Launchspel till Series X och PS5 -Spekulera!

Ambassadör
Xbox
Launchspel till Series X och PS5 -Spekulera!

Ny konsolgeneration innebär nya feta spel till folket, frågan är vilka? För Xbox del så är Halo: Infinte det enda bekräftade och för PS5 så har vi Godfall. Detta är naturligtvis inte allt, så vad tror vi att vi kommer att få se? Det är ju lite roligt att spekulera innan det har visats upp allt för mycket.

Mina egna spekulationer: För Xbox del så är det förmodligen viktigare att sprida ut spelen under launch window med tanke på Xbox Game Pass. Halo Infinite är också så pass stort att det inte är någon nödvändighet med allt för många tungviktare samtidigt, snarare blir det viktigare att jämnt fördela de stora över tid. Det stora ekosystemet med släpp på både Xbox One (till en början) och PC utöver Series X gör också allt lite annorlunda. Ett Forza-spel är nog också en lågoddsare, förmodligen ett nytt Forza Motorsport som sägs ha fått något av en reboot. Blir det en Forza Motorsport plattform som kontinuerligt uppdateras under generationen snarare än bara ännu en uppföljare? Kanske det...
Många Xbox One-spel får också Series X-versioner, med extra allt och i vissa fall förmodligen nya DLC. Gears 5, Forza Horizon 4, Sea of Thieves, Minecraft osv. Sedan pytsas De Stora Spelen ut med jämna intervall på Xbox Game Pass.

Vi går ju också in i en konsolgeneration med seriös bakåtkompatibilitet från både Xbox och PlayStation, så någon risk för brist på spel blir det ju inte heller den här gången.

Sony sägs ha en rad spel redo för launch, då konsolen var planerad tidigare än 2020... Ligger det något i det så kan vi ju få se en rejäl uppställning i höst. Vilka storspel är redo för uppföljare? Horizon Zero Dawn 2 kanske? Ett PC-släpp av originalet för att boosta intresset? Hmm...
The Last of Us 2 lär väl i det närmaste bli en launchtitel för PS5 också som det ser ut, även om det också släpps på PS4. Lär vara många som väntar på en PS5-version med extra allt.
Gran Turismo 7 borde väl också vara en möjlig kandidat till launchspel?

Några Gissningar:

Xbox Series X:

  • Halo Infinite

  • Forza Motorsport

  • Gears Tactics

  • Everwild

PS5:

  • Godfall

  • Horizon Zero Dawn 2

  • Gran Turismo 7

  • The Last of Us Part 2

Det kommer säkert vara en hel drös med fler spel, men lite gissningar ändå. Vad tror ni?


signatur

Jump in.

Fragtjuv

Även om jag inte kommer att köpa någon av konsolerna vid release så tycker jag att det är kul att spekulera. Jag kan tänka mig att Flight Simulator kommer till krysslådan och sen chansar jag, och det är verkligen en chansning, att God of War-uppföljaren kommer till PS5 från ingenstans.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Även om jag inte kommer att köpa någon av konsolerna vid release så tycker jag att det är kul att spekulera. Jag kan tänka mig att Flight Simulator kommer till krysslådan och sen chansar jag, och det är verkligen en chansning, att God of War-uppföljaren kommer till PS5 från ingenstans.

Lägger mina pengar på Spider-man 2 istället för God Of War. Men tar gärna båda!

Fragtjuv

@Thane: Hur kunde jag glömma Spider-man? Solklart att det kommer


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Ambassadör
Xbox
Skrivet av joelthor100:

Även om jag inte kommer att köpa någon av konsolerna vid release så tycker jag att det är kul att spekulera. Jag kan tänka mig att Flight Simulator kommer till krysslådan och sen chansar jag, och det är verkligen en chansning, att God of War-uppföljaren kommer till PS5 från ingenstans.

Flight Simulator är ju inte omöjligt! God of War känns kanske lite tight i tid? Men jag vet inte så mycket om dem iofs.

Skrivet av Thane:

Lägger mina pengar på Spider-man 2 istället för God Of War. Men tar gärna båda!

Ja just det! Spiderman 2 borde kunna vara en kandidat, borde gå att göra en uppföljare utan allt för mycket utvecklingstid också. Lär ju sälja konsoler som smör.


signatur

Jump in.

Fragtjuv

Ja, God If War känns verkligen tajt men tänker att det blir den stora bomben som ingen räknar med. Det har varit väldigt coolt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Ambassadör
Xbox
Skrivet av joelthor100:

Ja, God If War känns verkligen tajt men tänker att det blir den stora bomben som ingen räknar med. Det har varit väldigt coolt!

