.
Exklusiva titlar kommer Sony dominera med som vanligt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Är det fel av mig att säga "About God F****ng time!" Terraflops hit och dit säger inte mig så mycket, jag har enbart spelen i åtanke när jag ska bestämma ett köp.

Kanske lite Fable??? lite mera Halo gameplay??? Lite icke tidigare annonserade titlar ja tack!.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av miffot:

Xbox har ju aldrig haft några exklusiva titlar som lockar, men det kan kanske ändras, vem vet.

Men fortfarande ps5 blir det i mitt hushåll.
Exklusiva titlar kommer Sony dominera med som vanligt.

Tvärtom här, PS har aldrig haft några för mig. Förutom Horizon Dawn Zero, då köpte jag mig en PS4 Pro. Sen dess har maskinen bara stått och samlat damm. Blir en PS5 bara för att om det kommer något som är intressant. Dock blir första att byta ut Project Scorpion

" Ja just det, jag körde igenom Last of Us också"

Medlem
Skrivet av miffot:

Xbox har ju aldrig haft några exklusiva titlar som lockar, men det kan kanske ändras, vem vet.

Men fortfarande ps5 blir det i mitt hushåll.
Exklusiva titlar kommer Sony dominera med som vanligt.

Tycker precis tvärtom. Gears och Halo är helt fantastiska spelserier i mina ögon.

Dock kommer ju dessa även till PC numera och därmed ser det med 99.99% säkerhet ut att bli en PS5 för mig också.

Medlem

det enda xbox har typ är gears of war o halo,, lite som nintendo o sitt zelda.. men thats it mer eller mindre.. man missar inte mycket.

Medlem

Har alltid gillat xbox men min xbox one x är det onödigaste jag köpt. Står bara och rostar i brist på spel.

Medlem

Frågan är om vi får se några nya satsningar i AAA-klassen eller om det blir samma trötta uppföljare från Microsoft igen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fulci:

Frågan är om vi får se några nya satsningar i AAA-klassen eller om det blir samma trötta uppföljare från Microsoft igen.

Nej, det blir inget nytt alls. Inte satsas det några pengar heller, och divisionen går på tomgång nu. Vi får se om det kommer finnas kvar nästa år tbh.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej, det blir inget nytt alls. Inte satsas det några pengar heller, och divisionen går på tomgång nu. Vi får se om det kommer finnas kvar nästa år tbh.

Du vet jag vad menar, inte nödvändigt att bli sarkastisk. Microsoft gillar satsa på "säkra" kort. Eller behöver jag länka Xbox One presentationsvideon från 2013?

Det räcker med att Microsoft gör ett enda högbudget spel som inte är baserat på existerande franchises och att spelet är grymt bra. Något som både överraskar och knockar spelvärlden så att säga.

Tekniskt sett är Series X konsolen överlägsen PS5.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fulci:

Du vet jag vad menar, inte nödvändigt att bli sarkastisk. Microsoft gillar satsa på "säkra" kort. Eller behöver jag länka Xbox One presentationsvideon från 2013?

Det räcker med att Microsoft gör ett enda högbudget spel som inte är baserat på existerande franchises och att spelet är grymt bra. Något som både överraskar och knockar spelvärlden så att säga.

Tekniskt sett är Series X konsolen överlägsen PS5.

Det kanske var lite onödigt, det kan jag hålla med om så jag ska ge ett ordentligt svar också.

Xbox gillar att satsa på "säkra kort" ja, precis som alla andra. Har man ett framgångsrikt IP så är det inget konstigt att man fortsätter att bygga vidare på det. Det är precis samma sak för exempelvis PlayStation. Uncharted, God of War, Gran Turismo exempelvis. Ett av årets mest emotsedda spel? -The Last of Us Part 2. Guerilla Games diskuterar att göra en trilogi av Horizon Zero Dawn då PlayStation vill göra en franchise av det, artikel idag. Det finns inget automatiskt fel med det, tvärtom, det är nog vad de flesta önskar när de gör ett nytt spel.

Men jag håller med dig om att man måste också våga satsa på nya saker, även i AAA-klassen. Precis som Sony gjorde med just HZD, som sedan kan bli en franchise. Vågar man inte så vinner man inget heller.

Xbox låter sina studios göra mycket nytt nu, men det vi sett hittills är "bara" i AA-segmentet absolut. Ser också fram emot helt nya AAA-IP, som jag är säker på kommer att dyka upp.

