Recension – Trials of Mana

Robot
Recension – Trials of Mana

En 3D-remake som är lite för feg för förnyelse.

#trials-of-mana


Medlem

Hoppas att de någon gång gör en remake av Chrono Trigger som är värd titeln. Bästa rollspelet jag spelat


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@marsson90: Verkligen! Om de gör en feg remake likt Trials of Mana hade jag ändå blivit nöjd eftersom berättelsen är så jädra bra där. Seiken Densetsu 3 är ett jädra mysigt äventyr, men den här remaken gör det tydligt att berättelsen är inte riktigt lika vass som jag upplevde den back in the day.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag testade secret of mana på super nes mini fattar inte varför det har tokhyllats så mycket man visste inte vart man skulle en karta som var liten och visade inte vart man skulle näst så vet i 17 om jag köper detta spel

Medlem
Skrivet av marsson90:

Hoppas att de någon gör en remake av Chrono Trigger som är värd titeln. Bästa rollspelet jag spelat

Chrono Trigger förtjänar en lika stor remake som FF7R (menar då givetvis inte på samma sätt som FF7R, bara just hur pass ambitiöst det är).

Skrivet av Vampir:

Jag testade secret of mana på super nes mini fattar inte varför det har tokhyllats så mycket man visste inte vart man skulle en karta som var liten och visade inte vart man skulle näst så vet i 17 om jag köper detta spel

Det var ju på den gamla goda tiden då man inte hade en markör som konstant visade vart man ska gå och inte ska
I demot på den här remaken hade man iaf en pil som visade vägen, så det här är nog mer anpassat för dagens publik

Hcz
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det var ju på den gamla goda tiden då man inte hade en markör som konstant visade vart man ska gå och inte ska
I demot på den här remaken hade man iaf en pil som visade vägen, så det här är nog mer anpassat för dagens publik

Dessa unga som ska ha allt på ett silverfat =P

Medlem
Skrivet av Vampir:

Jag testade secret of mana på super nes mini fattar inte varför det har tokhyllats så mycket man visste inte vart man skulle en karta som var liten och visade inte vart man skulle näst så vet i 17 om jag köper detta spel

Jag vet inte hur gammal du är men spelen var ofta så förr.
Det är egenligen lite synd hur många spel idag "håller spelaren i handen".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot

Kom igen Steam..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett litet faktafel i början av artikeln:
”Den som uppskattar japanska rollspel och har hängt med sedan Super Nintendos dagar känner till Secret of Mana. Det actionorienterade rollspelet var den första delen i Square Enix serie med det japanska namnet Seiken Densetsu.”
Secret of Mana var det andra spelet i serien, det första var till GameBoy och hette Final Fantasy Adventure i USA, Mystic Quest i Europa medan originalnamnet var Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Dave Lister: Det stämmer, får skylla på nattligt författande, det är korrigerat!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dave Lister:

Ett litet faktafel i början av artikeln:
”Den som uppskattar japanska rollspel och har hängt med sedan Super Nintendos dagar känner till Secret of Mana. Det actionorienterade rollspelet var den första delen i Square Enix serie med det japanska namnet Seiken Densetsu.”
Secret of Mana var det andra spelet i serien, det första var till GameBoy och hette Final Fantasy Adventure i USA, Mystic Quest i Europa medan originalnamnet var Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden.

Som inte ska blandas ihop med Final Fantasy Mystic Quest som kom till Super Nintendo.

Inte alls förvirrande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av Dave Lister:

Ett litet faktafel i början av artikeln:
”Den som uppskattar japanska rollspel och har hängt med sedan Super Nintendos dagar känner till Secret of Mana. Det actionorienterade rollspelet var den första delen i Square Enix serie med det japanska namnet Seiken Densetsu.”
Secret of Mana var det andra spelet i serien, det första var till GameBoy och hette Final Fantasy Adventure i USA, Mystic Quest i Europa medan originalnamnet var Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden.

Tack!

Alltså... När jag la upp recensionen övervägde jag att göra nån slags faktaruta med de olika namnen och releasedatumen, men gav upp pga alldeles för mycket. Det är nåt med att japanska spel heter olika där och i väst. Nåt språkligt, svåröversatta, eller vad beror det på?


signatur
Medlem

Oj som jag har väntat, är livrädd för att det ligger för mycket sanning i dina slutord angående om att det är för likt originalet och att det inte duger idag. Jag tror jag hyser för mycket kärlek för orgirinalspelet för att det ska för mig spela någon roll, och lär nöja mig med en vackrare återskapelse med framförallt uppiffat soundtrack.