Onekligen! Det finns ju ett gäng stortitlar som skulle överraska rejält på båda håll. God of War 2 för PS5 och Fable till Series X t.ex.


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Tänk om man hade fått ett nytt Croc-spel! Åh vad nice det hade varit!


signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Ponny

Önsketänkande men... det har ju surrats om Sony och Silent Hill, och ett skräckspel direkt vid lanseringen vore annorlunda. Det är förresten alltför sällan vi får launch-spel som verkligen har ALLT. Nu ska man ju inte förvänta sig ett Super Mario 64 varje gång, men vore kul att få åtminstone något spel med extra allt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ett nytt Ratchet & Clank och Ninja Gaiden hade varit underbart!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jozo:

Ett nytt Ratchet & Clank och Ninja Gaiden hade varit underbart!

Oh just det, gick det inte rykten om att ett nytt Ratchet & Clank var på gång? Det låter som ett bra tips för launchspel!


signatur

Jump in.

Medlem

Jag hoppas american mcgees alice

Medlem

@Mortaigne: Mmm, jag hoppas att det ryktet är sant då det är en av mina absoluta favoritserier. Tyvärr så tror jag att succén med Spider-man (vilket var sådär enligt mig) gör så att Insomniac prioriterar en uppföljare till det istället.

Ambassadör
Xbox

@Jozo: Ja, Spiderman 2 lär vara högprioriterat. Men efter uppköpet av Insomniac så finns det kanske resurser till båda samtidigt?


signatur

Jump in.

Medlem

Många bra och troliga spekulationer här!

Om The Last of Us 2: Super Definitive PS5 Edition kommer så är jag riktigt imponerad över Sony faktiskt. Lägger vi till Spider-Man 2 så kommer jag vara där dag ett!

Medlem

PS5, Release:

Spider-Man 2
Horizon Zero Dawn 2
Last of Us 2
Astrobot 2
Dreams Updated
Gran Turismo
Demon's Souls Remastered

Under 2021:

Nytt Ratchet and Clank (release)
Nytt Uncharted (release)
Nytt Killzone (release)
Nytt God of War (utannonsering)
Remaster av Jak & Daxter (release)
FF7 Del 2 (release)
Nytt Wipeout (utannonsering)
Elden Ring (release, dock inte exklusivt för PS5)

Edit: Bloodborne 2 (utannonsering)

Info om uppköp/tight samarbete med Konami vilket leder till:

Nytt Silent Hill (utannonsering)
Nytt Metal Gear Solid (utannonsering, kanske först en samling för att senare komma ned utannonsering av ett helt nytt kapitel)
Nytt Castlevania
Samling av Suikoden Remastered
Nytt Suikoden


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ps5 får säkert något Knack spel med RTX ON

Medlem
Skrivet av Freakon:

PS5, Release:

Spider-Man 2
Horizon Zero Dawn 2
Last of Us 2
Astrobot 2
Dreams Updated
Gran Turismo
Demon's Souls Remastered

Under 2021:

Nytt Ratchet and Clank (release)
Nytt Uncharted (release)
Nytt Killzone (release)
Nytt God of War (utannonsering)
Remaster av Jak & Daxter (release)
FF7 Del 2 (release)
Nytt Wipeout (utannonsering)
Elden Ring (release, dock inte exklusivt för PS5)

Edit: Bloodborne 2 (utannonsering)

Info om uppköp/tight samarbete med Konami vilket leder till:

Nytt Silent Hill (utannonsering)
Nytt Metal Gear Solid (utannonsering, kanske först en samling för att senare komma ned utannonsering av ett helt nytt kapitel)
Nytt Castlevania
Samling av Suikoden Remastered
Nytt Suikoden

Nu har du bestämt att det är så, jag accepterar det. Jag accepterar dock inget annat så kom igen nu Sony med utvecklare.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Nu har du bestämt att det är så, jag accepterar det. Jag accepterar dock inget annat så kom igen nu Sony med utvecklare.

Jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så.

❤️

Edit: alltså inget mer än att hålla tummarna


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gen
Medlem

Bloodborne fick mig att köpa PS4 och Bloodborne 2 hade fått mig att köpa PS5.

Medlem

Tekken 8 eller Street Fighter VI

Medlem

Ms har ju sagt att inga exklusiva titlar kommer släppas till series X första åren, om det inte ändrats ? Ytterligare en anledning att välja ps5.