Tidigare under generationen när Xbox fortfarande brottades med Matrick-arvet, kass budget och låg status inom Microsoft så fanns det inte utrymme till mycket mer än det allra mest säkra från 1st party-studios. Man försökte med Sunset Overdrive och Quantum Break från 3rd party men det gav inte den respons man ville ha. Man låg nere på 6 egna studios ett tag... Inte mycket utrymme som sagt.
In kommer vändningen 2016-17 med Phil Spencer som EVP för en Xbox-division med upplyft position inom Microsoft med ansvar för all gaming och fullt förtroende från Satya Nadella med allt vad det innebär av budget och frihet. Hårdvaran på konsolfronten rättas till, Microsoft Studios blir Xbox Game Studios och växer brutalt både i antal studios och volym på de enskilda studiorna, Xbox Game Pass blir till, PC-satsningen inleds, xCloud sjösätts och på alla fronter avanceras det. Allt det där kommer vi att se frukterna av snart, det tar tid men nästa generation kommer att bli väldigt, väldigt annorlunda mot hur innevarande inleddes.
Halo-Gears-Forza kommer alltid att finnas med som de pelare de är, inget fel med det, och vi kommer att få en mängd uppföljare till spel och IP:n som Hellblade och Fable men jag är fullständigt övertygad om att vi också kommer att få se helt nya AAA-spel också inom en snar framtid. De är alla viktiga komponenter i det stora hela, inte bara för Xbox.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne Det blir bra i så fall, får hoppas MS levererar. Jag brukar gnälla på dem mycket, men det är hat/kärlek. Old man yells at cloud.

Avstängd

@Mortaigne: Bra sammanfattning av läget. Både Playstation och Xbox har varit sparsamma med information om kommande spel. Stora trumman från dem båda kommer snart. Jag ser fram emot underhållningen.

Medlem

Gillar att MS har kniven mot strupen. Nu får vi se vad ett av världens starkaste bolag någonsin är kapabla till att göra för att hålla sig relevanta trots motvind. Pengar kommer de att spendera, driva utvecklingen framåt likaså.

Bra för oss konsumenter kommer det att bli.

En oro jag har är att MS stressar för mycket här och missar kärnan i långsiktighet. Efter många år av motvind så finns risken att de blir desperata och fokuserar mer på saker som genererar bra press, snarare än bra och prisvärda upplevelser.

Med det sagt så tror jag att MS kommer att komma in i matchen på riktigt igen iom nästa generation. Inte bara för att Gamepass är grymt bra och prisvärt, utan också för att de har förstått vad folket faktiskt vill ha.

Bra. Jävla. Spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mike Ybara, han som slutade för flera månader sedan och började på Blizzard, sa då när han slutade på Xbox att Xbox gänget nu (under tiden han jobbade där) och då, Mattrick eran, hade lika stor budget. 2015 var det senaste nya AAA-spel ipt Microsoft/Xbox utannonserade och 2016 det senaste nya dem släppte. Så under den tiden till nu hade dem pengarna men valde att inte göra något med dem. "Wait till E3" fick vi höra och sedan efter E3 "we held stuff back". Vi väntar fortfarande på det från 2016. Dessutom sa Phil Spencer 2016 eller 2017 att han nyss skrev kontrakt på spel för 1 Miljard$. Alltså 3rd party exklusiviteter, inget med Xbox Games Studios att göra. Dem väntar vi också på.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Xbox gillar att satsa på "säkra kort" ja, precis som alla andra. Har man ett framgångsrikt IP så är det inget konstigt att man fortsätter att bygga vidare på det. Det är precis samma sak för exempelvis PlayStation.

Ett av de stora problemen för MS är att de flesta av deras stora studior aldrig har skapat en egen IP.

343 har bara jobbat med Halo.

Coalition har bara jobbat med Gears.

Turn 10 har förvisso skapat Forza men det är ju bara ett svar på Gran Turismo och har inte krävt speciellt mycket kreativitet.

Playground har gjort Forza-avstickare och ryktas nu jobba med Fable.

Man förlorade Bungie när de ville göra Destiny istället för Halo vilket kan bli lite ironiskt då jag misstänker att Halo Infinite kommer att hämta inspiration från just Destiny.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Ett av de stora problemen för MS är att de flesta av deras stora studior aldrig har skapat en egen IP.

343 har bara jobbat med Halo.

Coalition har bara jobbat med Gears.

Turn 10 har förvisso skapat Forza men det är ju bara ett svar på Gran Turismo och har inte krävt speciellt mycket kreativitet.

Playground har gjort Forza-avstickare och ryktas nu jobba med Fable.

Man förlorade Bungie när de ville göra Destiny istället för Halo vilket kan bli lite ironiskt då jag misstänker att Halo Infinite kommer att hämta inspiration från just Destiny.

Ett av de märkligaste inlägg jag har läst.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Margy:

Turn 10 har förvisso skapat Forza men det är ju bara ett svar på Gran Turismo och har inte krävt speciellt mycket kreativitet.

Det kräver inte speciellt mycket kreativitet för att skapa något som är så uppskattat som Forza?

Tycker att du tänker fel och kraftigt underskattar hur utveckling går till.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ett av de märkligaste inlägg jag har läst.

Vad är det som är så märkligt'?

Du jämför med saker som att Sony släpper Last of Us 2 och troligen jobbar med Horizon 2. Hade dessa studior tillhört MS hade de troligen inte haft chansen att skapa Last of Us eller Horizon utan tvingats fortsätta med sina "säkra kort".

"Säkra kort" är inte säkra om man inte får chansen att göra dem till att börja med.

Är det inte fakta att studior som 343 och Coalition aldrig skapat en egen IP?

Skrivet av Freakon:

Det kräver inte speciellt mycket kreativitet för att skapa något som är så uppskattat som Forza?

Missförstå mig rätt här. Forza är en väldigt omtyckt spelserie men likt Gran Turismo och andra bilspel så kräver de inte riktigt samma typ av kreativitet som att skapa en ny IP.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad är det som är så märkligt'?

Du jämför med saker som att Sony släpper Last of Us 2 och troligen jobbar med Horizon 2. Hade dessa studior tillhört MS hade de troligen inte haft chansen att skapa Last of Us eller Horizon utan tvingats fortsätta med sina "säkra kort".

"Säkra kort" är inte säkra om man inte får chansen att göra dem till att börja med.

Är det inte fakta att studior som 343 och Coalition aldrig skapat en egen IP?

Missförstå mig rätt här. Forza är en väldigt omtyckt spelserie men likt Gran Turismo och andra bilspel så kräver de inte riktigt samma typ av kreativitet som att skapa en ny IP.

Ah, då förstår jag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Margy:

Ett av de stora problemen för MS är att de flesta av deras stora studior aldrig har skapat en egen IP.

343 har bara jobbat med Halo.

Coalition har bara jobbat med Gears.

Turn 10 har förvisso skapat Forza men det är ju bara ett svar på Gran Turismo och har inte krävt speciellt mycket kreativitet.

Playground har gjort Forza-avstickare och ryktas nu jobba med Fable.

Man förlorade Bungie när de ville göra Destiny istället för Halo vilket kan bli lite ironiskt då jag misstänker att Halo Infinite kommer att hämta inspiration från just Destiny.

Du har delvis en poäng. Men samtidigt har ju Microsoftägda Rare fått tämligen fria händer sedan Kinect försvann. De har skapat Sea of Thieves, som ju verkligen är något rätt unikt, och arbetar nu med nya Everwild, som vi inte vet så mycket om än. Min kritik handlar inte om att vissa studior har gjorts till mjölkkossor för enskilda varumärken utan att exempelvis Forza har släppts lite för tätt för att kännas spännande (alltså: jag älskar Forza Horizon 3 och 4, men de är ju inte direkt överraskande). 2013-2018 släpptes ett Forza varje år, fördelat mellan Motorsport och Horizon.

Nu har Microsoft en hel rad nya studior som säkerligen kommer skapa nya IP, däribland Njnja Theory, Compulsion Games och helt nya The Initiative.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om det är en tröst för någon tycker jag Microsoft exklusiva titlar är typ lika fantasifulla och innovativa som Sonys exklusiva titlar.

Lite som att diskutera vilken Starwars prequel som är bäst utav Phantom Menace och Attack of the Clones...

Medlem

Är övertygad om att det kommer ett nytt Fable. Skulle gärna se ett nytt Forza Horizon också, men kanske för nära inpå fyran?

1
Skriv svar