Får se om svårighetsgraden duger på Hard, hade redan tänkt att spela det på den nivån oavsett. Demon jag har testat på Steam flyter det på riktigt bra och såg ärligt talat bättre ut än vad jag trodde det skulle göra.

Det blir en riktigt mysig helg för min del, men tack för en ärlig recension - även om det tar emot.

Medlem

Jag har kört demot både på Switch och PC. Switchversionen har seriösa framerateproblem och även när det rullar i 30-ish FPS så tycker jag inte det räcker till då det är mycket kamerahantering och rörelse i strid. PC var mycket trevligare.

Det ska i alla fall bli riktigt kul även om jag inte förväntar mig underverk, direkt. Det verkar ju vara en väldigt 1:1 anpassning vilket innebär att storyn mest är där för att man behöver en anledning att fortsätta banka fiender.

Att äga bossar i SD3 med Swordmaster/Starlancer/Nightblade blir aldrig gammalt så det ska bli spännande att göra samma sak i 3D.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack!

Alltså... När jag la upp recensionen övervägde jag att göra nån slags faktaruta med de olika namnen och releasedatumen, men gav upp pga alldeles för mycket. Det är nåt med att japanska spel heter olika där och i väst. Nåt språkligt, svåröversatta, eller vad beror det på?

För just Mana-serien så hette det första "Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden" – alltså att det var en Final Fantasy spin-off. Andra titeln fick namnet Seiken Densetsu 2, och droppade hela spin-off-grejen och så blev det bara kaos när det skulle släppas i Nord Amerika och Europa.

Blir ännu konstigare när "Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden" fick namnet "Mystic Quest" i Europa, och senare kom det ett spel till Super Nintendo som heter "Final Fantasy Mystic Quest".

Mind blown.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av uberpwnage2.0:

För just Mana-serien så hette det första "Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden" – alltså att det var en Final Fantasy spin-off. Andra titeln fick namnet Seiken Densetsu 2, och droppade hela spin-off-grejen och så blev det bara kaos när det skulle släppas i Nord Amerika och Europa.

Blir ännu konstigare när "Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden" fick namnet "Mystic Quest" i Europa, och senare kom det ett spel till Super Nintendo som heter "Final Fantasy Mystic Quest".

Mind blown.

Det,,, Men... Fast...

*riiiing*

Måste dra!


signatur
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Chrono Trigger förtjänar en lika stor remake som FF7R (menar då givetvis inte på samma sätt som FF7R, bara just hur pass ambitiöst det är).

Håller helt med Chrono Trigger är grymt. Har håller bra än idag tycker jag. Spelade igenom det för något år sen igen på mobilen. Har försökt mig på FF7 fler ggr men kommer inte in i det. Fattar inte riktigt att det är så hyllat men kommer absolut att ge remaken en chans när/om det kommer till PC.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: Hahaha ja det är onekligen .... intressant upplägg Men å andra sidan står Kingdom Hearts-serien vid sidan av med ett självbelåtet "Hold my beer"-flin å andra sidan


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Håller helt med Chrono Trigger är grymt. Har håller bra än idag tycker jag. Spelade igenom det för något år sen igen på mobilen. Har försökt mig på FF7 fler ggr men kommer inte in i det. Fattar inte riktigt att det är så hyllat men kommer absolut att ge remaken en chans när/om det kommer till PC.

Det gör inte jag heller, har aldrig klassat det högt på listan av JRPG:n, det var bra aboslut, men det finns så många bättre spel i samma genre om man vill välja. Det finns många bra JRPG:n ifrån Playtstation tiden som är bättre, Suikoden 1 och 2 t.ex. Men annars så tycker jag att de bästa kommer ifrån Snes tiden.

Däremot så om de någonsin gör en remake på Chrono trigger så hoppas jag att de ger fan i combaten och låter den vara som den är och att de låter Akira Toriyama hålla i karaktärsdesignen.

Medlem

Jag har spelat tv spel sen comador 64s dagar så jag har hängt med länge men man brukar alltid få någon hint om vad man ska ta vägen vill inte ha allt på ett silverfat men någon som åtminstonde hintar om vad man ska eller så

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För just Mana-serien så hette det första "Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden" – alltså att det var en Final Fantasy spin-off. Andra titeln fick namnet Seiken Densetsu 2, och droppade hela spin-off-grejen och så blev det bara kaos när det skulle släppas i Nord Amerika och Europa.

Blir ännu konstigare när "Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden" fick namnet "Mystic Quest" i Europa, och senare kom det ett spel till Super Nintendo som heter "Final Fantasy Mystic Quest".

Mind blown.

När tog det namnet sword of mana?
Eller är det ett hwlt annat spel/serie i mana delen?
Jag hat lirat:
Sword of mana
Secret of mana
Trials of mana
Trodde det var 1:an, 2:an, 3:an i den följden.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zainter:

När tog det namnet sword of mana?
Eller är det ett hwlt annat spel/serie i mana delen?
Jag hat lirat:
Sword of mana
Secret of mana
Trials of mana
Trodde det var 1:an, 2:an, 3:an i den följden.

Sword of mana kom till GBA, som är en remake på första spelet som bland annat heter Final Fantasy Adventure, eller Mystic Quest. Heter Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden i Japan.-

Secret of Mana är uppföljaren som många tror är första "Secret of mana"-spelet. Heter Seiken Densetsu 2 i Japan

Trials of Mana är tredje spelet i serien och den andra som släpptes till SNES. Första gången det släpptes utanför Japan var via "Collection of Mana". Tidigare var man tvungen att lira det via en emulator. Heter Seiken Densetsu 3 i Japan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

Testade demot, tyvärr inget stöd för 21:9

Medlem
Skrivet av Vampir:

Jag har spelat tv spel sen comador 64s dagar så jag har hängt med länge men man brukar alltid få någon hint om vad man ska ta vägen vill inte ha allt på ett silverfat men någon som åtminstonde hintar om vad man ska eller så

Personligen har jag ingen aning om vad du snackar om. Spelade Secret of Mana nu när det släpptes här på switchen, och visst, de visar ingen pil vart du ska gå, men de säger vart du skall gå, samt åt vilket håll den platsen kan finnas.
Det finns ett ställe i spelet dock där de gör en luring och du kan välja mellan två olika tempel, dvs vilken ordning, men när man går till "fel" tempel, så krävs det att man besöker det andra templet först, men även här berättar de för dig att du inte kan komma in i templet utan att besöka det andra först, men kan vara irriterande tidslöseri.

Medlem

Gällande det där om co-op funktionen så spelade iaf inte jag SNES-versionen med någon annan så jag vill inte påstå att jag saknar det, dock full förståelse för de som gjort det. Men har man inga vänner så får man spela själv. 😀


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av TixFrix:

Gällande det där om co-op funktionen så spelade iaf inte jag SNES-versionen med någon annan så jag vill inte påstå att jag saknar det, dock full förståelse för de som gjort det. Men har man inga vänner så får man spela själv. 😀

Lite samma här. Dock ska jag säga att jag uppskattat spelet mer nu när jag lirat det med en vän i coop, originalet då som sagt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Måste säga att jag är mer en nöjd med remaken. Tycker i princip allt är bättre än i orginalet (med Jp röster). De ända jag stör mig på är kameran i striderna och att de saknas multiplayer. De är ju trots allt en "riktig" remake till skillnad från bastarden till spel de kallar FF7R säger bara ush.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@moggen: jag skulle säga att det är det omvända, att Trials of Mana är en 3D-remaster i och med att det håller sig så nära originalet som det gör. FFVIIR, oavsett vad man tycker om det, stöper om originalupplevelsen fundamentalt och är därmed en riktig remake i mina ögon


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

@moggen: jag skulle säga att det är det omvända, att Trials of Mana är en 3D-remaster i och med att det håller sig så nära originalet som det gör. FFVIIR, oavsett vad man tycker om det, stöper om originalupplevelsen fundamentalt och är därmed en riktig remake i mina ögon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Remaster
Remasters använder sig av originalmaterialet. Allt annat är remakes, reboots och, som i FF7R's fall, rena uppföljare. Att det ska vara så svårt.

12
Skriv svar