Ja menar jag förstår utvecklare av etablerade serier som inte vill missa stora delar av sin spelarbas, men ms borde göra som sony och pröjjsa massa stålar till x antal utvecklare som får pusha nya konsollen och locka köpare utan att hållas tillbaka av äldre hårdvara.

https://www.google.com/amp/s/www.t3.com/amp/news/unlike-ps5-x...

Avstängd
Skrivet av heady89:

Ms har ju sagt att inga exklusiva titlar kommer släppas till series X första åren, om det inte ändrats ? Ytterligare en anledning att välja ps5.

Ja menar jag förstår utvecklare av etablerade serier som inte vill missa stora delar av sin spelarbas, men ms borde göra som sony och pröjjsa massa stålar till x antal utvecklare som får pusha nya konsollen och locka köpare utan att hållas tillbaka av äldre hårdvara.

https://www.google.com/amp/s/www.t3.com/amp/news/unlike-ps5-x...

Jag tycker ms marknadsmodell är mycket finare och vassare än Sonys.
Och jag tror att ms modell kommer delvis hålla tillbaka series x.
Men inte värst mycket.

Medlem
Skrivet av Freakon:

PS5, Release:

Spider-Man 2
Horizon Zero Dawn 2
Last of Us 2
Astrobot 2
Dreams Updated
Gran Turismo
Demon's Souls Remastered

Under 2021:

Nytt Ratchet and Clank (release)
Nytt Uncharted (release)
Nytt Killzone (release)
Nytt God of War (utannonsering)
Remaster av Jak & Daxter (release)
FF7 Del 2 (release)
Nytt Wipeout (utannonsering)
Elden Ring (release, dock inte exklusivt för PS5)

Edit: Bloodborne 2 (utannonsering)

Info om uppköp/tight samarbete med Konami vilket leder till:

Nytt Silent Hill (utannonsering)
Nytt Metal Gear Solid (utannonsering, kanske först en samling för att senare komma ned utannonsering av ett helt nytt kapitel)
Nytt Castlevania
Samling av Suikoden Remastered
Nytt Suikoden

Horizon 2, Spider-Man 2, The Last of Us 2 tillsammans med Gran Turismo på lanseringsdagen skulle väl ändå vara den mest legendariska lanseringsuppställningen för en konsol någonsin? Dag ett börjar med en gedigen backlog liksom!

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag tycker ms marknadsmodell är mycket finare och vassare än Sonys.
Och jag tror att ms modell kommer delvis hålla tillbaka series x.
Men inte värst mycket.

Exklusiviteter drar ju enormt för många individer. Något år in burkar ps ha flera fin fina titlar så jag hoppas på samma denna gång.

Köpte både min ps3 och ps4 pga detta medan min xbox one bara var ett köp av next gen för att. Önskar ms lade mer krut på exklusivitet men det blir ps5 här, gillar även deras trophy-system och rena gui mer.

Gamepass är dock grymt, fasen vad mkt trevliga titlar man kunnat köra på PCn Plöjjer gears of war 4,5 nu innan tactics

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Horizon 2, Spider-Man 2, The Last of Us 2 tillsammans med Gran Turismo på lanseringsdagen skulle väl ändå vara den mest legendariska lanseringsuppställningen för en konsol någonsin? Dag ett börjar med en gedigen backlog liksom!

Det hade varit extremt ja. Osannolikt men högst önskvärt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

På nåt sätt tror jag att MS kommer trumfa Såny rätt rejält med first party, frågan är hur 3rd party kommer ställa sig vid lansering. Om X är så mycket kraftfulllare som hitintills indikerats är det nog många multiplat titlar som helst syns på X

Medlem

Ett nytt WipeOut hade suttit fint


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Ett nytt WipeOut hade suttit fint

Har dem inte avvecklat de teamet?

It's not a lake, it's an ocean

För Xbox tror jag det räcker ganska bra med Halo Infinite och Forza Motorsport 8 från Xbox Game Studios (fasen vad jag önskar att Series X hade fått namnet Infinite i stället och haft Halo Infinite som releasespel samt Forza 8 som skrivs Forza ∞...). Därtill kommer ju en rad tredjepartsspel som cross gen-titlar så det blir knappast tomt på lanseringsdagen. Varken Xbox One eller PS4 hade en strålande launch lineup, särskilt inte PS4. Det viktiga är att lanseringsfönstret fylls på stadigt med nya titlar, januari-mars får inte bli tomma.

PS5... det vete tusan. Känns som att Sony har en halv kortlek med ess de inte visat upp än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar